Vilken TV för min situation? 75" och uppåt.

Permalänk
Medlem

Vilken TV för min situation? 75" och uppåt.

Tja!

Är på jakt efter ny TV, börjar bli dags att byta ut gamla 1080p-krigaren från 2013.

Budgetmässigt tänker jag mig 13-20k och jag vill inte ha mindre än 75". 85" kanske får plats men lite osäkert. Sitter på lite över 3m avstånd just nu men det är i så fall väggen som kan bli för liten.
Lägenheten har söderläge och solen ligger på mellan 11-16 ungefär och kommer in från kortsidan via 3 större fönster. Så sitter man i soffan så kommer den från vänster, och den kommer träffa TVn från vänstra sidan ett par timmar på förmiddagen.

Ser mest serier/film från streamingtjänster, formel 1 och lite annan motorsport. Tjejen kör lite nintendo switch ibland.

Olika alternativen jag tittat på hittills:

LG B1 77" men den har dels gått upp 3000 i pris nyligen och jag är även lite nojig att det ska bli mycket reflektioner eller att den ska ta skada av solen när man bommar att dra för, åker bort eller något. I övrigt otroligt trevlig TV men lite smånojjig för inbränningar. Bör sjunka till i alla fall 20k innan den blir aktuell. Ser såklart mest TV på kvällen så det är väl ingen dealbreaker men känns tråkigt att punga ut 20k på en TV som blir kass att se på när det är soligt ute.

Samsung QN90A ser fin ut, dock lite utanför budget för tillfället men ser ut som att den är nere och tittar på 20k under reor så bevakar den lite. Verkar hantera reflektioner väldigt bra och verkar även ha otroligt bra ljusstyrka så sol är inga problem. Vad jag förstår är den rätt bra även i ett mörkt röm när det kommer till svärta även om den såklart blir slagen av LGs OLED.

Sony X93j ser bra ut den också, inte samma ljusstyrka eller riktigt lika bra som samsungen men finns för 15990 så den är ju även billigare och fyller ungefär ganska samma funktion förutom då ljusstyrkan och att den verkar hantera reflektioner lite sämre. Ska nog in en ny soundbar med dolby atmos så väljer man denna finns det lite mer utrymme för ljud också. Verkar ha fin processor gällande både uppskalning och rörelser.

Antalet HDMI 2.1 är lite irrelevant då jag varken spelar med datorn eller konsol på TVn.

Vad hade ni valt i min situation? Finns det andra TV-apparater i samma budget/klass som jag missat och bör fundera på? Ska man invänta black friday? Tips och åsikter mottages gärna!

Visa signatur

ZOTAC 3080 Trinity OC | 5800x3d | 32GB B-die 3800mhz@CL14 | LG B1 77" OLED

Permalänk
Medlem

Upplever att det är mycket trevligare att se på min C1 65" även under dagen med en hel del ljus än det var på min 3 år gamla Samsung 65".

I min värld finns det inget läge jag skulle köpa nåt annat än OLED för min "huvud-TV", jag kan så här ett halvår efter köp bli lite löjligt nöjd över hur den presterar.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem

Samsung QN95A 75" hos Mediamarkt för 24990 kr. Kan det vara något? Finns hos Elgiganten med, för samma peng.

Har själv en QN93 75". (vad jag förstått så är det samma men olika beteckningar och någon färgändring någonstans. Har jag fel får jag gärna bli rättad)

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Jag är super nöjd med min Samsung qn95A 65. Med sin mini led teknik har den en super svarta, nästan lika bra som oled. Eftersom den är qled har den längre livslängd också. Har mycket problem med solen på landställets oled tv (Sony A80J).

Skillnaden mellan qn95 och qn90 är bara att du får med en dosa där du kopplar in kablarna och en genomskinlig sladd.

Visa signatur

𝙙𝙖𝙩𝙤𝙧 Fractal Meshify C|AMD 9 7950X|RTX 3090 TI 24G|ASUS ROG STRIX X670E|32gb DDR5 RAM|Corsair 1200W
𝙡𝙖𝙥𝙩𝙤𝙥 ROG Zephyrus M16 rtx3070ti|Macbookpro M1pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Upplever att det är mycket trevligare att se på min C1 65" även under dagen med en hel del ljus än det var på min 3 år gamla Samsung 65".

I min värld finns det inget läge jag skulle köpa nåt annat än OLED för min "huvud-TV", jag kan så här ett halvår efter köp bli lite löjligt nöjd över hur den presterar.

Förståeligt, man blir alltid lika impad när man går in i en butik och kikar på en OLED. Men det finns ju för och nackdelar med allt, och B1 är ju som jag förstår lite ljussvagare än C1 också, om än liten skillnad. Skulle verkligen behövt ha den i vardagsrummet en solig dag och testa för man får ju ingen uppfattning om hur det hade fungerat när man kollar i butik. Har försökt kika lite youtubevideos som går över det i ungefär samma situation som jag har men det är alltid svårt att avgöra via video.

Kikade lite snabbt på den faktiskt! Har inte hunnit kolla på några reviews än men kan absolut vara ett alternativ om jag kan klämma in 86" här. Tror den finns lokalt i min stad så kanske bör svänga förbi och ta en titt på den.

Skrivet av EyeNEye:

Samsung QN95A 75" hos Mediamarkt för 24990 kr. Kan det vara något? Finns hos Elgiganten med, för samma peng.

Har själv en QN93 75". (vad jag förstått så är det samma men olika beteckningar och någon färgändring någonstans. Har jag fel får jag gärna bli rättad)

Q95A är toppmodellen och Q90A är lite sämre än den vad jag förstått, men jag kan ha fel. Kikat på just den du länkat men känner inte att jag ser riktigt nog mycket TV för att motivera priser 25k och uppåt, speciellt när jag ska köpa ljud till också. Sitter mer vid datorn så då är det mer aktuellt att lägga dom pengarna på ny processor eller liknande.

Visa signatur

ZOTAC 3080 Trinity OC | 5800x3d | 32GB B-die 3800mhz@CL14 | LG B1 77" OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samnils22:

Jag är super nöjd med min Samsung qn95A 65. Med sin mini led teknik har den en super svarta, nästan lika bra som oled. Eftersom den är qled har den längre livslängd också. Har mycket problem med solen på landställets oled tv (Sony A80J).

Skillnaden mellan qn95 och qn90 är bara att du får med en dosa där du kopplar in kablarna och en genomskinlig sladd.

Är det samma panel alltså? Tyckte QN90 såg nog snygg ut att hänga upp på väggen så tycker väl inte det gör någon skillnad för mig. Fanns tyvärr ingen QN95 framme när jag var och tittade men den har ju fått väldigt fina betyg. Kanske värt att vänta på att Q90A åker ner till 19990 igen då.

Visa signatur

ZOTAC 3080 Trinity OC | 5800x3d | 32GB B-die 3800mhz@CL14 | LG B1 77" OLED

Permalänk
Skrivet av Samnils22:

Jag är super nöjd med min Samsung qn95A 65. Med sin mini led teknik har den en super svarta, nästan lika bra som oled. Eftersom den är qled har den längre livslängd också. Har mycket problem med solen på landställets oled tv (Sony A80J).

Skillnaden mellan qn95 och qn90 är bara att du får med en dosa där du kopplar in kablarna och en genomskinlig sladd.

Om det är A varianterna (QN90A vs QN95A) så får han färre hdmi 2.1 portar med QN90.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kheldan:

Är det samma panel alltså? Tyckte QN90 såg nog snygg ut att hänga upp på väggen så tycker väl inte det gör någon skillnad för mig. Fanns tyvärr ingen QN95 framme när jag var och tittade men den har ju fått väldigt fina betyg. Kanske värt att vänta på att Q90A åker ner till 19990 igen då.

Ja, exakt samma tv. Bara att du stoppar in kablarna i en dosa. Säljaren sa att den där kabeln och dosan kosta skjortan.

Visa signatur

𝙙𝙖𝙩𝙤𝙧 Fractal Meshify C|AMD 9 7950X|RTX 3090 TI 24G|ASUS ROG STRIX X670E|32gb DDR5 RAM|Corsair 1200W
𝙡𝙖𝙥𝙩𝙤𝙥 ROG Zephyrus M16 rtx3070ti|Macbookpro M1pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av secretlyunknown:

Om det är A varianterna (QN90A vs QN95A) så får han färre hdmi 2.1 portar med QN90.

Aa precis, du har ju någon dosa som input istället för att ha dem på tvn.

Visa signatur

𝙙𝙖𝙩𝙤𝙧 Fractal Meshify C|AMD 9 7950X|RTX 3090 TI 24G|ASUS ROG STRIX X670E|32gb DDR5 RAM|Corsair 1200W
𝙡𝙖𝙥𝙩𝙤𝙥 ROG Zephyrus M16 rtx3070ti|Macbookpro M1pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av secretlyunknown:

Om det är A varianterna (QN90A vs QN95A) så får han färre hdmi 2.1 portar med QN90.

Bra att veta!

Skrivet av Samnils22:

Ja, exakt samma tv. Bara att du stoppar in kablarna i en dosa. Säljaren sa att den där kabeln och dosan kosta skjortan.

Haha ja det var bra prispåslag för den där lådan! Då är det kanske B1 77" och QN90A som det står emellan om det nu blir 75-77" till slut. Risken är väl att QN90A vinner för då slipper jag oro över reflektioner, inbränningar och ljusstyrkan. Tror oavsett att det kommer bli ett gigantiskt hopp från min snart 10 år gamla TV så man lär bli rätt nöjd hur som helst.

Vilka är närmast Q90A? X95j från Sony troligtvis, andra tillverkare då, finns det något annat vettigt?

Visa signatur

ZOTAC 3080 Trinity OC | 5800x3d | 32GB B-die 3800mhz@CL14 | LG B1 77" OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av kheldan:

Bra att veta!

Haha ja det var bra prispåslag för den där lådan! Då är det kanske B1 77" och QN90A som det står emellan om det nu blir 75-77" till slut. Risken är väl att QN90A vinner för då slipper jag oro över reflektioner, inbränningar och ljusstyrkan. Tror oavsett att det kommer bli ett gigantiskt hopp från min snart 10 år gamla TV så man lär bli rätt nöjd hur som helst.

Vilka är närmast Q90A? X95j från Sony troligtvis, andra tillverkare då, finns det något annat vettigt?

TCL. Dem har Samsungs panel. Tyvärr vet jag inte vilka modeller

Visa signatur

𝙙𝙖𝙩𝙤𝙧 Fractal Meshify C|AMD 9 7950X|RTX 3090 TI 24G|ASUS ROG STRIX X670E|32gb DDR5 RAM|Corsair 1200W
𝙡𝙖𝙥𝙩𝙤𝙥 ROG Zephyrus M16 rtx3070ti|Macbookpro M1pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samnils22:

TCL. Dem har Samsungs panel. Tyvärr vet jag inte vilka modeller

Ska kika in på om det finns någon trevlig modell. Vet du hur deras bättre modeller är när det kommer till OS, uppskalning och liknande?

Visa signatur

ZOTAC 3080 Trinity OC | 5800x3d | 32GB B-die 3800mhz@CL14 | LG B1 77" OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av kheldan:

Ska kika in på om det finns någon trevlig modell. Vet du hur deras bättre modeller är när det kommer till OS, uppskalning och liknande?

De använder Google tv som standard nu. Typ likadant som android tv men bättre.
Jag rekommenderar att gå till Elgiganten/mediamarkt och jämför modellerna.

Visa signatur

𝙙𝙖𝙩𝙤𝙧 Fractal Meshify C|AMD 9 7950X|RTX 3090 TI 24G|ASUS ROG STRIX X670E|32gb DDR5 RAM|Corsair 1200W
𝙡𝙖𝙥𝙩𝙤𝙥 ROG Zephyrus M16 rtx3070ti|Macbookpro M1pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samnils22:

De använder Google tv som standard nu. Typ likadant som android tv men bättre.
Jag rekommenderar att gå till Elgiganten/mediamarkt och jämför modellerna.

Får nog göra det, lokala Elgiganten hade dock inga framme och tror mediamarkt hade någon enstaka billigare modell framme, men kan ju vara värt att kika igen. Tack för tips!

Visa signatur

ZOTAC 3080 Trinity OC | 5800x3d | 32GB B-die 3800mhz@CL14 | LG B1 77" OLED

Permalänk
Medlem

Jag är så sjukt nöjd med min b1 77”, har iofs inte testat super ljusstarka Samsung men jag tycker min LG är alldeles nog ljusstark med runt 600nits peak.

Jag hade inte oroa mig över inbränningar/image retention, krävs lång tid av att visa statiska objekt på skärmen för att det ska hända.

Bilden är helt magisk och när svart verkligen är svart i kontrast till ljusa partier ser sjukt bra ut.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem

Angående ljusstyrka på OLED, se Laxpuddings svar i denna tråd.

#19673576

OLED har inget större problem med ljusstyrkan och den är förmodligen bra mycket bättre än nuvarande TV som ska bytas ut.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk

Köpte precis en LG B1 77" från Mediamarkt för 18990:-. Tänkte på att du skrev att du ville att den skulle gå ner till 20K om den skulle vara aktuell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jomenjavisst:

Köpte precis en LG B1 77" från Mediamarkt för 18990:-. Tänkte på att du skrev att du ville att den skulle gå ner till 20K om den skulle vara aktuell.

Riktigt trevligt pris! 🤘