Permalänk
Avstängd
Skrivet av Semjonov:

Massa fågeljävlar äter upp mina jordgubbar, och grannens katt har en bjällra på sig så hon är inte till mycket hjälp. Så nu blir det att skaffa nåt nät etc för typ 200kr till de 50 jordgubbar vi typ får...lol

Här är det mer sniglar och rådjur som är problemet. Så nät för rådjuren och koppartejp för sniglarna. Skitungarna i grannskapet är svåra att hålla borta dock, får sluta med jordgubbar och sånt och bara köra på vitlök, koriander, broccoli och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Massa fågeljävlar äter upp mina jordgubbar, och grannens katt har en bjällra på sig så hon är inte till mycket hjälp. Så nu blir det att skaffa nåt nät etc för typ 200kr till de 50 jordgubbar vi typ får...lol

Var på besök i Finland för länge sedan. Där hade dom fågelnät bara runt om. Bekväm höjd så man lätt klev över. Dumma skator Ni har i Finland sa jag. Men det fungerar ju fick jag till svar. Provade hemma och det fungerade i Sverige också. Men nu har skatorna lärt sig så nu måste jag ha nät även över jordgubbarna. Eftersom det är gnäll som gäller så får jag berätta att min fru ville ha nätet på sådan höjd att man kunde gå under. Jag köpte virke för 600 kr. för att bygga ställning. Då kom min fru på att det skulle gå åt för mycket nät. Så det mesta av virket ligger och skräpar. Det vore bättre att köpa jordgubbar. 600 kr. hade räckt till jordgubbar i många år. När frun säger till är det bara att lyda. Det blir för mycket väsen annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Här är det mer sniglar och rådjur som är problemet. Så nät för rådjuren och koppartejp för sniglarna. Skitungarna i grannskapet är svåra att hålla borta dock, får sluta med jordgubbar och sånt och bara köra på vitlök, koriander, broccoli och liknande.

Skrivet av stigw:

Var på besök i Finland för länge sedan. Där hade dom fågelnät bara runt om. Bekväm höjd så man lätt klev över. Dumma skator Ni har i Finland sa jag. Men det fungerar ju fick jag till svar. Provade hemma och det fungerade i Sverige också. Men nu har skatorna lärt sig så nu måste jag ha nät även över jordgubbarna. Eftersom det är gnäll som gäller så får jag berätta att min fru ville ha nätet på sådan höjd att man kunde gå under. Jag köpte virke för 600 kr. för att bygga ställning. Då kom min fru på att det skulle gå åt för mycket nät. Så det mesta av virket ligger och skräpar. Det vore bättre att köpa jordgubbar. 600 kr. hade räckt till jordgubbar i många år. När frun säger till är det bara att lyda. Det blir för mycket väsen annars.

Jag har just lärt mig att man i början av säsongen målar några stenar röda och lägger bland jordgubbarna, då kommer fåglarna hoppa runt och picka på desssa i ett par veckor och sedan tappa intresset. När sedan jordgubbarna blir röda så kommer fåglarna inte lägga märka till det.

Naturligtvis trodde jag inte på det när frugan startade säsongen, men som ett under har vi kvar våra jordgubbar i år.

Visa signatur

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631

Permalänk
Avstängd

På väg hem igen.
Förutsätter att något kommer strula med SJ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

På väg hem igen.
Förutsätter att något kommer strula med SJ..

"Tyvärr har vi ett övergripande signalfel runt Stortockholm, så alla resande norrifrån får byta till buss i Uppsala och alla resande söderifrån får byta till buss i Södertälje"

Samtidigt så fortsätter alla andra tågbolag att köra utan problem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ehsnils:

"Tyvärr har vi ett övergripande signalfel runt Stortockholm, så alla resande norrifrån får byta till buss i Uppsala och alla resande söderifrån får byta till buss i Södertälje"

Samtidigt så fortsätter alla andra tågbolag att köra utan problem.

Fick åka runt och byta tågriktning. Men verkar vara i tid hem just nu. Men 5 timmar på en resa som skulle normal ta 3.5..

Men finns inget att boka på måndag morgon. Varenda säte fullbokad. Så jag måste åka ner på söndag istället och betala 1000kr extra för en natt till. Suck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Men finns inget att boka på måndag morgon. Varenda säte fullbokad. Så jag måste åka ner på söndag istället och betala 1000kr extra för en natt till. Suck.

Återigen, mycket beroende på Trafikverket. Det är banarbete som gör att kapaciteten blir nedsatt och de fåtal tåg som går omleds via Borås. Semesterperioden är riktigt hopplös eftersom det är då och under diverse helger sådant läggs eftersom det normalt sett går färre tåg och det inte påverkar den i grunden volymmässigt viktigare pendlingen lika mycket.

Just nu i skrivande stund finns det någon enstaka dyr biljett ledig i 1 kl Cst-G 06:24-10:50, men det kan förstås snart vara väck. Du kan också komma till Alingsås med SJ Regional med ankomst 11:40, men det tåget går inte längre av ovan angiven anledning. Sedan får du i så fall hitta på något annat för de sista 5 milen...

Tillägg: Verkar finnas biljetter kvar med MTRX också med tidigaste ankomst 12:15.

Permalänk
Skäggig legend

Fan alltså... Folk blir dummare och dummare med tiden och eller åldern. Jag fick lära mig tidigt hur man klarar sig själv, bygger/konstruerar saker, varför vissa saker fungerar och andra går sönder - misslyckas man så lär man sig. Idag är fan folk dumma/korkade? Jag pratar om alla åldrar men framförallt unga "vuxna" runt 18.

"Hur länge kokar man ägg?" - Beroende på hur du vill ha ägget, och om det är kallt eller varmt 8-10 minuter?
"Varför kan man inte blanda rött i tvätten?" - Om det röda plagget är nytt kommer den röda färgen färga av sig.
"Varför blir det varmt i rummet?" Du har på tv och dator. solen tittar in genom fönstret.
"Varför pratar jag högre när jag har headset på mig?" - isolerar den ljudet utanför hör inte du dig själv och leder ofta till hög ton.

Frågorna tar aldrig slut... När jag var ung (okej jag är 32) - men alla dessa frågor förstod jag och jag kunde dessutom ta reda på svaren över rätt invecklade frågor själv. Fan, jag var 15 när jag intresserade mig om kärnkraft och dess fördelar/nackdelar. Varför tomma petflaskor flöt, hur man minimerade vibrationer i maskiner - ptja... lite allt möjligt.

Men idag hos unga vuxna och många vuxna är det ett under hur dessa personer ens förstår hur man kan starta en TV?!

Nej nu ska jag sova.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Avstängd

Finns det faktiskt kvar gamla goda Svenska kiosk burgare längre? Allt ska vara smash hit och dit, där allt är picklat och en dressing ihopsatt av en kemist.

Jag vill ha en burgare som varit en fryst puck med lök, isbergssallad och hamburger dressing. Enkelt men helt otroligt gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MostCritical:

Finns det faktiskt kvar gamla goda Svenska kiosk burgare längre? Allt ska vara smash hit och dit, där allt är picklat och en en dressing ihopsatt av en kemist.

Jag vill ha en burgare som varit en fryst puck med lök, isbergssallad och hamburger dressing ibland. Enkelt men helt otroligt gott.

Picklat är bara "fräsig" svengelska för inlagt, vilket även t ex Bostongurka är...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MostCritical:

Finns det faktiskt kvar gamla goda Svenska kiosk burgare längre? Allt ska vara smash hit och dit, där allt är picklat och en en dressing ihopsatt av en kemist.

Jag vill ha en burgare som varit en fryst puck med lök, isbergssallad och hamburger dressing ibland. Enkelt men helt otroligt gott.

Tipset är att gå till en faktisk grillkiosk eller Sibylla, de har fortfarande de fruktansvärda puckarna med sladdrig sallad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MostCritical:

Finns det faktiskt kvar gamla goda Svenska kiosk burgare längre? Allt ska vara smash hit och dit, där allt är picklat och en en dressing ihopsatt av en kemist.

Jag vill ha en burgare som varit en fryst puck med lök, isbergssallad och hamburger dressing ibland. Enkelt men helt otroligt gott.

För att inte tala om att vissa ställen slänger på TOMAT på burgaren...
Vem fan vill ha en vattnig jävla grej i mitten av en burgare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Tipset är att gå till en faktisk grillkiosk eller Sibylla, de har fortfarande de fruktansvärda puckarna med sladdrig sallad.

Dessa är ju bättre än donken...

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Dessa är ju bättre än donken...

Allt utom White Castle är bättre än Donken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Dessa är ju bättre än donken...

Skrivet av keyser:

Allt utom White Castle är bättre än Donken.

Även om jag föredrar smashed med schyssta tillbehör är Donken bättre än både Max (tråkigt kött och för mycket dressing), BK (i Uppsala är de usla, dåligt gjorda burgare och katastrofal service. En dubbel cheeseburgare från McD är god. Punkt.
Sibylla är en egen kategori: Sunkmat. I den kategorin presterar de bra... 😉

Och lite sunt gubbgnäll: Vad är det för fel på folk som kör i 90 km/h på 100-väg när det är 1-filigt för att gasa på till 105 km/h när det blir 2-filigt på samma väg? Har stött på många sådana nu under sommaren.

Och husvagnar? Kör era 80 km/h så kan vi andra köra om er enkelt när det är 2-filigt. Nu kör många i 95 km/h och färre bilar hinner passera när tillfälle finns.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av keyser:

Tipset är att gå till en faktisk grillkiosk eller Sibylla, de har fortfarande de fruktansvärda puckarna med sladdrig sallad.

Kioskerna har också börjat med smashed burgers.
Tycker även Sibylla börjat trixa med sina hamburgare lite mycket. Jag bor i Göteborg så borde inte vara så svårt att hitta tycker jag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MostCritical:

Finns det faktiskt kvar gamla goda Svenska kiosk burgare längre? Allt ska vara smash hit och dit, där allt är picklat och en en dressing ihopsatt av en kemist.

Jag vill ha en burgare som varit en fryst puck med lök, isbergssallad och hamburger dressing ibland. Enkelt men helt otroligt gott.

Den klassiska "Korv Kiosk" på Mariaplan finns kvar. Dock har de ju gått ifrån de här broskfyllda frysburgarna som de flesta förknippar med sådana ställen på sistone.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chromatic:

För att inte tala om att vissa ställen slänger på TOMAT på burgaren...
Vem fan vill ha en vattnig jävla grej i mitten av en burgare.

100% korrekt, jag avskyr tomat på det mesta dock.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Den klassiska "Korv Kiosk" på Mariaplan finns kvar. Dock har de ju gått ifrån de här broskfyllda frysburgarna som de flesta förknippar med sådana ställen på sistone.
<Uppladdad bildlänk>

Har hört mycket bra om denna kiosken, kanske värt att testa då med andra ord?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av [SH]:

Även om jag föredrar smashed med schyssta tillbehör är Donken bättre än både Max (tråkigt kött och för mycket dressing), BK (i Uppsala är de usla, dåligt gjorda burgare och katastrofal service. En dubbel cheeseburgare från McD är god. Punkt.
Sibylla är en egen kategori: Sunkmat. I den kategorin presterar de bra... 😉

Och lite sunt gubbgnäll: Vad är det för fel på folk som kör i 90 km/h på 100-väg när det är 1-filigt för att gasa på till 105 km/h när det blir 2-filigt på samma väg? Har stött på många sådana nu under sommaren.

Och husvagnar? Kör era 80 km/h så kan vi andra köra om er enkelt när det är 2-filigt. Nu kör många i 95 km/h och färre bilar hinner passera när tillfälle finns.

Håller med till 100% BK har helt urusel service och kvalité, känns lite som att det inte bryr sig alls.

McDonalds dubbel cheese är också en favorit.
McDonalds Chili cheese tops är fortfarande bäst också.
McDonalds lite dyrare burgare är ofta riktigt bra. Ja, i snabbmat standard då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MostCritical:

Finns det faktiskt kvar gamla goda Svenska kiosk burgare längre? Allt ska vara smash hit och dit, där allt är picklat och en en dressing ihopsatt av en kemist.

Jag vill ha en burgare som varit en fryst puck med lök, isbergssallad och hamburger dressing ibland. Enkelt men helt otroligt gott.

Jag önskar du hade chansen att besöka "grilli" på den finska sidan av torneälv i Aavasaaksa. Där har de riktigt goda köttfärsburgare som de kört på år in och år ut. En simpel burgare som du får välja vad du ska ha på och är jävligt god! Om du väl tar en tripp dit så ta även en "makkaraherku" bestående av hackad finsk grillkorv och pommes sen med de tillbehör som du vill ha.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Jag är en sån som bara käkar cheeseburgare och då slår inget donken tycker jag... Försökt beställa det på Max och liknande men nästan alla gånger har det varit som att någon tappat ett saltkar på burgaren.

Men ungdomarna ska ju käka massa halloumi-grejer idag (eller kycklingburgare... weird as fuck) och då är väl max osv bra antar jag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chromatic:

Jag är en sån som bara käkar cheeseburgare och då slår inget donken tycker jag... Försökt beställa det på Max och liknande men nästan alla gånger har det varit som att någon tappat ett saltkar på burgaren.

Men ungdomarna ska ju käka massa halloumi-grejer idag (eller kycklingburgare... weird as fuck) och då är väl max osv bra antar jag.

Jag måste faktiskt hålla med, jag älskar McDonalds dubbel cheese. Verkligen älskar haha.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MostCritical:

Har hört mycket bra om denna kiosken, kanske värt att testa då med andra ord?

Tja så speciell är den egentligen inte. Men det är ju en ganska klassisk korvkiosk. Bortsett från att köttet blivit bättre så är det ju samma burgare de har haft i minst 30 år liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MostCritical:

Jag måste faktiskt hålla med, jag älskar McDonalds dubbel cheese. Verkligen älskar haha.

Man kan aldrig slå klassikerna!

Permalänk
Medlem

På tal om mat så blev jag nog magsjuk av pizza i fredags kväll.
Vaknade på tidig lördags morgon med sjukt magont och sen var det igång.
Magsmärtor, typ 15-20 toa besök per dag igår och idag.
Magontet lättat lite men fortfarande kass i buken.

So much för götta till det med lite pizza

Permalänk
Medlem

Vet att rondeller är en het potatis, men vafan.
Det är någon ny trend bland (andra) medelålders gubbar där de försöker mobba sig in i rondeller. Kör i hög hastighet in mot rondellen även om man redan är i den, förmodligen för att man ska släppa av och låta dem köra före. Om man inte bromsar så tvärnitar de och och ser irriterade ur.

Hoppas verkligen att någon av dem ger mig chansen att köra rätt in i flygeln på deras bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Vet att rondeller är en het potatis, men vafan.
Det är någon ny trend bland (andra) medelålders gubbar där de försöker mobba sig in i rondeller. Kör i hög hastighet in mot rondellen även om man redan är i den, förmodligen för att man ska släppa av och låta dem köra före. Om man inte bromsar så tvärnitar de och och ser irriterade ur.

Hoppas verkligen att någon av dem ger mig chansen att köra rätt in i flygeln på deras bil.

Den där effekten ser man lite överallt där det ska lämnas företräde.
Det är väl många som har behovet att komma först och inte bromsa av i sin färd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av keyser:

Vet att rondeller är en het potatis, men vafan.
Det är någon ny trend bland (andra) medelålders gubbar där de försöker mobba sig in i rondeller. Kör i hög hastighet in mot rondellen även om man redan är i den, förmodligen för att man ska släppa av och låta dem köra före. Om man inte bromsar så tvärnitar de och och ser irriterade ur.

Hoppas verkligen att någon av dem ger mig chansen att köra rätt in i flygeln på deras bil.

Skrivet av Superthug:

Den där effekten ser man lite överallt där det ska lämnas företräde.
Det är väl många som har behovet att komma först och inte bromsa av i sin färd.

Glöm inte de som kör in nån dm i taget i rondellen för att skohorna in sig, oftast taxi-bilar

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Fan alltså... Folk blir dummare och dummare med tiden och eller åldern. Jag fick lära mig tidigt hur man klarar sig själv, bygger/konstruerar saker, varför vissa saker fungerar och andra går sönder - misslyckas man så lär man sig. Idag är fan folk dumma/korkade? Jag pratar om alla åldrar men framförallt unga "vuxna" runt 18.

"Hur länge kokar man ägg?" - Beroende på hur du vill ha ägget, och om det är kallt eller varmt 8-10 minuter?
"Varför kan man inte blanda rött i tvätten?" - Om det röda plagget är nytt kommer den röda färgen färga av sig.
"Varför blir det varmt i rummet?" Du har på tv och dator. solen tittar in genom fönstret.
"Varför pratar jag högre när jag har headset på mig?" - isolerar den ljudet utanför hör inte du dig själv och leder ofta till hög ton.

Frågorna tar aldrig slut... När jag var ung (okej jag är 32) - men alla dessa frågor förstod jag och jag kunde dessutom ta reda på svaren över rätt invecklade frågor själv. Fan, jag var 15 när jag intresserade mig om kärnkraft och dess fördelar/nackdelar. Varför tomma petflaskor flöt, hur man minimerade vibrationer i maskiner - ptja... lite allt möjligt.

Men idag hos unga vuxna och många vuxna är det ett under hur dessa personer ens förstår hur man kan starta en TV?!

Nej nu ska jag sova.

Hur många kan fixa att ställa in ett par dubbla SU-förgasare idag?