Permalänk
Medlem

Fiber Telia 100/100 vs Tele2 1000/100

Hej! Jag har idag Telia 100/100 för 499kr/mån via Telia Öppen Fiber. Det är rätt stabilt och jag får oftast mellan 90 och 115 Mbit både upp och ner. Jag hade dock gärna dragit ner lite på kostnaden om möjligt.
Tele2 erbjuder på min adress 1000/100 (500-1000 ner, 50-100 upp) för 299kr/mån i 24 mån.

Jag spelar spel (Xbox) en hel del och har förstått att uppladdning är desto viktigare då.
Hur stabilt är Tele2 fiber jämfört med Telia fiber? Kommer jag få fler driftstörningar?

Hursomhelst blev jag lockad av detta erbjudande hos Tele2 men tänkte att jag skulle höra mig för lite innan jag gör en rejäl tabbe eftersom jag tyvärr inte har jättebra koll.

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att se varför man skulle uppleva fler driftstörningar i samband med operatörsbyte när tekniken (fiber) är densamma. För 200kr lägre per månad (som du önskar) och dessutom snabbare hastighet... Ja du, jag hade inte tvekat en sekund.

Permalänk
Medlem

spel drar ingen nämnvärd bandbredd, och är dessutom oftast optimerat för den amerikanska marknaden där allt över 20mbit anses ovanligt. Det viktigaste är latens (ping) och den bör vara densamma oavsett vilken operatör du använder.

stabiliteten kan man bara spekulera kring, men då det mesta går över samma hårdvara så bör den i normalfall vara densamma.
Skulle jag varit dig så hade jag bytt till tele2
Själv kör jag Bahnhof.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilDahl:

Hej! Jag har idag Telia 100/100 för 499kr/mån via Telia Öppen Fiber. Det är rätt stabilt och jag får oftast mellan 90 och 115 Mbit både upp och ner. Jag hade dock gärna dragit ner lite på kostnaden om möjligt.
Tele2 erbjuder på min adress 1000/100 (500-1000 ner, 50-100 upp) för 299kr/mån i 24 mån.

Jag spelar spel (Xbox) en hel del och har förstått att uppladdning är desto viktigare då.
Hur stabilt är Tele2 fiber jämfört med Telia fiber? Kommer jag få fler driftstörningar?

Hursomhelst blev jag lockad av detta erbjudande hos Tele2 men tänkte att jag skulle höra mig för lite innan jag gör en rejäl tabbe eftersom jag tyvärr inte har jättebra koll.

Om du har öppen fiber så borde det ju finnas ett antal leverantörer att välja på för mindre pengar än 499kr/mån kan jag tycka.

Och det är riktig fiber och inte Tele2 (tidigare ComHem) FiberKoax som går sista biten till lägenheten via antennkabeln till kabelTV?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Det viktigaste är latens (ping) och den bör vara densamma oavsett vilken operatör du använder.

Ping kan variera väldigt mycket beroende på vilken operatör och vilken server man anslutet till. ISP1 -> Server 1 kan ha bättre ping än ISP2 -> server 1 medan förhållandet är tvärtom till server 2 (beroende på vart dom befinner sig geografiskt).

Nedladdningshastighet skiljer oftast inte särskilt mycket men är inte heller beroende av latensen på samma sätt som ett spel är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilDahl:

Hej! Jag har idag Telia 100/100 för 499kr/mån via Telia Öppen Fiber. Det är rätt stabilt och jag får oftast mellan 90 och 115 Mbit både upp och ner. Jag hade dock gärna dragit ner lite på kostnaden om möjligt.

Annars har Telia ofta (även nu fram till 31 augusti, kolla hemsidan) erbjudande för nya kunder med nedsatt pris om man binder sig i 12 månader.
Ringer du in som befintlig kund så säger de att erbjudandet endast gäller nya kunder, då säger du att då vill jag säga upp mitt abonnemang istället så blir du kopplad till "uppsägningsavdelningen" som sen magiskt kan erbjuda dig samma eller liknande erbjudande om du blir kvar som kund.
Har själv gjort detta varje år de senaste 6-7 åren med Telia utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b1ghen:

Om du har öppen fiber så borde det ju finnas ett antal leverantörer att välja på för mindre pengar än 499kr/mån kan jag tycka.

Och det är riktig fiber och inte Tele2 (tidigare ComHem) FiberKoax som går sista biten till lägenheten via antennkabeln till kabelTV?

De byter ut mediaomvandlaren och gör någon ändring vid vår "station". Routern som ingår är till för FiberLan. De har en annan router som är till för FiberKoax men det är inte den som medföljer i det här fallet. Kundtjänsten säger också att det är fiber hela vägen och ingen koax.

Låter det som att det är riktig fiber hela vägen då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Ping kan variera väldigt mycket beroende på vilken operatör och vilken server man anslutet till. ISP1 -> Server 1 kan ha bättre ping än ISP2 -> server 1 medan förhållandet är tvärtom till server 2 (beroende på vart dom befinner sig geografiskt).

Nedladdningshastighet skiljer oftast inte särskilt mycket men är inte heller beroende av latensen på samma sätt som ett spel är.

Ledsen men jag har tyvärr ingen koll på sånt här. Vad innebär det för mig om jag skulle gå över till Tele2? Mer fördröjning när jag spelar online?

Permalänk
Medlem
Skrivet av b1ghen:

Annars har Telia ofta (även nu fram till 31 augusti, kolla hemsidan) erbjudande för nya kunder med nedsatt pris om man binder sig i 12 månader.
Ringer du in som befintlig kund så säger de att erbjudandet endast gäller nya kunder, då säger du att då vill jag säga upp mitt abonnemang istället så blir du kopplad till "uppsägningsavdelningen" som sen magiskt kan erbjuda dig samma eller liknande erbjudande om du blir kvar som kund.
Har själv gjort detta varje år de senaste 6-7 åren med Telia utan problem.

Kan bara instämma, Telia har blivit medgörliga pga konkurrensen antar jag. Är jätte nöjd med Telia och upplever precis som dig Emil att det nästan aldrig är några problem med uppkopplingen.

Upplever även att de är väldigt lätta att komma i kontakt med, nästan aldrig någon väntetid de sista ggr jag ringt och förlängt mitt bredband.

Man brukar kunna binda sig i 12 månader för kampanjpris, slå dem en signal och var ärlig med att du gillar dem men tycker det är dyrt och du vill prova en annan hastighet tex 500 för kampanjpris.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | Asus ROG Maximus Z690 Hero | Intel I9 12900K | DDR5 32Gb Corsair 5200Mhz | M2. WD SN850 2TB | Corsair HX1200W | Asus RTX 3090 ROG Strix OC | Corsair iCUE H150i Elite Capellix | 34" Alienware QD-OLED 3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilDahl:

Ledsen men jag har tyvärr ingen koll på sånt här. Vad innebär det för mig om jag skulle gå över till Tele2? Mer fördröjning när jag spelar online?

Egentligen helt omöjligt att svara på när man inte vet vilken routing du får till servern du ansluter till. Men en god gissning är att så länge du spelar på servrar i Sverige eller EU så lär du troligtvis inte märka någon skillnad mellan de två så tillvida du inte är superkänslig mot latens. vilken av dom som har bäst routing till den server du vill ansluta till vet man bara när man jamfört båda mot varandra från den plats du ansluter ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b1ghen:

Annars har Telia ofta (även nu fram till 31 augusti, kolla hemsidan) erbjudande för nya kunder med nedsatt pris om man binder sig i 12 månader.
Ringer du in som befintlig kund så säger de att erbjudandet endast gäller nya kunder, då säger du att då vill jag säga upp mitt abonnemang istället så blir du kopplad till "uppsägningsavdelningen" som sen magiskt kan erbjuda dig samma eller liknande erbjudande om du blir kvar som kund.
Har själv gjort detta varje år de senaste 6-7 åren med Telia utan problem.

Har precis gjort samma sak (första gången). Fick dock processa med dem tre gånger för att få det fixat.

Samtal 1: Ring på måndag så kommer bredbandsavdelningen fixa det.
Samtal 2: Nej, vi kan inte sänka priset.
Samtal 3: Ajdå, såklart vi kan fixa 12 mån billigare (samma case, 200:- billigare/mån för 100/100).

Får se om jag orkar joxa med Telia överhuvudtaget mer...herregud säger jag bara.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand

Permalänk
Medlem

Tele2 har i princip lika bra peering som Telia numera, men klart att Telia är lite större ändå. Så länge det inte är Coax så kommer det säkert gå lika bra som Telia.

Men vad händer efter 24 mån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obsidian:

Har precis gjort samma sak (första gången). Fick dock processa med dem tre gånger för att få det fixat.

Samtal 1: Ring på måndag så kommer bredbandsavdelningen fixa det.
Samtal 2: Nej, vi kan inte sänka priset.
Samtal 3: Ajdå, såklart vi kan fixa 12 mån billigare (samma case, 200:- billigare/mån för 100/100).

Får se om jag orkar joxa med Telia överhuvudtaget mer...herregud säger jag bara.

om dom inte fixar det direkt så säger du att du ska avsluta abonnemanget och då brukar dom vara snabba på att hjälpa dig har funkat för mig varje gång.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jag skulle byta, utan tvekan. Priset är ju lägre och hastigheten bättre. Sedan kan man fråga sig vad som händer efter 24mån. Är det 24mån bundet och sedan upphör det och priset blir ett annat. Det är ju OK om man då kan säga upp det eller byta till något annat om man tycker det blir för dyrt.

Egentligen behöver man inte mer än 100/100 fast numera kan man få 250/100 eller bättre för nästan samma pris som 100/100 i många stadsnät etc. Det beror lite på vart man bor och vilket nät man är ansluten till. Det är inte många som egentligen behöver högre hastigheter. Det är stora tunga nerladdningar som går mycket fortare med högre hastigheter eller om det är många som ska köra tunga saker på samma lina. Men för de flesta andra vanliga vardagliga saker på Internet märker man inget. Tyvärr är det mycket PR och SÄLJ som vill att du ska skaffa snabbare även om du inte behöver det.

Permalänk
Medlem

500 kr är ju svindyrt för 100/100. Tycker inte man ska stödja ett företag med ockerpriser som jag anser att Telia har. Tele2-erbjudandet låter väldigt bra, vad är priset efter 24 månader?

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Jag skulle byta, utan tvekan. Priset är ju lägre och hastigheten bättre. Sedan kan man fråga sig vad som händer efter 24mån. Är det 24mån bundet och sedan upphör det och priset blir ett annat. Det är ju OK om man då kan säga upp det eller byta till något annat om man tycker det blir för dyrt.

Egentligen behöver man inte mer än 100/100 fast numera kan man få 250/100 eller bättre för nästan samma pris som 100/100 i många stadsnät etc. Det beror lite på vart man bor och vilket nät man är ansluten till. Det är inte många som egentligen behöver högre hastigheter. Det är stora tunga nerladdningar som går mycket fortare med högre hastigheter eller om det är många som ska köra tunga saker på samma lina. Men för de flesta andra vanliga vardagliga saker på Internet märker man inget. Tyvärr är det mycket PR och SÄLJ som vill att du ska skaffa snabbare även om du inte behöver det.

100/100 är inte mycket idag om du har en familj och dom streamar så fort 1-2 personer streamar och du spelar spel samtidigt så märker du skillnaden.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av b1ghen:

Annars har Telia ofta (även nu fram till 31 augusti, kolla hemsidan) erbjudande för nya kunder med nedsatt pris om man binder sig i 12 månader.
Ringer du in som befintlig kund så säger de att erbjudandet endast gäller nya kunder, då säger du att då vill jag säga upp mitt abonnemang istället så blir du kopplad till "uppsägningsavdelningen" som sen magiskt kan erbjuda dig samma eller liknande erbjudande om du blir kvar som kund.
Har själv gjort detta varje år de senaste 6-7 åren med Telia utan problem.

Väldigt bra idé. Lägger till detta som ett alternativ. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Men vad händer efter 24 mån?

899kr / mån. Det är 1 mån uppsägningstid så planen hade i så fall varit att byta abonnemang i samband med att bindningstiden går ut så jag undviker en debitering på 899:-

Permalänk
Medlem

@vinylens visst är det så. Är man fler samt förbrukar mycket data då räcker inte 100/100 men eftersom jag märkt att 250/100 eller 500/100 beroende på vart man är har blivit så pass billigt för vissa att det kan vara värt skaffa den. Att betala typ 400kr extra per år för att få t.ex. 250 ner eller 500 ner kan vara värt det om man vet att stora mängder data kommer plockas hem då och då.

Titta bara på uppdateringar till spel, typ 50Gb ibland etc. det tar ett tag att få hem på bara 100Mbit. Jag själv ska uppgradera till 250 eftersom priset har blivit så pass billigt och jag har behov av det ibland.

Permalänk
Medlem

Vill bara tacka alla som kommenterat och kommit med sina synpunkter i den här tråden, på så kort tid, och hjälpt mig ta ett beslut.

Det blev Tele2. Lyckades förhandla bort startavgiften på 399:- så det blev ännu billigare. Vi hade dessutom en gammal router hos Telia så jag hade behövt förhandla om en ny sådan med Telia dessutom. Lite kul att testa en snabbare hastighet nu dessutom!

Får se vad det blir om 24 månader. Kanske går tillbaka till Telia då med deras erbjudande för nya kunder och kör på att förnya det var 12e mån så som flera av er berättat om. Eller så finns det något annan erbjudande att hoppa på.

Hursomhelst, stort tack för hjälpen!