Veckans fråga: Vilken layout har ditt tangentbord?

Permalänk
Melding Plague

Veckans fråga: Vilken layout har ditt tangentbord?

QWERTY, Dvorak och Colemak är tre av många olika tangentbordslayouter. Den här veckan undrar vi enligt vilken stil dina bokstäver och tecken är placerade.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Blir så förvirrat när man har många datorer med olika os som ominstallerat ibland, eller när man kör rdp och layout tas från servern man kopplas till osv.
Men när jag var ung och l33t nörd så var det dvorak

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Jag är väl så ung så jag har inte ens hört talas om något av alternativen utöver qwerty...

Mvh

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X3D, GPU: Powercolor Radeon RX 6900 XT Red Devil Ultimate, MOBO: MSI B550M MAG Mortar, RAM: 32GB 3200MHZ, Nätdel: be quiet! Dark Power 12 750W, Lagring: 3TB SSD

Permalänk
DingDongerMcDongface

Har sneglat mot andra alternativ, men nu är jag så inbiten med QWERTY att jag är ovillig att lära om

Permalänk
Medlem

Detta är ju ointressant. Två pers kommer svara Dvorak och resten QWERTY

Jag hade velat vet vilken storlek folk använder och om man kör ANSI eller ISO.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av sunefred:

Detta är ju ointressant. Två pers kommer svara Dvorak och resten QWERTY

Jag hade velat vet vilken storlek folk använder och om man kör ANSI eller ISO.

Det är bra förslag de med, noterar till kommande frågor och/eller snabbkollar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Har sneglat mot andra alternativ, men nu är jag så inbiten med QWERTY att jag är ovillig att lära om

Programmer dvorak har jag kört kortare perioder. Men det där med att lära en gammal hund sitta stämmer alltför väl in på mig 😅

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunefred:

Detta är ju ointressant. Två pers kommer svara Dvorak och resten QWERTY

Jag hade velat vet vilken storlek folk använder och om man kör ANSI eller ISO.

Håller med! Skulle vara mer intressant med 60/65/70/…% alltså de som kör tenkeyless eller andra varianter

Kanske redan varit en sån fråga?

Permalänk
Medlem

Började köra Svorak (svensk Dvorak variant) på gymnasiet, ca 15 år sedan. På universitetet började jag med Svorak A5 som flyttar om specialtecken och jag har inte sett tillbaka sen dess. Snabbare är jag nog inte men det känns skönare i händerna. Men kan säga att det tar tid att vänja om sig, det är bra frustrerande i början. Däremot som bonus har jag märkt att det varit lättare att vänja sig med små justeringar/optimeringar jag gjort i layout.

Permalänk
Skrivet av sunefred:

Detta är ju ointressant. Två pers kommer svara Dvorak och resten QWERTY

Jag hade velat vet vilken storlek folk använder och om man kör ANSI eller ISO.

Nästa veckas fråga är hur torkar du dig? sittandes, stående eller annat sätt, berätta i tråden.

Visa signatur

Allt annat är olidligt.

Permalänk
Medlem

60% storlek, blå brytare, QWERTY-ISO.

Kikat på en svensk Dvorak, men aldrig orkat ta itu med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klonk97:

Jag är väl så ung så jag har inte ens hört talas om något av alternativen utöver qwerty...

Mvh

Jag är så gammal så jag har aldrig orkat bry mig om något annat än QWERTY Dvorak har ju dock kämpat på tappert i snart 100 år. Ligger ett ganska intressant arbete bakom den layouten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 𝕃𝕚𝕕𝕝ℂ𝕝𝕠𝕔𝕜𝕖𝕣:

Nästa veckas fråga är hur torkar du dig? sittandes, stående eller annat sätt, berätta i tråden.

Vi pratar efter att ja badat i havet hoppas ja.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem

Colemak-Dhm på 30% och 40%. (Chocofi, planck och corne)
Qwerty på allt annat.

Permalänk
Skrivet av Xuxil:

Colemak-Dhm på 30% och 40%. (Chocofi, planck och corne)
Qwerty på allt annat.

Blev lite exalterad först, sen såg jag att det bara var du.

Men som svar, kör "tråkigt" nog QWERTY på både Corne och Preonic.

Visa signatur

"Ost är svaret på det mesta här i livet."
- Sigmund Kristus Nietzche, eller något.

Permalänk
Medlem

QWERTY. Dels tycker jag det är en bra layout, och dels så är andra layouter främst optimerade för att bara skriva text vilket inte är en så stor del av det jag gör. Sen är det också knepigt om man skulle träna om muskelminnet till någon layout som inte är standard då man ändå skulle stöta på QWERTY överallt annars I samhället. Så det känns inte värt mödan. Särskilt inte på grund av just den biten att allt som inte är bokstäver sitter dumt till på de flesta andra layouter. Dvorak är särskilt illa.

Sen vet jag inte... Tittar man på resultatet är jag ju extremt mainstream i just detta så för den sakens skull så vore det kul att lära sig en annan layout bara för att jävlas.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag kör QWERTY ISO med US-layout och tangenten till höger om mellanslag som compose-key för å, ä, ö och andra spexiga tecken på alla mina datorer oavsett OS (Linux, macOS, Windows). Lite bökigt initialt med 4 tangenttryckningar för att få fram ett ö (compose, shift+', o) men nu går det av bara farten, och det är värt att ha alla kortkommandon på den plats de var tänkta för. Speciellt i macOS är det skönt att slippa vricka fingrarna för att få fram vissa tecken som man använder hela tiden, som | och { }.

Permalänk
Medlem

Det här måste vara den största procenttalen jag har sett. 99%

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Håller ögonen öppna på att hitta ett keyboard med ЙЦУКЕН layout. Men det har visat sig vara rätt svårt i Sverige så kör QWERTY.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av UnknownBum:

Började köra Svorak (svensk Dvorak variant) på gymnasiet, ca 15 år sedan. På universitetet började jag med Svorak A5 som flyttar om specialtecken och jag har inte sett tillbaka sen dess. Snabbare är jag nog inte men det känns skönare i händerna. Men kan säga att det tar tid att vänja om sig, det är bra frustrerande i början. Däremot som bonus har jag märkt att det varit lättare att vänja sig med små justeringar/optimeringar jag gjort i layout.

Ungefär samma story här. Började med Svorak A5 omkring 2005 och har kört det sedan dess.
Kan skriva lika bra med QWERTY ännu så det är inga större nackdelar.
Största nackdelarna är att hotkeys hamnar på fel ställe (Ctrl+C går inte att nå med en hand, och V är långt från C), och att omkring hälften av spel kräver att man byter layout (eller remappar nästan alla bokstäver), men jag har ändå noll lust att flytta tillbaka. Byter layout med Win+Space när jag startar spelet, och igen när jag spelat klart, så det tar ju typ en sekund totalt.

Även om det är väldigt få på båda valen så är jag förvånad att Colemak leder över Dvorak ännu.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Har använt Svorak A5 i typ 15 år. Väldigt trevligt att ha alla specialtecken lättillgängliga.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Datavetare
Skrivet av sunefred:

Detta är ju ointressant. Två pers kommer svara Dvorak och resten QWERTY

Jag hade velat vet vilken storlek folk använder och om man kör ANSI eller ISO.

Det vore faktiskt intressant att se hur många som använder / accepterar ANSI.

Tycker ASUS ZenBook är en en riktigt trevlig serie, men tyvärr valde ASUS att byta från ISO till ANSI för några år sedan och för egen del så går alla datorer med nordiskt ANSI bort direkt.

Givet att bl.a. ASUS inte gått tillbaka till ANSI antar jag att rätt många ändå är helt OK med det, en undersökning här på SweC skulle kunna ge en vink

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Är uppvuxen med QWERTY och skriver tillräckligt fort på det för att se någon vits med att byta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Har sneglat mot andra alternativ, men nu är jag så inbiten med QWERTY att jag är ovillig att lära om

Lekte lite med Dvorak för 20 år sedan när jag hade ett gammalt IBM model M (tror jag) med enkelt löstagbara kåpor på tangenterna. Föll sig naturligt att testa loss med den möjligheten

Det tog ungefär två veckor dagligt användande innan det slutade kännas handikappande. Gissningsvis skulle det gå snabbare för dig, som väl ändå kan förmodas skriva mer än jag gjorde på den tiden. Huvudfrågan för dig är väl snarast om det är värt produktivitetsdippen när du börjar med det.

Att blanda med Qwerty-användande funkade inte för mig, och att man vid olika tillfällen ändå tvingades till det var väl huvudskälet till att jag gav upp. Det funkade bara inte. Kanske ett mindre problem idag, då man i stort har egna enheter, och inte behöver använda datorer som ska fungera för andra också?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Känns som att jag inte skulle tjäna något på att ändra från Qwerty. Sitter i muskelminnet redan.
Kan skriva i 140 WPM med 100% accuracy vilket är snabbt nog enligt mig.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

QWERTY - ISO. Använder mestadels ett 65% tangentbord fast jag har TKL också.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Qwerty. Självklart kör jag ANSI med Swerty om jag skriver kod, annars ISO för mejl och text. ISO är ju sämst när man ska komma åt alla specialtecken med tusen olika skiftkombinationer jämfört med hur enkelt det är på en ANSI-bräda.

Brukar mappa om dom värsta exemplen som @[]{} så att dom sitter vettigt och Swerty är en bra kompromiss. Kör helst en 980-layout pga kompakt men allt är med.

Visa signatur

HP48-GX, Arm-kärnor, i7, Ryzen 9, M2, Z80, 68000, Party tricks

Permalänk
Medlem

Full size ISO QWERTY primärt (stationär resp externt tgb till laptoos). När jag senast köpte laptop så var det många tillverkare som gick pga att de kör ansi. Lenovo levererade med ISO, så det bidde en sån.

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

QWERTY, Dvorak och Colemak är tre av många olika tangentbordslayouter. Den här veckan undrar vi enligt vilken stil dina bokstäver och tecken är placerade.

Läs hela artikeln här

Det är rätt lustigt egentligen, när man tänker på att QWERTY skapades för att få maskinskriverskorna (ja det var bara tjejer förr) att få ner hastigheten på sitt skrivande, så de mekaniska skrivmaskinerna inte skulle "skära ihop". Maskinerna hann inte med tjejernas skrivande, så "slagarmarna" trasslade ihop sig och fastnade i varandra.
QWERTY satte de vanligaste bokstäverna i engelska språket så långt ifrån varandra, så flickornas skrivande "slöades ner" så skrivmaskinen hann med utan att "jamma ihop".

QWERTY är egentligen en gammal legacy som vi inte längre behöver eller har nytta av. Hade varit bra om en ny teckenuppsättning tagits fram så skrivandet går så snabbt som möjligt, för datorer har inte samma problem med att hänga med som gamla mekaniska skrivmaskiner hade.

Men det är nog svårt att få igenom, men å andra sidan klarade Sverige att gå över från vänstertrafik till högertrafik en gång i tiden?