CAD/BIM-Dator för en student 2022

Permalänk
Medlem

CAD/BIM-Dator för en student 2022

Hej,
Till hösten ska jag påbörja högskolestudier till byggnadsingenjör. Nu är jag på jakt efter en bra dator (kan vara antingen bärbar med docka eller en stationär) som är optimal till mina studier. Jag vill att den ska vara stark nog att köra t.ex Revit, Inventor, ArchiCAD och SolidWorks utan några problem. Till viss del även Adobe Creative Cloud paketet, men inte lika mycket fokus där. Budget: 14 000 kr
Finns det någon därute med spetskompetens på CAD/BIM-datorer? Tar tacksamt emot tips på specifik laptop, stationär eller också delar till att bygga eget! Är det alltid bättre med en stationär jämfört med en laptop med samma innehåll?
Tack på förhand!

Mvh
Vilsen student

Permalänk
Inaktiv

Gällande SolidWorks kan du via länken nedan se vilken dator samt grafikkort som rekommenderas.
Det går att köra SolidWorks med ett "spelkort" men det som rekommenderas är t.ex. Quadro-kort från Nvidia.
Det som fungerar för SW bör också fungera bra med Autodesk Inventor, säkerligen med Revit och ArchiCAD också.
Har själv kört SolidWorks och Inventor sen mitten på 90-talet.

Länk:
https://www.solidworks.com/support/system-requirements

Permalänk
Medlem

Cadar på jobbet och privat, mest i Autodesk Alias. Generellt är det ingen större skillnad mellan jobbdatorn (HP Z laptop, kostar ca 45k) och mitt egna desktop-bygge (15k). Men det finns ett par grejer att tänka på tycker jag.

- Laptopen kan inte hantera värmen särskilt bra (thermal throttling, högt fläktljud m.m). Särskilt om du ska rendera något.

- Ett nvidia-grafikkort är nästan ett måste. Frågan är om du behöver ett Quadro/A-serie eller inte.
Vissa program kräver det för att service-avtalet ska gälla. Kanske inte så viktigt när man är student... Jag har glatt cadat med Geforce i 12 år, men det finns faktiskt små skillnader. Linjer (wireframe) ritas bättre på ett Quadro i Autodesk Alias till exempel. Å andra sidan får du mycket mer prestanda för pengarna med ett Geforce.

- En stor skärm så man får plats med både arbetsyta och verktyg/assets är gött också.

Permalänk
Medlem

Har väldigt svårt att se att det skulle krävas ett quadro-kort för det som kommer CADas på utbildning. Jag hade gått på en laptop med RTX 3070.

Permalänk
Medlem

Kräver det cad programmet så pass?
Jag har kört fyra kurser i cad fast i Creo parametrics på en Ryzen 2200u.

Permalänk
Medlem

Som sagt måste det bero på vad man ska göra. Inventor flyter bra på rätt dåliga grafikkort/processorer så länge som du inte jobbar med enorma assemblies. Revit har jag ingen erfarenhet av. Skulle dock rekommendera stor högupplöst skärm. Det är en enorm fördel.

Permalänk
Medlem

Vad jag har hört tidigare krävs inte mycket för att köra programmen, men för att kunna göra större assemblies så krävs mer. Jag vill kunna göra både stora och mindre assemblies utan större lagg.

Permalänk

Jag har jobbat med BIM ritningar runt år 2014 som jag uppskattar att runt år 2100 finns det en bra laptop att köpa som det flyter bra på.
Jag misstänker du ej kan vänta tills då? Isåfall får man göra det bästa av saken och det eror lite på vad du läser?
Är det 2årigt på högskola som egentligen är samma som yh eller är det ett ingenjörsprogram? Skillnaden med dessa 2st är främst att på ingenjörsprogram brukar man ej behöva dator från dag ett och troligen är det mycket mer teori.

Nå en dator med minst 16GB ram uppgraderingsbar till 32GB, minst 500GB ssd och en snabb cpu + gpu känns vettigt.
Problem. Ja, de flesta budget laptops har fastlött ram.

Nu kommer ni säkerligen i skolan göra väldigt simpla saker från grunden och då behövs inte så mycket datakraft, i aretslivet kan man få IFC exporter som man undrar hur i helskotta ska man läsa in dem? Min laptop från 2014 hade 64GB ram och det räckte ej till.

Det är som sagt exakt samma med typ alla utbildningar inom olika områden, man kör väldigt enkla exempel uppuppbyggda från grunden.

Quadro kort som nämns tror jag mest är bortkastade pengar för en student.

Permalänk
Medlem

Bästa RTX 3070 laptopen just nu på prisjakt under 14k är denna Lenovo. Just Lenovo brukar lovordas på forumet här, bl a för att grafiken går på max effekt för laptopar (halvfart på andra märken med sämre kylning pga tunnare chassi). Går även att uppgradera med mera minne och SSD, om behovet uppstår.
https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/barbar-gamingd...

Det finns ofta kampanjer på Lenovo hemsida.

Quadro är för proffs som får bra betalt per timme och kan motivera en hög kostnad för lite bättre flyt i wireframe läge och vissa appar som är lite strypta i Nvidias Studio drivrutin. Inget som märks förrän man jobbar heltid med tunga modeller.

/Edit, mera info och andra CAD benchmarks som visar förra generationens skillnad mellan GeForce och Quadro. Sedan dess har 3000 serien rejält ökad prestanda, nya Studio drivrutiner (halvvägs mellan GeForce och Quadro) och HDMI 2.1 (som Quadro/RTX Axxxx) inte har.
https://www.engineering.com/story/whats-the-difference-betwee...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag har jobbat med BIM ritningar runt år 2014 som jag uppskattar att runt år 2100 finns det en bra laptop att köpa som det flyter bra på.
Jag misstänker du ej kan vänta tills då? Isåfall får man göra det bästa av saken och det eror lite på vad du läser?
Är det 2årigt på högskola som egentligen är samma som yh eller är det ett ingenjörsprogram? Skillnaden med dessa 2st är främst att på ingenjörsprogram brukar man ej behöva dator från dag ett och troligen är det mycket mer teori.

Nå en dator med minst 16GB ram uppgraderingsbar till 32GB, minst 500GB ssd och en snabb cpu + gpu känns vettigt.
Problem. Ja, de flesta budget laptops har fastlött ram.

Nu kommer ni säkerligen i skolan göra väldigt simpla saker från grunden och då behövs inte så mycket datakraft, i aretslivet kan man få IFC exporter som man undrar hur i helskotta ska man läsa in dem? Min laptop från 2014 hade 64GB ram och det räckte ej till.

Det är som sagt exakt samma med typ alla utbildningar inom olika områden, man kör väldigt enkla exempel uppuppbyggda från grunden.

Quadro kort som nämns tror jag mest är bortkastade pengar för en student.

Det är ett 3-årigt ingenjörsprogram jag ska börja. Bra info om att jag kanske inte behöver en monsterdator för plugget, utan kan nöja mig med lite svagare som student. Känns i så fall som att det inte är någon idé att satsa på att klara av IFC exporter till en början.

Permalänk
Skrivet av cas3172:

Det är ett 3-årigt ingenjörsprogram jag ska börja. Bra info om att jag kanske inte behöver en monsterdator för plugget, utan kan nöja mig med lite svagare som student. Känns i så fall som att det inte är någon idé att satsa på att klara av IFC exporter till en början.

Ok, det skulle då inte förvåna mig om merparten av dina klasskamrater som nyligen har köpt en laptop har en 8GB ram, 256GB med bra cpu och aldrig ens vet var de har för GPU. Jag rekommenderar dock det dubbla av de båda och gärna uppgraderingsbart ram, men det sista kravet är tuffare än vad man tror på budget laptops.

Permalänk
Medlem

https://www.dustinhome.se/product/5011282617/thinkpad-e15-g2?...
https://www.dustinhome.se/product/5011275590/summit-e14-evo?t...

Satt på betydligt sämre dator när jag pluggade (hade en hel del CAD kurser, inventor professional). Så länge man inte ska göra för tunga asmer och beräkningar funkar det svår prislapp då man hamnar i en mellan area på prestandan Funkar o cadda på speldator med om man känner för det.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Är det bättre att man som student lånar skolans datorer under dagtid, och har en stationär dator hemma som klarar vad man ska göra? Ev att man har någon laptop som man redan har för skolan och allt annat än Revit, SolidWorks, Inventor osv.?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cas3172:

Är det bättre att man som student lånar skolans datorer under dagtid, och har en stationär dator hemma som klarar vad man ska göra? Ev att man har någon laptop som man redan har för skolan och allt annat än Revit, SolidWorks, Inventor osv.?

Det hade jag gjort, för att lära sig behöver man inte en super-rigg, en stationär hemma med ett dugligt spelkort
är ok. Jag körde Solid och Inventor på en rätt dålig hemmaburk under en lång tid.
Förresten, eftersom du ska studera Ark + mer, kolla om Epic har någon giveaway/studentgrej eller om deras Twinmotion fortfarande går att få utan kostnad. Härligt visualiseringsprogram med stark koppling till Archicad som har dragit mig iväg från iClone.
Det bygger på Unreal Engine.

https://www.twinmotion.com/en-US

Permalänk
Medlem
Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

10 år gammalt quadro kort.. då är de nog bättre med modernt spelkort

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av cas3172:

Är det bättre att man som student lånar skolans datorer under dagtid, och har en stationär dator hemma som klarar vad man ska göra? Ev att man har någon laptop som man redan har för skolan och allt annat än Revit, SolidWorks, Inventor osv.?

Vi körde alltid i datorsalar till cad och annat i skolan. Mycket skönare när man kan jobba på dubbla större skärmar. Tog endast med laptop till tentaplugga och till uppsatser och exjobb när vi körde i biblioteket annars körde vi alltid datorsal så fort vi behövde dator. Det finns ju även datorer i biblioteket iaf på vår högskola så man klarar nog hela programmet utan laptop utan för mycket extrajobb. Men en liten smidigt laptop är skönt att ha till lite uppsatser och tentaplugga.

Permalänk
Medlem

När det gäller utbildningar som emellanåt kräver rejält med datorkraft så händer det att högskolan/universitetet har beräkningkluster, renderingskluster etc. så man kan arbeta på en svagare dator (t.ex. laptop) men låta skolans kraftfulla datorer sköta de tyngre delarna.

Kolla med skolan vad som krävs och vad de erbjuder innan du köper dator. Stor och högupplöst skärm kommer du dock vilja ha hemma på skrivbordet oavsett om det blir laptop eller stationär.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Som sagts innan, kolla vad skolan erbjuder. Räkna med att så fort du är klar med din utbildning och får jobb blir den redundant.
Det du vill ha nu är en bättre speldator. Satsa på 32gb ram, nvme och rtx 3070 osv. Se till att ha en större skärm (2k+ och 32"+). Det kommer räcka gott och väl för det du kommer göra under studietiden och du kan använda den till annat. Fundera på hur du kommer använda den, det är väl det som avgör om du ska köpa stationär eller bärbar. Typ behöver du enbart en dator för utbildningen (köp en bärbar) eller om du har ett intresse, exempelvis spelar samt kommer alltid vilja ha en dator hemma (utöver den du har via jobbet) (köp stationär).

Permalänk

Till det som görs inom skolan behövs inget kraftfullare skulle jag vilja påstå. Klarade mig igenom väldigt många "lagom" stora assemblies men såklart, snackar vi tusentals parts och massvis med sub-assemblies kan det bli tungt även för rejälare datorer.
Körde själv på en surface Book i7 med GTX 965m och tyckte det flöt på bra. När det skulle göras renderingar hade jag dock stationära till hjälp.
Men som tidigare personer har nämnt, kika mer på SSD utrymme, batteritid och vad för andra användningsområden du har.