Ljuddämpning 3.5” hårddisk

Permalänk
Medlem

Ljuddämpning 3.5” hårddisk

Vad finns det för färdiga lösningar för att dämpa ljudet från hårddiskar 2022? Jag har köpt en ny 3.5” disk och den låter betydligt mer än tidigare disk.

För 15+ år sedan löste problemet med att diskar lät mycket genom att sätta de i en vagga som jag sedan hängde upp med resårband. Fungerade bra för att få bort hårddiskljud som spred sig vidare i chassit. Men finns det inga färdiga lösningar att köpa?

Tänker att det borde finnas något case man kan montera inne i chassit.

Permalänk
Medlem

Icydock har ett par lösningar. Antar du har en stationär PC? Kanske oaktuellt för dig men med en NAS kan du ju sätta i garderoben eller garaget och på så vis få bort oljudet av hårdvara.

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem

Gummibussningar som man drar skruvarna igenom, medföljer i många fall när man köper chassit.

Permalänk
Medlem

I de flesta chassin jag har köpt så har man oftast fått med några gummi brickor som man sätter emellan disken och vaggan, kanske något att testa?
Fick man inte med några sånna så funkar nog vilket gummi som helst, bara att göra ett hål i den så skruven kan gå igenom in till hårddisken.

Permalänk
Medlem

Gummibrickorna som följer med chassit använder jag redan. Den står i ett separat rum med stängd dörr men låter ändå så pass mycket att jag hör den genom väggen.

Ska kika på icydock

Permalänk
Medlem

Ett litet tips är att ställa något väldigt tungt uppe på chassit. Gör ganska stor skillnad i ljudnivå på min hemmaserver som huserar i ett Fractal Design Define R6.

Permalänk
Avstängd

Begagnade Scythe Quiet drive som inte monteras direkt i chassit utan på skumgummi istället (smältlimma dem fast).
Använder 2 på varandra och fick modifera chassit lite för att de skulle få plats.

Tyvärr svåra att hitta idag men tystar ner rejält

Scythe Himuro SCH-1000 är lite liknande men inte lika effektiv.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Intressant att det var så svårt att hitta sånt, det brukade ju vara standard. I vilket fall:

https://www.amazon.se/-/en/dp/B09HBKC432/

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Använder redan liknande GUMEI Heatsink som https://www.amazon.se/-/en/dp/B09HBKC432/ som följde med chassit

Jag har testat att ställa något tungt på chassit, men det låter fortfarande mycket.

Har inte hittat Scythe Himuro SCH-1000 att köpa från någon butik jag känner till.

Tycker det är märkligt att det finns så litet utbud av kylning/ljuddämpning av diskar.

Något nytt förslag?

Permalänk
Avstängd

Om det är resonans i lådan så kan det ju vara värt med lite dämpande mattor där inne. Annars funkar det förstås fortfarande att hänga upp disken i gummiband helt fritt så kan den vibrera hur mycket den vill.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zwaaaap:

Använder redan liknande GUMEI Heatsink som https://www.amazon.se/-/en/dp/B09HBKC432/ som följde med chassit

Jag har testat att ställa något tungt på chassit, men det låter fortfarande mycket.

Har inte hittat Scythe Himuro SCH-1000 att köpa från någon butik jag känner till.

Tycker det är märkligt att det finns så litet utbud av kylning/ljuddämpning av diskar.

Något nytt förslag?

Butik går ej, enda sättet är typ ebay

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Köpte Scythe Himuro SCH-1000. Fungerar bra, tack!

Permalänk
Medlem

vad är det för diskmärke som upplevs låta mycket - och vad är det för typ av ljud som stör - knacken från huvudrörelser eller brum från obalans som får saker att skallrar i chassiet.

Själva hårddisken brukar inte låta så mycket, somliga exemplar är så välbalanserade att man inte kan avgöra om de är igång eller inte när man håller dem i handen

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

vad är det för diskmärke som upplevs låta mycket - och vad är det för typ av ljud som stör - knacken från huvudrörelser eller brum från obalans som får saker att skallrar i chassiet.

Seagate Exos X18 ST18000NM000J 256MB 18TB
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5634156

Det är knacket från huvudrörelserna som låter. Har nog köpt 20+ olika 3.5" hårdiskar genom åren men aldrig varit i närheten av en disk som låter så mycket som den här disken. Nästan så man börjar undra om det är något fel på den men den har kört länge nu utan läs/skriv problem.

Permalänk
Medlem

Om disken är horisontellt monterad är det nog enklast att skaffa en skumgummibit som monteras på en platta. Sedan lägger man disken på gummit (kan räcka med 3-4 bitar på ett par kvadratcentimeter) och med dubbelhäftande mattejp emellan. Det fanns tidigare gummibandslösningar men de krävde ett 5,25" montage för att rymma en 3,5" disk och några sådana uttag finns knappt idag i några lådor.

Och som någon skrev, dämpa lådan i övrigt, det gör mycket för att dämpa (o-)ljudet.

/ B

Permalänk
Medlem

Sökte lite men hittade inte produkten.

Det här var ett tag sedan men jag minns att det bästa lösningen var en typ vagga för 5.25 montage som man skruvade fast i lådan, den hade flertalet krokar på båda sidorna där man fäste tjocka gummiband som greppade hårddisken och hölls på plats av vaggan. Alla möjligheter till att överföra vibrationer till lådan försvann. Var ganska billigt att köpa också på den tiden.

Denna lösning fungerar såklart inte i NAS system och andra enheter utan syftet var just lådor med 5.25 plats. Nu finns det inte så många lådor kvar med 5.25 så det kan bli knepigt. Du får fixa en egen lösning, det kan vara skumgummi eller något annat och så lägger man hårddisken på det materialet i botten av lådan. Eller så fixar man någon egen upphängning i lådan osv. Då måste man tänka på att om lådan ska flyttas måste man hålla koll på vad man gör eftersom det finns en lös hårddisk i lådan. Alla mekaniska hårddiskar låter och vibrerar en del, fortplantar sig ofta till övriga lådan.