Nya fläktar till Phanteks p500a

Permalänk

Nya fläktar till Phanteks p500a

Hej!

Sitter med lite "villhöver" tankar om att fixa nya fläktar till mitt chassi och vill få lite input på om det ens är värt det.

Chassit jag har är ett Phanteks p500a DRGB.
https://www.inet.se/produkt/6904617/phanteks-eclipse-p500a-d-...

I fronten så sitter dom 3 original fläktarna (140mm) som suger in luft i chassit och på baksidan av chassit sitter en Be quiet pure wings 2 (140mm) som blåser ut luften.
I toppen av chassit har jag en AIO i form av Arctic liquid freezer II 360mm som utblås.

Nuvarande temps är helt OK vid spelande. CPU (i signatur) ligger runt 55-65 och GPU (i signatur) når som högst 75-77 grader (beroende på spel). Ljudnivån på dom tre fläktarna i fronten är rätt märkbart även med hörlurar på, samt att mittenfläkten verkar ha någon defekt då den tydligt vibrerar.

Om jag skulle byta dom tre fläktarna i fronten och den längst bak i chassit mot tex nedan:

https://www.inet.se/produkt/6308863/noctua-nf-p14s-redux-1200...

Skulle man märka någon skillnad (tror ni) temperaturmässigt eller enbart ljudnivå? Finns det andra fläktar som skulle passa bättre? Är det någon som har detta chassit och bytt ut dessa fläktar och kan svara på om det är omständigt?

Är det värt det eller är det bara en onödig kostnad?

Tack för svar!

Stavning
Visa signatur

Intel i7 10700k @ 5.1GHz | Arctic Liquid Freezer II 360mm | ASUS Rog Strix RTX 3080 OC | Kingston Fury 32GB DDR4 3600 MHz | MSI MAG Z490 Tomahawk | Kingston A2000 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850X 850W v2 | Phanteks Eclipse P500A D-RGB Black | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165 Hz

Permalänk
Medlem

Tja! Har samma chassi och 360mm aio i toppen, byt alla fläktar till corsair LL även aio fläktarn (nzxt x73) mestadels för rgb men också ljud nivån. Kör en fixed curv på 140mm fläktarna på 40% och har samma temps ungefär men ljudnivån är minimal.

Så bryr du dig inte om rgb så är väl Noctua det som gäller i både ljud och prestanda syftet. Temperatur mässigt tror jag inte du lär se så jätte stor skillnad men ljud nivå kommer bli betydligt bättre.

Permalänk
Medlem

Jag har precis suttit och kollat på reviews av flertalet fläktar och Noctua är absolut bäst men dom kostar därefter.

Jag köpte följande: https://www.inet.se/produkt/5323035/arctic-p12-pwm-svart-5-pa...

Extremt bra för priset, det finns en bra jämförelse på youtube som inkluderar både kylningsförmåga och ljudnivå som jag länkar till här https://youtu.be/QwftVMGPOiI

Hoppas det är till hjälp

Permalänk
Medlem

Jag har samma chassi och har kört med de Redux fläktarna innan (Köpta 2016) De var helt okej i ljudnivå (inte i klass som A14 som jag har baktill).

Dock började jag två av fläktarna låta vid redan runt 500 RPM vilket gjorde att jag lackade på skiten (Jag stod inte ens ut med Phanteks orginal fläktar tyckte de tjöt och ahde sig).
Så jag köpte 3xArtics P14 och ljudmässigt är jag nöjd, Kör de i typ 500 RPM i idle och ~950 RPM i Load, ÖVer 1000 blir de ett konstigt läte som alla Artics fläktar tyvärr har. Finner ljudet vettigt, Hör de knappt vid 500 RPM. Hör dem i 950 RPM, Men graffkortet (3080) låtar ju ett antal db mer än reten av fläktarna iallfall.

Har sedan en Noctua A14 baktill och jag föredrar hellre ljudet på denna framför Artic fläktarna.

Min rekomendation är att köra på Artic P14 istället för Noctua Redux fläktarna.

Permalänk
Skrivet av AzeeM:

Jag har samma chassi och har kört med de Redux fläktarna innan (Köpta 2016) De var helt okej i ljudnivå (inte i klass som A14 som jag har baktill).

Dock började jag två av fläktarna låta vid redan runt 500 RPM vilket gjorde att jag lackade på skiten (Jag stod inte ens ut med Phanteks orginal fläktar tyckte de tjöt och ahde sig).
Så jag köpte 3xArtics P14 och ljudmässigt är jag nöjd, Kör de i typ 500 RPM i idle och ~950 RPM i Load, ÖVer 1000 blir de ett konstigt läte som alla Artics fläktar tyvärr har. Finner ljudet vettigt, Hör de knappt vid 500 RPM. Hör dem i 950 RPM, Men graffkortet (3080) låtar ju ett antal db mer än reten av fläktarna iallfall.

Har sedan en Noctua A14 baktill och jag föredrar hellre ljudet på denna framför Artic fläktarna.

Min rekomendation är att köra på Artic P14 istället för Noctua Redux fläktarna.

Blev det någon temperaturskillnad när du bytte fläktar? Eller blev det bara skillnad på ljudnivå?

Visa signatur

Intel i7 10700k @ 5.1GHz | Arctic Liquid Freezer II 360mm | ASUS Rog Strix RTX 3080 OC | Kingston Fury 32GB DDR4 3600 MHz | MSI MAG Z490 Tomahawk | Kingston A2000 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850X 850W v2 | Phanteks Eclipse P500A D-RGB Black | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias92:

Blev det någon temperaturskillnad när du bytte fläktar? Eller blev det bara skillnad på ljudnivå?

Ingen större skillnad på temperaturen vid samma RPM, Snarare att ljudnivån var behagligare och kunde trycka upp fläktarna i typ 900-950 RPM i load utan att jag störs av ljudet, Samma i idle, Runt 500 RPM. Kunde inte ha Phanteks fläktarna i de hastigheterna då de tjöt.