Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

En anledning är talent retention. Du har incitament att stanna kvar i företaget eftersom bonusen förmodligen inte betalas ut om du lämnar företaget. Ibland även längre inlåsningsperioder (ungefär hälften av min bonus betalas ut med tre års fördröjning).

Jag har också en bonusdel som faller över en treårs period enligt nedan för att skapa inlåsning:
År 0: Bonusens värde sätts och syntetiska aktier tilldelas.
År 1: 25% av de syntetiska aktierna "säljs" till aktuell aktiekurs.
År 2: 25% av de syntetiska aktierna "säljs" till aktuell aktiekurs.
År 3: 50% av de syntetiska aktierna "säljs" till aktuell aktiekurs.

Utbetalningarna kommer som lön för att göra det skattemässigt enkelt men ger också högre skatt.

En klump i december ger förvisso en liten inlåsningseffekt, men byter man jobb lär lönen gå upp mer och du ökar risken för de anställda att vilja byta samtidigt (läs direkt efter bonusen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

En anledning är talent retention. Du har incitament att stanna kvar i företaget eftersom bonusen förmodligen inte betalas ut om du lämnar företaget. Ibland även längre inlåsningsperioder (ungefär hälften av min bonus betalas ut med tre års fördröjning).

Förstår varför, dock. IT-branschen inom mitt område är rätt galen, just nu. Man kan nästan dubbla sin lön, bara att byta arbetsgivare.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Fyyyfan va ångest man får av att läsa hur hög lön folk har... här sitter jag med 2skifts industriarbetare med 25500kr brutto haha

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Medlem
Skrivet av SotarnAnton:

Fyyyfan va ångest man får av att läsa hur hög lön folk har... här sitter jag med 2skifts industriarbetare med 25500kr brutto haha

Tyvärr är du i helt fel forum om du vill se en mer reell bild av vad medelelsvensson tjänar. Flera personer har lagt in medel och median lön i Svergie över tiden tråden varit aktiv för att just visa på hur många av folket på detta forum generellt är i välbetalda yrken.

För det första är det nog först och främst människor som känner att de har en bra ersättning som väljer att lägga ut sin lön. Varför skriva något man skäms över? (Jag menar absolut inte att man ska skämmas, bara att många gör)

För det andra har IT och ingenjörsyrken haft brist på arbetskraft åtminstone de senaste 7åren, dvs sedan jag blev yrkesaktiv. Det har gjort att lönerna ökats för att rekrytera/behålla folk.
Mycket av folket på sweclockers jobbar just innom dessa yrkesgrupper.

En punkt som är en spekulation från min sida är att "internet" gjort att lönerna på välbetald jobb ökat mer i Svergie på senare än hur det varit tidigare. Att se vad folk i andra länder tjänar gör att man kräver mer samt att konkurrensen om arbetskraft blivit mer globaliserad.
Tittar du på nästan alla länder förutom Svergie så har man ännu bättre ersättning i dessa yrkesgrupper. Många har ingångslöner som är hyfsat motsvarande men efter några år kan du utan problem tjäna det dubbla, och det har inte riktigt varit den svenska modellen.
USA är bland det mer extrema exemplen jag sett på löneökningar men du behöver inte titta längre än till Tyskland för att ingenjörer ska tjäna rätt mycket mer.

Överväger du nu att försöka bryta dig in i någon av dessa arbetsgrupper är nog yrkeshögskola på 2 år på tex progrmmering/it snabbaste vägen. Har en kompis som tagit sig in på it via en halvårig utbildning tex. Hade lite förkunskaper samt mycket stöd från vänner i branchen. Visst första jobbet kommer kanske inte ge dig en lön på 40k men har du bara landat första jobbet är det att byta arbetsgivare var 2-3 år och du kommer snabbt ligga i 40-50k spannet. Mest troligen kommer din arbetsgivare höja lönen i hyfsat tempo även om du stannar kvar för att de vet att du annars försvinner.
Jag själva har bara 3 av 5 års utb från civilingenjörslinje men så fort man fick in foten på arbetsmarknaden var det inga problem att gå uppåt.

Min utveckling har varit som följande. Utan den vanliga lönerrevisionen utskriven då.
2014. 17800 laga telefoner (reperatör?)
2015 29500 produktionstekniker (mitt första "riktiga" jobb)
2017 35500 produktionstekniker med ett utökat ansvar (samma arbetsgivare)
2018. 40000 produktionsingenjör
2020 47500 + tjänstebil avdelningschef (samma företag)
2022 50000 produktionsingenjör

Och fast jag relativt nyligen bytt jobb och då själva känner mig mindre öppen till nya potentiella arbetsgivare och därför ställer högre krav redan vid första kontakt så är där nu två företag som intervjuar mig...

Så kan du tänka dig tragla några år i skolan behöver inte en bra lön vara väldigt långt borta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Penguin:

Okej. Så du har en fast lön och bonusen beror inte på någon debiteringsmängd, som om du vore konsult? Varför höjer man inte bara lönerna med 10%?

En anledning är att bonusen ger företag flexibilitet i att behålla kassaflöden under tuffare perioder. Dvs. i dåliga tider kan de skära bort (eller fördröja) bonusen med argumentet att vi inte presterat bra nog och pengarna måste användas till annat. Då det är just en "bonus" vi pratar om så får anställda bita i det sura äpplet och ta den smällen, alt. lämna bolaget, men då får man såklart inte heller någon bonus. Detta hade varit praktiskt omöjligt att genomföra om bonusen i stället varit en del av baslönen (givet såklart att vi inte befinner oss i en krigsekonomi eller dylikt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Coolt, vilken del av Schweiz? Zürich?

Jo, men visst är så. Tummar visserligen en del på att flytta inom kantonen i förmån av lägre utgifter, men jag trivs något otroligt här. Ser att du också är bofast i Schweiz (strax utanför EU), är det Zürich City som gäller för dig?

För den som undrar (förmodligen ingen): Schweiz har otroligt stora skatteskillnader mellan dess interna regioner (varierar med flera procentenheter), vilket ganska absurt resulterat i områden där du (+/-) antingen betalar 35% eller 21% i skatt beroende på vilken sida av en kulle du bor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haupe:

Jo, men visst är så. Tummar visserligen en del på att flytta inom kantonen i förmån av lägre utgifter, men jag trivs något otroligt här. Ser att du också är bofast i Schweiz (strax utanför EU), är det Zürich City som gäller för dig?

För den som undrar (förmodligen ingen): Schweiz har otroligt stora skatteskillnader mellan dess interna regioner (varierar med flera procentenheter), vilket ganska absurt resulterat i områden där du (+/-) antingen betalar 35% eller 21% i skatt beroende på vilken sida av en kulle du bor.

Jag bor i Basel sedan drygt fyra år. Det är häftigt att betala skatt

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Yrke: Senior Data Analyst
Ålder: 41
Lön: 44.500:-
Utbildning: Högskoleingenjör Elektro.
Erfarenhet: 15 år på bolaget, 10 inom IT.
Ort: Göteborg
Friskvård: 3000
Bonus på upp till 6% av årslönen, vinstdelning som kan ge några tusenlappar till.
Upp till 50% arbete hemifrån.

~1600 i årets revision och 5000 för att bli Senior.

Nöjd med höjningarna även om jag tycker jag ligger aningen lågt fortfarande.
Trist att hela ökningen äts upp av inflationen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrIzze:

Börjar nytt jobb i februari efter att ha varit på nuvarande företag sen jag tog examen för 3,5 år sedan.

Yrke: Backend-programmerare
Erfarenhet: 3,5 år
Lön: 55000
Ålder: 27
Utbildning: Civilingenjör
Placering: Göteborg
Friskvård: 3750

Det blev nytt jobb igen lite tidigare än planerat men jag blev erbjuden ett jobb på ett stort amerikanskt IT-företag i Dublin som jag verkligen inte ville tacka nej till. Börjar i mitten av september och ser verkligen framemot det!

Yrke: Backend-programmerare
Erfarenhet: 4,5 år
Lön: 89000€ i grundlön/år + 20000$ aktier/år + upp till 20% av grundlön i bonus/år
Ålder: 28
Utbildning: Civilingenjör
Placering: Dublin
Övrigt: Mycket hjälp med flytt inkl. 4000€ i "flyttpengar"+ 10000€ sign-on-bonus

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrIzze:

Det blev nytt jobb igen lite tidigare än planerat men jag blev erbjuden ett jobb på ett stort amerikanskt IT-företag i Dublin som jag verkligen inte ville tacka nej till. Börjar i mitten av september och ser verkligen framemot det!

Yrke: Backend-programmerare
Erfarenhet: 4,5 år
Lön: 89000€ i grundlön/år + 20000$ aktier/år + upp till 20% av grundlön i bonus/år
Ålder: 28
Utbildning: Civilingenjör
Placering: Dublin
Övrigt: Mycket hjälp med flytt inkl. 4000€ i "flyttpengar"+ 10000€ sign-on-bonus

Grattis!!

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av SotarnAnton:

Fyyyfan va ångest man får av att läsa hur hög lön folk har... här sitter jag med 2skifts industriarbetare med 25500kr brutto haha

Tänk dock på att de som har pluggat sig dit de är har lagt ner många år med låga bidrag och skaffat sig CSN-lån.
Själv lade jag ner 6 år på plugget och har en halv mille i CSN-lån, så nu är det bara att ta igen sig.

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem
Skrivet av SotarnAnton:

Fyyyfan va ångest man får av att läsa hur hög lön folk har... här sitter jag med 2skifts industriarbetare med 25500kr brutto haha

Det är ungefär vad jag får ut netto varje månad som bussförare. Känns inte så hemskt lågt längre när jag läser ditt inlägg!

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrIzze:

Det blev nytt jobb igen lite tidigare än planerat men jag blev erbjuden ett jobb på ett stort amerikanskt IT-företag i Dublin som jag verkligen inte ville tacka nej till. Börjar i mitten av september och ser verkligen framemot det!

Yrke: Backend-programmerare
Erfarenhet: 4,5 år
Lön: 89000€ i grundlön/år + 20000$ aktier/år + upp till 20% av grundlön i bonus/år
Ålder: 28
Utbildning: Civilingenjör
Placering: Dublin
Övrigt: Mycket hjälp med flytt inkl. 4000€ i "flyttpengar"+ 10000€ sign-on-bonus

10000€ sign-on-bonus

Har hört att detta är rätt vanligt utomlands, men har aldrig hört att någon i min bekantskapskrets blivit erbjuden detta i Sverige.
Någon här som varit med om det i Sverige?

Permalänk
Medlem

Arbetar med R&D och produktutveckling inom elektronik mestadels hårdvara.
Verksam inom branschen i ca 14.
Utbildning: Gymnasie + tilläggsår och enstaka kurser under årens lopp.
Ålder: över 35
Inkasserar dryga 70000kr innan skatt och exkl konsultinkomster.

Arbetsplats varierar, mestadels mellan US och Sverige.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av xervz:

10000€ sign-on-bonus

Har hört att detta är rätt vanligt utomlands, men har aldrig hört att någon i min bekantskapskrets blivit erbjuden detta i Sverige.
Någon här som varit med om det i Sverige?

Har flertalet konsultkollegor vars företag dom jobbar på erbjuder en summa ifall den kandidaten du rekommenderar får ett jobb på företaget.

Dock inte i närheten av 100k, summan har varit på mellan 10-30k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xervz:

10000€ sign-on-bonus

Har hört att detta är rätt vanligt utomlands, men har aldrig hört att någon i min bekantskapskrets blivit erbjuden detta i Sverige.
Någon här som varit med om det i Sverige?

Jag fick det när jag flyttade till Schweiz från Sverige. Jag har också hört kolleger som har det i Sverige, speciellt vid tillfällen när det finns en bonus som brinner inne på jobbet du lämnar. *

* I min bransch är det från en viss nivå (t ex Director eller högre) vanligt med bonusprogram där bonusen är låst i ett visst antal år (i mitt fall tre år). Så i början av 2022 betalades den bonus ut som jag tjänade in inkomståret 2018. Syftet med bonusen är att skapa en inlåsningseffekt, så att man inte söker tjänster utanför företaget. Det blir svårt för andra företag att kompensera med "månadslönen", så i stället har de sign on-bonus för att kompensera för utebliven bonus.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av xervz:

10000€ sign-on-bonus

Har hört att detta är rätt vanligt utomlands, men har aldrig hört att någon i min bekantskapskrets blivit erbjuden detta i Sverige.
Någon här som varit med om det i Sverige?

Edit: Sign-on bonus är inte alls lika vanligt som den rekryteringsbonus jag refererar till nedan.

Absolut. Supervanligt att man får mellan 10 000 SEK och 25 000 SEK om en person du rekommenderat får en tillsvidareanställning. Tror samtliga ställen jag jobbat på har haft sådana koncept.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av xervz:

10000€ sign-on-bonus

Har hört att detta är rätt vanligt utomlands, men har aldrig hört att någon i min bekantskapskrets blivit erbjuden detta i Sverige.
Någon här som varit med om det i Sverige?

Skrivet av bubbelbabbel:

Jag fick det när jag flyttade till Schweiz från Sverige. Jag har också hört kolleger som har det i Sverige, speciellt vid tillfällen när det finns en bonus som brinner inne på jobbet du lämnar. *

Jag blev erbjuden kompensation för innebrunnen bonus, liknande system som bubbelbabbel beskriver, i en rekryteringsprocess av ett svenskt storbolag.
Men det är inte lika vanligt som utomlands, nej.

Permalänk

Sen finns det dom som hoppade av gymnasiet 2 året, började jobba, Hade IT som intresse, Väntade tills marknaden blev mer mogen, Hoppade på Tåget som var HEEELT annorlunda mot när man pluggade, Learning by doing, evolving by doing = Senior IT Konsult med inriktning datacenter/administration/Infrastruktur och 0 Kr i studie lån.
39 år 45 k ~/mån

Skrivet av ultima:

Tänk dock på att de som har pluggat sig dit de är har lagt ner många år med låga bidrag och skaffat sig CSN-lån.
Själv lade jag ner 6 år på plugget och har en halv mille i CSN-lån, så nu är det bara att ta igen sig.

Permalänk

Inte så högt, 3000€ fick jag dock

Skrivet av xervz:

10000€ sign-on-bonus

Har hört att detta är rätt vanligt utomlands, men har aldrig hört att någon i min bekantskapskrets blivit erbjuden detta i Sverige.
Någon här som varit med om det i Sverige?

Permalänk
Medlem

Nu är årets löneförhandling klar så slänger upp lite siffror här under.

Yrke: Scrum Master
Erfarenhet: 1 år (5 år totalt inom företaget)
Lön: 50 000 kr/månad
Bonus: 7% av årslönen
Ålder: 34
Utbildning: .NET utvecklare
Övrigt: 30 dagar semester per år, 2500 kr i friskvårdsbidrag

Augusti 2017, ny arbetsgivare: 28 000
Januari 2018: 28 500
April 2019: 29 350
Oktober 2019: 36 000
December 2020: 40 000
Augusti 2021: 41 500

Dold text
Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av xervz:

10000€ sign-on-bonus

Har hört att detta är rätt vanligt utomlands, men har aldrig hört att någon i min bekantskapskrets blivit erbjuden detta i Sverige.
Någon här som varit med om det i Sverige?

Jag känner inte heller någon som blivit erbjuden det i Sverige. Kom bara som en positiv överraskning när jag fick erbjudandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xervz:

10000€ sign-on-bonus

Har hört att detta är rätt vanligt utomlands, men har aldrig hört att någon i min bekantskapskrets blivit erbjuden detta i Sverige.
Någon här som varit med om det i Sverige?

Min _gissning_ är att det absolut går att förhandla till sig även i Sverige. Det är ett förhållandevis smidigt sätt för arbetsgivare att erbjuda något i stället för att gå upp i lön (vilket utifrån min erfarenhet är lite mer uppstyrt).

Jag frågade hur stor min sign on-bonus var i slutet av kontraktsförhandlingen vid en flytt till Schweiz och fick då motsvarande 150k SEK. Bock och tack tänkte jag, som mest hade sagt det på skoj.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Min _gissning_ är att det absolut går att förhandla till sig även i Sverige. Det är ett förhållandevis smidigt sätt för arbetsgivare att erbjuda något i stället för att gå upp i lön (vilket utifrån min erfarenhet är lite mer uppstyrt).

Precis, det är en engångskostand och det är lättare att hantera normalt.

Permalänk
Medlem

Någon som vet vad en gruppchef på Scania kan tänkas tjäna? Då jobbar man 2-skift. Tack för input.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Någon som vet vad en gruppchef på Scania kan tänkas tjäna? Då jobbar man 2-skift. Tack för input.

Gissning: 55 000 SEK eller 45 000 SEK + prestationsmål inom gruppen.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Gissning: 55 000 SEK eller 45 000 SEK + prestationsmål inom gruppen.

Tack för svar,

googlade lite och verkar ligga runt 55 000kr, sedan är det ju 2-skift så antar att det blir runt 5 000kr till i OB? Sedan verkar Scania även ha årsbonus till alla anställda på 40-50k.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

70000 sek, jobbar med IT.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

70000 sek, jobbar med IT.

Jobbar du med Internet, E-post, Intranät, Telefax, Telefoni, Radio, Wifi, television, Back end, Front end m.fl?

"Jobbar med IT" säger ingenting och allting

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Jobbar du med Internet, E-post, Intranät, Telefax, Telefoni, Radio, Wifi, television, Back end, Front end m.fl?

"Jobbar med IT" säger ingenting och allting

Äh, bara Sweddit som läcker.