Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanariefågel:

Hur är det med att installera en extra M.2 disk, krävs det en extra kylare eller kan man klara sig utan det? I mitt fall tänkte jag installera en Samsung 980 Pro.

Rent tekniskt kommer det fungera utan. Det är dock en stark rekommendation att ha en på då PCIe Gen4-enheter tenderar att bli ganska varma, speciellt när man skyfflar data.

Permalänk
Skrivet av haijen:

Enligt Sony måste man ha kylfläns på i alla fall!

Skrivet av edson:

Rent tekniskt kommer det fungera utan. Det är dock en stark rekommendation att ha en på då PCIe Gen4-enheter tenderar att bli ganska varma, speciellt när man skyfflar data.

Tack för info, då får jag köpa lite kylning till den!

Permalänk
Skrivet av TotalF:

Nu börjar det väl bli några veckor sen PS pushade ut beta-firmwaren som bl.a innehöll 1440p-stöd.

Vågar man tro den kan släppas till alla snart eller hur brukar det se ut tidsmässigt mellan släppen?

Det ryktas om att det släpps "redan" nu på Onsdag (7/9) men om det stämmer återstår att se. De släppte förra uppdateringen efter cirka 6 veckor av beta-testing och vi är inne på sjätte veckan nu sedan de utannonserade betan i slutet av Juli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ninjalulz:

Det ryktas om att det släpps "redan" nu på Onsdag (7/9) men om det stämmer återstår att se. De släppte förra uppdateringen efter cirka 6 veckor av beta-testing och vi är inne på sjätte veckan nu sedan de utannonserade betan i slutet av Juli.

Håller tummarna för att det ligger ett uns av sannimg i det då

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanariefågel:

Tack för info, då får jag köpa lite kylning till den!

Ett litet tips. Kolla upp vilka som funkar/får plats. Det finns flera sidor och YouTube kanaler som har testat detta. Jag har bl.a. hört att Be Quiet! MC1 (ej Pro modellen för den ska tydligen vara lite för hög) ska funka och vara en bra kylfläns. Sen ska man helst inte köpa dom som hålls på plats med gummiband.

Permalänk
Medlem
Skrivet av haijen:

Enligt Sony måste man ha kylfläns på i alla fall!

Jag har ingen till min SN850 och jordens undergång har inte hänt ännu.

Permalänk
Medlem

Jag loggade in på elgiganten igår, och hittade en PS5 2021 Disc edition för 5300 kr. Stod som "ny i förpackning" under deras outlet. Köpte den direkt, men kändes konstigt att denna skulle ligga under outletpriser... Hur kunde detta komma sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanariefågel:

Tack för info, då får jag köpa lite kylning till den!

Kolla upp extra noga om du köper denna, som ser helt OK ut (har själv köpt den och det är min 1-stjärniga recension högt upp): https://www.inet.se/produkt/5320287/ek-m-2-nvme-heatsink-svar.... Beroende på vad man har för SSD så är det j*vligt svår att få på. De som skrivit med det i sina recensioner är inte oseriösa kan jag garantera :).

Skrivet av Bozzeta:

Jag har ingen till min SN850 och jordens undergång har inte hänt ännu.

Nej, risken är väl att den inte kommer kunna prestera fullt för att den blir för varm = risk att få problem i spel i form av längre laddtider eller att saker inte laddas in i tid.

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blueie:

Jag loggade in på elgiganten igår, och hittade en PS5 2021 Disc edition för 5300 kr. Stod som "ny i förpackning" under deras outlet. Köpte den direkt, men kändes konstigt att denna skulle ligga under outletpriser... Hur kunde detta komma sig?

Jag har gjort samma sak fast med andra produkter. Flera gånger så har jag fått ett sms nästa förmiddag om att varan inte hittades och att det inte blev någon affär.

Förhoppningsvis får du din, eller har du redan hämtat ut den?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag har gjort samma sak fast med andra produkter. Flera gånger så har jag fått ett sms nästa förmiddag om att varan inte hittades och att det inte blev någon affär.

Förhoppningsvis får du din, eller har du redan hämtat ut den?

Jag ringde precis och frågade. Produkten ska finnas, och det är ett återköp som de fått tillbaka en vecka efter förra kunden köpte den. Verkar ok, kan hoppas iaf 5300 kr för en "ny" PS5 med dagens priser måste ju ses som ett kap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanariefågel:

Tack för info, då får jag köpa lite kylning till den!

NAS Compares har en rätt omfattande sammanställning för PS5 SSDs + kylare här - https://nascompares.com/2021/08/03/recommended-ps5-compatibil...
Kan kanske vara värt en titt.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blueie:

Jag ringde precis och frågade. Produkten ska finnas, och det är ett återköp som de fått tillbaka en vecka efter förra kunden köpte den. Verkar ok, kan hoppas iaf 5300 kr för en "ny" PS5 med dagens priser måste ju ses som ett kap.

Ok, allvarligt. Jag ringde kundtjänst som jag skrev innan, och de ringde själva upp butiken där varan fanns och fick bekräftat att den fanns där och skulle skickas under dagen. Nu efter en timma till så får jag ändå sms att de inte hittar varan. Detta är inte ok Elgiganten, jag vet ju att varan fanns där för en timma sedan....

[EDIT] Fick tag på butiken själv som hade produkten i natt. Nu plötsligt efter förklaring att den fanns i morse så finns den plötsligt igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av haijen:

Nej, risken är väl att den inte kommer kunna prestera fullt för att den blir för varm = risk att få problem i spel i form av längre laddtider eller att saker inte laddas in i tid.

Ingen risk. Värmeökning sker bara vid skrivning när man installerar spelen.
Vid mätning så är det så slumpartat att minne utan kylning ibland presterar bättre.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Har ett par spel installerade men det är uteslutande Ass.Creed Valhalla som konstant ger mig felmeddelandet i stil med "Failed to sync save due to data corruption" varje gång jag startar upp konsolen.

Upplever nån annan detsamma?

Also, ingen 6.0 firmware än så länge :/

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Har ett par spel installerade men det är uteslutande Ass.Creed Valhalla som konstant ger mig felmeddelandet i stil med "Failed to sync save due to data corruption" varje gång jag startar upp konsolen.

Upplever nån annan detsamma?

Also, ingen 6.0 firmware än så länge :/

Du skulle kunna testa stänga av auto sync och sedan slå på det igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Har ett par spel installerade men det är uteslutande Ass.Creed Valhalla som konstant ger mig felmeddelandet i stil med "Failed to sync save due to data corruption" varje gång jag startar upp konsolen.

Upplever nån annan detsamma?

Also, ingen 6.0 firmware än så länge :/

Sony bekräftade precis att uppdateringen går live idag.

PS Blog

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dex:

Sony bekräftade precis att uppdateringen går live idag.

PS Blog

Fortfarande inget VRR för 1440p trots att dom har haft all tid i världen på sig.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Fortfarande inget VRR för 1440p trots att dom har haft all tid i världen på sig.

Hmm patchen kommer idag ju? Eller vad menar du?

Eller klagar du på att det har tagit tid? Det kan jag säkert hålla med om, men han frågade specifikt om när uppdateringen kommer.

Förstår inte riktigt din kommentar och varför du citerade mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dex:

Hmm patchen kommer idag ju? Eller vad menar du?

Eller klagar du på att det har tagit tid? Det kan jag säkert hålla med om, men han frågade specifikt om när uppdateringen kommer.

Förstår inte riktigt din kommentar och varför du citerade mig

Jag citerade dig för att du skrev om att uppdateringen kommer idag. Min kommentar gällde avsaknaden av VRR i 1440p i uppdateringen och att det är dåligt att Sony.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dex:

Sony bekräftade precis att uppdateringen går live idag.

PS Blog

Jag tror jag älskar dig.

/not really
//kanske lite
///yay

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dex:

Sony bekräftade precis att uppdateringen går live idag.

PS Blog

JAAAAA!! tack för den infon <3

Visa signatur

| CPU i7-13700KF | Mobo Asus PRIME Z790 D4 | Ram 32Gb 3600Mhz cl17 DDR4 | GFX RTX 3080 | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag citerade dig för att du skrev om att uppdateringen kommer idag. Min kommentar gällde avsaknaden av VRR i 1440p i uppdateringen och att det är dåligt att Sony.

Ah förlåt! Missade att du skrev VRR!

Ja det är konstigt att det inte kommer samtidigt nu. Dom stressar inte direkt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Du skulle kunna testa stänga av auto sync och sedan slå på det igen.

Ska testa det, tack för tipset 😀👍

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Fortfarande inget VRR för 1440p trots att dom har haft all tid i världen på sig.

Jag är inte så kunnig när det gäller bildtekniker som VRR, men som jag förstod det använder Sony sig av en typ av VRR som kräver HDMI 2.1 typsnittet. Men om Xbox kan ha VRR i 1440p kan man ju tycka att Sony kan utveckla det på något sätt.

Edit: Såg nu dock att det stöds i 1080p så har ingen aning haha.

Edit2: Det jag hittar när jag söker om det är att PS5 endast stödjer HDMI FORUM VRR som inte finns på monitors utan endast Tv apparater (Om jag fattar rätt)

Permalänk
Medlem

Firmwaren installerad och 1440p funktionstestat. Nice att kunna använda skärmens egenskaper som avsett.

Hur det blir med VRR får väl framtiden utvisa.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Till er med 21:9 skärmar. 3440 x 1440
Verkar ej gå att tvinga ps5 att köra 1440p upplösning om inte skärmen rapporterar det

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk

Beställde en den 4e, de har inte skickat den än, ser fram emot att packa upp och testa den när den väl dyker upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakan86:

Till er med 21:9 skärmar. 3440 x 1440
Verkar ej gå att tvinga ps5 att köra 1440p upplösning om inte skärmen rapporterar det
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Låter ju otroligt korkat att skärmen inte skulle säga att den kan ta emot 2560x1440. Känns som en självklarhet om man gör en sån skärm?