Apple Airpods (3e gen) - Elgiganten/Elcare garanti orimligt??

Permalänk

Apple Airpods (3e gen) - Elgiganten/Elcare garanti orimligt??

Jag lämnade in min sambos Airpod (3e gen) för garanti då den vänstra hörluren "glappade" i dess laddningsfodral.

Det var tydligt att det handlade av någon form av glapp, då man såg att hörluren började ladda när man la ett lite tryck "åt sidan" med fingret medan den satt i laddningfodralet.

Väldigt försiktigt rengjorde jag både laddningsfodral och hörlur utan någon framgång.

Jag tycker att det någon mekanisk defekt som gör att den sitter fel i fodralet, alternativt att kontaktblecket nere i laddningsfodralet sitter lite snett. Jag tänker att det är lika bra att få ut ett par nya på garantin då felet är så uppenbart. men tji fick jag...

Killen i servicedisken på Elgiganten höll med om att det inte bör vara några problem att få ut ett par nya på garantin. Dock så var en tekniker TVUNGEN att titta på felet. Idag trillade domen ner i mailkorgen från ett företag som heter "Elcare".

"Såklart" klassar dom ärendet som "vätskeskada". Och erbjuder sig ersätta hörlurarna för 3350kr (!). Ett par nya hos Elgiganten kostar 2000kr. Om jag skulle ta denna fantastiska deal skulle jag alltså ha betalat 5350kr för ett par nya hörlurar. Och då ska jag också tillägga att jag har väntat på dessa lurar att bli fixade i 4 veckor.. Ett stort hån mot kunden om du frågar mig.

Efter långa väntetider till både Elcares + Elgigantens support får jag ungefär samma svar, som kan sammanfattas ungefär såhär: "Tyvärr finns det ingenting du kan göra, du får bita i det sura äpplet. Du kanske kan ta det på din drulleförsäkring"

Sen tillägger dom att jag ska betala en frakt + serviceavgift på några hundra kronor för att få tillbaka mina trasiga hörlurar.

Det här kan väll ändå inte vara rimligt? Har någon varit med om liknande? och lyckades någon överklaga ett sånt här beslut. Tar gärna emot tips om vad mitt nästa steg bör vara.

Permalänk
Medlem

Hej,

Strunta i att gå via Elgiganten, ring eller chatta med Apple direkt! Gäller garantin fortfarande, dvs om produkten är inom 1 år inom ska det inte vara några konstigheter. Annars kan du givetvis hävda 3 års reklamationsrätt om det anses vara ett "ursprungsfel".

OBS: Ingen garanti att du får ett annat svar från Apple direkt men generellt tror jag kompetensnivån är högre än hos "Elcare" (lol).

Permalänk
Medlem

Testa att boka tid på Genius Bar, en kollega hade uppenbarligen en trevlig upplevelse med sina AirPods Pro på en sådan.
Men hoppas inte för mycket på Apple och garanti

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Släpptes oktober 2021, läser jag mig till, så reklamationsrätt och garanti gäller ännu, oavsett när de köptes.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Har inte de en fuktindikator på 3:e generationen?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Nä AirPods har ingen fuktindikator vilket gör deras bedömning märklig. Hur har dom kunnat fastställa fuktskada? Tredje generationen är dessutom IPX4 klassad, både hörlurarna och laddningsetui

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Hej,

Strunta i att gå via Elgiganten, ring eller chatta med Apple direkt! Gäller garantin fortfarande, dvs om produkten är inom 1 år inom ska det inte vara några konstigheter. Annars kan du givetvis hävda 3 års reklamationsrätt om det anses vara ett "ursprungsfel".

OBS: Ingen garanti att du får ett annat svar från Apple direkt men generellt tror jag kompetensnivån är högre än hos "Elcare" (lol).

Skrivet av cyklonen:

Släpptes oktober 2021, läser jag mig till, så reklamationsrätt och garanti gäller ännu, oavsett när de köptes.

Ja fast ifall produkten är vätskeskadad som serviceutlåtandet säger så täcks inte det av garantin då det är yttre åverkan och inte ett ursprungligt fel.

Permalänk
Medlem

Snacka direkt med Apple. Har nästan 3 år gamla AirPods Pro - bokade tid hos Apple i Täby C. Förklarade problemet, han tog med sig den in, 5 min senare kommer han ut med ett nytt par som jag får med mig hem.

Mina var att mikrofonen lät dåligt ibland - så inte ens något som kunde återskapas varje gång.

/Slap

Permalänk
Medlem
Skrivet av HKBY:

Ja fast ifall produkten är vätskeskadad som serviceutlåtandet säger så täcks inte det av garantin då det är yttre åverkan och inte ett ursprungligt fel.

Men det där är ju bara trams som de kör med för att slippa åtagandet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slapinator:

Snacka direkt med Apple. Har nästan 3 år gamla AirPods Pro - bokade tid hos Apple i Täby C. Förklarade problemet, han tog med sig den in, 5 min senare kommer han ut med ett nytt par som jag får med mig hem.

Mina var att mikrofonen lät dåligt ibland - så inte ens något som kunde återskapas varje gång.

/Slap

Bra men ska sägas att bytet gjordes pga att det finns ett aktivt reparationsprogram för just Airpods Pro som gäller upp till 3 år.
De hade kanske gjort bytet ändå men inte stensäkert:

https://support.apple.com/sv-se/airpods-pro-service-program-s...

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig lita på Elgigantens servicemänniskor (även om de är externa).
Ta alltid sånt med Apple direkt.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk

Jag är tacksam för era tips och åsikter!

Det är lätt att vara efterklok, men jag känner själv att jag borde gått till Apple direkt när det gäller garantiärende... men men

Jag har kontaktat Elcare och efterfrågat bilder eller någon form av bevis där dom kan visa att dom är vattenskadade.

I'll keep you posted

Permalänk
Medlem

Precis som andra redan skrivit, kontakta Apple Supporten så löser dem det.
Numret är 020 100 529

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Men det där är ju bara trams som de kör med för att slippa åtagandet.

Jag har aldrig förstått den inställningen. Har tidigare jobbat många år inom elektronikbranschen och då särskilt med garanti- och reklamationsärenden.
1. Verkstäderna som används är auktoriserade verkstäder som inte har någon koppling till återförsäljaren. Tillverkaren bestämmer vilka verkstäder som får hantera deras produkter.
2. Verkstäderna förlorar pengar på att neka garanti- och reklamationsärenden. 90% av ärenden som nekas som garanti kommer kunden antingen välja att skrota produkten eller be att den returneras mot undersökningsavgift. När jag jobbade så var den oftast runt 300-400kr, vilket inte täcker arbetet som är nerlagt. Hade verkstaden istället sagt att skadan täcks av garantin så hade de kunnat fakturera tillverkaren ett mycket större belopp.

Så varför skulle verkstäderna neka produkter ifall de förlorar pengar på att göra det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HKBY:

Jag har aldrig förstått den inställningen. Har tidigare jobbat många år inom elektronikbranschen och då särskilt med garanti- och reklamationsärenden.
1. Verkstäderna som används är auktoriserade verkstäder som inte har någon koppling till återförsäljaren. Tillverkaren bestämmer vilka verkstäder som får hantera deras produkter.
2. Verkstäderna förlorar pengar på att neka garanti- och reklamationsärenden. 90% av ärenden som nekas som garanti kommer kunden antingen välja att skrota produkten eller be att den returneras mot undersökningsavgift. När jag jobbade så var den oftast runt 300-400kr, vilket inte täcker arbetet som är nerlagt. Hade verkstaden istället sagt att skadan täcks av garantin så hade de kunnat fakturera tillverkaren ett mycket större belopp.

Så varför skulle verkstäderna neka produkter ifall de förlorar pengar på att göra det?

Elcare som Elgiganten använder sig av ägs till 100% av Elkjöp/Elgiganten.
Med det sagt så håller jag med dig, det finns absolut ingen anledning för en verkstad att ta ett kostnadsförslag istället för garanti. Visst tjänar de mer på det men det är absolut inga stora pengar det handlar om.

Permalänk
Medlem

Det finns säkert bonusar som går ut om verkstäder håller nere antalet reklamtioner.
Om 100% av allt de får in reklameras vidare till Apple så bör deras ersättning sjunka.
Om de får ner detta så ökas säkert ersättningen per enhet som fixas.

Permalänk

Jag förstår dock inte hur de kan göra business på att ta ~3300kr för en ersättningsenhet, när kunderna lika gärna kan köpa en ny för 2000kr? Lär ju inte vara många som accepterar det kostnadsförslaget.

Eller hoppas dom att kunderna är lite slappa där kunderna kommer använda sig av sina försäkringar som står för summan?

Sen om jag förstod Elcare rätt (risk för att jag misstolkade det norska språket), så kommer jag inte få tillbaka min "trasiga" enhet, utan bara ersättnings-lurarna. I det här fallet är dom "trasiga" helt brukbara, jag hade kunnat fixat problemet med lite tejp.

Om man är en riktig foliehatt kan man ju tolka det som att dom inkasserar ett par lurar som är i helt OK skick och med en enkel reparation kan säljas vidare.

Jag är inte riktigt så foliehattig av mig. MEN tanken har ju ploppat upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmyftw123:

Jag förstår dock inte hur de kan göra business på att ta ~3300kr för en ersättningsenhet, när kunderna lika gärna kan köpa en ny för 2000kr? Lär ju inte vara många som accepterar det kostnadsförslaget.

Eller hoppas dom att kunderna är lite slappa där kunderna kommer använda sig av sina försäkringar som står för summan?

Sen om jag förstod Elcare rätt (risk för att jag misstolkade det norska språket), så kommer jag inte få tillbaka min "trasiga" enhet, utan bara ersättnings-lurarna. I det här fallet är dom "trasiga" helt brukbara, jag hade kunnat fixat problemet med lite tejp.

Om man är en riktig foliehatt kan man ju tolka det som att dom inkasserar ett par lurar som är i helt OK skick och med en enkel reparation kan säljas vidare.

Jag är inte riktigt så foliehattig av mig. MEN tanken har ju ploppat upp

Det är nog inte en "business" de vill göra då kunden med största sannolikhet kommer avböja kostnadsförslaget och då får de vadå, 3-400kr för undersökning?
Kostnaden de tar är vad det kostar dem att köpa in delarna ifrån Apple+arbetskostnad.

Gällande att du inte får tillbaka de gamla är de nog så att de har krav från Apple att de måste skicka tillbaka de gamla. Personligen tycker jag de är bullshit eftersom det är kunden som betalar för det och då ska de kunna få de gamla också men Apple skiter nog fullständigt i vad kunder tycker

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valetudo_swe:

Nä AirPods har ingen fuktindikator vilket gör deras bedömning märklig. Hur har dom kunnat fastställa fuktskada? Tredje generationen är dessutom IPX4 klassad, både hörlurarna och laddningsetui

Ah, ja då är det lite märkligt att de kan hävda detta även om såklart kanske öl eller liknande skulle finnas kvar inuti. Men då är det ju ingen fuktskada utan alkoholskada.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valetudo_swe:

Nä AirPods har ingen fuktindikator vilket gör deras bedömning märklig. Hur har dom kunnat fastställa fuktskada? Tredje generationen är dessutom IPX4 klassad, både hörlurarna och laddningsetui

Fast det går ju att öppna upp caset och se om den är vätskeskadad. Och IP klassningen bryr sig inte apple om för 5öre

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Bra men ska sägas att bytet gjordes pga att det finns ett aktivt reparationsprogram för just Airpods Pro som gäller upp till 3 år.
De hade kanske gjort bytet ändå men inte stensäkert:

https://support.apple.com/sv-se/airpods-pro-service-program-s...

Jo, jag fick mitt första par utbytta drygt 1.5 år efter köpet p.g.a. det här reperationsprogrammet - så andra gången de bytte ut den (bör) inte ha varit p.g.a. reperationsprogrammet. I vilket fall så är jag riktigt glad & nöjd med hur Apple hanterade ärendet.. förväntade inte det om jag ska vara ärlig, jag var där för att fixa min ATV

/Slap