Apple Airpods (3e gen) - Elgiganten/Elcare garanti orimligt??
Jag lämnade in min sambos Airpod (3e gen) för garanti då den vänstra hörluren "glappade" i dess laddningsfodral.
Det var tydligt att det handlade av någon form av glapp, då man såg att hörluren började ladda när man la ett lite tryck "åt sidan" med fingret medan den satt i laddningfodralet.
Väldigt försiktigt rengjorde jag både laddningsfodral och hörlur utan någon framgång.
Jag tycker att det någon mekanisk defekt som gör att den sitter fel i fodralet, alternativt att kontaktblecket nere i laddningsfodralet sitter lite snett. Jag tänker att det är lika bra att få ut ett par nya på garantin då felet är så uppenbart. men tji fick jag...
Killen i servicedisken på Elgiganten höll med om att det inte bör vara några problem att få ut ett par nya på garantin. Dock så var en tekniker TVUNGEN att titta på felet. Idag trillade domen ner i mailkorgen från ett företag som heter "Elcare".
"Såklart" klassar dom ärendet som "vätskeskada". Och erbjuder sig ersätta hörlurarna för 3350kr (!). Ett par nya hos Elgiganten kostar 2000kr. Om jag skulle ta denna fantastiska deal skulle jag alltså ha betalat 5350kr för ett par nya hörlurar. Och då ska jag också tillägga att jag har väntat på dessa lurar att bli fixade i 4 veckor.. Ett stort hån mot kunden om du frågar mig.
Efter långa väntetider till både Elcares + Elgigantens support får jag ungefär samma svar, som kan sammanfattas ungefär såhär: "Tyvärr finns det ingenting du kan göra, du får bita i det sura äpplet. Du kanske kan ta det på din drulleförsäkring"
Sen tillägger dom att jag ska betala en frakt + serviceavgift på några hundra kronor för att få tillbaka mina trasiga hörlurar.
Det här kan väll ändå inte vara rimligt? Har någon varit med om liknande? och lyckades någon överklaga ett sånt här beslut. Tar gärna emot tips om vad mitt nästa steg bör vara.