Söndagsmatiné: Muspekarens historia

Permalänk
Melding Plague

Söndagsmatiné: Muspekarens historia

Den lutade pilen är svår att klara sig utan. I veckans videotips beskriver "Posy" muspekarens utveckling och passar på att ge Windows menysystem en känga.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Min tanke: Windows 95 plus och man la på hur många effekter som helst. I samma tid kunde man ha en katt eller annat som sprang efter muspekaren.

Idag år 2022 så hur många gånger per dag letar man inte efter muspekaren? Det känns lite som man var en 90årig person med datorn år 1995. Orsaken är att man har flera skärmar, remotar in på andra maskiner, olika användare har sina muspekare och man kan förväxla dem, ibland har man inte behörighet att göra något och man klickar och undra om inget händer.
-När Windows får ordning på denna röra är en bra fråga?

Permalänk
Medlem

Jag har ändrat muspekarens färg till chockrosa på jobbdatorn, lättare att hitta mot ljusa dokument när man bara har det uppe på båda 27"-skärmarna 👍

Permalänk
Medlem

Har gjort min muspekare lite större i MacOS (kör 4K 200% skalning på 24" skärm). Men skulle vilja att den såg som på Amigan...MacOS är ju numera ganska likt Amigan, ja, i känsla alltså, fast inte lika smidig multitasking.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Har gjort min muspekare lite större i MacOS (kör 4K 200% skalning på 24" skärm). Men skulle vilja att den såg som på Amigan...MacOS är ju numera ganska likt Amigan, ja, i känsla alltså, fast inte lika smidig multitasking.

Mm Amiga. Tänk hur det hade sett ut om Commodore spelat sina kort rätt å fortfarande hade varit relevanta idag.

Permalänk
Medlem

Ändrar typ ingenting nuförtiden, tycker standardinställningarna i Windows och macOS fungerar bra för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Min tanke: Windows 95 plus och man la på hur många effekter som helst. I samma tid kunde man ha en katt eller annat som sprang efter muspekaren.

Idag år 2022 så hur många gånger per dag letar man inte efter muspekaren? Det känns lite som man var en 90årig person med datorn år 1995. Orsaken är att man har flera skärmar, remotar in på andra maskiner, olika användare har sina muspekare och man kan förväxla dem, ibland har man inte behörighet att göra något och man klickar och undra om inget händer.
-När Windows får ordning på denna röra är en bra fråga?

Har du själv någon idé på hur det skulle kunna åtgärdas?
Själv tycker jag inte det är något större problem.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Har du själv någon idé på hur det skulle kunna åtgärdas?
Själv tycker jag inte det är något större problem.

Har oftast inte problem med det här heller, men jag gillar apples lösning på problemet, d.v.s. skakar man på musen i en sekund så blir den stor som en tennisboll Väldigt bekvämt om man har ett par skärmar inkopplade.

En annan lösning som hade varit rätt bekväm är väll kanske ett kortkommando för att återställa muspekaren till mitten av sin primära skärm.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Skrivet av maweric:

Har du själv någon idé på hur det skulle kunna åtgärdas?
Själv tycker jag inte det är något större problem.

Det är en kombination av alla andra problem. Som hur många startmenyer som helst och man lätt tar fram fel startmeny för fel dator. Ibland kan det svårt att få fram rätt speciellt om man har nästlat en massa citrix, rdp, teamviewer anslutning till något. Och skalningsproblemet med suddig bild när folk har olika upplösningar.
Lägg sedan till ljudproblemet, med att få rätt högtalare och mic i samtalet.

Lösningen på problemet, ja tekniken får mogna sig fram. Den stora skaran har inte jobbat med dator så och problemet är för nytt och det är mest windowstekniker som får uppleva rörligheten

Permalänk
Medlem

Har haft denna som muspekare sen jag såg den i spelet Warhammer: Dark Omen. (Bästa spelet ever)

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Jag har kört med Mario-handsken i ett par år nu, både hemma och på jobbet "Mario Gant".

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Dagens mustips:
Om man har svårt att se pekaren på högupplösta skärmar och inte vill köra med extra stor pekare. Då kan man aktivera pointer shadow om det inte redan är på.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Har custom muspekare med röd prick på. Syns bra både på ljusa och mörka sidor.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

Ännu fler tips för att enkelt hitta muspekaren är att antingen installera PowerToys och där använda Mouse utilities, eller använda den liknande redan inbyggda varianten i Windows enligt skärmdump nedan.

Permalänk
Entusiast

Alltid vid formatering eller liknande så ställs dessa in som muspekare

Permalänk
Medlem

Jag har kört med Posy's Cursor i flera månader. Helt underbar defaultmuspil, bäst någonsin.

Men jag är inte helt såld på alla de övriga alternativen, exempelvis är timglaset inte särskilt fagert och move-pilen tenderar att täcka för så man inte ser ordentligt ibland.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Förtydligande:

Hittade inget sätt att ladda upp en bild till ett existerande meddelande?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Rekommenderar er som inte är helt insatta när det kommer till muspekare så har Posey gjort en bra video om det:

https://www.youtube.com/watch?v=YThelfB2fvg

Det är nog där båda jag och @backfeed har fått reda på hans mod pack.

Edit: Super pragmatisk nederländare som snackar muspekare - borde ha varnat er innan haha...

Permalänk
Skrivet av swire:

Rekommenderar er som inte är helt insatta när det kommer till muspekare så har Posey gjort en bra video om det:

https://www.youtube.com/watch?v=YThelfB2fvg

Det är nog där båda jag och @backfeed har fått reda på hans mod pack.

Edit: Super pragmatisk nederländare som snackar muspekare - borde ha varnat er innan haha...

Det är ju samma video som i artikeln tråden handlar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jag har kört med Posy's Cursor i flera månader. Helt underbar defaultmuspil, bäst någonsin.

Men jag är inte helt såld på alla de övriga alternativen, exempelvis är timglaset inte särskilt fagert och move-pilen tenderar att täcka för så man inte ser ordentligt ibland.

Samma här Vet inte hur länge jag kört med Posy's hittade denna video nån gång förra året. Move pilen är ganska keff håller faktiskt med ska nog byta ut den nu. Men timglaset gillar jag och pekaren är så bra att man inte tänker på den, men byter man tillbaka ser det gammalt och risigt ut, så Posy får full pott för den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av µiCro:

Jag har ändrat muspekarens färg till chockrosa på jobbdatorn, lättare att hitta mot ljusa dokument när man bara har det uppe på båda 27"-skärmarna 👍

Liknande, men stor och gul för mig.

I nån version av Windows fanns ett dinosaurietema. Litet kul i alla fall. Dagens Windows har istället blivit platt, tråkigt och med fönster som saknar kant så att man stänger fel fönster för ofta. Dessutom med en menylist som är inkonsekvent och automatisk maximering av fönster när man drar undan fönstret för att det inte skall vara ivägen när man vill köra fönster sida vid sida.
Dessutom försvinner markering av vald cell i Excel när fönstret inte har fokus. Något som stör mycket när man vill ha en hållpunkr när man jobbar med flera dokument.

Permalänk
Medlem
Skrivet av haoko:

Samma här Vet inte hur länge jag kört med Posy's hittade denna video nån gång förra året. Move pilen är ganska keff håller faktiskt med ska nog byta ut den nu. Men timglaset gillar jag och pekaren är så bra att man inte tänker på den, men byter man tillbaka ser det gammalt och risigt ut, så Posy får full pott för den.

Har vant mig vid timglaset så jag stör mig inte längre på det, men tycker fortfarande att Windows standardsnurra ser bättre ut.

Visa signatur

5950X, 3090