Mobil abb, fortfarande billigare att köpa en mobil kontakt och skaffa abb på eget håll?

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Mobil abb, fortfarande billigare att köpa en mobil kontakt och skaffa abb på eget håll?

Hej

Mobilabonnemang, är det fortfarande billigare att köpa en mobil kontant och sedan skaffa abb på annat håll?
Eller finns det abonnemang där mobil ingår så man får den "gratis" eller är svindyrt? Vet att endel hade det så innan så fick de byta mobil efter 2 år. Dock var dessa abonnemang dyra kanske så finns kanske inte längre?

Tänkte mig en mobil för runt 4000kr, sedan finns det abonnemang för typ 99kr / mån. Tänkte som det med jämförelse.

Permalänk
Medlem

Mobiler har blivit skitdyrt. Och riktigt bra erbjudanden via operatörerna dyker upp mer och mer sällan tycker jag.
Jag lyckades nyligen dock skaffa en Samsung Galaxy S22+ för 154kr/mån x36mån =5544kr. Vilket jag tyckte var riktigt bra. Det krävde ett abonnemang som kostar 225kr/mån, men det avtalet hade jag redan så kostnadsökningen är egentligen bara avgränsad till kostnaden för telefonen.
Behöver du ingen flaggskeppsmodell så är det nog nästan bäst att göra som du skrev, ta ett billigt abonnemang och köp en lagon billig telefon kontant.
Vill du ha en flaggskeppsmodell eller kanske förra generationens flaggskepp så får du räkna med att vara tålmodig och invänta någon bra deal.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Är det abonnemanget eller mobilen som är viktig för dig?

Vet du vad du vill ha för mobil är det väl bara att jämföra olika operatörers priser för abonnemang+mobilen.

Vet du vilket abonnemang du vill ha kollar du om du kan få mobil till det för rimligt pris.

Och priser varierar konstant, så det går inte att säga att det ena alltid är billigare eller dyrare än det andra.

Själv hade jag abonnemang hos Comviq för 195kr i mån, sen släpptes en mobil jag ville ha som kostade ca 7-8 tusen kontant, men jag fick den till förhöjd avgift på 200kr/mån i 24 mån = 4800kr.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Nu är det ett tag sen jag kollade själv, jag har ett år kvar på min avbetalning på mobilen.
Men det är rätt enkelt att kolla själv, jag brukar resonera så att abonnemanget måste man ändå ha (om man inte vill köra kontaktkort), så kolla den förhöjda månadsavgiften och se hur mycket det blir på 24 månader och sen vad mobilen kostar att köpa loss ny kontant. Jag vet att Comviq har månadens mobil och då brukar det vara halva priset mot kontaktköp, eller ännu lägre.

Nu har de tex Galaxy S21 FE för 3774kr på 24 månader, mobilen kostar runt 8190kr kontant.

Och även mobiler som inte är månadens deal är nästan alltid billigare.
Tex iPhone 13 Pro för 9864kr på 24 månader, kostar 12290kr kontant

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Skrivet av Zero Cool:

Mobiler har blivit skitdyrt. Och riktigt bra erbjudanden via operatörerna dyker upp mer och mer sällan tycker jag.
Jag lyckades nyligen dock skaffa en Samsung Galaxy S22+ för 154kr/mån x36mån =5544kr. Vilket jag tyckte var riktigt bra. Det krävde ett abonnemang som kostar 225kr/mån, men det avtalet hade jag redan så kostnadsökningen är egentligen bara avgränsad till kostnaden för telefonen.
Behöver du ingen flaggskeppsmodell så är det nog nästan bäst att göra som du skrev, ta ett billigt abonnemang och köp en lagon billig telefon kontant.
Vill du ha en flaggskeppsmodell eller kanske förra generationens flaggskepp så får du räkna med att vara tålmodig och invänta någon bra deal.

Mm, känns som rätt bra deal. Är nog ute efter billigare abbonemang dock.
Men får man en bra "deal" så kan det ju vara värt att ta det.

Skrivet av shugge:

Är det abonnemanget eller mobilen som är viktig för dig?

Vet du vad du vill ha för mobil är det väl bara att jämföra olika operatörers priser för abonnemang+mobilen.

Vet du vilket abonnemang du vill ha kollar du om du kan få mobil till det för rimligt pris.

Och priser varierar konstant, så det går inte att säga att det ena alltid är billigare eller dyrare än det andra.

Själv hade jag abonnemang hos Comviq för 195kr i mån, sen släpptes en mobil jag ville ha som kostade ca 7-8 tusen kontant, men jag fick den till förhöjd avgift på 200kr/mån i 24 mån = 4800kr.

Det jag kollat på är typ något billigt abonnemang från Vimla eller Hallon. Klara mig nog på 3GB surf om man får spara mellan månaderna. Fanns nått från Hallon för 99kr / mån. Går nog inte få billigare tror jag.

Skrivet av DeFeCT79:

Nu är det ett tag sen jag kollade själv, jag har ett år kvar på min avbetalning på mobilen.
Men det är rätt enkelt att kolla själv, jag brukar resonera så att abonnemanget måste man ändå ha (om man inte vill köra kontaktkort), så kolla den förhöjda månadsavgiften och se hur mycket det blir på 24 månader och sen vad mobilen kostar att köpa loss ny kontant. Jag vet att Comviq har månadens mobil och då brukar det vara halva priset mot kontaktköp, eller ännu lägre.

Nu har de tex Galaxy S21 FE för 3774kr på 24 månader, mobilen kostar runt 8190kr kontant.

Och även mobiler som inte är månadens deal är nästan alltid billigare.
Tex iPhone 13 Pro för 9864kr på 24 månader, kostar 12290kr kontant

Ska nog hålla lite utkik på deras deal då tror jag.
Kommer nog inte skaffa något förrens black friday (week)

Permalänk
Medlem

Enligt mina egna efterforskningar så tjänar man oftast bara på att köpa mobil och abonnemang tillsammans när det gäller dyrare mobiler och abonnemang. Man kommer sällan under 250 kr/mån även med billigare mobiler. Jag skulle nog säga att 300 kr/mån för 15 GB surf + mobil värd ca 8k-10k är ett av de bästa erbjudandena du kan hitta. Var uppmärksam på om det är uppdelat på 24 eller 36 mån bara.

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Geckod:

Mm, känns som rätt bra deal. Är nog ute efter billigare abbonemang dock.
Men får man en bra "deal" så kan det ju vara värt att ta det.

Det jag kollat på är typ något billigt abonnemang från Vimla eller Hallon. Klara mig nog på 3GB surf om man får spara mellan månaderna. Fanns nått från Hallon för 99kr / mån. Går nog inte få billigare tror jag.

Ska nog hålla lite utkik på deras deal då tror jag.
Kommer nog inte skaffa något förrens black friday (week)

Som FZL säger så finns det inte riktigt så billiga erbjudanden nu. Vill du ha en värstingtelefon och ett abonnemang med 15-20 GB per månad eller mer så kan man hitta hyfsade rabatter men det handlar ju ändå totalt om fyra-femhundra i månaden för det mesta. Comviq verkar ha i alla fall några hyfsade lite billigare erbjudanden dock. Galaxy S21 FE som är en något billigare modell av förra årets flaggskepp exempelvis, totalt 279 i månaden. Men de flesta av deras erbjudanden är inte alls så bra, och de är ju på 36 månader. Merkostnaden för telefonen jämfört med Hallons 99 per månad är ju 180 så det blir totalt 6480 extra för Comviq med telefonen jämfört med Hallon utan telefon, då får du 8 GB istället för Hallons 4 också (om du inte är student eller så för då får du mer på Hallon), men om du inte behöver det är det ju inte värt något. Och för 6500 får man ju en ganska bra telefon om man kollar runt lite. Till exempel kan du få en Moto G41 som säkert är acceptabel för 1500 eller RedMi Note 11 för 2000, eller om du vill ha något bättre en Pixel 6 från Fnac för €550 med frakt.