Språkinställningar i Windows 11

Permalänk
Medlem

Språkinställningar i Windows 11

Köpte en ASUS från Komplett, där det mesta är på norska. Jag har gått igenom alla språkinställningar, suttit i telefon med en indier på ASUS, likaledes med tre telefonsvarare på Komplett, för att ställa om menyer och dialogrutor, mm, till svenska. Den förste jag hade på tråden hjälpte mig att hitta språkinställningarna i Word och i Excel, så den delen är klar, men allt annat är fortfarande på norska, vilket saktar ner mig en smula. Det har sagts mig att pro-versionen av W11 ger bättre möjligheter att justera språket, men innan jag ger mig till att investera i den, vill jag be om råd från er som kan sånt här. Jag är inte jättepigg på att resetta datorn till fabriksinställningar på vinst och förlust.

Permalänk
Medlem

Ger Asus support för operativsystemsrelaterade frågor? Snällt.

Har du provat att installera språkpaket från MS?
https://apps.microsoft.com/store/detail/lokaliserat-gr%C3%A4n...

Hade jag varit du, så hade jag bara tankat ned Media Creation Tool och blåst om datorn med önskat språk.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

På min dator med Windows 11 ändrar jag språk.
Nedre högra hörnet. [SWE]

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

""Åpne Windows store" Visst, vi testar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

På min dator med Windows 11 ändrar jag språk.
Nedre högra hörnet. [SWE]

<Uppladdad bildlänk>

Japp, så står det hos mig också. Det är egentligen tangentbordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Ger Asus support för operativsystemsrelaterade frågor? Snällt.

Har du provat att installera språkpaket från MS?
https://apps.microsoft.com/store/detail/lokaliserat-gr%C3%A4n...

Hade jag varit du, så hade jag bara tankat ned Media Creation Tool och blåst om datorn med önskat språk.

"Lokaliserat språkpaket" är svenska, och har samma inställningar som redan ligger i datorn. Jag startar om datorn när jkag har laddat ner en säkerhetskopia från Nortons moln, vilket tar en stund. Egentligen undrar jag mest om det är någon idé att investera i Windows 11 Pro...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lenhi:

Japp, så står det hos mig också. Det är egentligen tangentbordet.

Mysko.

Har du provat detta.

https://support.microsoft.com/sv-se/windows/hantera-inst%C3%A...

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Inaktiv

Installera om windows med deras creation tool så slipper du eventuell bloatware från Asus på samma gång.

Permalänk
Medlem

Settings - Time & Language - Language & Region - Windows Display Language - Add Language
Bytte nyligen mitt från Svenska till Engelska

Permalänk
Medlem
Skrivet av weenan:

Settings - Time & Language - Language & Region - Windows Display Language - Add Language
Bytte nyligen mitt från Svenska till Engelska

Jo, det har jag gjort, och där finns svenska och norska. Hmm, undrar just huir jag tar bort norska helt? Registret?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lenhi:

Jo, det har jag gjort, och där finns svenska och norska. Hmm, undrar just huir jag tar bort norska helt? Registret?

Det vore kanske något. Det måste väl rimligen gå att ta bort ett språkpaket...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lenhi:

Det vore kanske något. Det måste väl rimligen gå att ta bort ett språkpaket...

Det språkpaket som inte är aktivt går att ta bort. Klicka "tre pluttar" och ta bort

Permalänk
Medlem

Jodå, jag gick in i listan som kom upp och efter norskt bokmål stod symbolerna för visningsspråk, text till tal, samt handskrift. Något ta-bort-alternativ finns inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lenhi:

Jodå, jag gick in i listan som kom upp och efter norskt bokmål stod symbolerna för visningsspråk, text till tal, samt handskrift. Något ta-bort-alternativ finns inte.

Du får inte ha språket som aktivt val om du vill kunna ta bort det. Ladda ner det språk du vill använda och välj det, sedan kan du ta bort det andra språket.