Nvidia avtäcker Geforce RTX 4000 och arkitekturen "Ada Lovelace"

Permalänk
Medlem

Hoppas denna prismanipulation av 40xx för att sälja av osålt bestånd av 30xx-serien slår bakåt för Nvidia. Hoppas AMD har ett bra svar 3e November. Hoppas Intel inom några år är en seriös utmanare inom grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

kommer nvidia betala ens elpriser ?

dom kommer säker med ett eget elabonnemang snart, bara dubbla priset vad du betalar nu för elen men GeForce now ingår 👌🤫

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Vems led? Media? Mitt och ditt? Det är klart att det ligger i Nvidias intresse långsiktigt att en ny generation orkar bry sig om PC-gaming. Här gäller för dem att förklara sen att GTX 4050 etc är tillräckliga produkter, samt att se till att gamla serier har fortsatt bra drivrutiner.

Sorry jag missförstod lite: av någon anledning så inkluderade jag inte nvidia själva i "gaming-industrin" när jag tänkte, så jag trodde du liksom lämpade över bollen till de som bygger/säljer datorer och komponenter att lösa marknadsföringen
Ja Nvidia behöver slå på stora marknadsföringstrumman om det här ska funka, men jag hade verkligen hellre sett de inte jackat upp priserna lika högt istället.
Gissar de kommer sänka dem om ca ett år dock om inte förr

Skrivet av Teddis:

Åsidosatt de som köper Geforce för produktivitetssyfte, så lär det bara vara gamla 30+ gubbar och ungar med rika föräldrar som kommer köpa dessa. Vi vill inte att PC-kulturen börjar tappa nya rekryter eftersom allt de har råd till är konsol.

Absolut, här är vi överens (förutom möjligen den sannolikt något spetsat ironiska definitionen av alla över 30 som gubbar ) - vilket jag redan varit inne på tidigare i tråden...
När det knappt ens går att köpa bara ett "midrange" grafikkort för samma pengar som en hel konsol så är tillväxten i fara.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

3080 Ti får hänga med i minst 2 år till, spelar ändå på en OLED77C2 och DLSS på de spel som stödjer det så det räcker.

Visa signatur

GAMING
271QRX OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

14-15 papp för ett 80-kort, please enjoy.

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Oaktat allt vad priser, kärnantal, RTX och rasteriseringsprestanda heter, så har jag haft väldigt mycket glädje och behållning av DLSS som praktisk teknik för att jaga bildrutor när jag spelar i hög upplösning. Försöker hänga med i Gamers Nexus något hastiga genomgång av DLSS 3, och om siffrorna och säljsnacket inte ljuger alltför mycket, då känns det förbannat bittert att den tekniken blir exklusiv för Lovelace-korten.

DLSS är det som fått mig att välja Nvidia före AMD, och inget annat. Byter gärna från grönt till rött om AMD:s motsvarighet kan hålla jämna steg med DLSS 3, om nu den tekniken visar sig vara så oumbärlig och fantastisk som det viskas om. Vet inte hur mycket sanning det egentligen ligger bakom att Ampere-korten inte klarar av att köra DLSS 3 - det kanske är med sanningen överensstämmande på alla sätt och vis. Oavsett om det stämmer, eller om Nvidia bara bestämt sig för att det ska stämma, så känns Nvidia som det sunkigare, girigare företaget att betala hutlösa summor till just nu, och jag vore glad för en tillräckligt god anledning att byta.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem
Skrivet av dmr:

14-15 papp för ett 80-kort, please enjoy.

kanske för den nerskalade versionen av 4080, 16gb versionen ligger på över 16k för nvidias egna kort enligt deras hemsida, så lägger man på 1-2k på det så har du kanske ett asus tuf lr rog. sinnessjukt.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Börjar helt klart bli less på mitt 1080, men vad fan ska man göra med dessa priser.
Hoppas verkligen att utbudet blir mycket större än efterfrågan inom grafikkort framöver så att priserna sjunker ordentligt.
Håller även tummarna för att AMD rör om lite i grytan, att ha AMD eller Nvidia som GPU är absolut inte spikat för mig så det blir spännande att se vad AMD har att komma med.
Oavsett om det blir en ny burk eller inte (beroende på priserna) så blir det definitivt tidigast efter årskiftet så allt nytt hunnit komma ut och blivit testat.

Permalänk
Medlem

Hum blir intressant att se resultaten senare.
Tidigare köpte man var/varannan ny produkt.
Nu e det 2-4 gen emellan 😂.
Kunde ta ett graffe efter räkningar för toppen kort nu e det innan räkningarna🤣.
Aja lite coolt med 4nm redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Oaktat allt vad priser, kärnantal, RTX och rasteriseringsprestanda heter, så har jag haft väldigt mycket glädje och behållning av DLSS som praktisk teknik för att jaga bildrutor när jag spelar i hög upplösning. Försöker hänga med i Gamers Nexus något hastiga genomgång av DLSS 3, och om siffrorna och säljsnacket inte ljuger alltför mycket, då känns det förbannat bittert att den tekniken blir exklusiv för Lovelace-korten.

DLSS är det som fått mig att välja Nvidia före AMD, och inget annat. Byter gärna från grönt till rött om AMD:s motsvarighet kan hålla jämna steg med DLSS 3, om nu den tekniken visar sig vara så oumbärlig och fantastisk som det viskas om. Vet inte hur mycket sanning det egentligen ligger bakom att Ampere-korten inte klarar av att köra DLSS 3 - det kanske är med sanningen överensstämmande på alla sätt och vis. Oavsett om det stämmer, eller om Nvidia bara bestämt sig för att det ska stämma, så känns Nvidia som det sunkigare, girigare företaget att betala hutlösa summor till just nu, och jag vore glad för en tillräckligt god anledning att byta.

Representant från Nvidia säger följande:

DLSS3, eller specifikt funktionen för "extra bildrutor" skulle således rent tekniskt sett kunna fungera på alla RTX-kort, dock hävdar de att kvalité och upplevelse inte blir tillräckligt bra. Gissar att vi kommer se hack som får det att fungera på 20- och 30-serien innan året är slut.
Mest intressanta för mig med dessa "extra" bildrutor är hur det kommer att kännas att spela med funktionen, kommer 60 fps se ut som 60 fps men kännas som 30-40 fps i handkontrollen?

Permalänk

Vi får se vad AMD hittar på, men i dagsläget lutar det åt att hoppas på att förra generationen sjunker lite i pris och ett RX 6800 XT eller något. Bör hålla ett bra tag för 1440p.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi | 32GB DDR4 | Sapphire NITRO+ RX 6900 XT SE | 27" LG UltraGear 27GL83A-B | openSUSE Tumbleweed / Win 10 Pro
Laptop: Lenovo Legion Y520 | Core i5-7300HQ | 16GB DDR4 | Geforce GTX 1060 Max Q | Fedora Linux

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Malainor:

Hum blir intressant att se resultaten senare.
Tidigare köpte man var/varannan ny produkt.
Nu e det 2-4 gen emellan 😂.
Kunde ta ett graffe efter räkningar för toppen kort nu e det innan räkningarna🤣.
Aja lite coolt med 4nm redan.

Ja det är helt stört, hade det inte varit för att jag hade löneutmätning så hade jag haft råd med ett "vanligt" 4080 och att tanka bilen (en liten golf) två gånger, sedan hade allt varit slut för resten av månaden.
Jag menar, det är över 50% av vad slutpriset antagligen skulle landa på för att dra alla tänderna och sätta helkäksproteser.
Det är mer än jag gav för min bil för snart ett år sedan, en nästintill rostfri grej som går som en klocka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Lite intressant av vissa tror att korten skulle bli billigare än tidigare generationer.

Tappade hakan när 2080 ti kom för 13000kr och var inte förvånad när 3090 var ännu dyrare.
Visst miners och komponentbrist har drivit upp priserna också men ändå.

Kunde inte sagt det bättre själv. Kändes ganska självklart att det skulle vara minst i nivå med 3000-seriens MSRP vid släpp, och förmodligen högre. Priserna lär ju dock gå ner en del när 3000-korten börjar säljas slut.

Och priset till trots, så verkar det ge mer prestanda per krona. Och kanske viktigast mycket högre prestanda per watt.

Det jag tycket är konstigt är att de verkar försämra minnesbandbredden ganska rejält med den info vi ha nu? Är det någon som vet varför de verkar strypa minnet? Jag menar, mitt RTX 3080 12GB har en minnesbuss på 384 bit - vilket ger mig en minnesbandbredd på över 1 000 GB/s med lite lätt överklockning.

Dold text
Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Även om DLSS 3 tydligen ska vara "sömlöst" att fixa på existerande titlar med DLSS 2.x, så hoppas jag verkligen att DLSS 3 kommer ha en fallback till 2.x utan att spelutvecklarna behöver skapa den implantationen själva i nya titlar. För annars så är det nog bara en tidsfråga innan 20/30-serien kommer sakna stöd för DLSS i nyare titlar framöver, så länge det inte Nvidia åtgärdar detta i efterhand eller om några entusiaster lyckas knacka ihop något halvskapligt på egen hand som gör dem kompatibla 🙃

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem

Håller med alla att 4080 korten är snuskigt dyra men en del kan förklaras av vad alla tycks ha glömt, TSMC har höjt sina priser rejält sen förra generationen. Sen har vi resten med världsekonomi, inflation, komponentbrist och kronans extremt låga värde mot dollarn. Jag försvarar absolut inte Nvidias priser men ger en förklaring till en del av priset, själv väntar jag med spänning på AMD och hoppas deras alternativ kan hålla tillbaka prisökningen lite, kommer AMD med nått likvärdigt vad gäller prestanda är chansen stor att jag går tillbaka till AMD efter några år med Nvidia.

Permalänk
Medlem

Skulle gärna få lite mer info gällande proffskorten, eftersom de vill göra det så rörigt som möjligt så heter det nya kortet RTX 6000 Ada generation Graphics card. Det är lite overkill för mig men att söka på RTX 4000 Ada generation ger ju som man misstänker bara konsumentkorten, jag vet att bara 6000 är annonserad att komma i år, men hur länge kan det dröja tills de billigare korten kommer tro? Sorry om det står i tråden, har inte orkat läsa den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Alla minns väl graferna mellan 2000 och 3000-serien? Stämde ju inte alls.

Gjorde de inte?

Skrivet av Göteborgaren:

https://wccftech.com/nvidia-geforce-rtx-4090-rtx-4080-graphic... suck och lär bli ännu dyrare i sverige.

The pricing is roughly a $300-$350 increase in Germany compared to the United States

1469euro för rtx 4080 16gb i Tyskland etc

Herregud vilken efterbliven artikel!
Författaren har gjort en nyhet av att US-priser är utan moms medans EU-priser är med mons.

Och nej, Nvidias svenska priser är inte "dyrare" än US.

Skrivet av Göteborgaren:

färre kärnor, mindre minne och mindre bandbredd (192bits) menar du. men det är ju bara ett rtx 4070 som dom döpt till 4080 för det låter bättre för vanligt folk med ett 4080 ist för 4070. dom har flyttat hela namn schemat ett steg åt sidan typ.

Eller så har de återgått till vad de hade förr...återigen, det var samma med 1080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Oaktat allt vad priser, kärnantal, RTX och rasteriseringsprestanda heter, så har jag haft väldigt mycket glädje och behållning av DLSS som praktisk teknik för att jaga bildrutor när jag spelar i hög upplösning. Försöker hänga med i Gamers Nexus något hastiga genomgång av DLSS 3, och om siffrorna och säljsnacket inte ljuger alltför mycket, då känns det förbannat bittert att den tekniken blir exklusiv för Lovelace-korten.

DLSS är det som fått mig att välja Nvidia före AMD, och inget annat. Byter gärna från grönt till rött om AMD:s motsvarighet kan hålla jämna steg med DLSS 3, om nu den tekniken visar sig vara så oumbärlig och fantastisk som det viskas om. Vet inte hur mycket sanning det egentligen ligger bakom att Ampere-korten inte klarar av att köra DLSS 3 - det kanske är med sanningen överensstämmande på alla sätt och vis. Oavsett om det stämmer, eller om Nvidia bara bestämt sig för att det ska stämma, så känns Nvidia som det sunkigare, girigare företaget att betala hutlösa summor till just nu, och jag vore glad för en tillräckligt god anledning att byta.

Ska allt alltid vara bakåtkompatibelt så kommer utvecklingen tvärnita. Samma med nya telefoner, det kanske går att klämma in i
mjukvaran i äldre modeller men det är mycket jobb och ger inget vidare resultat. Du överlever nog utan DLSS 3.0 skulle jag tro, tror inte heller AMD har något bättre att erbjuda utan ny hårdvaruinvestering för just dig. AMD är ju inte kända för bra bildkvalitet direkt, något som var ATIs styrka innan AMD förstörde det bolaget. Vill du ha skalning eller transcoding är det nVidia eller Intel som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Över till AMD säger jag bara.

<Uppladdad bildlänk>

Håller egentligen med dig MEN, AMD kommer bara göra som de alltid gjort.
Vara något billigare och deras kort kommer såldes bli extremt dyra de med.

Permalänk
Medlem

Man kan ju helt klart konstatera, genom att läsa tråden, att Nvidia lyckats. De som önskar topprestanda kommer att köpa RTX 4090. De som är mer prismedvetna kommer att fortsätta köpa RTX 3000-serien (vilket är vad Nvidia vill). Nvidia räknar troligen inte med att sälja några RTX 4080 12gb och om de gör det så kommer de skratta hela vägen till banken då priserna på det kortet och 16gb-kortet kommer att dumpas så snart lagret på 3000-serien är slut och AMD släppt RDNA 3. Om man vill göra en markering mot nNvidia så gör man bäst i att inte alls köpa nytt, dvs. köpa begagnat.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Glöm inte att 1000$ i även USA är mer nu än för 12 månader sedan pga skenande inflation.

Tror inte amerikaner skuttar av glädje heller.

Njae, om en sak kostade 1000 för ett år sedan och det fortfarande kostar 1000 idag även fast vi har inflation, då kan det betraktas som billigare. Det "borde" gjorts en prisjustering uppåt motsvarande inflationen så avsaknad av denna är då en rabatt

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Njae, om en sak kostade 1000 för ett år sedan och det fortfarande kostar 1000 idag även fast vi har inflation, då kan det betraktas som billigare. Det "borde" gjorts en prisjustering uppåt motsvarande inflationen så avsaknad av denna är då en rabatt

Förstår hur du tänker, men inflationen just nu är ju inte konsumtionsdriven utan driven av höga energipriser samt priser på basvaror och om grafikkortsindustrin nu inte påverkas av dessa höga energipriser i samma grad som ex. annan produktionsindustri så finns det så att säga inget egenvärde i att prisjustera för inflationen. Hushållens ekonomi är svagare pga. inflationen och lyxvaror brukar då behöva stanna av i prisstegring eller prisjusteras ned för att skapa efterfrågan.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Fast nån interpolering handlar det väl inte om, isf måste vi vänta tills nästa frame renderas innan framen mellan förra o nuvarande ska interpoleras o sen visas, vilket gör att vi får en två frames delay. Är väl en extrapolering det handlar om med andra ord där GPUn gissar nästkommande frame medans den väntar på att framen efter den ska renderas

Det återstår väl att se. Tycker det låter på gränsen till magi om det skulle vara extrapolering och det fungerar bra. Jag kanske mer tänker att DLSS används främst i singleplayer och framerate är ändå så hög så interpolering blir inte så farligt.

Permalänk
Medlem

Galna priser! Finns inte något annat sätt att beskriva det på. Om man ska försöka se något positivt i det hela så är det att spelutvecklarere nog kommer dra sig för att vrida upp systemkraven eftersom folk inte kommer ha råd med de nya korten, så äldre kort kommer hålla längre.

Permalänk
Medlem

Börjar bli svårt att motivera priset, köpa ett 4080 16gb eller köpa en series X plus en 55" C1 oled för typ samma pengar. Hade jag inte varit helt tafatt när det kommer till kontrollen så hade valet varit mycket enkelt.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem

I mitt fall så velar jag fram och tillbaka om att köpa 4090, skulle det bli så kommer jag lägga ut mitt fina Strix 3090 oc i marknaden.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Får hålla tummarna att inte AMD sumpar detta gyllene läge att vinna över konsumenterna till deras hörna.

Förra gången Nvidia lämnade öppet mål så tog AMD tillfället i akt och gjorde självmål.

Jag vågar inte riktigt hoppas.

Permalänk
Medlem

Fult att döpa om RTX 4070 till RTX 4080 12gb och ta 899$ för mellanklasskort. Hade det varit rimligt pris på dollarn så kanske jag hade övervägt ett high end kort för 899$. Men inte ett omdöpt 4070.

Visa signatur

SpelBurk: Asus Z87 PRO/Intel 4770k/ HD7970/ 16 GB Ram/ Samsung 840 pro SSD.
TV-Burk: Asus Z97 Plus/ Intel G3258/ Asus Geforce GTX970 Strix/ Xonar D2/ 8 GB Ram/ Intel SSD.

Permalänk
Medlem

Fult att döpa om RTX 4070 till RTX 4080 12gb och ta 899$ för mellanklasskort. Hade det varit rimligt pris på dollarn så kanske jag hade övervägt ett high end kort för 899$. Men inte ett omdöpt 4070.

Visa signatur

SpelBurk: Asus Z87 PRO/Intel 4770k/ HD7970/ 16 GB Ram/ Samsung 840 pro SSD.
TV-Burk: Asus Z97 Plus/ Intel G3258/ Asus Geforce GTX970 Strix/ Xonar D2/ 8 GB Ram/ Intel SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Sjuka priser. Mitt PS5 känns som ett fortsatt gott beslut. Mitt 1070 Ti börjar ju verkligen bli till åren dock så förr eller senare blir det väl dags. Kanske priserna sjunker något när Ampere är slut.

Håller med.

Där har man okej underhållning tillsammans med vänner för 14000:- (Duglig skärm+PS5+extra handkontroll). Därtill är ”oftast” titlarna optimerade för konsolen.

En duglig skärm har man kanske dessutom redan sedan tidigare.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.