Problem med en gammal ide disk.

Permalänk

Problem med en gammal ide disk.

Tjo,

Hittade en gammal ide hårddisk som jag provade att koppla in i ett externt usb kabinett, men hårddisken tickar och spinner igång men slås av spinner upp och slås av hela tiden. Den verkar så klart gjort sitt. men skulle vara kul att se innehållet på den om det är möjligt, Någon som kan tipsa om ett program som kan hämta en backup av infon på disken ändå ? Och om det finns inga program man behöver betala för utan helt gratis program för så viktig är inte informationen på disken att jag vill betala för det.
Tacksam för tips
Hårddisken är en wd2000 ide

/Force

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Tjo,

Hittade en gammal ide hårddisk som jag provade att koppla in i ett externt usb kabinett, men hårddisken tickar och spinner igång men slås av spinner upp och slås av hela tiden. Den verkar så klart gjort sitt. men skulle vara kul att se innehållet på den om det är möjligt, Någon som kan tipsa om ett program som kan hämta en backup av infon på disken ändå ? Och om det finns inga program man behöver betala för utan helt gratis program för så viktig är inte informationen på disken att jag vill betala för det.
Tacksam för tips
Hårddisken är en wd2000 ide

/Force

Om den inte spinner upp så är det nog svårt att få ett program att läsa den.

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem

Hur strömförsörjer du USB-kabinettet? Om du bara ansluter det med USB-sladden så kanske inte strömmen räcker till för disken och i så fall behöver du en extern adapter.

Permalänk
Skrivet av P-son78:

Om den inte spinner upp så är det nog svårt att få ett program att läsa den.

Jo den spinner, men just när man startar den tickar den en stund sedan börjar den varva upp och sedan varvar den ner igen och sedan upp osv en stund för att sedan spinner den hela tiden men hårddisken syns inte i datorn. Så den spinner hela tiden efter en stund.

Permalänk
Skrivet av tsv:

Hur strömförsörjer du USB-kabinettet? Om du bara ansluter det med USB-sladden så kanske inte strömmen räcker till för disken och i så fall behöver du en extern adapter.

Jepp den har strömadapter.

Permalänk
Medlem

Jag tippar på att den inte får tillräckligt med ström. Koppla in i datorn med adapter eller liknande

Permalänk
Medlem

Om den står vertikalt, prova att ställa den horisontellt istället. Har läst i några forum att det kan spöka. Men det är ganska länge sedan.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem

Och flytta INTE när den är inkopplad och försöker läsa.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem

Precis det som hände med en av mina WD2000 i SATA-form när det begav sig, men jag hann kopiera av det som fanns på den innan den packade ihop helt. Tror den lade av inom något år, eller lite däröver, eller så. De andra två spann dock vidare tills jag bytte ut dem (har dem iofs kvar i en låda, oklart om de fortfarande fungerar).

Som ovan så behöver 3,5” normalt sett extern ström, medan 2,5” brukar kunna gå på bara USB.

Permalänk
Skrivet av Fantomen:

Jag tippar på att den inte får tillräckligt med ström. Koppla in i datorn med adapter eller liknande

Så kan det vara, skall prova. Kan vara strömadaptern som är trasig.

Permalänk
Skrivet av KoAoL:

Om den står vertikalt, prova att ställa den horisontellt istället. Har läst i några forum att det kan spöka. Men det är ganska länge sedan.

Den är i horisontellt läge
Jag vågar inte röra den när den är igång.

Permalänk
Medlem

@forcevision du kan prova knacka lite på den från sidan när den är avstängd för att se om du kan få liv i den. Det kan vara så att huvudena sitter fast eller låst sig lite. Sedan är det som andra säger, viktigt att man vet att den har tillräckligt med ström för att fungera.

Ett annat knep är att ta disken i handen och vrida den med ett ryck, som att kasta något mot marken (fast du släpper inte disken) för att försöka få plattorna att snurra lite. Kan hjälpa om den är helt död, fast du säger att du hör den snurra, då är det nog inte ett problem.

Det innebär ofta att man har en AC adapter för att driva disken som man vet ger tillräckligt med ström men så brukar det vara med externa kabinett. Oftast är det bara 2.5 diskar som kan drivas via USB strömmatning.

Permalänk
Medlem

Låter som ett glasklart fall för Ibas.

Men en sista utväg som har räddat ett par individer från att behöva pröjsa för att få ut något från en gammal hårddisk om felet ligger i diskkontrollern eller motorn och inte i skadat läs-huvud, kan vara att stoppa hårddisken i en ESD-påse och därefter in i frysen ett par timmar. När disken är nedkyld, anslut direkt och se om du får den att rotera igång tillräckligt för att kunna läsa ut något från disken.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

den spinner ju upp så det handlar inte om fastsittande läshuvuden.

om den spinner upp försöker göra något en kort stund och sedan spinner ned igen och det upprepas några gånger så luktar det som att den inte kan läsa SA-arena ytterst i periferin på disken - den delen innehåller både firmware och annat som behöv för diskens funktion och kan den inte läsas in så kommer man inte åt någon data alls och det är ett fall för en diskräddningsföretag.