Permalänk
Medlem

pinmodda en palomino

hej på Er

nån som har vågat sig på att pin modda en palomino?
och har du låst upp prollen eller inte?

http://www.ocinside.de/go_e.html?/html/workshop/pinmod/amd_pi...

Permalänk

jepp jepp... eller rättare sagt en duron1300 som har samma kärna fast mindre cache

donade så jag fick tillgång till det lägre multiplarna istället för de höga så jag kan fsbklocka lite jag ritade dock mellan pinnarna på processorn och L1 bryggorna osv....

Visa signatur

surgubbe, familjefar , nörderier i allmänhet

Permalänk
Medlem

hjälpte inte mig...

vad jag egentligen undrade var om man kan slippa låsa upp prollen vid pinmoddning

Permalänk
Medlem

pinmodda, e d när du sluter bryggorna menar du? d har ja gjort.. men dock inte testat å byta multiplier.. vet ej varför.. så ja vet ju inte om d funkar..

Permalänk
Medlem

med pinmodda menar jag att man länkar ihop piggar på undersidan av processorn med hjälp koppar-tråd

Permalänk

vad jag menar är att jag har pinmoddat på ett smartare sätt än med koppartråd.... eftersom det gör att processorn inte kan ligga platt i sockeln då och därför gör chansen större att man sabbar den samt att koppartråden kan få för sig att lossna.

ingen av dessa problem får man om man helt enkelt ritar på processorn med blyerts.... det var iaf så jag löste saken. funkar skitbra..

jag har alltså använd blyert både mellan pinsen "under" processorn och på L1 bryggorna. var kanske lite luddig.

Visa signatur

surgubbe, familjefar , nörderier i allmänhet

Permalänk
Medlem

Om du sluter L1 bryggorna ( hur du än göra, så fysiskt sluter du L1 iaf pinmodda eller sluta bryggorna direkt på processorn samma sak händer ) Så har du låst upp cpun. Så det är fel att säga "slippa låsa upp cpun" Du gör samma sak med L1 bryggorna och det är att du stänger alla.

Permalänk
Medlem

får inte till det där med blyerts pennan trots 2 försök

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud
får inte till det där med blyerts pennan trots 2 försök

bör tilläggas att jag gjorde ett misstag i början: jag klantade mig med superlimmet genom att glömma släta ut ytan som vart kvar mellan tejpen...så nu buktar det ut en rak linje mellan L1 bryggorna ca tejp-tjocklek, kan vara därför jag inte får till det me blyertspennan.

vågar inte slipa nåt där nu, prollen borde inte tåla mer ingrepp

Permalänk
Medlem

bör kanske tilläga att blyertspenna funkar bara på thunderbird och äldre.
På XP måste man använda silverfärg eller ngt annat med låg resistans.

Visa signatur

Phanteks Evolv X, Asus x470 Crosshair 7 Hero, Rysen 2700x, 2x8gb Trident Z 3600mhz, 2x Samsung 970 evo 512gb m2 @ raid 0, samsung 860 evo 1tb, Zotac RTX 2070, EK-FB ASUS C6H RGB Monoblock, HW Labs Black Ice Nemesis Gtx 420, 140 & Gts 280, Primochill ctr res & d5 combo, Bitspower fittings, 6x noctua 140mm

Permalänk

jepp det är nog sant beta. jag tänkte på det för ytan är ju jävligt anorlunda på de nyare processorerna.

i vilket fall funkar det utmärkt på min dator eftersom jag har en duron .

Visa signatur

surgubbe, familjefar , nörderier i allmänhet

Permalänk
Medlem

eller så skulle man kunna rita flera linjer och på så sätt minska resistansen till den man nu inte vill köpa dyrt silver lod

Permalänk
Medlem

Är ju bara och köra ner en koppartråd i socketn...

Permalänk

en bild säger mer än tusen ord . överdriven som fan men ni förstår vad jag menar
byggde in socket diode till min p233mmx genom att dra TUNNA sladdar mellan benen på processorn och fick precis det problem som jag visade. lätt ordnat men endå....

Visa signatur

surgubbe, familjefar , nörderier i allmänhet

Permalänk

har dragit koppar trådar, tunna, en tråd per hålpar i socketen

dock utan något resultat vare sig bättre eller sämre, inga multipplar x-tra eller nåt

bör tilläggas att det är lätt att misslyckas med detta, i värsta fall sabbar du cpu'n iom att den inte ligger helt plant

personligen så tänker jag inte göra nåt mer nu, vare sig ta bort dessa trådar ur socketen eller ge mig på ett nytt försök

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk

som sagt proderik... hade du läst mina postningar så hhade du förstått vad jag menat

Visa signatur

surgubbe, familjefar , nörderier i allmänhet

Permalänk

dina postningar ja

Citat:

Ursprungligen inskrivet av [dannzig]
som sagt proderik... hade du läst mina postningar så hhade du förstått vad jag menat

nu fattar jag, tack för påminnelsen...men din bild var lite luddig

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk

hm... vaddå luddig ? det större under den vinklade saken är socketen i henomskärning eller vad man ska säga från sidan kanske och processorn från sidan lixom.. fattar du vad jag menar då ?

Visa signatur

surgubbe, familjefar , nörderier i allmänhet

Permalänk
Inaktiv

Jag har hört att det finns två pinmods. Att om man har en XP1700+ så räcker det med en koppar tråd. Och man kommer åt höga mult som 13.5-22. På den tyska siten så ser man att de använder massa koppartrådar för att sätta en enstaka multipel.

Permalänk

japp det är hi/lo modden som jag har gjort jag satte alltså min till LO så jag kunde komma åt 5.5-12.5 vilket är en fördel när man vill fsbklocka.

har bilder på hur man ska göra som jag kan posta så småningom.

Visa signatur

surgubbe, familjefar , nörderier i allmänhet

Permalänk
Inaktiv

Jag vill min på high, läste på extreme forums. Måste testa.. Min Tbred 1700+ ligger alldelse för lågt på 1750Mhz på ett KT7A, när den klara 2.1GHz på mitt nforce2

Permalänk

jo men sen 'r det ju så att kt7a kanske inte klarar så mye mer heller. man vet ju aldrig

Visa signatur

surgubbe, familjefar , nörderier i allmänhet

Permalänk

besserwisser?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av [dannzig]
hm... vaddå luddig ? det större under den vinklade saken är socketen i henomskärning eller vad man ska säga från sidan kanske och processorn från sidan lixom.. fattar du vad jag menar då ?

menar bara att du kanske ska ta o lugna ner dig lite, var inte så ohövlig...eller kräver du nåt pris för din skiss kanske. Jag vet att brist på uppmärksamhet kan göra en lite arrogant.

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk

nej faan inte det minsta. jag vill inte ha nått pris för någonting överhuvudtaget, jag stör mig dock på människor som inte tänker efter utan bara svarar "jag fattar inte" fastän man har förklarat 10ggr minst

jaja skit samma. jag trodde att jag hjälpte till här men tydligen uppskattades det inte.

Visa signatur

surgubbe, familjefar , nörderier i allmänhet