3080 når 105c hotspot, Netonnet hävdar att det är pga. svag CPU, hur gå vidare?

Permalänk
Medlem

3080 når 105c hotspot, Netonnet hävdar att det är pga. svag CPU, hur gå vidare?

112 min kötid för att ringa in till dem?
Polarens gpu når 105c hotspot på hans 3080 efter 3mins spelande.
Och bad mig om hjälp 🤔🙈
Varför ska alla kompisar förlita sig på min nördighet??? 😥

Bland dom svar vi fick av NetOnNet 🤔

'Hej igen,

Fick svar nu att i3 8100 är för svagt för ett 3080-kort vilket orsakar flaskhals tyvärr, för att åtgärda skulle du behöva en bättre processor.
Ha en fortsatt fin dag! "

"Har fått lite mer information nu.
Min kollega som är ganska kunnig skriver att kortet håller en helt OK temp, den snurrar snabbare för att den behöver kyla mer och det handlar just om kylningsfrågan där exempelvis rummets temperatur spelar in samt datorns plats osv. Om du är osäker kan du komma in till en lagershop så kan personal på plats undersöka den där men han skriver också att hade det varit hans dator så hade han troligtvis löst en ny bättre processor och säkerställt att det finns flera fläktar in med tanke på att det är ett 3080-kort. "

Bättre språk?
Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

112 min kötid för att ringa in till dem?
Polarens gpu når 105c hotspot på hans 3080 efter 3mins spelande.
Och bad mig om hjälp 🤔🙈
Varför ska alla kompisar förlita sig på min nördighet??? 😥

Bland dom svar vi fick av NetOnNet 🤔

'Hej igen,

Fick svar nu att i3 8100 är för svagt för ett 3080-kort vilket orsakar flaskhals tyvärr, för att åtgärda skulle du behöva en bättre processor.
Ha en fortsatt fin dag! "

"Har fått lite mer information nu.
Min kollega som är ganska kunnig skriver att kortet håller en helt OK temp, den snurrar snabbare för att den behöver kyla mer och det handlar just om kylningsfrågan där exempelvis rummets temperatur spelar in samt datorns plats osv. Om du är osäker kan du komma in till en lagershop så kan personal på plats undersöka den där men han skriver också att hade det varit hans dator så hade han troligtvis löst en ny bättre processor och säkerställt att det finns flera fläktar in med tanke på att det är ett 3080-kort. "

Du är alldeles för snäll, jag skulle säga åt dem hur de går tillväga om de inte vet hur de ska reklamera en produkt.

Känns som att det är väldigt mycket parametrar som inte är kända här. Har svårt att tro att ett kort blir överhettat pga att en CPU är flaskhals.

-Är chassit rätt ventilerat
-PSU
-Snurrar fläktar på gpu?

Saxat från annat forum:

Could a CPU bottleneck affect GPU temperatures?

"Typically, no. But depending on the layouting and cooling design, it could be.

Instruction-wise, when a CPU is bottlenecked, it will have less time communicating with other hardwares, such as GPU. So the strain on GPU should normally be lower.

However, when it comes to temperature, typically in a tight space environment, the rise of CPU temperature may lead to overall system temperature rise because the ambient temperature is affected. This is one scenario how GPU temperature could possibly be affected as well."

EDIT:
Kan berätta att jag har ett stort chassi i min dator med 5 chassifläktar och min GPU ligger på 72 i load, vilket jag tycker väldigt lågt för max belastning.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Vi får nog backa lite här. Antar att ni har köpt datorn från Netonnet, så vilken dator rör det sig om? Är det en fabriksdator eller en, av Netonnet eller av din kompis, ihopplockad?

Jag skulle tro att 3080-kortet har billigast möjliga fläktlösning, och därför redan går varmt, samt att ventilationen in i chassit redan är i sämsta laget. Att processorn flaskar grafikkortet, det tror jag är det minsta problemet, i ärlighetens namn.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Du är alldeles för snäll, jag skulle säga åt dem hur de går tillväga om de inte vet hur de ska reklamera en produkt.

Känns som att det är väldigt mycket parametrar som inte är kända här. Har svårt att tro att ett kort blir överhettat pga att en CPU är flaskhals.

-Är chassit rätt ventilerat
-PSU
-Snurrar fläktar på gpu?

Saxat från annat forum:

Could a CPU bottleneck affect GPU temperatures?

"Typically, no. But depending on the layouting and cooling design, it could be.

Instruction-wise, when a CPU is bottlenecked, it will have less time communicating with other hardwares, such as GPU. So the strain on GPU should normally be lower.

However, when it comes to temperature, typically in a tight space environment, the rise of CPU temperature may lead to overall system temperature rise because the ambient temperature is affected. This is one scenario how GPU temperature could possibly be affected as well."

EDIT:
Kan berätta att jag har ett stort chassi i min dator med 5 chassifläktar och min GPU ligger på 72 i load, vilket jag tycker väldigt lågt för max belastning.

Instämmer att jag är för snäll men är det inte det man ska vara?
När jag såg tempen var jag lite förvånad att gpun inte hade brunnit upp tidigare 😳

140mm framför gpu och 120 vid cpu. Kört utan sidorna.
Provat i min dator också med samma resultat 🤔
Evga 750w och ett xfx 850w ska vara nog?
Fläktarna snurrar i 3000 rpm 🤣🤣🤣

Core temp var bara 80c 🤔😉 rätt nyfiken vad hot spot är på kortet ?

Gissar att thermal pads blivit dåliga eller var dåliga ? 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Vi får nog backa lite här. Antar att ni har köpt datorn från Netonnet, så vilken dator rör det sig om? Är det en fabriksdator eller en, av Netonnet eller av din kompis, ihopplockad?

Jag skulle tro att 3080-kortet har billigast möjliga fläktlösning, och därför redan går varmt, samt att ventilationen in i chassit redan är i sämsta laget. Att processorn flaskar grafikkortet, det tror jag är det minsta problemet, i ärlighetens namn.

Kortet såldes löst på deras rea.
Förstår inte varför dom vill att jag ska köra till deras lager shop? Med hela datorn ? När det är grafikkort som är brinner upp ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

Polarens gpu når 105c hotspot på hans 3080 efter 3mins spelande.

Kan ju hjälpa till att nämna vad det är för kort till att börja med?

Vad är det för "hotspot" du refererar till för övrigt, och hur har du fått fram det? Snackar vi om memory junction så är upp till 110C under drift inom specifikationen, efter det throttlar kortet så att temperaturen sjunker. Det är i så fall inget fel eller skäl för reklamation, och ska man få ner den temperaturen så får man modifiera kortet.

Edit: OK, du verkar ha använt HWiNFO för att få fram dessa siffror. Notera den beskrivande texten när du hovrar med muspekaren över GPU Hot Spot Temperature:

"This temperature is unconfirmed, but assumed to be the value from hottest thermal sensor".

Det intressanta är hur varm GPUn blir under spelande, inte någon junction-temperatur internt i GPUn. Det finns inbyggda skydd som klockar ner kortet vid behov om den blir för hög någon gång.

Vad rapporteras som maxvärde för GPU Temperature?

Permalänk
Medlem

vad är VRAM tempen? För Hotspot är bara den varmaste punkten på GPU som mäts, inget speciellt egentligen, och det brukar vara relativt högt.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Det är varmt men det är inte farligt varmt, de throttlar på 110 och slår ifrån om det når 125 grader som är max hotspot för RTX 3080 så tvekar på att netonnet kommer hitta något fel på kortet vid felsökning då de med 99% säkerhet kör med en välventilerad öppen testbänk för att utesluta kasst luftflöde i ett 300krs chassi.

runt 80-90 grader på vram är normalt i ett trångt chassi under spelande.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

Kortet såldes löst på deras rea.
Förstår inte varför dom vill att jag ska köra till deras lager shop? Med hela datorn ? När det är grafikkort som är brinner upp ?

Då är jag med, ursäkta. Vet inte varför jag fick för mig att det rörde sig om en färdigbyggd.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem

Som nån tidigare skrev är inte temperaturerna jätte onormala.
Hotspott kan bli jäkligt missvisande,

Nu vet jag ingen om datorn han har.. men sitter det en i3 8100 känns det inte som chassit skulle vara optimerad för ett 3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Kan ju hjälpa till att nämna vad det är för kort till att börja med?

Vad är det för "hotspot" du refererar till för övrigt, och hur har du fått fram det? Snackar vi om memory junction så är upp till 110C under drift inom specifikationen, efter det throttlar kortet så att temperaturen sjunker. Det är i så fall inget fel eller skäl för reklamation, och ska man få ner den temperaturen så får man modifiera kortet.

Edit: OK, du verkar ha använt HWiNFO för att få fram dessa siffror. Notera den beskrivande texten när du hovrar med muspekaren över GPU Hot Spot Temperature:

"This temperature is unconfirmed, but assumed to be the value from hottest thermal sensor".

Det intressanta är hur varm GPUn blir under spelande, inte någon junction-temperatur internt i GPUn. Det finns inbyggda skydd som klockar ner kortet vid behov om den blir för hög någon gång.

Vad rapporteras som maxvärde för GPU Temperature?

KFA2 3080. Gpuz 5min warhammer, kanske skulle spelat längre? men drygt med 100% fanspeed ala 3100rpm

Skrivet av CreativeX:

vad är VRAM tempen? För Hotspot är bara den varmaste punkten på GPU som mäts, inget speciellt egentligen, och det brukar vara relativt högt.

vilket program syns det i?

Skrivet av Oliver91:

Det är varmt men det är inte farligt varmt, de throttlar på 110 och slår ifrån om det når 125 grader som är max hotspot för RTX 3080 så tvekar på att netonnet kommer hitta något fel på kortet vid felsökning då de med 99% säkerhet kör med en välventilerad öppen testbänk för att utesluta kasst luftflöde i ett 300krs chassi.

runt 80-90 grader på vram är normalt i ett trångt chassi under spelande.

sidan är inte ens på och en 140mm i fronten. sen körde jag bara testet i 5minuter...

Skrivet av zogez:

Som nån tidigare skrev är inte temperaturerna jätte onormala.
Hotspott kan bli jäkligt missvisande,

Nu vet jag ingen om datorn han har.. men sitter det en i3 8100 känns det inte som chassit skulle vara optimerad för ett 3080.

polarens dator var en 12600k, men min var i grunden en 8086k som jag sålde för att köpa annat skoj
relativt stort chassi ändå med 5 x 140mm. kanske skulle fylla lådan med fläktar och prova igen som netonet föreslog? lite MeME varning =D

Permalänk
Medlem

missade bilden och gick inte ändra på förgående text med upload funktionen.

borde jag inte vara orolig över hotspot? inte fått någon bra beskrivning av hotspot ännu, är det ett påhittat värde eller riktigt sensor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

<Uppladdad bildlänk>
missade bilden och gick inte ändra på förgående text med upload funktionen.

borde jag inte vara orolig över hotspot? inte fått någon bra beskrivning av hotspot ännu, är det ett påhittat värde eller riktigt sensor?

helt normala temperaturer. som sagt hotspot är "grafikkortets hetaste yta" alltså t.ex övreplattan på kortet. Och den ska vara varmast. Här hade bättre chassi med bättre luftflöde gjort susen imo. Sen är vissa 3080 varmare än andra. Finns massa benchmarks och videos om det på internet.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

<Uppladdad bildlänk>
missade bilden och gick inte ändra på förgående text med upload funktionen.

borde jag inte vara orolig över hotspot? inte fått någon bra beskrivning av hotspot ännu, är det ett påhittat värde eller riktigt sensor?

misstänker gigabyte kort, tempsen ser 100% normala ut

Vill man ha lägre temps får man köpa vattenkylt eller en rejäl luftkylare som detta t.ex. https://www.asus.com/Motherboards-Components/Graphics-Cards/A...

Har själv kört på MSI Suprim som deras "top" kort heter idag med luftkylare ända sen 2011 då de hette twin frozr och har aldrig varit toknöjd med både ljudnivå och kylförmåga.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av CreativeX:

helt normala temperaturer. som sagt hotspot är "grafikkortets hetaste yta" alltså t.ex övreplattan på kortet. Och den ska vara varmast. Här hade bättre chassi med bättre luftflöde gjort susen imo. Sen är vissa 3080 varmare än andra. Finns massa benchmarks och videos om det på internet.

Hot spot är den varmaste punkten i GPUn och inte grafikkortet, den kommer vara högre än den "vanliga" GPU temperaturen som är ett medelvärde över hela GPUn.
https://www.igorslab.de/en/also-the-nvidia-geforce-rtx-3000-s...

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Temperaturerna ser helt normala ut dock så kan jag tycka att hastigheten på fläktarna är för hög men det kan mycket väl bero på dåligt luftflöde.

Som andra nämnt så är det inte tillräckligt med information om övrig hårdvara för att kunna dra en slutsats, att endast nämna att det sitter fläktar gör inte mycket så vi inte vet vad det är för fläktar, vilket chassi samt orientering på fläktarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

helt normala temperaturer. som sagt hotspot är "grafikkortets hetaste yta" alltså t.ex övreplattan på kortet. Och den ska vara varmast. Här hade bättre chassi med bättre luftflöde gjort susen imo. Sen är vissa 3080 varmare än andra. Finns massa benchmarks och videos om det på internet.

Skrivet av Oliver91:

misstänker gigabyte kort, tempsen ser 100% normala ut

Vill man ha lägre temps får man köpa vattenkylt eller en rejäl luftkylare som detta t.ex. https://www.asus.com/Motherboards-Components/Graphics-Cards/A...

https://youtu.be/q_VC_00wcMU?t=1126

Har själv kört på MSI Suprim som deras "top" kort heter idag med luftkylare ända sen 2011 då de hette twin frozr och har aldrig varit toknöjd med både ljudnivå och kylförmåga.

Skrivet av Kelzzor:

Temperaturerna ser helt normala ut dock så kan jag tycka att hastigheten på fläktarna är för hög men det kan mycket väl bero på dåligt luftflöde.

Som andra nämnt så är det inte tillräckligt med information om övrig hårdvara för att kunna dra en slutsats, att endast nämna att det sitter fläktar gör inte mycket så vi inte vet vad det är för fläktar, vilket chassi samt orientering på fläktarna.

tror det är en sämre version och passar nog inte i polarens Itx dator?

testade köra 2 x 140mm nxz 1400rpm och fick mycket bättre resultat men dessa låter nästan mer än gpu när dom går på 100%
startade warhammer igen och låter testet vara i 15min istället och inser min "miss" frontfläktarna styrs av värmen i lådan med sidokåpan av snurrar dom lätt i 500rpm?(max100rpm low noise fans)

men nu till det intressanta? efter 5min börjar tempen stiga och vi når en rätt mysko peak med 100% fanspeed sen en dipp ???
ska verkligen fläktarna gå upp till 100% & 105c i hotspot med ett par nxzt 1500rpm fläktar på max? om nu denna hotspot finns? eller om man behöver bry sig om detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

tror det är en sämre version och passar nog inte i polarens Itx dator?

testade köra 2 x 140mm nxz 1400rpm och fick mycket bättre resultat men dessa låter nästan mer än gpu när dom går på 100%
startade warhammer igen och låter testet vara i 15min istället och inser min "miss" frontfläktarna styrs av värmen i lådan med sidokåpan av snurrar dom lätt i 500rpm?(max100rpm low noise fans)

men nu till det intressanta? efter 5min börjar tempen stiga och vi når en rätt mysko peak med 100% fanspeed sen en dipp ???
ska verkligen fläktarna gå upp till 100% & 105c i hotspot med ett par nxzt 1500rpm fläktar på max? om nu denna hotspot finns? eller om man behöver bry sig om detta?

<Uppladdad bildlänk>

ni belastar ju gpun till 99% givetvis går fläktarna 100% då, vill ni mixtra med fläktkurvan är det bara att ladda ner MSI Afterburner och ställa in en custom kurva där.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

ni belastar ju gpun till 99% givetvis går fläktarna 100% då, vill ni mixtra med fläktkurvan är det bara att ladda ner MSI Afterburner och ställa in en custom kurva där.

mitt asus strix 3080 nådde inte ens 60% när kfa2 var uppe i 100%
sen kör asus 370w stock och kfa2 toppar ut på 320w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

mitt asus strix 3080 nådde inte ens 60% när kfa2 var uppe i 100%
sen kör asus 370w stock och kfa2 toppar ut på 320w

KFA2 är ett budgetkort och Asus Strix är toppkort så det spelar ju såklart roll. Olika kylare och allt. Vad jag hört om KFA2 är att de är varma men om man undervoltar så kan man spara mycket i både värme och pengar.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

mitt asus strix 3080 nådde inte ens 60% när kfa2 var uppe i 100%
sen kör asus 370w stock och kfa2 toppar ut på 320w

KFA2 är riktigt dåligt, hade själv ett RTX 2070 Super från dem och fläkten var som du nämner extremt högljudd och gick ofta på fullt flås, kan tänka mig att ett RTX 3080 är ännu värre, men man lär sig av sina misstag och köper inte budgetmärkena även hur lockande "lågt" pris det är.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

borde jag inte vara orolig över hotspot? inte fått någon bra beskrivning av hotspot ännu, är det ett påhittat värde eller riktigt sensor?

Det är en riktig sensor, det är du som 'hittar på' en betydelse det inte har. Den är inte tänkt att läsas ut av slutkonsumenten heller, utan är en intern sensor som GPUn använder för att reglera effekten vid behov.

Du har en GPU som toppar 80C, det är inom normalområdet. Detta beror i sig tur på att du antingen har 1) för dåligt tillflöde av rumsluft till chassit (en massa fläktar som inte är konfigurerade rätt kommer inte hjälpa) eller 2) ett grafikkort med en medioker kylare, mest sannolikt en kombination av de två faktorerna.

Skrivet av Disney:

mitt asus strix 3080 nådde inte ens 60% när kfa2 var uppe i 100%
sen kör asus 370w stock och kfa2 toppar ut på 320w

Du kan inte jämföra två olika kort med två olika kylare. KFA2 har uppenbarligen en sämre kylare som behöver köra högre fläkthastighet för att hålla kortet under 83C (vilket är gränsen för när det börjar klockas ner). Även om du jämför två identiska kort med samma GPU-modell så finns det interna skillnader i kislet som gör att det inte blir exakt samma värden. Allt är testat på fabrik innan de släpps ut till att bli grafikkort, och här är det ju inte ens frågan om att kortet går varmt och begränsar prestandan.

Du får nog acceptera att det är du som har valt en dålig kortmodell, vilket kan undvikas genom att t.ex. leta reda på recensioner före köp. Alternativt så får du lämna in kortet till NetOnNet och be dem byta ut kislet i kretsen.

Permalänk
Hedersmedlem

@Disney Flyttade tråden till Nvidia-forumdelen

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Hade samma problem, bytte pasta på kortet så vart det "normalt" igen.

Permalänk
Avstängd

Når GPUn prestandan enligt spec? Om ja, vad är problemet?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Disney:

112 min kötid för att ringa in till dem?
Polarens gpu når 105c hotspot på hans 3080 efter 3mins spelande.
Och bad mig om hjälp 🤔🙈
Varför ska alla kompisar förlita sig på min nördighet??? 😥

Bland dom svar vi fick av NetOnNet 🤔

'Hej igen,

Fick svar nu att i3 8100 är för svagt för ett 3080-kort vilket orsakar flaskhals tyvärr, för att åtgärda skulle du behöva en bättre processor.
Ha en fortsatt fin dag! "

"Har fått lite mer information nu.
Min kollega som är ganska kunnig skriver att kortet håller en helt OK temp, den snurrar snabbare för att den behöver kyla mer och det handlar just om kylningsfrågan där exempelvis rummets temperatur spelar in samt datorns plats osv. Om du är osäker kan du komma in till en lagershop så kan personal på plats undersöka den där men han skriver också att hade det varit hans dator så hade han troligtvis löst en ny bättre processor och säkerställt att det finns flera fläktar in med tanke på att det är ett 3080-kort. "

Antingen så tar du saken i egna händer o byter kylpasta + pads eller så åker ni in till Netonet med bevis så byter dom, onlinesupporten är hemsk och köper man från NON så är det i butik som gäller.

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Antingen så tar du saken i egna händer o byter kylpasta + pads eller så åker ni in till Netonet med bevis så byter dom, onlinesupporten är hemsk och köper man från NON så är det i butik som gäller.

Va? Det är uppenbart inga fel på kortet samt man får förvänta sig höga temperaturer på ett 320watts kort inklämt i ett itx chassi.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av BengaBang:

Va? Det är uppenbart inga fel på kortet samt man får förvänta sig höga temperaturer på ett 320watts kort inklämt i ett itx chassi.

105 hotspot betyder att kortet överhettar, dvs dålig spread på pasta, dåliga VRM pads osv. Många som haft detta problem. har inget med att det sitter i ett ITX chassi, fläktarna skulle gå på 100% och skulle antagligen nå max 80-85C.... Herregud du bör läsa på hur grafikkort fungerar, det är inte så att han satt kortet i en låda helt utan luftflöde.

Hotspot på 100C är att nånstans på kortet får inte kylaren kontakt.

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

105 hotspot betyder att kortet överhettar, dvs dålig spread på pasta, dåliga VRM pads osv. Många som haft detta problem. har inget med att det sitter i ett ITX chassi, fläktarna skulle gå på 100% och skulle antagligen nå max 80-85C.... Herregud du bör läsa på hur grafikkort fungerar, det är inte så att han satt kortet i en låda helt utan luftflöde.

Hotspot på 100C är att nånstans på kortet får inte kylaren kontakt.

Kortet når till templimit men ingen thermal throttling så ingen prestanda lämnas på bordet, mer ett problem med fläkt regleringen än monteringen av kylaren.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10