Sonen lyckades få på bios lösenord på datorn

Permalänk
Medlem

Sonen lyckades få på bios lösenord på datorn

Har en fujitsu esprimo q550 som server hemma. Skulle byta disk i den så hade den kopplad till skärm och tangentbord. När allt var klart skulle jag bara se till att wake on lan var på i bios. Jag loggar in och då ringer telefonen. När jag kommer tillbaka har sonen lyckats få på lösenskydd på biosen…. Vad gör man? Finns några bryggor på moderkortet men dem verkar inte nolla lösenordet.

Permalänk
Medlem

Dra ur strömmen, lyft av det runda batteriet och vänta nån minut.
Sätt tillbaka och starta, glöm inte ställa in bios igen då den glömt allt nu.

Som du säger förekommer också div. jumprar i kombo med batteriet. Sällsynt på consumer-grade vad jag sett dock.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Brukar finnas ett litet batteri på moderkort (cr2032 el liknande) som man kan plocka bort, vänta lite och sedan sätta tillbaka. Inbillar mig att det borde återställa lösenordet?

Permalänk
Medlem

Barn när dom är som bäst!

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Permalänk
Medlem

Flasha eller byt bios-chip är nog det som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Dra ur strömmen, lyft av det runda batteriet och vänta nån minut.
Sätt tillbaka och starta, glöm inte ställa in bios igen då den glömt allt nu.

Som du säger förekommer också div. jumprar i kombo med batteriet. Sällsynt på consumer-grade vad jag sett dock.

Tyvärr var det inte så enkelt. Ska testa det där tipset med att skriva in 3 lösenord som är felaktiga och se vad som händer.

Så här ser moderkortet ut med byglarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

Tyvärr var det inte så enkelt. Ska testa det där tipset med att skriva in 3 lösenord som är felaktiga och se vad som händer.

Så här ser moderkortet ut med byglarna.

Byglar på moderkortet kan betyda vad som helst egentligen, bästa är att kolla i manualen i så fall.
Men för att nollställa BIOS så är ju ta ur batteriet samtidigt som nätkabeln är urdragen ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenedras:

Tyvärr var det inte så enkelt. Ska testa det där tipset med att skriva in 3 lösenord som är felaktiga och se vad som händer.

Så här ser moderkortet ut med byglarna.

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Ett batteri sitter någonstans, låt den va utan ström en stund så du inte får en smäll av en kondensator nånstans.
Skruva bord eller knäpp lös kåpor o kika efter batteri.

Det kan vara så att den lagrar det ordentligt i en krets så det krävs lite mer än bara lyfta batteriet, men det är ett enkelt o billigt första steg.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

På etiketten vid den "gröna" fläkten tycker jag mig kunna utläsa "D3403-U14 GS 7".
En sökning på detta leder mig till : http://all-driver-motherboard.blogspot.com/2021/02/fujitsu-d3... som ser ut att ha en bild som är mycket lik moderkortet på bild i inlägget ovan.
Om det stämmer överens så sitter batteriet monterat under den "gröna" fläkten.

Permalänk
Medlem

Just fan, måste köpa kondomer. Tack för påminnelsen!

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Sötast

Bios lösenorden lagras inte på volatilt minne. Alltså är bios lösenord kvar även efter man dragit batteriet.
Finns andra metoder att få bort lagrade lösenord, handlar ofta om att kortsluta två eller fler punkter direkt på moderkortet medans man bootar datorn. Google is your friend (om din dator är poppis nog att ha blivit dokumenterad)

Permalänk
Skrivet av Xenedras:

Har en fujitsu esprimo q550 som server hemma. Skulle byta disk i den så hade den kopplad till skärm och tangentbord. När allt var klart skulle jag bara se till att wake on lan var på i bios. Jag loggar in och då ringer telefonen. När jag kommer tillbaka har sonen lyckats få på lösenskydd på biosen…. Vad gör man? Finns några bryggor på moderkortet men dem verkar inte nolla lösenordet.

Förlåt men kommer oundvikligt att tänka på Macken - båtmotorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

På etiketten vid den "gröna" fläkten tycker jag mig kunna utläsa "D3403-U14 GS 7".
En sökning på detta leder mig till : http://all-driver-motherboard.blogspot.com/2021/02/fujitsu-d3... som ser ut att ha en bild som är mycket lik moderkortet på bild i inlägget ovan.
Om det stämmer överens så sitter batteriet monterat under den "gröna" fläkten.

Det gör det. Men det avhjälper inte problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Bios lösenorden lagras inte på volatilt minne. Alltså är bios lösenord kvar även efter man dragit batteriet.
Finns andra metoder att få bort lagrade lösenord, handlar ofta om att kortsluta två eller fler punkter direkt på moderkortet medans man bootar datorn. Google is your friend (om din dator är poppis nog att ha blivit dokumenterad)

Är ju det. Finns ingen som gjort det på min modell. Har hittat en som byglade pins på moderkortet men inte samma kort som jag har.