Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Russel körde in i Schumacher och skyllde på Schumacher trots att det var Russels fel. Han hade väldigt tur att han inte blev straffad för det. Men jag håller med, Russel borde lära sig att hålla tyst tills han kollat reprisen, även tidigare var han helt övertygad om sin oskuld både i bilen och i intervju efteråt. För att inte tala om kraschen med Bottas på Imola.

Många förare tycker sig vara oskyldiga för jämnan efter en händelse. Ett tydligt exempel är Perez derp-stund på Red Bull-ringen. Så Russell gör egentligen inget unikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Många förare tycker sig vara oskyldiga för jämnan efter en händelse. Ett tydligt exempel är Perez derp-stund på Red Bull-ringen. Så Russell gör egentligen inget unikt.

I detta fall var det väl kommentaren han gav om Mick och att han även efter loppet fortsatte att stå på sig. Men ja, många brukar vara rätt säkra på sin situation, men det är sällan poppis att snacka skit om andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Många förare tycker sig vara oskyldiga för jämnan efter en händelse. Ett tydligt exempel är Perez derp-stund på Red Bull-ringen. Så Russell gör egentligen inget unikt.

Många brukar ju just i stunden efter att det hänt vara säkra på att dom inte gjort något fel men när dom får frågor om det senare så säger dom oftast att dom ska titta på reprisen först eller vill inte prata om det. Russell brukar dock stå på sig och fortsätter även att älta en händelse över radion istället för att fokusera på det kvarvarande loppet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

I detta fall var det väl kommentaren han gav om Mick och att han även efter loppet fortsatte att stå på sig. Men ja, många brukar vara rätt säkra på sin situation, men det är sällan poppis att snacka skit om andra.

Skrivet av Hejss:

Många brukar ju just i stunden efter att det hänt vara säkra på att dom inte gjort något fel men när dom får frågor om det senare så säger dom oftast att dom ska titta på reprisen först eller vill inte prata om det. Russell brukar dock stå på sig och fortsätter även att älta en händelse över radion istället för att fokusera på det kvarvarande loppet.

Jag har inte själv hängt med i eftersnacket, länka gärna till dessa klipp för lite perspektiv. Men det låter ju inge vidare bra om han drömmer sig som högst på ställningen. Alltså gör Bottas bild sig ännu mer prydlig som en meme, där Russell är bakom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Jag har inte själv hängt med i eftersnacket, länka gärna till dessa klipp för lite perspektiv. Men det låter ju inge vidare bra om han drömmer sig som högst på ställningen. Alltså gör Bottas bild sig ännu mer prydlig som en meme, där Russell är bakom.

Imola:

Frankrike:

Singapore

Permalänk
Medlem

Det hade räckt med Singapore.

Han pratar ju om händelsen med Jr., med en viss osäker och han t om stryker under med att "I felt...". Uttalandet var inte generande snobbigt alls egentligen i intervjun. Det verkar snarare som att han fick ett tunnelseende i denna unika situation pga förhållandena, vilket har hänt tidigare som i då fallet med Bottas där han överreagerade.

Han gör sig stundtals lite speciell ändå kan jag väl hålla med om. Kanske pga sin ringa ålder och sedan försöker han i det yttersta verka vara någon annan än sig själv.

Permalänk
Medlem

Finns ju ett mönster här. Russell har fått för sig att kan han smyga in framhjulen framför motståndarens bakhjul så har han alltid rätt till fri väg. Märklig tolkning då det brukar va framhjulen framför motståndarens framhjul.

Sen så absolut så hade ju bottas, mick mm chansen att inte cockblocka och lämna en bilbredd men finns inga snälla pojkar i F1 tyvärr. Hade ju gett bättre racing om det gick att få bilar att köra side by side genom kurvorna istället för att utöva dominans och sedan pusha den andra bilen av banan om han försöker utmana vilket är operandum i regel.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Med tidstämpel: ca 3min in och inpå avtoningen.

Ett litet nostalgiklipp. Har man tid och kika under ca 3min, så förklarar Tommy Kristoffersson rätt fint förarnas bubblande känslor, ur ett förarperspektiv efter att Janne Flash rykte åt sig en italienare. Roliga tider i det blodiga allvaret.

Dessa utspel är ju i överkant. Men nog fasen är det bättre än mic-chatter som blir analyserat.

Permalänk
Medlem

Det är ju bra i f1. De skriker över radion för de vet de är avlyssnade. Sen är de pk i depån. Förr i tiden fanns ingen skrika på så då kom det ur när de steg ur bilen.

Men vilka namn följde stcc på den tiden. Riktigt bra racing.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av kungcarl:

Även De Vries till Alfa Tauri
https://www.formula1.com/en/latest/article.tost-expecting-de-...

Bara Haas och Williams som har tomma säten nu, vilka blir det som tar dom sätena tro?

Permalänk
Medlem

De Vries till AlphaTauri känns mycket mer exalterande än Gasly till Alpine. Gasly må kunna stävja sig över Ocon som den bättre, är ganska osäker på den punkten. Men tror det kommer bli fart i det där stallet i alla fall. Mera drama.

I alla fall så kan De Vries bli den där Cinderella-resan, och De Vries blir den som nyper åt sig Perez plats om han gör det jäkligt bra, i vart fall ett stabilt jobb inom AlphaTauri. 2023 kan bli en riktigt rolig tappning, där Mercedes slåss om bekantskapen med VM-bucklan, och Hamilton samt Russells relation kanske prövas till det maximala. De två förarna är ju ganska lik varandra på ett sätt (utanför tillfälligheten att de står utanför EU och är britter), de är två faktiskt riktigt stabila herrar som tar bilen i mål. I alla fall i silverpilen, i den nuvarande dislokerade pilen. Russell är väl den som får visa sitt fartyg om nu Mercedes äter upp avståndet till RB och Ferrari år 2023.

Kvalet var ändå känslosamt. Banan är för skön med sina radialer och äntligen syntes Vettel igen på boarden. Han har ju som tynat bort ur rutan den allra senaste tiden. Men idag så visade han sin kapacitet och en sista duns varför mästare, är mästare - till och med i guldkedjans Sr. och Jr. stall. Hoppas han kan ta poäng imorron och känna sig en aning som en vinnare igen, trots all smet.

Förhoppningsvis fortsätter Jr. Schumi i F1 då resultaten har ju börjat trilla in, trots att FP1 kastade ännu en skiftnyckel ned i växellådan.

Går det ens några rykten runt Williams andra plats? Eller väntar de ut HAAS angående Schumi?

Permalänk
Medlem

Jahapp, då får man se om det blir något mer.

Permalänk
Medlem

Rejset blir kort åh åh
Det mesta regnar bort åh åh...

Blir som Spa förra året.

Permalänk
Medlem

åh va trist.. här går man upp tidigt och så får man inte se nån racing

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Medlem

Gjorde annat i en dryg timme och tänkte att jag kan spola tillbaks och kolla i efterhand. Men inget har hänt, suck.

Sainz verkar ha hittat sämsta formen, han var kass förra loppet och lyckades snurra av på första varvet här

Dold text
Permalänk
Medlem

Där Blev Max world champion 🏆

Tack vare Lecrec tabbe i sista chikanen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lajnuss:

Där Blev Max world champion 🏆

Tack vare Lecrec tabbe i sista chikanen

Välförtjänt helt klart

Permalänk
Medlem

Håller med om att Verstappen är rätt vinnare av förar-vm men alltså FIA, vad håller de på med?

Så han vinner på en teknikalitet som ingen visste om innan, inte ens Red Bull själva. Nu håller de på att krångla till det med när regeln om lägre utdelning gäller. För att hålla det enkelt och konsekvent borde de väl ändå dela ut enligt hur många varv de körde.
Så om jag förstått det rätt nu så pga att loppet inte blev avbrutet och sedan inte kunde köras startas om så gäller inte den lägre poängutdelningen. Även om de inte kunde köra hela loppet...

Spekulation:
Kanske långsökt men jag fick en känsla av att de ville få klart att Max blir världsmästare nu. Då, som det ryktats om, Red Bull får då ett straff på måndag för att de gick över budgeten 2021. Sedan varför det spelar roll, ja beror väl på vad straffet är.

Dold text
Permalänk
Medlem

Fia har sin egen logik. Ingen vet hur de väljer att tyda sina alternativa regler uppenbarligen.

Sen varför de desperat ville ha fulla poäng trots det var ett sprint race vete gudarna.

Följer skysports de vägrar visa alonso vs Vettel målgång

Ah 10 sek senare nu visade de den

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Det var väl mest kommentatorerna och eventuellt teamen som lurade oss åskådare. Bilden visade ju fulla poäng under racet så FIA eller TV-produktionen hade iaf koll.

Regeln gör begränsade poäng är ju så oss enkel att jag till och med förstår att den inte gäller eftersom loppet avslutades inte avbrutet.

Permalänk
Medlem

Vilket antiklimax det blev på slutet, men fick i alla fall en sovmorgon och missade egentligen ingenting. Vettel tog sig en P6:a med Meme-lonso rätt uppe vid näsan (0.001s diff). Ocon höll Hamilton bakom sig rätt så snyggt, den gamle jägaren körde riktigt stabilt där bakom men Mercedes saknade ganska så tydligt topphastighet för att komma om på rakorna (inge DRS i regn). Rätt man vann VM i alla fall.

F.ö. var det hyfsat random när Gasly åkte runt med det där nymonterade Rolex-plakatet. Vars hittade han den?
Sen blev det en brutal flashback för honom.

Klicka för mer information

Jacked: https://old.reddit.com/r/formuladank/comments/xzebz9/hello_th...

Visa mer
Permalänk
Medlem

Grattis Super Max!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Det var väl mest kommentatorerna och eventuellt teamen som lurade oss åskådare. Bilden visade ju fulla poäng under racet så FIA eller TV-produktionen hade iaf koll.

Regeln gör begränsade poäng är ju så oss enkel att jag till och med förstår att den inte gäller eftersom loppet avslutades inte avbrutet.

https://imgur.com/iXxup13.jpg

Frågan är dock varför alla väntade på en omstart och det inte var meningen att racet skulle återupptas vilket det till synes gjordes? Eller så fort rödflagg visas gäller inte reglerna du visar där då är det alltid fulla poäng även om du bara kör två varv då det anses vara ett nytt race som följer alternativa regler? Så reglerna om race distance gäller endast om loppet inte återupptas utan blir suspended till nästa år?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Frågan är dock varför alla väntade på en omstart och det inte var meningen att racet skulle återupptas vilket det till synes gjordes? Eller så fort rödflagg visas gäller inte reglerna du visar där då är det alltid fulla poäng även om du bara kör två varv då det anses vara ett nytt race som följer alternativa regler? Så reglerna om race distance gäller endast om loppet inte återupptas utan blir suspended till nästa år?

Jag ser inga oklarheter alls av detta då det nu förklarats. Lite förvånad över hur dålig koll Sky har. Under den långa pausen borde de väl kunnat läsa på… (sky-tomtarna lägger alldeles för många personliga värderingar i alla deras tolkningar/spekulerande tycker jag, klart mer oproffsiga i detta avseende jämfört med Janne Blomqvist som åtminstone säger att han inte har koll och tar reda på info.)

Alla väntade väl på en omstart eftersom racet inte gått alla varv, racet inte pågått över 2 timmar eller totala maxtid på 3 timmar skett.

Reglerna om minska poäng gäller enbart om racet inte startas upp igen utan anses vara avslutat.

Det stod aldrig något om att racet var avslutat i förtid vad jag vet. Det stod race suspended och inte aborted. Sedan stod omstart aborted men aldrig race aborted vad jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Jag ser inga oklarheter alls av detta då det nu förklarats. Lite förvånad över hur dålig koll Sky har. Under den långa pausen borde de väl kunnat läsa på… (sky-tomtarna lägger alldeles för många personliga värderingar i alla deras tolkningar/spekulerande tycker jag, klart mer oproffsiga i detta avseende jämfört med Janne Blomqvist som åtminstone säger att han inte har koll och tar reda på info.)

Alla väntade väl på en omstart eftersom racet inte gått alla varv, racet inte pågått över 2 timmar eller totala maxtid på 3 timmar skett.

Reglerna om minska poäng gäller enbart om racet inte startas upp igen utan anses vara avslutat.

Det stod aldrig något om att racer var avslutat i förtid vad jag vet. Det stod race suspended och inte aborted. Sedan stod omstart aborted men aldrig race aborted vad jag vet.

Ja precis men de flesta inkl red bull och Mercedes ex trodde ju att samma regler även gällde för omstarten. För att det är mycket mer logiskt. Annars hade ju omstarten kunnat va två racevarv och fulla poäng kommer utdelas enligt den här tolkningen de gjorde nu.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

På tal om Janne Blomqvist så sammanfattade han det ganska väl i sändningen. Det framstod som klumpigt men det berodde mest på att ingen hade koll på reglerna. Att klaga på FIA verkar snarare bero på att man ogillar resultatet. Speciellt allt prat om "tolkning". Reglerna är solklara och har inte behövts tolkas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Ja precis men de flesta inkl red bull och Mercedes ex trodde ju att samma regler även gällde för omstarten. För att det är mycket mer logiskt. Annars hade ju omstarten kunnat va två racevarv och fulla poäng kommer utdelas enligt den här tolkningen de gjorde nu.

Som jag sa verkade teamen inte heller ha koll på årets ny regler om poängen. Men Fia och TV-grafiken hade det. Det skulle kunna vara bara några få varv om racet avslutades medan de körde. Men inte om det avslutades pågrund av tex maxtid under rött flagg.

Återigen verkar det mest vara vissa journalister och framförallt Sky som skapar oredan genom att istället för att fråga och ta reda på saker pumpar ut någon form av ifrågasättande iaf på internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Ja precis men de flesta inkl red bull och Mercedes ex trodde ju att samma regler även gällde för omstarten. För att det är mycket mer logiskt. Annars hade ju omstarten kunnat va två racevarv och fulla poäng kommer utdelas enligt den här tolkningen de gjorde nu.

Ja, det är ju ett teoretiskt möjligt men samtidigt ett orimligt scenario som ingen vill ha. Finns ingen som helst mening att skicka ut bilarna för race sista 5-10 min av de totala 3h racet får ta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Ja, det är ju ett teoretiskt möjligt men samtidigt ett orimligt scenario som ingen vill ha. Finns ingen som helst mening att skicka ut bilarna för race sista 5-10 min av de totala 3h racet får ta.

Sittande publik vill kanske ha iaf några varvs rejsing när de suttit och lidit i timmar medan tv publiken kanske inte är lika brydd.

Har inte sett reglerna som gäller fulla poäng efter omstart det är en ganska väl dold hemlighet när inte ens raceteamen själva vet om den. Det är ju ändå rätt skärpta människor med bra koll på f1 om än inte lika bra som sidde då

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x