Helgsnack: Hur viktigt är modellnummer när du köper hårdvara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Haha, minns när uppföljaren till Geforce 256 kom och vi fick denna lista av produkter:
GeForce 2 GTS
GeForce 2 Pro
GeForce 2 Ultra
GeForce 2 Ti
GeForce 2 Go
GeForce 2 MX

Då brände sig nog många genom att köpa "MX". Det var ju också ett Geforce 2 men shit vad kasst det var.

Haha tror jag lurade att köpa min granne ett GF 2 Mx. "Det är det nya geforce, det är skitbra, köp det".

Om man kollar på bil industrin så betyder ju olika modeller olika storlekar och prestanda.

Det gör det till viss del när det gäller dator delar också, problemet är när tillverkare kommer med fulingar som tror samtliga AMD, Intel och nVidia har gjort. Att man köper en viss modell och tror att det är samma typ/prestanda som föregångaren)

1060 3G, Bigcore gimp (säljer en av de mindre chippen som en högre modell, och döper om det förra till titan eller annat) 460->680 480 ->780ti ... 3600->4800? (med -> menar jag vad chippet storleksmässigt hette förra generationen). Och även rebranding.
intel i7 som endast har 4 kärnor och trådar. Har för mig att det fanns en dual core i7 t.om. till bärbara.

Som andra också redan har nämnt får man helt enkelt kolla på tester och avgöra om man tycker det är värt eller ej.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Lite är det väl så att man ignorerar vissa segment av marknaden om det inte finns väldigt tydliga skäl till motsatsen. Min passivt kylda minidator med dubbla NIC klarar sig fint med en Intel Atom, men annars är det ju lite så att man försöker matcha komponenter inom samma prestanda- och kvalitetsklass och då känns det bäst att satsa på iaf medelnivån inom prestandasegmentet. För att travestera ett gammalt talessätt - ingen har blivit avskedad för att ha köpt en i5:a..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

intel i7 som endast har 4 kärnor och trådar. Har för mig att det fanns en dual core i7 t.om. till bärbara.

I7 med två kärnor fanns det mängder av till bärbara från de tidiga i7 fram till de i 8000 serien där jag tror alla i7 gick ifrån två kärnor. Enklaste sättet att avgöra om det är en modell med två eller fyra kärnor är om det är ett Q med i namnet då är det fyra kärnor (tror jag men har ju inte kollat varenda modell).

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll, vid nyköp brukar jag jaga mest bang-for-the-buck, datorn i signatur blev inköpt december 2021 och det enda som inte passade in på det var väl grafikkortet som inte gick att få för vettigt pris då.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Klart att nummer är viktigt, annars blir det lite svårt att särskilja mellan olika produkter i samma segment t.ex. T.ex. kan ju en "siffra" prestera bättre när det handlar om en ny generation osv. Men annars, inte ett skit - alltid vad man får för pengen som räknas enligt mig.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Nej... Prestanda är det jag går efter. Blev ett 3060ti till min 3600x tex

Visa signatur

Ryzen 3600x | Asus strix b450 -f gaming | G.Skill Flare X DDR4-3200 C14 32gb | Msi 3060 Ti | MP Force510 480gb | 250gb samsung evo | Seagate 1tb | Phantek P400s | Corsair RM650x | LG ultragear 27gl850

Permalänk
Medlem

Säger som jag alltid sagt... "Most Bang for the Buck" är det jag kör på.

Visa signatur

"Jag skulle hellre vara både alkoholist och narkoman än religiös.
Alkoholister och narkomaner har i vart fall emellanåt en fungerande verklighetsuppfattning."
- Okänd.

Permalänk
Medlem

Sitter på ett 3080 och en 5950x. Men ärligt talat hade jag klarat mig minst lika bra på 5800x och ett 3070. Lesson learned till framtiden.

Permalänk
Medlem

Både Intel och AMD tycker jag förtjänar en känga för vad de namnger deras mobila CPU'er. en Intel i7 mobil processor kan vara allt mellan en 2(!!!) kärnig cpu med 12mb L3 cache till en 8kärnig med 25mb L3 cache. Jag ser det som medvetet försök att skapa förvirring bland kunder när något som närmast kan jämföras med deras gamla Atom proppar får samma namn som en med klart mycket mer presterande.

AMD är inte nämnvärt mycket bättre efter att de lanserade deras senaste mobila cpu'er som tydligen kan vara en mix av allt mellan gamla Zen2 till nya Zen4 och allt där mellan, men ändå så ska de kalla dessa CPU'er för 7000

Visa signatur

räserdator+

Permalänk
Medlem

Jag väljer en prestanda (eller annan parameter som garantitid eller ljudnivå) jag kräver som miniminivå och tar det billigaste/mest prisvärda baserat på det. Ibland tycker jag det är värt att betala mer för att gå upp ett steg men det har alltid med vad jag får för pengarna att göra, inte med vad produkten heter.

Permalänk
Medlem

Nej, tror inte jag kan se något mönster i mina köp och modellnummer. All is fair game.

Köper inte alltid det vettigaste inom given serie heller, utan kan gå efter något för att jag uppfattar det som ett kul köp där jag lär mig hantera något nytt/annorlunda.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Jagade TV under tre år straxt före COVID och märkte att vissa tillverkare körde modellnummer-inflation.
Resultatet av att de försökte ta A-serie-betalt för B-serie-teknik blev att jag tog en släktings gamla TV istället. Kände mig helt enkelt inte motiverad att jaga REA då priset innehöll ett ansenligt påslag.

AMD har väl lyssnat lite på de mer kunniga kunderna i.o.m. att Zen-utgåvan kommer att framgå i modellnumret framöver, men visst, rörigt är det för icke insatta.
För övrigt plus på Ryzen 5 och i5 genom tiderna. Även om en lånad i3:a var en positiv överraskning så brukar jag inte rekommendera dessa till vänner som skall behålla sina datorer i maximalt antal år.

Permalänk
Medlem

Nej, jag tittar på specs och pris.
Men, vi vet ju att det är väldigt många som går efter modelnummer, så det är upprörande när dom fipplar med specsen på olika modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Har ägt 10400f, 10600k, 12700 och 12900k i närtid. Ägt 1080, 1080ti, 2080 ti, 3070 ti, 3080 och 3090.

Sen jag började handla begagnat har jag dock gått upp en nivå

Så kanske är det viktigare än jag tror.

Varför så täta uppgraderingar på grafikkort? Är det i samma burk eller olika?

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Varför så täta uppgraderingar på grafikkort? Är det i samma burk eller olika?

Blev bra erbjudande på ett 2080ti tyckte jag och mellanskillnaden var inte så stor. 2080ti lät dock som ett jetplan. 3070ti fick jag för ett bra pris och var rätt nöjd. Men sen fick jag ett 3080 för ett bra pris och samma sak med 3090. Egentligen så skulle jag kunnat sitta nöjd men det blev som det blev.

Jag uppgraderade skärmen mellan 3080 och 3090 till en Samsung G9 så därför ville jag upp i ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Haha, minns när uppföljaren till Geforce 256 kom och vi fick denna lista av produkter:
GeForce 2 GTS
GeForce 2 Pro
GeForce 2 Ultra
GeForce 2 Ti
GeForce 2 Go
GeForce 2 MX

Då brände sig nog många genom att köpa "MX". Det var ju också ett Geforce 2 men shit vad kasst det var.

4080 MX är det givna namnet på 12GB-modellen.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

Förra burken har en Q6600 och nuvarande en 6600K. Coincidence? I think so...

Skämt åsido så är det prestanda som gäller, såklart. Rekommenderade AMD Ryzen 5 1600 AF (Zen+) till en del, som exempel.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

När det kommer till cpuer alltid pris/prestanda och i både Intels och AMDs fall så faller det på i5/Ryzen 5 om man tänkt spela, 1% och 0.1% lows kan vara sämre med lägre mhz, cache, cores/threads men i det stora hela känns mer värt att lägga dom tusenlapparna på en bättre gpu.

Senaste gången jag jagade det "senaste och bästa" så var det ett mobilköp, ångrar det än idag att jag inte köpte en mindre smidigare modell då jag inte är i behov utav prestandan.

Permalänk
Medlem

Jag bryr mig inte om det är en i5 eller i7 i min laptop bara jag får bara värde för pengarna. Min kompis påminner mig dock jämt om att när jag valde laptop skulle jag ju tagit en med i7 för "den är ju bättre". 🫠

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Förra burken har en Q6600 och nuvarande en 6600K. Coincidence? I think so...

Skämt åsido så är det prestanda som gäller, såklart. Rekommenderade AMD Ryzen 5 1600 AF (Zen+) till en del, som exempel.

https://www.amd.com/en/products/apu/amd-ryzen-5-6600u

😁

Jag fick en i7 8650U i senaste laptopen, den var billigare än i5 8250U-ditot av någon anledning. 🤷‍♂️
Trevligt men det är ju samma fysiska krets, bara olika binning så nuffran är högst arbiträr. Inte minst när det är kylförmåga som begränsar prestandan, inte siffran på kretsen...

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

Haha, jo precis. Kanske blir en sån laptop om ett par år när de kommer ut på begagnatmarknaden och nuvarande kastar in handduken, vem vet, är ju faktiskt bra APU:er!

Sen är det ju inte långt kvar till 16600 K heller, så länge Intel inte byter namnsättning till dess.

Borde ju uppgradera mobilen till någon med SD660 också.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Nej - Prestandan och priset är det som avgör för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Jag bryr mig inte om det är en i5 eller i7 i min laptop bara jag får bara värde för pengarna. Min kompis påminner mig dock jämt om att när jag valde laptop skulle jag ju tagit en med i7 för "den är ju bättre". 🫠

Laptops är väldigt komplicerat då framförallt Intel har snurrat till det rejält på senare tid, 12th gen Intel finns i 3 olika versioner och även om dom heter i7 så skiljer sig antal cores och hur mycket ström den slukar.
i7 12800HX vs i7 12700H vs i7 1270P, alla heter i7 men har olika antal preformance cores, deras i7or i U-serien är endast dual core om man bortser från E-cores.

Sen ska vi inte prata om grafikkorten i mobila enheter där prestandan svänger rejält så det gäller att göra sin research.