Permalänk
Medlem

Hur byta nätverkskabel i vägg?

Vi har CAT5 i väggarna i huset men routern tillåter 1Gb så jag skulle vilja byta till CAT6. Finns det någon grunka man kan köpa för att dra igenom nu kabel m h a den gamla, eller hur gör man det?

Permalänk
Avstängd

Tejpa fast nya kabeln i den gamla, sen dra? Om den nu går i VP-rör

Och om du ska byta så välj något högre än cat6, t'ex cat6a som klarar 10gbit

Permalänk
Medlem

Som förgående talare säger. Knyt ihop den nya med den gamla. Tejpa ihop skarven och sedan dra. Kan vara lite "strävt" att dra nätverkskablar så ett avsett glidmedel kan rekommenderas. Liknade sånt här:
https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kabelhantering/k...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Men innan du river i väggarna: Har du kollat att gigabit inte funkar redan? Det finns ganska goda odds att Cat5 funkar i gigabit på modesta avstånd så länge alla fyra trådparen är inkopplade. Annars, som sagt: skala en lagom bit av gamla och nya kabeln och tvinna ihop dom ordentligt och rulla sen eltejp tight runtom och dra in den nya med hjälp av den gamla. Se till att du gör kopplingen ordentligt bara, blir jobbigt om skarven går upp mitt i väggen

Permalänk
Medlem

Ok, det var i de tankarna jag gick men tejp låter inte så "robust". Är det inte hög risk att de lossnar för minsta motstånd? Det är PVC rör för övrigt. Tänker ni silvertejp eller vad rekommenderas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Tejpa fast nya kabeln i den gamla, sen dra? Om den nu går i VP-rör

Egentligen enda sättet göra det på. Skulle dock knipsa bort kontakterna på båda först, risken att det ska fastna någonstans blir betydligt mindre då, särskilt om det är en del krökar på vägen. Då bör man så klart ha nya kontakter och verktyg samt kunskap på hur man monterar dem efteråt.

Samt se till att de är ordentligt ihoptejpade så det inte släpper när du är halvvägs.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alphahanne:

Egentligen enda sättet göra det på. Skulle dock knipsa bort kontakterna på båda först, risken att det ska fastna någonstans blir betydligt mindre då, särskilt om det är en del krökar på vägen. Då bör man så klart ha nya kontakter och verktyg samt kunskap på hur man monterar dem efteråt.

Samt se till att de är ordentligt ihoptejpade så det inte släpper när du är halvvägs.

Man drar givetvis inte patchkabel inne i väggarna, använd installationskabel och sätt upp uttag.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

@moggel mitt tips är att vara försiktig om du ska dra ut kabel genom att tejpa på och dra in ny samtidigt. Det kan hända att det lossnar om man rycker hårt eller försöker dra hårt när det tar emot. Om det är VP-rör, och inte flex-slang så ska insidan vara slät vilket underlättar och är skarvarna gjorda på rätt sätt så kan det vara så enkelt att bara tejpar på, drar igenom och samtidigt åker nya kabeln in.

Tänk på att tejpa bra men det får inte vara för styvt eller för tjockt, det måste flexa för att det ska komma runt krökarna så att kabeln inte släppa eller fastna. Det kan vara bättre att använda dragsnöre (dragtråd), då är det enkelt tejpa på och dra ut kabel för att få in dragsnöret. Det är ganska billigt att köpa vilket är en fördel.

Undvik att använda vanlig nätverkskabel, köp RJ45 kabel för fast installation (installationskabel). Det blir mycket bättre och lätt att montera i slitsar eller vad man nu ska använda för något när man fixar med uttagen, plintar osv.

Permalänk
Medlem

Skala av en bit av ändarna (ca 10 cm) så kan man tvinna ihop ledarna på kablarna och sedan tejpa runt alltihopa så brukar det sitta rätt bra.
Råkar man dra sin koppling så finns det ju alltid riktiga dragfjädrar som man trär igenom, fäster kabeln i och sedan drar tillbaka kabeln. Kostar inte så mycket runt 100 lappen eller så.

Permalänk
Rekordmedlem

Vet du eller gissar du att kabeln inte fungerar med 1Gbit ? Jag hade inte rivit nått innan jag provat för troligen funkar det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@loefet då tipsar jag dig om att också löda.

Då blir det ännu säkrare och kommer inte släppa men då kan man bara löda en liten punkt för annars försvinner flexibiliteten som man behöver för att dra igenom. Självklart ska man tejpa etc. Dragfjäder funkar men var något jag inte tog upp i mitt inlägg eftersom det redan finns en kabel. Det är alltid bättre att använda befintlig kabel och dra in en ny samtidigt. Ibland kan det vara svårt få in dragfjäder i efterhand om det är knasiga rör, beroende på hur gammal fastigheten är. Ofta vet man inte vem som gjorde installationen från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Man drar givetvis inte patchkabel inne i väggarna, använd installationskabel och sätt upp uttag.

Man ska inte utgå från att alla hemmapulare gör det.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Jag har flera gånger tvinnat två laddare från varje kabel och gjort det med alla ledare, oftast i olika läng på kabeln så det inte blir en tjock klump. Sedan el-tejp. Löda är inte bättre än att tvinna.

Men om man är rädd att det ska gå åt skogen så kan man investera i en dragfjäder. Då sätter man fast dragfjädern i befintlig kabel och drar ut den kabeln samtidigt som dragfjädern åker in i röret och sedan sätter man fast nya kabeln och dra igenom den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moggel:

Ok, det var i de tankarna jag gick men tejp låter inte så "robust". Är det inte hög risk att de lossnar för minsta motstånd? Det är PVC rör för övrigt. Tänker ni silvertejp eller vad rekommenderas?

Du tvinnar naturligtvis ihop kablarna med varandra ordentligt först. Därefter tejpar du runt skarven så det inte fastnar någon stans. Tejpens funktion är inte för styrkans på skarvens skull utan för att hålla ihop allt och se till att kabeln inte fastnar.. Visst, det blir starkare med tejpen också...

Gör ett test-skarv först och försök att dra isär så du vet att det håller... I värsta fall kan du behöva dra rätt hårt.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av moggel:

Vi har CAT5 i väggarna i huset men routern tillåter 1Gb så jag skulle vilja byta till CAT6. Finns det någon grunka man kan köpa för att dra igenom nu kabel m h a den gamla, eller hur gör man det?

CAT5 tillåter Gigabit så fundera på varför du ska byta kabel.
Högst troligen har du väl en trasig kontakt någonstans eller använder en port som bara tillåter lägre hastighet än Gigabit om du inte uppnår väntad hastighet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Om det är CAT5e så lär den redan klara gigabit.

Annars rekommenderar jag också att du skalar ändarna, tvinnar ihop kablarna och tejpar. Det var så vi brukade göra när jag jobbade med att dra en massa nätverkskabel förut. Inte alltid man har tur och det funkar dock, men allt man kan göra är att försöka 🤷🏻‍♂️

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Egentligen enda sättet göra det på. Skulle dock knipsa bort kontakterna på båda först, risken att det ska fastna någonstans blir betydligt mindre då, särskilt om det är en del krökar på vägen. Då bör man så klart ha nya kontakter och verktyg samt kunskap på hur man monterar dem efteråt.

Samt se till att de är ordentligt ihoptejpade så det inte släpper när du är halvvägs.

Du tror väl inte på allvar att man drar patchkabel i väggen?

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem

Som andra sagt så är CAT5e specad för gigabit så länge den är hel och under 100m.

Har utan problem kört gigabit på snart 30 år gamla CAT5 (utan e) fastighetsnät i flertalet företagshus genom åren och dessa dragningar är ofta längre sträckor man har än i en lägenhet/villa.

Permalänk
Medlem

Alla Ethernet-standarder är så specade att man kan köra dem på sämre kabel med kortare avstånd. Standard-avstånd är 100m, så Cat5 klarar Gigabit Ethernet ganska långt. Du kan köra 100 Mbit på Cat3 på korta avstånd också, om du vill. Prova, helt enkelt - går det med existerande kablar så är det helt klart lättast.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av drefk2000:

Du tror väl inte på allvar att man drar patchkabel i väggen?

Å herre jösses. Var har jag sagt det?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Å herre jösses. Var har jag sagt det?

" Skulle dock knipsa bort kontakterna på båda först"....

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Å herre jösses. Var har jag sagt det?

Nätverkskabel avsedd för fast installation är ej försedd med kontakter, och ska ej heller förses med kontakter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drefk2000:

" Skulle dock knipsa bort kontakterna på båda först"....

Skrivet av Kaine_Uro:

Nätverkskabel avsedd för fast installation är ej försedd med kontakter, och ska ej heller förses med kontakter.

Ingen av er tog besväret att läsa mitt andra inlägg i tråden?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Jag har fortfarande inte dragit kabel och nu när jag läser tråden igen förstår jag att det antagligen inte behövs. När jag mäter hastigheten (bredbandskollen.se) så ligger jag dock på under 100Mb s något måste jag tydligen göra för att komma ipp til Gb. Men om det inte är kabeln, kan det vara enskilda switchar? Det sitter tre switchar mellan huvudroutern och datorn jag mäter med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moggel:

Jag har fortfarande inte dragit kabel och nu när jag läser tråden igen förstår jag att det antagligen inte behövs. När jag mäter hastigheten (bredbandskollen.se) så ligger jag dock på under 100Mb s något måste jag tydligen göra för att komma ipp til Gb. Men om det inte är kabeln, kan det vara enskilda switchar? Det sitter tre switchar mellan huvudroutern och datorn jag mäter med.

Kan absolut vara 1 switch i kedjan som begränsar din hastighet.. Läs spec'n på dem eller koppla bort dem 1 efter 1 för att hitta vart begränsningen sitter.

Permalänk
Skrivet av Klubba:

Tejpa fast nya kabeln i den gamla, sen dra? Om den nu går i VP-rör

Och om du ska byta så välj något högre än cat6, t'ex cat6a som klarar 10gbit

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kategori_6-kabel

Permalänk
Avstängd

???? Vad vill du ha sagt??

Permalänk
Skrivet av Klubba:

???? Vad vill du ha sagt??

nej inget att den har en hastighet på 8gb och inte 1gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WitchDoctor91:

nej inget att den har en hastighet på 8gb och inte 1gb

Du är den första som nämner 1Gb dock, glömt morgonkaffet idag?

Permalänk
Skrivet av Klubba:

Du är den första som nämner 1Gb dock, glömt morgonkaffet idag?

HAHA stämmer