RTX 4090TI smälter sig själv + PSU

Permalänk
Medlem

RTX 4090TI smälter sig själv + PSU

Visste inte vart jag skulle sätta tråden någonstans och hittade inte om någon har startat ämne om 4090TI-kortet.

Men iaf slösurfade och såg i flödet att det kommer att dröja innan RTX 4090TI kommer för som det är nu verkar kortet kunna smälta sig själv och PSU.

Här är några länkar

https://www.gizbot.com/computer/news/rtx-4090-ti-cancelled-re...

A new report now comes from YouTuber Moore's Law is Dead stating the upcoming RTX 4090 Ti will not only put a dent in your savings, but it will also melt your PSU (power supply) and could even burn your house if you are not careful.

Read more at: https://www.gizbot.com/computer/news/rtx-4090-ti-cancelled-re...

https://www.levelup.com/en/news/704006/Nvidia-RTX-GeForce-409...

Apparently, the card used 600-700W and required two 16-pin PCIe connectors.

https://www.youtube.com/watch?v=W7fcwzu2sOs

Googling sökningen gav en hel del träffar där man uppmärsamade detta redan för 3-4 dagar sen

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Hedersmedlem

Många olika källor, men ingen som jag litar på...

Varför skulle det smälta PSUs? Alla seriösa PSUs testas noga i full effekt och i överbelastning, och de få fall något händer blir det ett väldigt rabalder (se Gigabyte-skandalen).
Verkar helt orimligt att kortet i sig skulle smälta också. De delar som alstrar mest värme har ju många temperatursensorer som används för att reglera effekten.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Jag har länge tänkt att det kommer snart vara 2st 16pins-kablar. Vilket gör att nya kabeln känns onödig eftersom man skulle ju slippa flera kablar. Dessutom alla atx-3.0 nätagg jag sett har bara 1 uttag för en 16pins. Då kommer man ändå behöva adaptrar för den andra kabeln (facepalm)

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

YouTuber Moore's Law is Dead stating...

Permalänk
Medlem

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

Klockrent!

Visa signatur

Also sprach Zarathustra

Permalänk
Medlem

hahah skrattade så jag fick tårar helt seriöst!

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Medlem

Om det skulle vara så att 4090 ti smälter psu är det för dom är för klena nätdelar som körs med den. går nog perfekt med 1200-1600w Psu till den

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Även med en för klen nätdel borde nätdelen i sig ha skydd mot överbelastning. Smälter nätdelen p.g.a. 4090 Ti är det snarare nätdelen det är fel på.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Många olika källor, men ingen som jag litar på...

Det finns endast en källa vad jag kan hitta om man följer länkarna på alla sidor som bara länkar till varandra, vilket är denna video från Moore's Law Is Dead. Där nämns inte ens 4090 Ti utan det pratas om ett eventuellt Titan-kort, men efter att "nyhets"-sidorna kört viskleken i några steg så verkar det ha blivit till 4090 Ti istället.

Skrivet av Thomas:

Varför skulle det smälta PSUs? Alla seriösa PSUs testas noga i full effekt och i överbelastning, och de få fall något händer blir det ett väldigt rabalder (se Gigabyte-skandalen).
Verkar helt orimligt att kortet i sig skulle smälta också. De delar som alstrar mest värme har ju många temperatursensorer som används för att reglera effekten.

Ja, MLID påstår att kortet t.o.m. utlöste säkringar trots att det bara drog 600-700W, vilket är underligt även om man generöst antar att de menar nätaggets säkring. 600-700W är ju verkligen inget problem om man bara har ett rätt dimensionerat nätagg, det stora problemet borde snarare vara att kyla kortet. Så det låter bara som sensationalism som dessutom bara blir värre och värre ju längre bort från källan man kommer.

Permalänk
Medlem

Det finns snart inga vettiga hårdvaru relaterade Youtubers kvar, fler och fler förvandlas till click baiters.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SotarnAnton:

hahah skrattade så jag fick tårar helt seriöst!

Jag fattar inte

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

Om det skulle vara så att 4090 ti smälter psu är det för dom är för klena nätdelar som körs med den. går nog perfekt med 1200-1600w Psu till den

Finner det smått otroligt att en produkt medvetet skulle förstöra en annan produkt. En normal nätdel stänger av sig själv om den blir överbelastad, allt annat vore vansinne.

Skrivet av oqvist:

Jag fattar inte

Saken är att man ska ta saker och ting med en skopa salt men i Mores Law is Deads fall så är det snarare en saltgruva som gäller MLiD drömmer om saker på natten och berättar sedan om det i en video som "fakta".

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Jag fattar inte

Små händer?

Kunde inte låta bli såhär på en fredag.

Ska kolla på inlägget strax jag med, inte säkert att jag greppar det heller

Visa signatur

Profectus est bonus introductionem scitis quoniam coepit usquam

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av oqvist:

Jag fattar inte

Skrivet av Mahkizmo:

Små händer?

Kunde inte låta bli såhär på en fredag.

Ska kolla på inlägget strax jag med, inte säkert att jag greppar det heller

Det är en saltgruva, dvs ta saker med lite salt och när det gäller vissa, MYCKET salt

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Det är en saltgruva, dvs ta saker med lite salt och när det gäller vissa, MYCKET salt

Jag har nog spelat för mycket Eve Online, där är salt en referens till tårar, så jag trodde du dissade Moore's Law is Dead. Det gjorde du ju i.o.f.s., fast på ett snällare sätt.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Jag försökte kolla källorna och läsa om det va trovärdiga källor men eftersom källkritik för PC delen är nytt vatten för en så är det svårt att sålla. Samt tänkte det är ju inte första gången Nvidia tillverkar kort som smälter eller eldar upp sig själv. De flesta som hänger på SC är ju det berömda GTX590 testet, så skulle vara lite humor om Nvidia tillverkar ett nytt xx90-kort som dödar sig själv. https://www.sweclockers.com/artikel/13710-geforce-gtx-590-bri...

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan