Utforskarens flikar anländer till Windows 11

Permalänk
Melding Plague

Utforskarens flikar anländer till Windows 11

Efter lång väntan är flikarna slutligen introducerade. De sällskapas av uppdaterat aktivitetsfält och snabbare åtkomst till aktivitetshanteraren.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så går det äntligen att sluta gruppera ikoner nu då? Det enda som gjort att jag inte gått över till 11 på mina burkar, tyvärr har jag det på jobbdatorn och det är rejält hämnande på min produktivitet till den mån att jag inte använder taskbarn där alls längre ( alt + tab + mus funkar bättre men rejält störande )

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Flikar i utforskaren? Det har jag aldrig sett i Windows 10.
Kanske kan vara en bra funktion, dock.

Ser ut som att klippfunktionen har fått en riktigt bra uppdatering med inspelningsfunktion också!

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Ser ut som att klippfunktionen har fått en riktigt bra uppdatering med inspelningsfunktion också!

Inspelningsfunktion? Vart hittar man den?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Thomaseron:

Flikar i utforskaren? Det har jag aldrig sett i Windows 10.
Kanske kan vara en bra funktion, dock.

Ser ut som att klippfunktionen har fått en riktigt bra uppdatering med inspelningsfunktion också!

Jag fick det om bakfoten, hade för mig att det faktiskt anlände där, men det verkar ha varit något obskyrt som aldrig blev av Det är korrigerat.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Nu skiter väl Microsoft fullständigt vad jag tycker men..

Det är svårt att gilla Windows 11. Finns väldigt få saker som det tillför och ganska genomgående för deras produkter på senare tid är att det finns en iver att förenkla och göra saker smartare som resulterar i precis motsatsen. Sharepoint ska vi inte prata om…

Vista var ett första steg åt det hållet, sen har det fan hållit i sig

”Laga sönder” kallas det där jag kommer ifrån

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Nu skiter väl Microsoft fullständigt vad jag tycker men..

Det är svårt att gilla Windows 11. Finns väldigt få saker som det tillför och ganska genomgående för deras produkter på senare tid är att det finns en iver att förenkla och göra saker smartare som resulterar i precis motsatsen. Sharepoint ska vi inte prata om…

Vista var ett första steg åt det hållet, sen har det fan hållit i sig

”Laga sönder” kallas det där jag kommer ifrån

Och jag gillar W11 mer än W10. Dom har t.ex. gjort det nya inställningar mycket bättre än hur det är i W10

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Inspelningsfunktion? Vart hittar man den?

Tyckte jag såg det i videon i artikeln.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Jag fick det om bakfoten, hade för mig att det faktiskt anlände där, men det verkar ha varit något obskyrt som aldrig blev av Det är korrigerat.

Det är lätt hänt! Ibland är det svårt att hänga med i allt som händer/inte händer, även om man har intresset.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Så går det äntligen att sluta gruppera ikoner nu då? Det enda som gjort att jag inte gått över till 11 på mina burkar, tyvärr har jag det på jobbdatorn och det är rejält hämnande på min produktivitet till den mån att jag inte använder taskbarn där alls längre ( alt + tab + mus funkar bättre men rejält störande )

Inte för man tycker det ska behövas men jag har kört med https://github.com/valinet/ExplorerPatcher/releases vilket ger windows 10 taskbar just för att kunna flytta skiten ut till vänster..
Dvs det annars en lösning på det och du slipper "vänta"

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Och jag gillar W11 mer än W10. Dom har t.ex. gjort det nya inställningar mycket bättre än hur det är i W10

Håller med dig. Jag var tveksam i början när jag gick över till W11. Men nu vill jag inte gå tillbaka till W10.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Core 1000 USB3 | CPU: AMD Ryzen 5950X | Ram: G.Skill Neo CL16 3600MHz 64GB | Moderkort: Asus Pro WS X570-Ace | Disk: WD BLACK SN850 2TB, Samsung 970 EVO 1TB, Seagate BarraCuda 4TB | Grafikkort: Asus TUF Gaming Radeon RX 7800 XT OC Edition | CPU Kylare: Noctua NH-D15: | Nätaggregat: Corsair RM850X V2 850W | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

ÄNTLIGEN!

Permalänk
Medlem

Total Commander 4ever!

Kan även rekommendera Explorer Patcher, litet smidigt program som tar tillbaka Win 7/10 inställningar om man så skulle vilja.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

När ska Microsoft lösa så man kan aktivera/avaktivera HDR på ett smidigare sätt? Exempelvis genom snabbinställningarna nere till höger?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Inspelningsfunktion? Vart hittar man den?

Inspelningsfunktionen i videon verkar vara en del av snipping tool, som du kommer åt snabbt genom att trycka Win+Shift+S, men jag ser ingen funktion för video, så jag vet inte om den är implementerad än. Men videoinspelning kan du annars göra med hjälp av Win+Alt+R, som du trycker för att starta och avsluta inspelning.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Inte för man tycker det ska behövas men jag har kört med https://github.com/valinet/ExplorerPatcher/releases vilket ger windows 10 taskbar just för att kunna flytta skiten ut till vänster..
Dvs det annars en lösning på det och du slipper "vänta"

De flesta av oss kan tyvärr inte installera det på datorn vi vill ha det som mest. Jobbdatorn.

Har själv börjat öppna dokument i olika program bara för att komma åt dem lättare i taskbaren (mycket xml specar o dylikt).

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

De flesta av oss kan tyvärr inte installera det på datorn vi vill ha det som mest. Jobbdatorn.

Har själv börjat öppna dokument i olika program bara för att komma åt dem lättare i taskbaren (mycket xml specar o dylikt).

Du vet om att du kan flytta startmenyns position till vänster från centrerat i inställningarna va?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Du vet om att du kan flytta startmenyns position till vänster från centrerat i inställningarna va?

Nu syftade jag på taskbaren , inte startknappen =).

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Jag fick det om bakfoten, hade för mig att det faktiskt anlände där, men det verkar ha varit något obskyrt som aldrig blev av Det är korrigerat.

Nämns fortfarande i texten att den "återvänder", förvirrade mig något, fick läsa om två gånger för att se om jag var extra trött idag innan jag kollade kommentarerna

Visa signatur

7700k | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX HERO | 32GB 3000mhz Corsair Vengeance LED | 2x Samsung 960 EVO 500GB |
ASUS 3070 Ti TUF | Define R5 | 3x ASUS MG278Q 144hz | Logitech G903 | Corsair K70 RGB MK.2| Sennheiser Game Zero

Server | 3770k @ 4.5 GHZ | ASUS Sabertooth Z77 | 32GB 1600mhz Corsair DOMINATOR PLATINUM | Samsung 840 Pro 256GB | Samsung 840 EVO 250GB | Fractal Design Define R2 |

Permalänk
Medlem

Ända jag inte gillade med senaste Windows 11 versionen var Aktivitetshanteraren, så den bytte jag ut till den gamla från 21H2..
I övrigt så kör jag Startallback som fixar i stort sett allt med Windows 11 man inte gillar, som aktivitetsfält, meny, högerklicksmenyn mm....

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Och jag gillar W11 mer än W10. Dom har t.ex. gjort det nya inställningar mycket bättre än hur det är i W10

Måste vara kul att behöva klicka två gånger i taskbaren för att få upp två olika fönster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Måste vara kul att behöva klicka två gånger i taskbaren för att få upp två olika fönster.

Så har jag haft sedan Windows 7, inget nytt hos mig :). För övrigt behöver jag inte klicka 2 gånger. Jag bara håller musen över en ikon så kommer det upp vilka fönster ikonen har öppen, så jag klickar bara 1 gång

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

När ska Microsoft lösa så man kan aktivera/avaktivera HDR på ett smidigare sätt? Exempelvis genom snabbinställningarna nere till höger?

Kan man inte göra det med knapp kombon Win+Alt+B? Har ingen HDR skärm själv så vet inte, men när jag trycker det så får jag upp en notis om att HDR är av.

Permalänk
Medlem

Har dom fixat elvans trasiga alt-tab än, alltså att den både blurrar o mörkar ner bakgrunden? Visst att det kanske ser lite fancy ut, men det är oerhört störigt o opraktiskt imo.

Permalänk
Medlem

Microsofts stil på reklamfilmer det senaste året har visuellt sett likadana ut. Ganska snygga men de representerar verkligen inte känslan man har när man använder deras produkter.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Har dom fixat elvans trasiga alt-tab än, alltså att den både blurrar o mörkar ner bakgrunden? Visst att det kanske ser lite fancy ut, men det är oerhört störigt o opraktiskt imo.

Ja, den är åtgärdad. Fungerar som i tidigare Windows nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Har dom fixat elvans trasiga alt-tab än, alltså att den både blurrar o mörkar ner bakgrunden? Visst att det kanske ser lite fancy ut, men det är oerhört störigt o opraktiskt imo.

Ja, den kom tillbaka i 22H2 (och ännu tidigare för oss som har varit med i beta kanalen)

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Flikar i utforskaren fick jag (som känns som det kvittar, för har kört Norton/Windows/Total Commander i 30+ år) men det VIKTIGA verkar de "glömt", task manager i via högerklick i taskbaren! Nu har man börjat lära sig starta det via Traffic Monitor ändå, men... hur kunde de "glömma"

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem

Oj vad gott med att kunna nå task manager genom högerklick på taskbaren igen!

Jag kan ctrl shift esc, jag vet att jag kan lägga till den som permanent app-ikon. Men old habits die hard och jag finner mig att vilja högerklicka fram den minst en gång i veckan

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cimlite:

Ja, den är åtgärdad. Fungerar som i tidigare Windows nu.

Skrivet av jnsson:

Ja, den kom tillbaka i 22H2 (och ännu tidigare för oss som har varit med i beta kanalen)

Bra att höra! För även om jag klagat en del på Win11 tidigare här på Swec mycket om allt möjligt annat så var nog just alt-tabben som var mest dealbreaker.