Permalänk

Flutter på linux till ios

Jag har en person i min närvaro som arbetar inom skolan. Jag tänkte hjälpa till lite och skapa appar som barnen ska kunna leka lite med och jag började lite enkelt med en "kassa app" där man kan skanna en streckkod och det piper som test. Med usb kabel var det enkelt att skicka till android enheter. Men hur gör jag enklast för att få en app till en Ipad?

Jag körde igång Android Studio och körde med Flutter vilket jag förstått ska fungera någorlunda som ett cross-platform ramverk. Frågan är hur jag lättast får mina flutter applikationer till en IOS enhet? Jag utvecklar på Linux (Ubuntu) med Android Studio. Har inte tillgång till några andra Apple ekosystem. Eller är flutter fel väg att gå?

Permalänk

Kan ju nämna att jag inte måste ha dem i appstore utan det räcker att kunna köra "apk'n" på surplattorna direkt till att börja med. Apple verkar ha en utvecklar licens på 1000 kr per år vilket jag inte är så sugen på att betala just nu

Permalänk
Medlem

Lätt + att kunna sjösätta appar på iPhone är två saker som inte går ihop. Även företag med 1000+ anställda väljer många gånger att bara köra in-house appar på Android men inte stödja iPhone av förklarliga skäl.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Jag tycker flutter är trevligt. Det blir ju native-kod i slutändan. Har dock inte testat med iPhone än. Tidigare vet jag att jag lyckades bygga en "FrancenMac" i en virtuell maskin. Det var ett par år sedan men det funkade med en viss version av IOS. Så där kunde jag köra xcode m.m. och virtuell iPhone. Antar att man då också skulle kunna koppla in en fysisk IOS-enhet.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Medlem

Som tidigare nämnts behöver du osx, eller snarare xcode, som bara finns för osx. Så antingen införskaffa, leta någon molntjänst för virtuell osx eller själv försöka köra det virtuellt.

Eller så bygger du en responsiv webbapp, går ju att göra med flutter med. Dock måste du drifta dem någonstans då.

Du kan ju också titta på svelte native eller react native, vet dock inte om de kan korskompilera till ios utan appleprodukter.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)