Permalänk
Medlem

Linux mint. Kommer ej till gui

Hej

Jag startade nyss min andra dator med mint men jag kommer bara till terminalens inloggningsskärm och inte till gui som jag brukar.

Funkade perfekt igår.

Vad har hänt och hur löser jag det?

/sunfire

Rubrik förtydligad /mod
Permalänk
Medlem

Antar att det står något med GRUB också? Fick samma problem när jag använde Linux Mint Cinnamon förra året eller nått sånt. Minns dock inte vad problemet var.

Kör startx-kommandot och se om du kommer åt GUI'n på det sättet.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Nej står inget om grub men får det här felmeddelande efter startx

Permalänk
Medlem

körde du sudo startx ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av saxxon:

körde du sudo startx ?

ja och även som admin

Permalänk
Medlem

Du verkar vara på root. Pröva

su [användarnamn]

och sedan startx

Permalänk
Medlem
Skrivet av llxt:

Du verkar vara på root. Pröva

su [användarnamn]

och sedan startx

ingen skillnad tyvärr

Permalänk
Medlem

när jag gick in på /var/log/syslog så stog det nåt om att det inte gick att skriva för enheten var full. Kan det va disken som är full? Låter isåfall konstigt då jag har delat upp system från data på olika diskar

Permalänk
Medlem

De felmeddelanden som syns där verkar ju tyda på problem att skapa eller skriva filer?

Kan du manuellt skapa en fil med t.ex.

Citat:

cat > /tmp/provfil

Och sen avsluta med Ctrl-D. Skapas det en fil i /tmp/ ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunfire:

när jag gick in på /var/log/syslog så stog det nåt om att det inte gick att skriva för enheten var full. Kan det va disken som är full? Låter isåfall konstigt då jag har delat upp system från data på olika diskar

Fulla diskar kan ställa till saker. Det räcker att fel disk är full så kan det bli problem.

Skriv följande och posta här:

Citat:

df -h

"df" är "disk free" och flaggan -h gör att det visas i "human form" alltså lite lättare att läsa. Det kommer att lista alla diskar.

Permalänk
Medlem

Ibland kan nåt program slå bakut och börja skriva eller eller flera enorma loggfiler t.ex., sånt kan fylla en disk.

Det kan ju också vara en disk som är trasig såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackcoffee:

Fulla diskar kan ställa till saker. Det räcker att fel disk är full så kan det bli problem.

Skriv följande och posta här:

"df" är "disk free" och flaggan -h gör att det visas i "human form" alltså lite lättare att läsa. Det kommer att lista alla diskar.

Jag provade att radera en fil med terminalen och då hoppade den in på guis inloggningskärm men när jag fösöker logga in så loopar den tillbaks till samma inloggninskärmen igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunfire:

Jag provade att radera en fil med terminalen och då hoppade den in på guis inloggningskärm men när jag fösöker logga in så loopar den tillbaks till samma inloggninskärmen igen

Men vad säger "df"? Är det någon disk som är full?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackcoffee:

Men vad säger "df"? Är det någon disk som är full?

Jag hann inte skriva df ,såg ditt svar försent tyvärr.
Går det att komma in i terminalen igen?

Permalänk
Medlem

Prova att tryck Ctrl-Alt-F1 eller Ctrl-Alt-F6 så borde du komma till en inloggningsprompt igen.

Linux har sen tidernas begynnelse funkat så att det finns ett antal "virtuella text-terminaler" som man kommer till genom att byta med Ctrl-Alt-F1 eller på äldre bara Alt-F1 om jag minns rätt.

Jag är inte säker på hur Mint Linux är uppsatt, men fönsterhanteraren brukar tydligen ligga på Ctrl-Alt-F7.

rättelse
Permalänk
Medlem

En demo av detta finns på nedanstående länk om du inte fattade av min beskrivning:

https://www.youtube.com/watch?v=jfSSQc-8dDY

(inte snygg och irriterande musik, men det var den första jag hittade).

Permalänk
Medlem

df säger systemdisken är full

Permalänk
Medlem

Bra. Problem troligen hittat. Frågan är varför? Om du kollar i loggbibliotek av olika slag kanske du hittar förklaringen. Kolla också i /tmp

Ett sätt att försöka hitta problemet är att leta efter stora filer med "du". Skriv t.ex.

Citat:

du --separate-dirs --all --time --threshold=1G /

Detta ska leta efter alla filer större än 1 GB om jag tänker rätt.

Läs mer t.ex. här: https://opensource.com/article/21/7/check-disk-space-linux-du

Permalänk
Medlem

Om du sen hittar vilken fil som exploderat i storlek är ju nästa utmaning att förstå varför. Med lite tur fattar du om det tillhör nåt speciellt program och kan åtgärda det.

Om det är en loggfil kan du använda kommandot "tail" för att se slutet av filen som kanske säger nåt. Exempel:

Citat:

tail --lines=10 /namn/på/fil

Läs mer här: https://opensource.com/article/22/7/manage-files-linux-comman...

Jag har inte pillat på den här nivån på många år, jag hoppas nåt hjälper och att jag inte säger för mycket fel.

Permalänk
Medlem

Jag ser nu när jag gjorde backup på datadisk till en usbdisk igår så verkar den ha lagt filerna på systemdisken elr fyllt upp nån logfil?
Kan inte radera nåra "Backupfiler" för "dom finns inte" så troligen nån logfil.
Vilken logfil kan den ha fyllt upp tro?

Permalänk
Medlem

Jag är ledsen, men nu har vi nog nått slutet av min kompetens på gissningarna. Vi får hoppas nån mer hittar in i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackcoffee:

Jag är ledsen, men nu har vi nog nått slutet av min kompetens på gissningarna. Vi får hoppas nån mer hittar in i tråden.

hehe ok men jag tackar för hjälpen, nu vet jag iallafall vad som är problemet

Permalänk
Medlem

det verkar som mappen /proc/ är skurken....70000 filer totaling 128 tib. Frågan är vilka filer kan man ta bort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunfire:

det verkar som mappen /proc/ är skurken....70000 filer totaling 128 tib. Frågan är vilka filer kan man ta bort?

/proc är ett slags virtuellt filsystem som innehåller information om alla processer som körs, inklusive länkar till filer som processerna använder. Så /proc borde i stort sett inte ta upp någon plats alls. Kommandot du använder kanske följer länkar och räknar in alla filer som bara är länkade också?

Permalänk
Medlem

Jag håller med föregående talare, /proc är inget att titta på. Kolla t.ex. här:

https://askubuntu.com/questions/1103215/size-of-proc-is-impos...

Citat:

/proc is a virtual filesystem, it does not occupy real disk space as ext4 does for example.

A simplistic answer to your query, i.e. without going too much into the complexity of procfs, is that within /proc are core files, and they represent the virtual address space of the processes, which are as large as the address space your CPU can address. And you have multiple processes in a running system.

In short, ignore the claimed size of the /proc directory.

Om du inte hittar rätt saker med de textbaserade verktygen du verkar komma åt kan ett alternativ vara att boota en Linux från en live-image (på USB, antar jag i dessa tider) och där kanske hitta ett grafiskt verktyg som hjälper dig hitta skurken? Du måste ju montera dina befintliga diskar i live-sessionen förstås innan du kan se dem. Jag tänker på program som de här:

https://www.maketecheasier.com/best-apps-view-disk-usage-linu...

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera att installera ncdu för att hitta vad som tar plats annars. Körs i terminalen, och ger en rätt snabb uppfattning om vilka kataloger som snor all plats

Körs antingen från katalogen du står i, så kör isf cd / och sudo ncdu, eller så kan du köra den i en utpekat katalog med sudo ncdu /

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackcoffee:

Om du inte hittar rätt saker med de textbaserade verktygen du verkar komma åt kan ett alternativ vara att boota en Linux från en live-image (på USB, antar jag i dessa tider) och där kanske hitta ett grafiskt verktyg som hjälper dig hitta skurken?

Håller med.
Använd en Live-USB med Linux Mint där du ju känner igen dig i det grafiska gränssnittet.

Visa signatur

Linux Mint 21.1 Vera Cinnamon @Mintbox Mini 2 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunfire:

Jag provade att radera en fil med terminalen och då hoppade den in på guis inloggningskärm men när jag fösöker logga in så loopar den tillbaks till samma inloggninskärmen igen

Jag råkade ut för Precis detta felet för inte så länge sedan!
Orsaken var att autouppdateringen hade fyllt upp den lilla partitionen som uppdateringsfilerna(paket?) och inte tagit bort dom gamla paketen, och därför kunde inte GUI starta.

Löste det genom att plocka bort gamla uppdateringspaket från mappen dom sparas i genom terminalen.

sudo apt-get autoremove
sudo apt-get clean

Borde lösa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Kan rekommendera att installera ncdu för att hitta vad som tar plats annars. Körs i terminalen, och ger en rätt snabb uppfattning om vilka kataloger som snor all plats

Körs antingen från katalogen du står i, så kör isf cd / och sudo ncdu, eller så kan du köra den i en utpekat katalog med sudo ncdu /

Kunde inte installera då disken är full

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackcoffee:

Jag håller med föregående talare, /proc är inget att titta på. Kolla t.ex. här:

https://askubuntu.com/questions/1103215/size-of-proc-is-impos...

Om du inte hittar rätt saker med de textbaserade verktygen du verkar komma åt kan ett alternativ vara att boota en Linux från en live-image (på USB, antar jag i dessa tider) och där kanske hitta ett grafiskt verktyg som hjälper dig hitta skurken? Du måste ju montera dina befintliga diskar i live-sessionen förstås innan du kan se dem. Jag tänker på program som de här:

https://www.maketecheasier.com/best-apps-view-disk-usage-linu...

får upp det här resultatet......