Ubuntu 22.04 - "The following packages have been kept back" - Vad Bör Jag Göra?

Permalänk
Medlem

Ubuntu 22.04 - "The following packages have been kept back" - Vad Bör Jag Göra?

Hej,
Jag är fortfarande en relativ nybörjare på Ubuntu och har vid updateringar & uppgraderingar genom apt fått detta meddelande:
"
The following packages have been kept back:
[lång lista paket]
0 upgraded, 0 newly installed, 0 to remove and 22 not upgraded.

"

Jag hittade denna sida som säger sig ha lösningen på problemet, är den infon bra?:
https://itsfoss.com/following-packages-have-been-kept-back/

Kan jag följa instruktionerna från ovan utan att utsätta min laptop för onödiga risker?

Förtydligande.
Permalänk
Medlem

sudo apt-get dist-upgrade

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem

Skulle nog inte dra igång en dist-upgrade bara sådär om önskan är att unvika onödiga risker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deppan:

sudo apt-get dist-upgrade

Ha ha, nej! Det är "the nuclear option".

Om man stöter på det här för första gången bör man googla och läsa på vad detta innebär. Man har några olika alternativ, och man bör veta vad man gör.

Själv brukar jag kolla upp varför paketen hålls tillbaka, men det brukar oftast sluta med att jag drar på den nya versionen.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk

Får du alltid så eller är det något nytt?
Ganska vanligt att några paket hålls tillbaka för att sedan efter någon dag bli tillgängliga. alltså i vanliga fall ingen fara

Permalänk
Medlem
Skrivet av interouse:

Får du alltid så eller är det något nytt?
Ganska vanligt att några paket hålls tillbaka för att sedan efter någon dag bli tillgängliga. alltså i vanliga fall ingen fara

Det har böljat fram och tillbaka, vissa dagar är det inget, andra är det som i OP. Jag vet att det har och göra med olika pakets ömsesidiga beroende och hur det ändras. Efter det tar min kunskap slut.

Permalänk
Medlem

Så här ser utskriften från "sudo apt upgrade" ut nu:
"
sudo apt upgrade
Reading package lists... Done
Building dependency tree... Done
Reading state information... Done
Calculating upgrade... Done
Try Ubuntu Pro beta with a free personal subscription on up to 5 machines.
Learn more at https://ubuntu.com/pro
The following packages have been kept back:
distro-info-data grub-efi-amd64-bin grub-efi-amd64-signed libnvidia-cfg1-515 libnvidia-common-515 libnvidia-compute-515
libnvidia-compute-515:i386 libnvidia-decode-515 libnvidia-decode-515:i386 libnvidia-encode-515 libnvidia-encode-515:i386
libnvidia-extra-515 libnvidia-fbc1-515 libnvidia-fbc1-515:i386 libnvidia-gl-515 libnvidia-gl-515:i386
linux-modules-nvidia-515-generic-hwe-22.04 nvidia-compute-utils-515 nvidia-driver-515 nvidia-kernel-common-515
nvidia-kernel-source-515 nvidia-utils-515 xserver-xorg-video-nvidia-515
0 upgraded, 0 newly installed, 0 to remove and 23 not upgraded.

"

Permalänk
Medlem