Värme slås av/på beroende på elpris

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Jag är inte säker, men det borde gå att göra med produkter från Shelly?

Ingen aning, men det Ngenic gör är att ta kontroll över utetemp-sensorn och styr genom att "lura" pumpen.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Jag är inte säker, men det borde gå att göra med produkter från Shelly?

Jag pratade idag med en värmepumpsinstallatör som berätta om några "Tilläggsfunktioner" som går att aktiveras genom att sluta 2 kontakter på baksidan av kretskortet. Han gjorde något liknande själv med en Shelly 1. Kollade på saken och har en Aqara T1 liggande här hemma som var tänkt till annan applikation, men det verkar inte som att de två gör riktigt samma jobb.

Som jag förstår det så kan Shelly 1 kopplas som en brytare mellan 0 och 1 utan strömmatning, vilket T1 inte alls gör. Problemet är att jag inte har wifi-signal ner till värmepumpen, så frågan är om det finns något Zigbee-alternativ till Shellyn?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Klubba:

Tycker spontant att det verkar smart att köra upp varmvattenberedaren i 90 grader sådär (är det min varmvattenberedare hemma är ställd på, sen med termostatblandare på sig så den ger max ca 50 grader ut på varmvattenrören då så man inte kan skållas) när elen är billig, och sen använda när elen är dyr och låta temperaturen sjunka till 50-60 om så behövs, ser inga risker alls med bakterier och dyligt. Det jag däremot ser som potentiellt problem är ju att varje gång varmvattenberedaren då startar och ska öka från säg 55 grader till 90 så kommer ju trycket i beredaren öka så det droppar vatten från säkerhetsventilen, om man inte samtidigt har någon kran öppen nånstans då. Eller kanske inte alla varmvattenberedare som har backventiler i sig? Min har det i.a.f men har man inte borde ju vattnet istället tryckas tillbaka bakvägen.

Vet inte om detta på nåt sätt med tiden kan slita på säkerhetsventilen så den slutar hålla tätt eller liknande? För då måste man ju väga kostnad för ny säkerhetsventil då och då mot det man sparar på elräkningen.

Kanske finns det någon VVS'are på forumet som kan inflika?

90 C i beredaren är onödigt hett, du kan spara energi på att inte ha det så hett för desto hetare den är desto större förluster får du så om du inte har problem med att varmvattnet tar slut så borde du sänka tempen i beredaren för att minska förlusterna som värmer upp rummet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

90 C i beredaren är onödigt hett, du kan spara energi på att inte ha det så hett för desto hetare den är desto större förluster får du så om du inte har problem med att varmvattnet tar slut så borde du sänka tempen i beredaren för att minska förlusterna som värmer upp rummet.

Behöver ändå värme i källaren för att hålla fukten borta (även sommartid) och klimatet bekvämt så värmen är nyttig, har iofs en luftvärmepump i källaren med som ju är effektivare än förlust-värme från vv-beredaren men tror inte det gör så stor skillnad i slutändan.

VV beredaren är på 100L och har aldrig någonsin fått slut på varmvatten annat än när jag fullt min uppblåsbara bubbelpool på 1000L, så skulle kanske kunna sänka den några grader. Ska kanske prova med 80 :), men vill ju kunna ta ett varmt bad även direkt efter tjejen duschat utan att behöva tänka på det.

Permalänk
Medlem

Kör med denna automationen jag hittade. Letar reda på x antal timmar kommande dygn när elpriset är som lägst. Perfekt ex till varmvattenberedaren eller avfuktaren.
Finns även ännu ett exempel i kommentarerna som letar efter billigaste elen från nu och kommande dygn.
https://www.creatingsmarthome.com/index.php/2022/09/17/home-a...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Har du timpris på ditt elbolag? Annars gör det ju inget. Kan vara bra för de som läser att veta. Ca 5% av Sverige har timpris.

Här nere i SE4 kommer vi knappt under 1kr kWh.

Jag betalade 102 öre KW/H förra månaden i zon 2... Känns sådär att vi ska stå för en majoritet av all produktion men fortfarande betala mer än Zon 3 efter avragen. Avtalet gick lägligt ut precis när det var lämpligt...

Elräkningen har gått från 400-800+ på någon månad. Gör mig inte mycket, men det är fortfarande fel. Man tar ledigt, åker ut med vänner och hyr en stuga för 3k där det inte ens finns mobilmottagning och möts av vindsnurror... Trevlig vildmark.. Vattenkraft som totalt decimerat Öring och Lax. Men tack och lov så länge det det inte är kärnkraft.

Ge mig kärnkraft och det så fort som möjligt. Det finns inget alternativ.

Sätt dessa snurror på kusten där det båser istället..

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Även om det inte direkt syns på månadssnittet på fakturan så finns det väl en samhällsnytta av att minska dom största topparna av förbrukning.
Om alla som kan skulle använda så mycket el som möjligt på tider som inte är peak så borde vi väl på sikt få ner antalet timmar som olje-eldningen går, å på så sätt även få ner priset? eller tänker jag fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omega5509:

Även om det inte direkt syns på månadssnittet på fakturan så finns det väl en samhällsnytta av att minska dom största topparna av förbrukning.
Om alla som kan skulle använda så mycket el som möjligt på tider som inte är peak så borde vi väl på sikt få ner antalet timmar som olje-eldningen går, å på så sätt även få ner priset? eller tänker jag fel

Självklart ska folk inte betala 3kr+ kilowatt. Men varför skall vi i norr som dras med alla bieffekter inte ersättas? Det är ju i Norr det är kallt, det är där man spolar alla stränder och botten sopren så att fisk inte vandrar. Det är det som dödar Öringen och Laxen, det är där vi producerar majoriteten av el på bekostnad av natur. Men givetvis skall vi fortsätta göda Sydsverige med energi. Det är ju inte i norr elen förbrukas, men det är där den produceras.

Att kliva ut på en klippa och blicka ut över nat-vindkraftverk. Nä du, smäll upp vindkraftverk i Smögen och skärgårdarna runt hela riket. Det blåser på bra där-runt. Bra mycket bättre än ett "kalfjäll".

Trots att vi producerar "all" el skall vi i slutändan betala mer? 102 öre KW/H förra månaden. Men givetvis måste vi fö er om och om igen. Det är lungt, kom upp och gosa i riktiga Sverige Det finns ju så gott om jobb här, särskilt välbetalda.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Självklart ska folk inte betala 3kr+ kilowatt. Men varför skall vi i norr som dras med alla bieffekter inte ersättas? Det är ju i Norr det är kallt, det är där man spolar alla stränder och botten sopren så att fisk inte vandrar. Det är det som dödar Öringen och Laxen, det är där vi producerar majoriteten av el på bekostnad av natur. Men givetvis skall vi fortsätta göda Sydsverige med energi. Det är ju inte i norr elen förbrukas, men det är där den produceras.

Att kliva ut på en klippa och blicka ut över nat-vindkraftverk. Nä du, smäll upp vindkraftverk i Smögen och skärgårdarna runt hela riket. Det blåser på bra där-runt. Bra mycket bättre än ett "kalfjäll".

Trots att vi producerar "all" el skall vi i slutändan betala mer? 102 öre KW/H förra månaden. Men givetvis måste vi fö er om och om igen. Det är lungt, kom upp och gosa i riktiga Sverige Det finns ju så gott om jobb här, särskilt välbetalda.

Var inte direkt menat till dig utan en tidigare post om att gemene man inte har timdebitering, missade att citera.
Annars håller jag med dig i att man får skylla sig själv när man genomgående använder kommunala veto för att mota mer el-produktion. helt sjukt. regeringens el-stöd verkar väldigt ogenomtänkt.
se3

Permalänk
Medlem

Ingen kritik mot lösningen, men fan vad dystopiskt ändå. 🙈😅

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kapten_Kanel:

Satte precis upp en automation som styr värmen i huset beroende på aktuellt timpris på elen.
Ifall priset går över 1kr per kwh så stängs den av och ifall den går under 1kr så återgår den uppvärmningsschemat. Här kan man ställa in vilken temp termostaten skall uppnå.

För detta använde jag en sensor i HA som kollar elpris. Nordpool hämtad från HACS.
Samt en tadoo termostat som styr luft/vatten värmepumpen.

Tänkte mest som ett tips inför vintern

Är det för kallt och priset för högt så är planen att starta en brasa.

Har du kört powersave i node red för styrningen, eller något annat?

Jag har lekt runt i några timmar och kommit fram till följande. Powersaver får schemalägger max 10 timmar rumssänk med minst 2 timmar återhämtning till en minsta besparing om 50 öre (så som jag förstått det). Då elpriset är billigt just nu så har jag inte fått ut något faktiskt schema än.

Vidare så kontrolleras innetemperaturen så att den inte sjunker under X grader, för då ska rumssänk kunna brytas och värmepumpen får gå om inte elpriset är helt åt helsike - typ 5kr/kwh. Till detta eldar vi med kamin på dagarna för att hålla värmen uppe.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Raderade ett sidospår som handlade om kostnadsskillnaden i små orter istället för värma vattentanken när elpriset är lågt...

/Mod

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kapten_Kanel:

Satte precis upp en automation som styr värmen i huset beroende på aktuellt timpris på elen.
Ifall priset går över 1kr per kwh så stängs den av och ifall den går under 1kr så återgår den uppvärmningsschemat. Här kan man ställa in vilken temp termostaten skall uppnå.

För detta använde jag en sensor i HA som kollar elpris. Nordpool hämtad från HACS.
Samt en tadoo termostat som styr luft/vatten värmepumpen.

Tänkte mest som ett tips inför vintern

Är det för kallt och priset för högt så är planen att starta en brasa.

Har du någon kod på hur automationen ser ut, försöker att styra en brytare som slår till eller från termostatsignalen till pelletsbrännaren utifrån om timpriset är dyrare än vad jag betalar för pellets. Optimalt hade varit om den kunde slå till 10-15 minuter innan timmen med det dyra priset börjar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fremar:

Har du någon kod på hur automationen ser ut, försöker att styra en brytare som slår till eller från termostatsignalen till pelletsbrännaren utifrån om timpriset är dyrare än vad jag betalar för pellets. Optimalt hade varit om den kunde slå till 10-15 minuter innan timmen med det dyra priset börjar.

Tjena
Det var ett tag sedan jag gjorde den och det finns säkert förbättringspotential. Ska se över den igen nu inför vintern.
Jag använder nordpool för att kolla elpriset och tado som smart termostat. I tado är måltemperaturen inställd. hvac mode sätts till auto när värmen sätts på. Detta låter tado starta värmen ifall tempen är under måltemp och stänga av ifall den är över. Man kan lösa detta med hjälp av en vanlig smart termometer också. Är elpriset för högt så sätts hvac mode till off vilket stänger av värmen via tado.

alias: Stäng eller starta värme beroende på elpris description: "" trigger: - platform: state entity_id: - sensor.elpris attribute: current_price condition: [] action: - if: - condition: and conditions: - condition: and conditions: - type: is_monetary condition: device device_id: c2946245b2b0c1763df66c7077 entity_id: 07604478d7ef3e275c0437d356 domain: sensor below: 1 - condition: device device_id: 251596fa4faf49e8a08a6fc35e domain: climate entity_id: climate.nedervaning type: is_hvac_mode hvac_mode: "off" then: - device_id: 251596fa4faf49e8a08a6fc35e domain: climate entity_id: climate.nedervaning type: set_hvac_mode hvac_mode: auto - service: notify.mobile_app_mattias_iphone data: message: Elpris under 1kr. Värme satt till auto. title: Värme satt till auto. alias: Starta värme ifall elpris < 1kr - if: - condition: and conditions: - type: is_value condition: device device_id: c2946245b2b0c1763df66c7077 entity_id: sensor.elpris domain: sensor above: 1 - condition: device device_id: 251596fa4faf49e8a08a6fc35e domain: climate entity_id: climate.nedervaning type: is_hvac_mode hvac_mode: auto then: - device_id: 251596fa4faf49e8a08a6fc35e domain: climate entity_id: climate.nedervaning type: set_hvac_mode hvac_mode: "off" - service: notify.mobile_app_iphone data: title: Stänger värme message: Elpris över 1kr /kWh. Stänger värme. alias: Stäng värme ifall elpris > 1kr mode: single

Du kan enkelt slänga upp automationen du vill, i det grafiska gränssnittet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kapten_Kanel:

Tjena
Det var ett tag sedan jag gjorde den och det finns säkert förbättringspotential. Ska se över den igen nu inför vintern.
Jag använder nordpool för att kolla elpriset och tado som smart termostat. I tado är måltemperaturen inställd. hvac mode sätts till auto när värmen sätts på. Detta låter tado starta värmen ifall tempen är under måltemp och stänga av ifall den är över. Man kan lösa detta med hjälp av en vanlig smart termometer också. Är elpriset för högt så sätts hvac mode till off vilket stänger av värmen via tado.

alias: Stäng eller starta värme beroende på elpris description: "" trigger: - platform: state entity_id: - sensor.elpris attribute: current_price condition: [] action: - if: - condition: and conditions: - condition: and conditions: - type: is_monetary condition: device device_id: c2946245b2b0c1763df66c7077 entity_id: 07604478d7ef3e275c0437d356 domain: sensor below: 1 - condition: device device_id: 251596fa4faf49e8a08a6fc35e domain: climate entity_id: climate.nedervaning type: is_hvac_mode hvac_mode: "off" then: - device_id: 251596fa4faf49e8a08a6fc35e domain: climate entity_id: climate.nedervaning type: set_hvac_mode hvac_mode: auto - service: notify.mobile_app_mattias_iphone data: message: Elpris under 1kr. Värme satt till auto. title: Värme satt till auto. alias: Starta värme ifall elpris < 1kr - if: - condition: and conditions: - type: is_value condition: device device_id: c2946245b2b0c1763df66c7077 entity_id: sensor.elpris domain: sensor above: 1 - condition: device device_id: 251596fa4faf49e8a08a6fc35e domain: climate entity_id: climate.nedervaning type: is_hvac_mode hvac_mode: auto then: - device_id: 251596fa4faf49e8a08a6fc35e domain: climate entity_id: climate.nedervaning type: set_hvac_mode hvac_mode: "off" - service: notify.mobile_app_iphone data: title: Stänger värme message: Elpris över 1kr /kWh. Stänger värme. alias: Stäng värme ifall elpris > 1kr mode: single

Du kan enkelt slänga upp automationen du vill, i det grafiska gränssnittet.

Hmm det kanske var så enkelt som att jag skrev styrningen utifrån över eller under 70, och då blir det 70 kr och inte ören.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fremar:

Hmm det kanske var så enkelt som att jag skrev styrningen utifrån över eller under 70, och då blir det 70 kr och inte ören.

Japp, så är det säkert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kapten_Kanel:

Japp, så är det säkert.

Verkar inte som att det var det, men fick igång en test automation på ett vanligt eluttag när jag utgick ifrån din. Vet inte om det skulle vara möjligt att få till den så att det går att starta brännaren 15 minuter innan elpriset blir högt så att pannan hinner gå upp i temp så att elpatronens termostat slår ifrån innan elpriset blir högre. Har inte fått till någon smart styrning av elpatronen ännu, behöver nog en tre fas kontaktor för att bryta strömmen till den som jag styr med ett zigbee relä.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fremar:

Verkar inte som att det var det, men fick igång en test automation på ett vanligt eluttag när jag utgick ifrån din. Vet inte om det skulle vara möjligt att få till den så att det går att starta brännaren 15 minuter innan elpriset blir högt så att pannan hinner gå upp i temp så att elpatronens termostat slår ifrån innan elpriset blir högre. Har inte fått till någon smart styrning av elpatronen ännu, behöver nog en tre fas kontaktor för att bryta strömmen till den som jag styr med ett zigbee relä.

oj
osäker på hur man ska lösa den.
Det finns ju ett attribut i nordpool som visar dagens elpriser timme för timme.
Ifall du kör ett script som aktiveras en gång i timmen, kl xx:45 som kollar vad nästa timmes elpris blir så bör det fungera.
Du behöver dock kunna läsa ut varje timme ur attributet och matcha det mot nuvarande tid. Det är inte omöjligt, men kan bli lite trassligt.
det finns säkert fler sätt.
Ställ om klockan på ha-servern?
(bara skojar, det kommer inte bli bra)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kapten_Kanel:

oj
osäker på hur man ska lösa den.
Det finns ju ett attribut i nordpool som visar dagens elpriser timme för timme.
Ifall du kör ett script som aktiveras en gång i timmen, kl xx:45 som kollar vad nästa timmes elpris blir så bör det fungera.
Du behöver dock kunna läsa ut varje timme ur attributet och matcha det mot nuvarande tid. Det är inte omöjligt, men kan bli lite trassligt.
det finns säkert fler sätt.
Ställ om klockan på ha-servern?
(bara skojar, det kommer inte bli bra)

Jo det verkar svårt att få till, får provköra lite och se hur länge elpatronen ev kan gå innan det börjat brinna ordentligt. Skall fixa kontaktor och styrning av den med zigbee eller z-wave relä så löser det sig sen. Så att jag kan ha termostaterna inställt på samma temperatur. Nu när elpriset sjönk och brännaren stängdes av så tog det över en timme innan elpatronen gick igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kapten_Kanel:

oj
osäker på hur man ska lösa den.
Det finns ju ett attribut i nordpool som visar dagens elpriser timme för timme.
Ifall du kör ett script som aktiveras en gång i timmen, kl xx:45 som kollar vad nästa timmes elpris blir så bör det fungera.
Du behöver dock kunna läsa ut varje timme ur attributet och matcha det mot nuvarande tid. Det är inte omöjligt, men kan bli lite trassligt.
det finns säkert fler sätt.
Ställ om klockan på ha-servern?
(bara skojar, det kommer inte bli bra)

Hittade denna på nätet:
name: nexthour_kwh_nok
unit_of_measurement: NOK/kWh
state: ‘{{ state_attr(’‘sensor.nordpool_kwh_krsand_nok_3_095_025’’,’‘today’’)[now().hour+1] if now().hour < 23 else state_attr(’‘sensor.nordpool_kwh_krsand_nok_3_095_025’’,’‘tomorrow’’)[now().hour+1-24] }}’

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Hittade denna på nätet:
name: nexthour_kwh_nok
unit_of_measurement: NOK/kWh
state: ‘{{ state_attr(’‘sensor.nordpool_kwh_krsand_nok_3_095_025’’,’‘today’’)[now().hour+1] if now().hour < 23 else state_attr(’‘sensor.nordpool_kwh_krsand_nok_3_095_025’’,’‘tomorrow’’)[now().hour+1-24] }}’

gött!
då är han nästan i mål

Permalänk

Nu är ju elen så billig så är ju inget problem. Bor i en villa med 2 plan, 165kvm och 4 i hushållet. Flyttade in 2009 och den dyraste räkningen jag haft landade på 2900kr. I september landade den på 1100kr.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Nu är ju elen så billig så är ju inget problem. Bor i en villa med 2 plan, 165kvm och 4 i hushållet. Flyttade in 2009 och den dyraste räkningen jag haft landade på 2900kr. I september landade den på 1100kr.

Gick över till timpris för att kunna köra på el när det är billigare än vad pelletsen kostar att köpa in per kWh nu. Kring 70 öre på timpriset inkl moms går gränsen där. Har även satt in en luftvärmepump så den tänkte jag också styra men där går ju gränsen betydligt mycket högre utifrån cop vid aktuell utetemperatur.

Permalänk
Skrivet av fremar:

Gick över till timpris för att kunna köra på el när det är billigare än vad pelletsen kostar att köpa in per kWh nu. Kring 70 öre på timpriset inkl moms går gränsen där. Har även satt in en luftvärmepump så den tänkte jag också styra men där går ju gränsen betydligt mycket högre utifrån cop vid aktuell utetemperatur.

Jag kör bergvärme som i stort sett stäng av på natten på inställd temp mellan 21-06 ligger på 17 grader. Lider med folk som bara har el och ligger på runt 10 i månaden. Helt bedrövligt. Spar mycket hellre dom pengarna.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Jag kör bergvärme som i stort sett stäng av på natten på inställd temp mellan 21-06 ligger på 17 grader. Lider med folk som bara har el och ligger på runt 10 i månaden. Helt bedrövligt. Spar mycket hellre dom pengarna.

Så du värmer hellre upp huset på dagen när elpriset är högt?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."