Energiövervakning med Home Assistant?

Permalänk

Energiövervakning med Home Assistant?

Sedan ett flertal månader kör jag ju Home Assistant där jag har en lampa samt två stycken IKEA vägguttag för att hantera min fönsterbelysning. Men frågan är hur mycket kalaset ström jag förbrukar.

Eftersom tvättmaskin och torktumlare är fast installerade i min hyresrätt är det ju primärt datorn och min TV som jag kan övervaka, förutom mina enstaka lampor. Frågan är bara vilken standard man ska använda sig av, om man ska köra med Zigbee, eller köra en wifi-lösning.

Jag har läst att Shelly Plug S är en kompetent kontakt som även har inbyggd energiövervakare som man kan ansluta till Home Assistant, men att risken att ansluta flera trådlösa enheter till routern blir att routern kroknar. Hur är det med den saken?

Finns det några andra bra, prisvärda, alternativ?

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

Jag har inte hittat något som verkar vara bättre än Shelly, min tanke är att skaffa en plugg med energiövervakning för att kartlägga vad som drar ström, och en Shelly Pro 2PM för att styra värmen i varmvattenberedaren. Kan kosta galet mycket pengar att värma vattnet vid fel tid.

Zigbee känns lite utdaterat när hela huset redan täcks av Wifi.

www.styrahem.se kan vara värt att utforska.

Permalänk
Medlem

Några enskilda enheter på wifi är nog inga problem för routern.

Permalänk
Medlem

Kan starkt rekommendera shelly plug s. Sedan behöver du inte oroa dig för wifit heller om du inte tänkte köpa 10+? Du kommer inte behöva många, det man börjar med är att mäta vad sakerna drar. Det mesta.kommer inte vara värt att styra ändå. Så du klarar dig nog med 1-3 pluggar gissar jag.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Beställt 2 st Shelly Plug S, får se när dom kommer från Bulgarien.

Tack. Får se vad detta är.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk

Jag kör också Shelly Plug S samt 2 Osram smartplugs. Osram pluggarna har jag kört för att slå på/av belysning främst som inte är uppkopplade. Jag köpte 2 Shelly pluggar pga. att jag ville få lite bättre koll på förbrukning av vissa delar i hemmet och som tidigare talare nämnt räcker det med 1-3 stycken för detta. Vill man sen börja automatisera finns det billigare produkter om man inte bryr sig om att ha olika märken.

Hur går det för dig, har du kommit fram till någonting ännu?