Nyproduktion BRF - höjd avgift & höjd belåning i föreningen

Permalänk
Medlem

Be en jurist om ett kostnadsförslag för att kolla på ditt avtal. Det kan inte vara så dyrt. Det är klart det kan vara värt det.

Det är inte ett helt enkelt läge att sälja dyra lägenheter nu heller (om det nu är en lägenhet förstås) så jag skulle absolut försöka undvika det om jag vore du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlfredrik89:

Tack för ditt meddelande.
Känns verkligen som jag bör ha rätt även fast de hävdar annat. Problemet ligger ju i att precis som du skriver att de har jurister som sitter med dessa frågor dagligen. Plus att det aldrig är prövat i domstol. Så kan bli en dyr historia att driva detta vidare till tingsrätten.
Men anser du att det är värt att ta in en jurdidisk hjälp som iaf kan läsa igenom mina avtal?
Bara avgiften har höjts 1500:- per månad, jag anser att det är en väsentlig höjning.

Du har väl rättsskydd i Hemförsäkringen? Uppfattar det som det uppstått konflikt vid det här laget, ring ditt försäkringsbolag och kolla om du kan få hjälp den vägen.

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Det är en mycket bra fråga, han jag känner sa exakt samma sak. Det borde alltså vid det här laget ligga på den bildade bostadsrättsföreningen och inte säljaren. Jag kan försöka ringa honom under dagen och diskutera detta vidare.

Nu när jag läser frågan igen så är det dock för mig inte självklart om informationen TS har fått kommer från bostadsrättsföreningen eller entreprenören?

Edit: Däremot så står jag nog fast vid att även bostadsrättsföreningen med största sannolikhet kommer vara emot avhopp om det är hos dom som beslutet nu ligger.

Det är Skanska som bygger lägenhetshuset och som skickade meddelandet om förhöjda avgifter. Man kan ju tycka att jag som köpare inte bör stå ansvarig för deras höjning av avgifter samt dagens ränteläge, var kan jag hitta lagstöd i detta?
Är okunnig när det kommer till sådant här, så är det någon som sitter på enorm kunskap hade det varit guld värt att få hjälp i hur man kan gå vidare med detta.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Du har väl rättsskydd i Hemförsäkringen? Uppfattar det som det uppstått konflikt vid det här laget, ring ditt försäkringsbolag och kolla om du kan få hjälp den vägen.

Tack, ska definitivt kolla möjligheterna där.

Permalänk
Skrivet av Curik:

Be en jurist om ett kostnadsförslag för att kolla på ditt avtal. Det kan inte vara så dyrt. Det är klart det kan vara värt det.

Det är inte ett helt enkelt läge att sälja dyra lägenheter nu heller (om det nu är en lägenhet förstås) så jag skulle absolut försöka undvika det om jag vore du.

Kollar på det.

Du har rätt i det du skriver, risken är ju att lägenheten tappat enormt i värde o att jag går många hundra tusen minus vid en försäljning. Vill ju såklart helst häva avtalet då jag verkligen anser att det är en väsentlig höjning

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlfredrik89:

Kollar på det.

Du har rätt i det du skriver, risken är ju att lägenheten tappat enormt i värde o att jag går många hundra tusen minus vid en försäljning. Vill ju såklart helst häva avtalet då jag verkligen anser att det är en väsentlig höjning

Vi står lite i läget du beskriver (vi har fått bud på långt under vad vi köpte lägenheten för) och den där klumpen i magen är inte kul.

Permalänk
Medlem

Vi köpte för drygt 1år sedan och vi undvek att köpa i en förening med stora lån just för att räntan kan gå upp vilket riskerar höjning av avgiften för medlemmarna. Att köpa i en förening med stora lån är ju en risk man tar så jag tycker inte det är helt självklart att man ska kunna ångra sig sedan. Tycker ändå att du ska försöka såklart.

Permalänk
Skrivet av Curik:

Vi står lite i läget du beskriver (vi har fått bud på långt under vad vi köpte lägenheten för) och den där klumpen i magen är inte kul.

Förstår, det är verkligen inget roligt och man känner sig maktlös mot dessa stora företag. Hoppas det löser sig för er!

Permalänk
Skrivet av Squallie:

Vi köpte för drygt 1år sedan och vi undvek att köpa i en förening med stora lån just för att räntan kan gå upp vilket riskerar höjning av avgiften för medlemmarna. Att köpa i en förening med stora lån är ju en risk man tar så jag tycker inte det är helt självklart att man ska kunna ångra sig sedan. Tycker ändå att du ska försöka såklart.

Yes, helt klart smartare att köpa bostad med låg belåning. Att man tar en risk finns ju givetvis med i kalkylen med förhöjda räntor osv, men en kraftig höjning av enbart avgiften på 27% plus förhöjda räntor på själva bolånet gör det till en helt annan sits i min mening.
Tycker det är märkligt att det står klart och tydligt i både förhandsavtalet att man har rätt att häva köpet vid väsentligt höjda avgifter samt i lagen. Men trots detta vägrar dom lyssna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Är du seriös? Det spelar ingen roll *varför*, ett avtal är ett avtal. Det är klart du kan ha rätt i att kostnaderna är befogade, men det handlar inte om det. Edit: Sen kan ett avtal vara ogiltigt också! Men åter igen, det har inget med moraliserande att göra.

Det står sannolikt i avtalet att säljaren har rätt att ta ut ökade kostnader. Om det sen håller rättsligt är såklart en annan fråga, men vad som är "väsentligt" verkar ju vara rättsligt oprövat enligt uppgifter i tråden.

Permalänk
Medlem

Vad är det du betalat då i förväg?

När jag köpte nybyggnation så betalade jag 30 000kr för att "boka" lägenheten. Sen 3 månader innan inflytt betalade jag 20% av insatsen.

Vart är du i flödet?
Om du "bara" betalat första bokningsavgiften så är det ju bara att offra dom pengarna om du tror att det inte är värt att behålla lägenheten.

Men har du betalat den betydligt större delen av kostnaden, dvs ~20% av insatsen så förstår jag att det är svårare

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte exakt hur stor din avgiftshöjning är. Men låt oss säga 30 %, i samband med förhandsavtalet så skall du ha fått en preliminär ekonomisk plan. Där det står avgifthöjningen vid högre ränta. (Med olika procentenheter).

Hör med byggbolaget vad den nya räntan är och kolla även hur de gör med lånen när styrelsen "tar över", även om de ger någon räntegaranti. Förmodligen så kan styrelsen förhandla bättre även om räntan så klart har gått upp så finns det enormt utrymme för förhandling, speciellt för en (stor?) förening.

Fortsätter räntan vara "hög" så kommer det påverka hela marknaden och samtliga brf:er (tids nog då befintliga BRF:ers lån går ut och de behöver förhandla om nya lån, förutom de som är skuldfria så klart men de är extremt få och förmodligen så behöver de låna för kommande renoveringar.)

Att dock själva belåningen för föreningen har gått upp tycker jag dock är helt sjukt och där anser jag det största problemet vara. Som byggbolag tar man alltid en risk, och att deras byggkostnader har ökat är ett riskmoment för dem. Eller tror någon på allvar att i tidigare fallen när byggbolagens material har gått ner i pris att de justerat ner belåningen för föreningarna?

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlfredrik89:

Exakt så jag känner också. Har verkligen försökt häva avtalet, men Skanska går på sin linje och har heltidsanställda jurister som jobbar på detta. Så i princip känns det som att det enda man kan göra är att skriva under upplåtelse avtalet å sen försöka sälja själv. Har du eller någon annan något tips på andra idéer uppskattas det enormt.

Det vore märkligt om Skanskas jurister skulle gå på din linje. De representerar ju Skanskas sak. Ofta är det amorteringsfritt för föreningen under de 5 första åren. Men det blir en ekonomisk smäll, så skriv absolut inte under. Marknaden är iskall just nu. Vet du vilka andra som har köpt? Ni kanske kan gå ihop och processa mot Skanska tillsammans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlommaNN:

Nu vet jag inte exakt hur stor din avgiftshöjning är. Men låt oss säga 30 %, i samband med förhandsavtalet så skall du ha fått en preliminär ekonomisk plan. Där det står avgifthöjningen vid högre ränta. (Med olika procentenheter).

Hör med byggbolaget vad den nya räntan är och kolla även hur de gör med lånen när styrelsen "tar över", även om de ger någon räntegaranti. Förmodligen så kan styrelsen förhandla bättre även om räntan så klart har gått upp så finns det enormt utrymme för förhandling, speciellt för en (stor?) förening.

Fortsätter räntan vara "hög" så kommer det påverka hela marknaden och samtliga brf:er (tids nog då befintliga BRF:ers lån går ut och de behöver förhandla om nya lån, förutom de som är skuldfria så klart men de är extremt få och förmodligen så behöver de låna för kommande renoveringar.)

Att dock själva belåningen för föreningen har gått upp tycker jag dock är helt sjukt och där anser jag det största problemet vara. Som byggbolag tar man alltid en risk, och att deras byggkostnader har ökat är ett riskmoment för dem. Eller tror någon på allvar att i tidigare fallen när byggbolagens material har gått ner i pris att de justerat ner belåningen för föreningarna?

Max 10% utöver det budgeterade priset för fastigheten, för nu låter Skanska köparna ta smällen. Det är inte ok att bygga ett hus på löpande räkning för priset på fastigheten påverkar hela den ekonomiska planen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Vi köpte för drygt 1år sedan och vi undvek att köpa i en förening med stora lån just för att räntan kan gå upp vilket riskerar höjning av avgiften för medlemmarna. Att köpa i en förening med stora lån är ju en risk man tar så jag tycker inte det är helt självklart att man ska kunna ångra sig sedan. Tycker ändå att du ska försöka såklart.

Finns ett mått som kallas för räntekänslighet och de nya brferna kan ju ha skulder på 15k-20k / kvadratmeter och det påverkar avgifterna enormt när räntan höjs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Max 10% utöver det budgeterade priset för fastigheten, för nu låter Skanska köparna ta smällen. Det är inte ok att bygga ett hus på löpande räkning för priset på fastigheten påverkar hela den ekonomiska planen.

Var framkommer det att det budgeterade priser har ändrats?

Jag tolkar det som att huset kostade 100 miljoner när TS skrev på pappret och kostar även nu 100 miljoner.

Däremot har kostaden för lånen gått upp, men det är på TS/föreningens sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Var framkommer det att det budgeterade priser har ändrats?

Jag tolkar det som att huset kostade 100 miljoner när TS skrev på pappret och kostar även nu 100 miljoner.

I det allra första inlägget? TS insats för lägenheten har kanske inte förändrats men enligt nedanstående så är föreningens belåning högre vilket väl bara kan tolkas som att priset föreningen betalar till byggherren har ökat:

Skrivet av aalleexx:

Nu har vi fått reda på att belåningen i föreningen kommer att vara högre p.g.a. försening och höjda materialpriser samt att månadsavgiften kommer att vara högre än vad som framgår i förhandsavtalet.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Vi står lite i läget du beskriver (vi har fått bud på långt under vad vi köpte lägenheten för) och den där klumpen i magen är inte kul.

Sitter man med en befintlig som man redan äger så beror det dock på vad man ska göra och hur belånad man är. Även det man eventuellt ska flytta till har troligen blivit billigare, men där spelar det förstås roll hur förhållandet mellan sälj- och köpdatum ser ut när marknaden rör sig i någon riktning och inte går sidledes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Sitter man med en befintlig som man redan äger så beror det dock på vad man ska göra och hur belånad man är. Även det man eventuellt ska flytta till har troligen blivit billigare, men där spelar det förstås roll hur förhållandet mellan sälj- och köpdatum ser ut när marknaden rör sig i någon riktning och inte går sidledes.

Jo, jag vet. Men oavsett om man köper en ny bostad billigare så vill man ju såklart inte gå back med sina tidigare åtaganden ändå. Vi hyr ut, så för vår del har det löst sig, jag ville bara kommunicera en typiskt o-skön känsla som kan uppstå om man sitter med ett objekt man inte kan sälja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

I det allra första inlägget? TS insats för lägenheten har kanske inte förändrats men enligt nedanstående så är föreningens belåning högre vilket väl bara kan tolkas som att priset föreningen betalar till byggherren har ökat:

Så tolkade jag med, att fastigheten blev dyrare än överenskommet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Du som har lite insyn. Hur kommer det sig att bostadsbyggarbolaget vill ändra avgiften? Whats in it for them?

Blir det inte upp till föreningens årstämma att bestämma hur de vill tackla nuläget och eventuellt ändra avgift. Om föreningens årstämma höjer avgiften, som TS har möjlighet att delta på, så finns det väl ingen möjlighet för TS att ”gnälla”?

Dvs varför blandar sig bostadsbyggarbolaget in sig i föreningens ekonomi?

Föreningen, där TS ingår, bör väl kunna själva bestämma hur de vill hantera ökade kostnader. Ex om de vill finansiera betalningen av ränta för de långa lånen så kan de ju istället ta korta lån istället gör att höja avgiften (inget jag hade röstat ja till dock)

Du har nog inte förstått hur det normalt sett fungerar. Det som händer, för att dra en snabb förenklad bild, är att något bolag som vill bygga bostadsrätter bildar en förening. Sedan ser man till att ha tre medlemmar, eftersom det krävs för att det ska vara en brf, vilket kan vara bolag som byggaren kontrollerar. Sedan har man något upplägg där man säljer mark med byggnation till föreningen mot viss ersättning (utifrån hur avtalet/n som ingås utformas). I styrelsen i föreningen sitter från början typiskt sett byggarens representanter och möjligen någon eller några som har till uppgift att vara något mer oberoende (t ex från en bostadsrättskonsult).

Köparna av bostadsrätterna är inte medlemmar i föreningen förrän bostadsrätterna har upplåtits, vilket inte sker förrän senare om det är försäljning på ritning. Det är ju hela saken med förhandsavtal, för annars hade det inte behövts, utan bostadsrätterna hade kunnat säljas direkt. Förutom byggarens egen risk vill man knyta upp köpare eftersom bankerna har krav för att låna ut pengar till projekt. I annat fall måste allting stoppas in kontant av byggaren på spekulation, vilket förstås leder till att man kan bygga väsentligt färre, eller inga, bostadsrätter på grund av mer begränsad tillgång till kapital. Byggaren måste ju i detta läge prestera allt kapital som bostadsrätterna i föreningen säljs för, minus sin egen vinst.

Principiellt kan förstås ett antal bostadssugna bilda en egen förening, köpa en fastighet och upphandla en entreprenad avseende uppförande av någon lämplig byggnad, men detta är ovanligt. En annan variant, som är vanligare, är att hyresgäster bildar en bostadsrättsförening och försöker köpa huset de bor i av hyresvärden, dvs s.k. ombildning. Om man söker runt kan man ofta hitta brf:er på adresser med hyreshus, som alltså inte äger någon fastighet, av detta skäl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Du har nog inte förstått hur det normalt sett fungerar. Det som händer, för att dra en snabb förenklad bild, är att något bolag som vill bygga bostadsrätter bildar en förening. Sedan ser man till att ha tre medlemmar, eftersom det krävs för att det ska vara en brf, vilket kan vara bolag som byggaren kontrollerar. Sedan har man något upplägg där man säljer mark med byggnation till föreningen mot viss ersättning (utifrån hur avtalet/n som ingås utformas). I styrelsen i föreningen sitter från början typiskt sett byggarens representanter och möjligen någon eller några som har till uppgift att vara något mer oberoende (t ex från en bostadsrättskonsult).

Köparna av bostadsrätterna är inte medlemmar i föreningen förrän bostadsrätterna har upplåtits, vilket inte sker förrän senare om det är försäljning på ritning. Det är ju hela saken med förhandsavtal, för annars hade det inte behövts, utan bostadsrätterna hade kunnat säljas direkt. Förutom byggarens egen risk vill man knyta upp köpare eftersom bankerna har krav för att låna ut pengar till projekt. I annat fall måste allting stoppas in kontant av byggaren på spekulation, vilket förstås leder till att man kan bygga väsentligt färre, eller inga, bostadsrätter på grund av mer begränsad tillgång till kapital. Byggaren måste ju i detta läge prestera allt kapital som bostadsrätterna i föreningen säljs för, minus sin egen vinst.

Principiellt kan förstås ett antal bostadssugna bilda en egen förening, köpa en fastighet och upphandla en entreprenad avseende uppförande av någon lämplig byggnad, men detta är ovanligt. En annan variant, som är vanligare, är att hyresgäster bildar en bostadsrättsförening och försöker köpa huset de bor i av hyresvärden, dvs s.k. ombildning. Om man söker runt kan man ofta hitta brf:er på adresser med hyreshus, som alltså inte äger någon fastighet, av detta skäl.

Ok, men finns det utrymme att tråckla sig ur avtalet när den ekonomiska kalkylen har förändrats väsentligt. Å ena sidan så kan man inte på förhand veta vad räntan blir. En gång i tiden var det osäljbart att sälja enbart på ritning. Risken är ju uppenbar nu när kostnaden att bo i borätt har gått ut väsentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlfredrik89:

Tack för ditt meddelande.
Känns verkligen som jag bör ha rätt även fast de hävdar annat. Problemet ligger ju i att precis som du skriver att de har jurister som sitter med dessa frågor dagligen. Plus att det aldrig är prövat i domstol. Så kan bli en dyr historia att driva detta vidare till tingsrätten.
Men anser du att det är värt att ta in en jurdidisk hjälp som iaf kan läsa igenom mina avtal?
Bara avgiften har höjts 1500:- per månad, jag anser att det är en väsentlig höjning.

Ofta har man rätt till någon form av rättsskydd via hemförsäkringen - ex 3 timmars konsultation för en bedömning. Jag skulle börja där...

https://www.konsumentverket.se/aktuellt/nyheter-och-pressmedd...

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Ok, men finns det utrymme att tråckla sig ur avtalet när den ekonomiska kalkylen har förändrats väsentligt. Å ena sidan så kan man inte på förhand veta vad räntan blir. En gång i tiden var det osäljbart att sälja enbart på ritning. Risken är ju uppenbar nu när kostnaden att bo i borätt har gått ut väsentligt.

Ja, det kan det göra, se mitt inlägg på första sidan från september. Sedan kommer man då till frågan att avgöra vid vilken nivå det som står i lagen uppfylls, vilket förstås är den svåra biten. Som sagt kan det finnas tidigare domar som kan ge viss ledning, men jag har inte avsatt någon tid för att undersöka det.

När man väl nått så långt att bostadsrätten ska upplåtas ska det finnas en fullödig ekonomisk plan och bör bl a ha en uppställning som visar på räntekänsligheten i föreningen. I den delen förtydligas lagen från och med 1/1 2024 med det som ett uttryckligt krav.

Huruvida det har gått att sälja på ritning har varierat över tid. I en stigande marknad har folk tyckt att det har varit attraktivt. I princip har man köpt bostadsrätt på termin och kunnat få "avkastning" utan att ens sätta in några pengar. När något gör marknaden osäker eller nedåtgående så blir det inte lika attraktivt längre, vilket vi sett flera gånger det senaste decenniet. Oscar Properties som fokuserade på lägenheter med mycket höga kvadratmeterpriser och ett kassaflöde från tidigare projekt för att finansiera nya fick minst sagt markanta problem t ex.

Permalänk
Medlem

@carlfredrik89 har du pratat med din bank gällande ditt bolån om du nu ska ha ett sådant. Det kan finnas en risk att dom inte lånar ut lika mycket pengar till dig på grund av denna avgiftshöjning. Enligt dina siffror från ca 5650kr/mån till 7175kr/mån.

Jag har själv talat med en del mäklare under senaste 12 månader då jag kikat på en del objekt där man totalt struntat i detta med den ekonomiska kalkylen i den meningen att dom bör informera köparna kring riskerna med nyproduktion, hög belåningsgrad och räntor.

Det TS åtminstone skriver känns onekligen märkligt om dom kan frångå belåningsgraden i den ekonomiska kalkylen..

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlfredrik89:

Yes, helt klart smartare att köpa bostad med låg belåning. Att man tar en risk finns ju givetvis med i kalkylen med förhöjda räntor osv, men en kraftig höjning av enbart avgiften på 27% plus förhöjda räntor på själva bolånet gör det till en helt annan sits i min mening.
Tycker det är märkligt att det står klart och tydligt i både förhandsavtalet att man har rätt att häva köpet vid väsentligt höjda avgifter samt i lagen. Men trots detta vägrar dom lyssna.

De kommer inte självmant häva något om de inte måste då kan bli dyrt för dem om många yrkar på samma sak. Du har framfört ditt önskemål att häva och de har tackat nej. Vad de säger har egentligen inte så stor betydelse, ni har en avtalstvist och de är superpartiska i sina svar. Lyckas de framstå som en oövervinnerlig goliat med en legion av advokater med maxade stats har de lyckats bra; det håller ju på att skrämma dig till tystnad.

Antingen offrar du 1500kr/månad och lever med lägre värde på fastigheten (vilket kan vara mycket pengar beroende på objektet) eller så står du ut med en i det stora hela mindre kostnad och kontaktar en jurist som kan ge dig bedömning baserad på ditt specifika avtal, efter det utlåtandet kan du ta ställning till om du vill driva det vidare eller ej.

Att det inte går till domstol beror på att någon av parterna ger sig eller att de förlikas innan dess. Hade företagen varit säkra på sin sak hade de väl sett till att ta det till domstol för stärka sina positioner i framtida tvister.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlfredrik89:

Yes, helt klart smartare att köpa bostad med låg belåning. Att man tar en risk finns ju givetvis med i kalkylen med förhöjda räntor osv, men en kraftig höjning av enbart avgiften på 27% plus förhöjda räntor på själva bolånet gör det till en helt annan sits i min mening.
Tycker det är märkligt att det står klart och tydligt i både förhandsavtalet att man har rätt att häva köpet vid väsentligt höjda avgifter samt i lagen. Men trots detta vägrar dom lyssna.

Det här är lite som sitt still i båten när det gungar, men självklart vill du inte sitta med svartepetter. Får man fråga vilket område boendet gäller. Skanska kommer aldrig ge upp det här. Det behövs ett prejudikat och det först en grupptalan i Västerås. Den lär vara avgörande. Såg ett område i Skälby, Järfälla där hälften av lägenheterna är osålda. Det kommer inte bli lättare att sälja efter nyår. De som har köpt tar ju en jätterisk.