Nekad reklamation av elsparkcyklar hos Webhallen

Permalänk
Medlem

Att cykelns (scooterns?) skick inte är "tipptopp" är ju irrelevant så länge säljaren inte kan bevisa att detta har lett till felet som köparen reklamerat för, så det är ett märkligt uttalande från Webbhallen måste jag säga

OP: kan du ge Webhallen instruktioner på hur felet kan återskapas? Tror inte att du behöver vara rädd för att hämta ut produkten om åtgärd fortsatt vägras. Mig veterligen är det inte ett "godkännande" av hanteringen utan du kan reklamera igen efter att t.ex. ha spelat in video på problemet.

För det vore väl det bästa; att du dokumenterar felet med video och skickar in.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Varför får Webhallens skräpsvar så många "tummen upp"?

Samma resa jag haft med Elgiganten och Komplett många gånger. "Vi hittar inte felet, så nu är kunden skyldig oss en massa pengar. Får se om kunden har råd att våga försöka igen". Helt absurt att de får begära godtyckliga avgifter baserat på deras egenhändiga bedömning.

Kunder begär inte reparationer på fungerande produkter. Ingen tycker det är kul att lämna in sin egendom och allt arbete det innebär. Trots det blir jag hotad med en "undersökningsavgift" vid majoriteten av mina reperationsförsök.

Undersökningsavgifter måste bli avskaffade. Folk lämnar i stort sätt inte in hela produkter, ingen tycker det är kul. De används endast för att undvika legitima reperationsärenden.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Skrivet av Webhallen:

Hej

Nu har jag pratat med vår RMA-chef och vår sida storyn lyder såhär:

Sparken har skickats till Xiaomis huvudleverantör där en tekniker har testkört scootern i 4km utan att beskrivet fel har uppkommit.
Den meföljande skickbeskrivningen indikerar dessutom att skicket på scootern inte är i tipptopp skick.

Nu är vi medlare mellan kund och verkstad och vår verkstad säger att scootern är OK, om kund då ej vill hämta ut scootern så hamnar vi i ett dödläge där vi inte kan lagra scootern i all oändlighet.

Från att ditt ärende är redo för utlämning så kommer produkten att avyttras eller kasseras i enlighet med lag (1985:982) om näringsidkarens rätt att sälja saker som inte har hämtats. (nej vi kommer inte sälja den vidare)

Vi kan goodwilla avgiften för att verkstaden inte har hittat något men vi kan inte byta ut något som vår verkstad ej hittar fel hos.

/Patrik

Håller med andra, vad exakt menar ni eller försöker insinuera med att säga att scooter inte är I tipptopp skick? Hur är det relevant, om det inte direkt orsakar felet (som ni inte ens kan identifiera) ?

Att ni bara är en medlare mellan verkstad och slutkund är ju snicksnack, han har reklamerat en vara till er som återförsäljare. Han är er kund, inte verkstadens. Sen att ni anlitar en extern verkstad, som i princip alla andra återförsäljare också gör, är ert problem, inte hans.

Kommer ni åtgärda felet och kompensera kunden för besväret om han hämtar ut cykeln och kan påvisa felet t.ex genom att videofilma det? Det är väl den rimligaste lösningen.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Varför får Webhallens skräpsvar så många "tummen upp"?

Samma resa jag haft med Elgiganten och Komplett många gånger. "Vi hittar inte felet, så nu är kunden skyldig oss en massa pengar. Får se om kunden har råd att våga försöka igen". Helt absurt att de får begära godtyckliga avgifter baserat på deras egenhändiga bedömning.

Kunder begär inte reparationer på fungerande produkter. Ingen tycker det är kul att lämna in sin egendom och allt arbete det innebär. Trots det blir jag hotad med en "undersökningsavgift" vid majoriteten av mina reperationsförsök.

Undersökningsavgifter måste bli avskaffade. Folk lämnar i stort sätt inte in hela produkter, ingen tycker det är kul. De används endast för att undvika legitima reperationsärenden.

Därför att det är lugn och fint svar som är objektivt till skillnad från många andra inlägg där det kalla för "skräpsvar" mfl.
Att ta ett steg tillbaka och försöka att inte blanda in känslor när det kommer till reklamationer/garantiärenden vinner alla på i längden.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Därför att det är lugn och fint svar som är objektivt till skillnad från många andra inlägg där det kalla för "skräpsvar" mfl.
Att ta ett steg tillbaka och försöka att inte blanda in känslor när det kommer till reklamationer/garantiärenden vinner alla på i längden.

De är en av de två parterna, bokstavligen inte objektiva.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Varför får Webhallens skräpsvar så många "tummen upp"?

Samma resa jag haft med Elgiganten och Komplett många gånger. "Vi hittar inte felet, så nu är kunden skyldig oss en massa pengar. Får se om kunden har råd att våga försöka igen". Helt absurt att de får begära godtyckliga avgifter baserat på deras egenhändiga bedömning.

Kunder begär inte reparationer på fungerande produkter. Ingen tycker det är kul att lämna in sin egendom och allt arbete det innebär. Trots det blir jag hotad med en "undersökningsavgift" vid majoriteten av mina reperationsförsök.

Undersökningsavgifter måste bli avskaffade. Folk lämnar i stort sätt inte in hela produkter, ingen tycker det är kul. De används endast för att undvika legitima reperationsärenden.

"Vi hittar inte felet, så nu är kunden skyldig oss en massa pengar. Får se om kunden har råd att våga försöka igen"
Nej, Butiken tar ut pengar eftersom att verkstaden har fakturerat butiken en undersökningsavgift. Sen om butiken i sig lägger på en summa för egen hantering eller inte är olika beroende på butik.

"Kunder begär inte reparationer på fungerande produkter. Ingen tycker det är kul att lämna in sin egendom och allt arbete det innebär. Trots det blir jag hotad med en "undersökningsavgift" vid majoriteten av mina reperationsförsök."

Nej man vill ju inte lämna ifrån sig en produkt men i många fall så är produkten inte trasigt utan det handlar om att kunden/användaren inte vet hur produkten fungerar.

"Undersökningsavgifter måste bli avskaffade. Folk lämnar i stort sätt inte in hela produkter, ingen tycker det är kul. De används endast för att undvika legitima reperationsärenden."
Då lär det nog inte finnas många verkstäder kvar men du kanske vill laga dina egna produkter?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av johanandersson:

Varför får Webhallens skräpsvar så många "tummen upp"?

Personligen tolkar jag det som ett uppskattande för att man får ett svar. Det är ju alltid trevligt att ha en representant på forumet som kan svara oss och inte bara kunden, det ger oss en möjlighet att få se andra sidor av samma mynt eller mer information om varför man gör som man gör och tar de beslut som tas.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Även jag undrar vad det spelar för roll om sparkisen inte är i tipptopp skick. Vad menas?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av jnsson:

Garanti är en sak som tillverkaren helt själv kan bestämma över vad som ingår i garantin och inte ingår. Jag skulle säga istället att jag vill reklamera produkten. Reklamation är nämligen en lagstadgad rättighet.

Skrivet av kelthar:

Som @jnsson säger så kan du reklamera den. Garantin kan du åberopa efter reklamationstiden är över.

Skrivet av Lagerlöf:

Nej, men du kanske måste reklamera istället för att ta det på garanti? Var det inte det som var poängen?

För att förtydliga och då detta felaktigt upprepas emellanåt:
Att påtala att en vara är felaktig för näringsindkaren är en reklamation, helt oberoende av vilka ord som används. Även om kunden säger "garanti" så har denne gjort en reklamation, och en någorlunda etablerad återförsäljare vet vad de har för skyldigheter. De har inte några alternativa arbetsrutiner för att hantera ett ärende som garanti men inte reklamation bara för att kunden missat använda rätt ord.

I vissa fall kan en garanti innefatta mer än reklamationsrätten och då kan det definitivt vara värt att påpeka just detta. Exempelvis sådant som livstidsgarantier, garantier mot skönhetsfel etc.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yorgo_:

Även jag undrar vad det spelar för roll om sparkisen inte är i tipptopp skick. Vad menas?

En produkt som behandlas dåligt är mer benägen att gå sönder.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

En produkt som behandlas dåligt är mer benägen att gå sönder.

då borde man rimligtvis hitta felet också, eller?

EDIT: Nu är du igång igen Lagerlöf - alltid ska du ha en avvikande åsikt, om ALLT!

Visa signatur

| AMD Ryzen 5 5600X | Asus Rog B550-i gaming | Sapphire Radeon 6800 refkort | Viper Steel Patriot 16gb 4400mhz | Sabrent NVMe Rocket 1TB + Samsung 970 1TB | Corsair 750W SFX | Cooler Master NR200P | Vattenkyld custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

För att förtydliga och då detta felaktigt upprepas emellanåt:
Att påtala att en vara är felaktig för näringsindkaren är en reklamation, helt oberoende av vilka ord som används. Även om kunden säger "garanti" så har denne gjort en reklamation, och en någorlunda etablerad återförsäljare vet vad de har för skyldigheter. De har inte några alternativa arbetsrutiner för att hantera ett ärende som garanti men inte reklamation bara för att kunden missat använda rätt ord.

I vissa fall kan en garanti innefatta mer än reklamationsrätten och då kan det definitivt vara värt att påpeka just detta. Exempelvis sådant som livstidsgarantier, garantier mot skönhetsfel etc.

I praktiken är det tyvärr inte så. Har flera gånger stött på butiker som hänvisar till garantivillkor för att undvika reparation/utbyte där jag "manuellt" fått hävda reklamationsrätten och därefter fått önskad åtgärd utförd.

Min uppfattning är att det är ett ganska vanligt förfarande hos näringsidkare.

Skrivet av Lagerlöf:

En produkt som behandlas dåligt är mer benägen att gå sönder.

Jovisst, men kan inte näringsidkaren bevisa att kunden orsakat felet p.g.a. felaktig hantering (alltså ej normalt bruk av produkten) så spelar det ingen roll. I det här fallet har ju inte ens fel kunnat konstateras så det är än mer irrelevant.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mastrovious:

då borde man rimligtvis hitta felet också, eller?

EDIT: Nu är du igång igen Lagerlöf - alltid ska du ha en avvikande åsikt, om ALLT!

Hahaha nej jag menade bara att det kanske fanns nåt syfte med att skriva att den var i dåligt skick

Men oavsett borde ju verkstaden kunnat identifiera felet, så allting känns ju skumt här. Men finns väl ingen konsument som litar på de där verkstäderna som ens produkter skickas till.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Då var saken löst alltså. Hämta ut cykeln och sluta trilskas nu TS!

Det är inte löst. Två parter med olika uppfattning.
TS kommer inte ta upp saker som är hens nackdel. Helt möjligt skador på elcykeln kan vara sådana att de kan ha förstört farthållare, etc.
Kan den undersökande verkstaden peka på saker som inte har man skadan att göra så kommer den nog göra det.
Ingen i tråden kan uttala sig om vilken part som har rätt.
Så då blir nästa steg blir ARN, om då inte TS av någon anledning skulle godta vad Webhallen skriver, eller om Webhallen ändrar sig.

Skrivet av Lagerlöf:

En produkt som behandlas dåligt är mer benägen att gå sönder.

Jag kan köpa ett bord från IKEA och såga av benen på hälften. Väldigt dåligt behandlat. Om sedan bordskivan börjar flaga (björkfanér! ) efter fem månader så spelar det ju inte roll vad jag gjort med bordsbenen om det då inte går att bevisa att flagandet beror på benmassakern...

Edit: Eller så får jag smäll på fingrarna för att det inte var "normalt bruk". Förlorar man all rätt till garanti om man förkortar ett par byxor, eller bara om det inte görs av affären.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Hej

Nu har jag pratat med vår RMA-chef och vår sida storyn lyder såhär:

Sparken har skickats till Xiaomis huvudleverantör där en tekniker har testkört scootern i 4km utan att beskrivet fel har uppkommit.
Den meföljande skickbeskrivningen indikerar dessutom att skicket på scootern inte är i tipptopp skick.

Nu är vi medlare mellan kund och verkstad och vår verkstad säger att scootern är OK, om kund då ej vill hämta ut scootern så hamnar vi i ett dödläge där vi inte kan lagra scootern i all oändlighet.

Från att ditt ärende är redo för utlämning så kommer produkten att avyttras eller kasseras i enlighet med lag (1985:982) om näringsidkarens rätt att sälja saker som inte har hämtats. (nej vi kommer inte sälja den vidare)

Vi kan goodwilla avgiften för att verkstaden inte har hittat något men vi kan inte byta ut något som vår verkstad ej hittar fel hos.

/Patrik

Ärligt Patrik, här kunde du ha uttryckt dig mer ödmjukt. Det hade räckt med att skriva att kunden är varmt välkommen att återkomma om det fortfarande skulle vara fel på varan efter hen hämtat ut den. Bara för verkstaden inte hittade något fel första gången så betyder det inte att felet inte finns där.
Har själv varit med om att ibland krävs det att man skickar in varan ett par gånger innan felet upptäcks.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Man kan tycka att det ligger i ert intresse att ha nöjda kunder. Att ni har problem med era leverantörer är knappast något som skall gå ut över kunden - ni bör ta smällen för kunden och lösa sådana här ärenden internt.

Jag bråkade själv i flera månader om ett Playstation som inte bootade. Det var tydligen inte heller något som "verkstaden kunde hitta". Otroligt bra service.

Ännu en tråd där Webhallen verkar bry sig jack shit om att lösa reklamationsärenden för sina kunder. Spännande. Ett tips till er är att göra ett studiebesök hos Inet eller Komplett och observera vad de gör för att faktiskt bry sig om sina kunder (hint: det är inte att vid första bästa tillfälle referera till olika lagar).

Studiebesök hos komplett känns väl onödigt? då det är dom som äger webhallen..

Borde väl mer vara komplett som ska skicka ut en representant till sitt dotterbolag 😂

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

Just en sån här grej så är det bara filma och visa. I och med att du har 2, så kan du fixa två filmer. Sen lämnar du in den igen. Två försök till och du får pengarna tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Hej

Nu har jag pratat med vår RMA-chef och vår sida storyn lyder såhär:

Sparken har skickats till Xiaomis huvudleverantör där en tekniker har testkört scootern i 4km utan att beskrivet fel har uppkommit.
Den meföljande skickbeskrivningen indikerar dessutom att skicket på scootern inte är i tipptopp skick.

Nu är vi medlare mellan kund och verkstad och vår verkstad säger att scootern är OK, om kund då ej vill hämta ut scootern så hamnar vi i ett dödläge där vi inte kan lagra scootern i all oändlighet.

Från att ditt ärende är redo för utlämning så kommer produkten att avyttras eller kasseras i enlighet med lag (1985:982) om näringsidkarens rätt att sälja saker som inte har hämtats. (nej vi kommer inte sälja den vidare)

Vi kan goodwilla avgiften för att verkstaden inte har hittat något men vi kan inte byta ut något som vår verkstad ej hittar fel hos.

/Patrik

Här har vi problemet som många andra företag lider av, bristande ledarskap. Chefer som blivit anställda helt utan verklighetsförankring, inte ovanligt tyvärr och är som en växande cancersvulst hos företag. Inte konstigt att man har så hög personal omsättning nu förtiden på vissa företag.

En paragraf ryttare i högsta hugg

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Varför får Webhallens skräpsvar så många "tummen upp"?

Samma resa jag haft med Elgiganten och Komplett många gånger. "Vi hittar inte felet, så nu är kunden skyldig oss en massa pengar. Får se om kunden har råd att våga försöka igen". Helt absurt att de får begära godtyckliga avgifter baserat på deras egenhändiga bedömning.

Kunder begär inte reparationer på fungerande produkter. Ingen tycker det är kul att lämna in sin egendom och allt arbete det innebär. Trots det blir jag hotad med en "undersökningsavgift" vid majoriteten av mina reperationsförsök.

Undersökningsavgifter måste bli avskaffade. Folk lämnar i stort sätt inte in hela produkter, ingen tycker det är kul. De används endast för att undvika legitima reperationsärenden.

Ser inte riktigt poängen med att eftersträva ett system som gör det dyrare för alla i syfte att ge understöd åt vissa syndare att kunna utnyttja systemet för egen vinning. Givetvis bör UA inte tas ut för defekta varor, eller ens i de fall där det råder minsta tvekan om att kunden kan ha rätt i sin anmälan. Vilket också verkar vara så som de flesta ÅF agerar (och även Webhallen i detta ärende).

Men att ge en carte blanche till alla kunder att okynnesreklamera fungerande varor öppnar upp pandoras ask, tro mig. Du utgår från att ingen självmant lämnar in en fungerande vara för att försöka få den ersatt. Jag skulle snarare hävda att det sker på daglig basis för en så pass stor aktör som Webhallen (eller jämförbar kedja).

Har själv jobbat som servicetekniker, om än i en annan bransch. Antalet rena RMA vi fick från konsument som var självklara garantiärenden höll sig uppskattningsvis inom ~10%. Återstoden var en mix av serviceärenden där det inte gick att återskapa felet, oftast pga för dålig felbeskrivning (där felet efter fler tester kunde hittas och åtgärdas) eller för att varan helt enkelt fungerade utan anmärkning. I slutändan bedömdes det bli billigare att ersätta kunderna i så gott som samtliga felaktiga supportärenden snarare än att riskera badwill eller fler teknikertimmar för att motbevisa kunderna. Du skriver att ingen vill lämna in en fungerande vara. Jag kontrar med att ingen frivilligt vill erkänna ett handhavandefel.

Att sedan påtala för kund att det finns en avgift som ÅF valt att stå för kanske är onödigt. Jag ser det som ett missriktat försök att säga att man har gick längre än vad man hade behövt göra för att mildra utfallet för slutkund. Kostnaden var måhända inte rimlig från dist till ÅF, men det är oavsett ingenting som kunden kommer känna sig tacksam eller glad över att höra i det här läget. Dock begripligt att greppa efter halmstrån när ett inte helt oberoende forum valt att skapa en band wagon i tråden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av filbunke:

Jag kan köpa ett bord från IKEA och såga av benen på hälften. Väldigt dåligt behandlat. Om sedan bordskivan börjar flaga (björkfanér! ) efter fem månader så spelar det ju inte roll vad jag gjort med bordsbenen om det då inte går att bevisa att flagandet beror på benmassakern...

Edit: Eller så får jag smäll på fingrarna för att det inte var "normalt bruk". Förlorar man all rätt till garanti om man förkortar ett par byxor, eller bara om det inte görs av affären.

Fast det där är ju två helt orelevanta händelser.

Elektronik är känsligt, saker kan börja glappa pga hårda stötar.

Om jag tappar mitt headset i backen så plasten spricker är det svårt att hävda att det ska gå att reklamera den, är inte det en lite mer rättvis jämförelse?

Nu vet jag inte om det är mjukvara som strular med farthållaren, men om det är ett fysiskt fel är det väl inte helt omöjligt att det skulle kunna hända pga en oförsiktigt hanterad scooter?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Fast det där är ju två helt orelevanta händelser.

Elektronik är känsligt, saker kan börja glappa pga hårda stötar.

Om jag tappar mitt headset i backen så plasten spricker är det svårt att hävda att det ska gå att reklamera den, är inte det en lite mer rättvis jämförelse?

Nu vet jag inte om det är mjukvara som strular med farthållaren, men om det är ett fysiskt fel är det väl inte helt omöjligt att det skulle kunna hända pga en oförsiktigt hanterad scooter?

Även om du tappar ditt headset så måste ÅF bevisa att det är anledningen. Bevisbördan ligger hos ÅF nuförtiden. Oavsett vad man tycker om regeln.

Till el skotern.
Så länge det inte står i manualen från leverantören så kan man köra fort på dåligt underlag. Det är normal användning oavsett hur den ser ut efter...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedishchef_90:

Även om du tappar ditt headset så måste ÅF bevisa att det är anledningen. Bevisbördan ligger hos ÅF nuförtiden. Oavsett vad man tycker om regeln.

Till el skotern.
Så länge det inte står i manualen från leverantören så kan man köra fort på dåligt underlag. Det är normal användning oavsett hur den ser ut efter...

Var står det att den endast har körts fort på dåligt underlag? Har jag missat ett inlägg?

Dåligt skick tolkar jag som repor/bucklor pga krasch eller tapp.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Var står det att den endast har körts fort på dåligt underlag? Har jag missat ett inlägg?

Dåligt skick tolkar jag som repor/bucklor pga krasch eller tapp.

Var en kommentar till hur användning sker, inte vad som hänt.
Står det inte i manualen så skall saken hålla (vilket är helt sjukt). Så länge han inte har försökt förstöra den så är det normal bruk...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Från att ditt ärende är redo för utlämning så kommer produkten att avyttras eller kasseras i enlighet med lag (1985:982) om näringsidkarens rätt att sälja saker som inte har hämtats. (nej vi kommer inte sälja den vidare)

Om man läser innantill i den lagen så måste ni sälja den vidare, ni får inte kassera varan om den inte uppenbarligen saknar värde. Överskottet från försäljningen som blir över när undersökningsavgiften är betald ska tillfalla TS.

Om man planerar att göra något med annans egendom som saknar juridisk grund så bör man ta en titt på Brottsbalken 8 kap 8§ och hur förberedelse och medverkan till brott hanteras i 23 kap.

Citat:

5 § Om en fråga som rör avtalet om arbetet eller förvaringen prövas av domstol eller av skiljemän, får saken inte i något fall säljas förrän en skälig tid har förflutit efter det att tvisten har slutligt avgjorts. Om en sådan fråga prövas av allmänna reklamationsnämnden, får saken inte i något fall säljas förrän en skälig tid har förflutit efter nämndens beslut i frågan.

Som jag förstår det har TS gjort en anmälan till ARN. I alla fall påstår hen det i detta inlägg.

Citat:

8 § Om förutsättningarna för försäljning är uppfyllda men saken uppenbarligen saknar försäljningsvärde, får den bortskaffas i stället för att säljas.

Jag skulle kunna tänka mig att köpa scootern för 51 kr mer än undersökningsavgiften... Efter ARNs avgörande förstås. Även om undersökningsavgiften är noll så är 51 kr uppenbart ett värde.

Citat:

10 § Om försäljningspriset efter avdrag för försäljningskostnaderna överstiger näringsidkarens fordran, skall näringsidkaren utan dröjsmål betala ut överskottet till beställaren.

Citat:

12 § Om näringsidkaren uppsåtligen eller av oaktsamhet åsidosätter bestämmelserna i denna lag, skall han ersätta skada som till följd av detta drabbar beställaren eller sakens ägare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swedishchef_90:

Var en kommentar till hur användning sker, inte vad som hänt.
Står det inte i manualen så skall saken hålla (vilket är helt sjukt). Så länge han inte har försökt förstöra den så är det normal bruk...

Har du någon källa på det?

Jag är beredd att verkligen inte hålla med. Det finns absolut saker du kan utsätta en produkt för som gör att den går sönder och då är det väl klart du inte kan reklamera den.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Har haft riktigt negativa upplevelser av bemötande från både Webhallen och Inet i ett par ärenden, riktigt positiva och bra i andra (mer WH än Inet dock).

Oavsett det så förstår jag inte riktigt lynchmentaliteten i den här tråden, hur folk kan börja spy ur sig så mycket hat så snabbt när vi har fått så lite information och bara har TS egna beskrivning av situationen ställd mot WH's svar.

Det låter otroligt märkligt med så stora skillnader i beskrivningen från TS OP och WH's svar, det känns som att vi får veta väldigt lite om de faktiska förhållandena.

Sen kanske vi återigen ska fundera på att uttrycka mer osäkerhet när vi slänger oss med uttryck som; "då är X SKYLDIGA ENLIGT LAG" osv, har även sett exempel på saker som verkar vara missförstånd om vad som är lag i USA och inte i Sverige etc. Lite ödmjukhet och osäkerhet vinner alla på, då blir det mindre skyttegravskrig och mer samarbeten!

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Du har ju faktiskt trumf på hand i och med att du har två likadana cyklar.

1. Plocka ut cykeln.
2. Filma där du ställer cyklarna mot varandra. Gör exakt samma manöver på båda och påvisa skillnaden, förutsatt att skillnaderna är relevanta för produktbeskrivningen (om den enligt spec tex ska gå i 20kmh och ena går i 20 och den andra i 30 så kan du ju inte säga att det är fel på den som går i 20).
3. Skicka videon till webhallen och kräv svar samt åtgärd.

Måste bara fråga… du råkade inte skicka in fel cykel, dvs den som fungerar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Hej

Nu har jag pratat med vår RMA-chef och vår sida storyn lyder såhär:

Sparken har skickats till Xiaomis huvudleverantör där en tekniker har testkört scootern i 4km utan att beskrivet fel har uppkommit.
Den meföljande skickbeskrivningen indikerar dessutom att skicket på scootern inte är i tipptopp skick.

Nu är vi medlare mellan kund och verkstad och vår verkstad säger att scootern är OK, om kund då ej vill hämta ut scootern så hamnar vi i ett dödläge där vi inte kan lagra scootern i all oändlighet.

Från att ditt ärende är redo för utlämning så kommer produkten att avyttras eller kasseras i enlighet med lag (1985:982) om näringsidkarens rätt att sälja saker som inte har hämtats. (nej vi kommer inte sälja den vidare)

Vi kan goodwilla avgiften för att verkstaden inte har hittat något men vi kan inte byta ut något som vår verkstad ej hittar fel hos.

/Patrik

Vänta här nu lite, jag mailar med er kundservice och ni meddelar att inga fel hittas men när jag åker 6 mil för att hämta cykeln säger er butikschef i Sisjön att farthållaren är det enda som inte funkar men det är exakt det jag lämnat in den för? Jag är 36 år och har haft cykeln i 3 mån, jag tror knappast att det är några större skador på cykeln, så det där är rena jävla skit snacket.

Att tillägga är att ni redan vet att jag var i kontakt med både er och Xiaomi först månaden för detta felet, var den i dåligt skick när jag köpte den då antar jag?
Samt att om cykeln skulle vara i dåligt skick, så var det inget ni nämnde vid inlämning eller överhuvud taget faktiskt, men ni skriver ut det på ett forum? Det är äckligt då det inte stämmer heller.

Jag fotar gärna hela cykeln och lägger ut här, vi har satt fast en korg fram för att hunden åker i korgen, är det skrap från korgen ni tänker på?
Jag har förmodligen handlat på Webhallen för 100 k genom åren men detta är nu definitivt sista gången.

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mystah:

Jag fotar gärna hela cykeln och lägger ut här

Det är inte att jag misstror dig, men jag tror det skulle tillföra till tråden om du faktiskt gjorde det. För att visa vad Webhallen tar som dåligt skick. Det kan vara intressant för andra som också funderar på att reklamera saker till dem. Eller ja, handla från dem först och främst.

Men du menar alltså att Webhallen i butik håller med om att en funktion faktiskt är trasig? Det är ju superintressant. Det är inte ovanligt att vissa tillverkare eller distributörer inte ger samma funktionsgarantier mot butikerna som butikerna sedan enligt lag måste ge sina kunder och det försöker såklart butiker gärna glida på när den situationen uppstår där de måste äta hela kostnaden.
Jag vet inte om det är så, men hela tråden och i synnerhet Webhallens svar här i tråden osar verkligen den typen av grej..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Det är inte att jag misstror dig, men jag tror det skulle tillföra till tråden om du faktiskt gjorde det. För att visa vad Webhallen tar som dåligt skick. Det kan vara intressant för andra som också funderar på att reklamera saker till dem. Eller ja, handla från dem först och främst.

Men du menar alltså att Webhallen i butik håller med om att en funktion faktiskt är trasig? Det är ju superintressant. Det är inte ovanligt att vissa tillverkare eller distributörer inte ger samma funktionsgarantier mot butikerna som butikerna sedan enligt lag måste ge sina kunder och det försöker såklart butiker gärna glida på när den situationen uppstår där de måste äta hela kostnaden.
Jag vet inte om det är så, men hela tråden och i synnerhet Webhallens svar här i tråden osar verkligen den typen av grej..

Håller med. Webhallen vill gärna låtsas vara mellanhand och skylla på verkstaden som gör en annan bedömning än svensk lag men webhallen är INTE mellanhand här och måste följa lagen.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.