Windows 11 Svart Aktivitetsfält

Permalänk
Medlem

Windows 11 Svart Aktivitetsfält

Hej Sweclockers.

Nu har jag skaffat OLED monitor till min dator och jag vill att mitt aktivitetsfält ska vara helt svart för att minimera
risken för inbränningar. När jag väljer svart färg i aktivitetsfältet inställningar blir det istället ljusgrå. Alla andra fönster är dock helt svart vilket är bra. Det är bara aktivitetsfältet som inte blir helt svart. Jag använder Windows 11. Finns det en lösning? Behöver jag kanske installera en mjukvara som fixar problemet?

Tack.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Hej Sweclockers.

Nu har jag skaffat OLED monitor till min dator och jag vill att mitt aktivitetsfält ska vara helt svart för att minimera
risken för inbränningar. När jag väljer svart färg i aktivitetsfältet inställningar blir det istället ljusgrå. Alla andra fönster är dock helt svart vilket är bra. Det är bara aktivitetsfältet som inte blir helt svart. Jag använder Windows 11. Finns det en lösning? Behöver jag kanske installera en mjukvara som fixar problemet?

Tack.

Vet inte om det fungerar i win11 men att kryssa i funktionen "Dölj Aktivitetsfält automatiskt i skrivbordsläge" kan ju var en idé om man är orolig för inbränningar.

Permalänk
Medlem

Använd Startallback. Har dock själv betalat för en nyckel. Vet inte dock om det fungerar fortfarande efter 30 dagar.
https://www.startallback.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av 57josa:

Vet inte om det fungerar i win11 men att kryssa i funktionen "Dölj Aktivitetsfält automatiskt i skrivbordsläge" kan ju var en idé om man är orolig för inbränningar.

Det har jag redan men det gråa färgen sticker fortfarande ut lite på botten av skärmen.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Hej Sweclockers.

Nu har jag skaffat OLED monitor till min dator och jag vill att mitt aktivitetsfält ska vara helt svart för att minimera
risken för inbränningar. När jag väljer svart färg i aktivitetsfältet inställningar blir det istället ljusgrå. Alla andra fönster är dock helt svart vilket är bra. Det är bara aktivitetsfältet som inte blir helt svart. Jag använder Windows 11. Finns det en lösning? Behöver jag kanske installera en mjukvara som fixar problemet?

Tack.

Du kanske måste stänga av "Transparency effects" för taskbar (Settings -> Personalization -> Colors) ?

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

Du kanske måste stänga av "Transparency effects" för taskbar (Settings -> Personalization -> Colors) ?

Provat redan. Fortfarande grått.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Prova det här:

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Prova det här:

<Uppladdad bildlänk>

Det blir grå färg. Jag tror jag ska prova startallback som ovan kommentar har sagt.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Det blir grå färg. Jag tror jag ska prova startallback som ovan kommentar har sagt.

Skrivet av Cooling23:

Jag använder Windows 11. Finns det en lösning? Behöver jag kanske installera en mjukvara som fixar problemet?

Eftersom jag installerade Win11 på min "nya" T460 idag så kan jag tipsa om

TranslucentTB , gör så att aktivitetsfältet kan bli genomskinligt
RoundedTB, gör så att den där iritterande pixelraden försvinner om man sätter värdena till 1.

Båda finns på Microsoft Store om du vill göra en enkel installation. Gratis. Opensource.

Sen får man välja rätt tema till bakgrunden för att kunna se ikoner, under anpassning/färger/standardläge för Windows

Valde svart själv, eftersom jag har en mörk bakgrund och då visasas ikoner/text i vitt så att jag ser dem.

Hoppas det kan vara till någon hjälp!

Mvh

PS. Autohide fungerar som vanligt, och man behöver ju inte ha en psykedelisk bakgrund. Den kan vara svart. Riktigt svart. Eller OLED-svart...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Använd Startallback. Har dock själv betalat för en nyckel. Vet inte dock om det fungerar fortfarande efter 30 dagar.
https://www.startallback.com/

OpenShell är ett gratisalternativ annars
https://github.com/Open-Shell/Open-Shell-Menu

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Eftersom jag installerade Win11 på min "nya" T460 idag så kan jag tipsa om

TranslucentTB , gör så att aktivitetsfältet kan bli genomskinligt
RoundedTB, gör så att den där iritterande pixelraden försvinner om man sätter värdena till 1.

Båda finns på Microsoft Store om du vill göra en enkel installation. Gratis. Opensource.

Sen får man välja rätt tema till bakgrunden för att kunna se ikoner, under anpassning/färger/standardläge för Windows

Valde svart själv, eftersom jag har en mörk bakgrund och då visasas ikoner/text i vitt så att jag ser dem.

Hoppas det kan vara till någon hjälp!

Mvh

PS. Autohide fungerar som vanligt, och man behöver ju inte ha en psykedelisk bakgrund. Den kan vara svart. Riktigt svart. Eller OLED-svart...

<Uppladdad bildlänk>

Tack för tipset! Jag använder levande bakgrundsbild på skrivbordet med Wallpaper engine. Ska också prova länkarna du gav.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Tack för tipset! Jag använder levande bakgrundsbild på skrivbordet med Wallpaper engine. Ska också prova länkarna du gav.

Finns även denna sida som bland annat beskriver ett reg-hack (OLED Taskbar Transparency), har inte prövat själv, men den kan ju vara värt ett besök:

https://windowsreport.com/transparent-taskbar-windows-11/

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"