Nekad reklamation av elsparkcyklar hos Webhallen

Permalänk
Medlem

Jag kan absolut fota cykeln såfort jag har den tillbaka.
Det är många bolag som kör med den ”att vi är bara mellanhand” men grejen är att den som säljer är den som är ansvarig för allt juridiskt, svårare är det inte.
Webhallen (som är ett så etablerat bolag) trodde jag var den sista som skulle köra denna stilen om jag ska vara ärlig…
Jag undrar vad deras VD skulle tycka om detta, 5 000 spänn och man kör lögner och har bemött mig dåligt som tusan, jag hade inte gillat det.

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mystah:

Jag kan absolut fota cykeln såfort jag har den tillbaka.
Det är många bolag som kör med den ”att vi är bara mellanhand” men grejen är att den som säljer är den som är ansvarig för allt juridiskt, svårare är det inte.
Webhallen (som är ett så etablerat bolag) trodde jag var den sista som skulle köra denna stilen om jag ska vara ärlig…
Jag undrar vad deras VD skulle tycka om detta, 5 000 spänn och man kör lögner och har bemött mig dåligt som tusan, jag hade inte gillat det.

Det bästa du kan göra är att lägga upp filmen här. har varit med flera gånger att butiken försöker skicka vidare en direkt till tillverkaren och då ber jag de bara följa konsumentköplagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Har du någon källa på det?

Jag är beredd att verkligen inte hålla med. Det finns absolut saker du kan utsätta en produkt för som gör att den går sönder och då är det väl klart du inte kan reklamera den.

Erfarenhet med reklamationer i yrket.
Det står alltid vad produkten är avsedd förr och ip klass, om annat så skall det framgå om det inte är uppenbart

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Webhallen
Skrivet av muSashi:

Ärligt Patrik, här kunde du ha uttryckt dig mer ödmjukt. Det hade räckt med att skriva att kunden är varmt välkommen att återkomma om det fortfarande skulle vara fel på varan efter hen hämtat ut den. Bara för verkstaden inte hittade något fel första gången så betyder det inte att felet inte finns där.
Har själv varit med om att ibland krävs det att man skickar in varan ett par gånger innan felet upptäcks.

Jag håller med, jag kunde ha uttryckt mig bättre här och självfallet stämmer det du säger, jag ser en braseld och mitt enda fokus är att ta reda på vad som har hänt och berätta vår sida av det hela och se om det är något jag kan göra, jag är inte utbildad kundtjänstmedarbetare och börjar känna att jag kanske borde ersättas av en här på forumet också då detta lynchmobfenomen har rotat sig hårt här på forumet tyvärr.

-------------------------

Känner att jag har inget mer att tillföra till denna tråd och har någon några synpunkter på detta så kan ni fortsättningsvis kontakta vår kundtjänst.

Over and out
/Patrik

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Fast det där är ju två helt orelevanta händelser.

Elektronik är känsligt, saker kan börja glappa pga hårda stötar.

Om jag tappar mitt headset i backen så plasten spricker är det svårt att hävda att det ska gå att reklamera den, är inte det en lite mer rättvis jämförelse?

Nu vet jag inte om det är mjukvara som strular med farthållaren, men om det är ett fysiskt fel är det väl inte helt omöjligt att det skulle kunna hända pga en oförsiktigt hanterad scooter?

Fast det skrev jag ju. I det andra svaret i inlägget.

Men ingen i tråden vet ju inte i vilket skick elcyklen är. Vad det är för skador på den, och var. Om det nu är det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Jag håller med, jag kunde ha uttryckt mig bättre här och självfallet stämmer det du säger, jag ser en braseld och mitt enda fokus är att ta reda på vad som har hänt och berätta vår sida av det hela och se om det är något jag kan göra, jag är inte utbildad kundtjänstmedarbetare och börjar känna att jag kanske borde ersättas av en här på forumet också då detta lynchmobfenomen har rotat sig hårt här på forumet tyvärr.

-------------------------

Känner att jag har inget mer att tillföra till denna tråd och har någon några synpunkter på detta så kan ni fortsättningsvis kontakta vår kundtjänst.

Over and out
/Patrik

Lynchmob? Det är mild kritik till undermåliga processer.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av johanandersson:

Lynchmob? Det är mild kritik till undermåliga processer.

Nja, det är fan många högafflar.

Men det är kul att ni skrämmer bort representanter från företag som är här för att hjälpa till

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Nja, det är fan många högafflar.

Både och. Webhallens första inlägg är det mest uppduttade...

Edit: Men vi rör oss mot en lågkonjektur så det kommer uppstå mer friktion....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

[...]detta lynchmobfenomen har rotat sig hårt här på forumet tyvärr.

Att kalla sina kunder för en 'lynchmobb' är ju ett rätt bra kvitto på att du inte är mediatränad om man säger så, men det är ju bra att den insikten finns i alla fall.
Insikten att det inte är en lynchmobb utan bara en grupp personer som i princip säger att de också hade vart besvikna med hanteringen och vill ha en förklaring saknas dock helt.

Skrivet av Lagerlöf:

Nja, det är fan många högafflar.

Men det är kul att ni skrämmer bort representanter från företag som är här för att hjälpa till

Ska man gulla med dem eller vadå? Att de har en representant här är för att hålla nere mängden negativa inlägg och agera reklampelare. Då måste de ju kunna hantera rimlig kritik. Vill de bara visa upp sig utan att riskera att få frågor eller kritik så finns det stora fina banners till höger och vänster de kan betala pengar för att använda.

Permalänk
Skrivet av Webhallen:

Jag håller med, jag kunde ha uttryckt mig bättre här och självfallet stämmer det du säger, jag ser en braseld och mitt enda fokus är att ta reda på vad som har hänt och berätta vår sida av det hela och se om det är något jag kan göra, jag är inte utbildad kundtjänstmedarbetare och börjar känna att jag kanske borde ersättas av en här på forumet också då detta lynchmobfenomen har rotat sig hårt här på forumet tyvärr.

-------------------------

Känner att jag har inget mer att tillföra till denna tråd och har någon några synpunkter på detta så kan ni fortsättningsvis kontakta vår kundtjänst.

Over and out
/Patrik

Bra att du pudlar men snacka om att ta en enkel utväg genom att kalla det en lynchmobb.

Edit: hoppas som många andra att ni är kvar på forumet (utan att vara för känsliga för kritik), det är jättebra och väldigt uppskattat att ni är här och svarar!

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Bra att du pudlar men snacka om att ta en enkel utväg genom att kalla det en lynchmobb.

Ja alltså det är ju inget vidare bra sätt att vinna kunder på skulle jag vilja påstå

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mystah:

Vänta här nu lite, jag mailar med er kundservice och ni meddelar att inga fel hittas men när jag åker 6 mil för att hämta cykeln säger er butikschef i Sisjön att farthållaren är det enda som inte funkar men det är exakt det jag lämnat in den för? Jag är 36 år och har haft cykeln i 3 mån, jag tror knappast att det är några större skador på cykeln, så det där är rena jävla skit snacket.

Att tillägga är att ni redan vet att jag var i kontakt med både er och Xiaomi först månaden för detta felet, var den i dåligt skick när jag köpte den då antar jag?
Samt att om cykeln skulle vara i dåligt skick, så var det inget ni nämnde vid inlämning eller överhuvud taget faktiskt, men ni skriver ut det på ett forum? Det är äckligt då det inte stämmer heller.

Jag fotar gärna hela cykeln och lägger ut här, vi har satt fast en korg fram för att hunden åker i korgen, är det skrap från korgen ni tänker på?
Jag har förmodligen handlat på Webhallen för 100 k genom åren men detta är nu definitivt sista gången.

Just det här med "men ni skriver det på ett forum" blir ju dock jättekonstigt som argument; du har ju flyttat konversationen till ett forum, det är klart att du får svar på ett forum då?

Jag får iaf känslan att dina klagomål angående svaren du fått här till stor del härrör från att du får andra svar när du bytt kontaktväg och får prata med en helt annan person, som förmodligen lägger andra värderingar i det de ser i ärendet.

Att det inte blev ett svar som löser problemet är förstås en besvikelse, det köper jag. Men att det inte är exakt samma svar känns rätt naturligt.

Skrivet av Mystah:

Jag kan absolut fota cykeln såfort jag har den tillbaka.
Det är många bolag som kör med den ”att vi är bara mellanhand” men grejen är att den som säljer är den som är ansvarig för allt juridiskt, svårare är det inte.
Webhallen (som är ett så etablerat bolag) trodde jag var den sista som skulle köra denna stilen om jag ska vara ärlig…
Jag undrar vad deras VD skulle tycka om detta, 5 000 spänn och man kör lögner och har bemött mig dåligt som tusan, jag hade inte gillat det.

I detta fall lät det iofs inte som att det var det där allra vanligaste lata "vänd dig direkt till tillverkaren istället, vi blir bara en onödig mellanhand" utan snarare "vi har låtit tillverkarens serviceverkstad kolla på felet och de anser att varan är okej".

Min tanke är för det första att om vi förutsätter att felet existerar så ska du förstås få det åtgärdat.
MEN jag tror du behöver försöka tillföra mer information till ärendet om vad exakt felet är och framförallt hur det uppträder så att det står utom tvivel att det faktiskt finns ett fel som går att åtgärda, även om serviceverkstaden säger att de inte hittar något fel.
Det hjälper ju uppenbart inte att bara, som nu, trycka på hårdare eftersom du verkar få "det finns inget fel" som svar.

Om du nu får tillbaka cykeln om felet fortsätter (låter rimligt) så filma problemet om du har möjlighet, eller demonstrera det för butiken på annat sätt. Orden i ärendet verkar uppenbart inte räcka till för att butiken ska vilja gå emot serviceverkstadens ord att cykeln är okej.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Just det här med "men ni skriver det på ett forum" blir ju dock jättekonstigt som argument; du har ju flyttat konversationen till ett forum, det är klart att du får svar på ett forum då?

Jag får iaf känslan att dina klagomål angående svaren du fått här till stor del härrör från att du får andra svar när du bytt kontaktväg och får prata med en helt annan person, som förmodligen lägger andra värderingar i det de ser i ärendet.

Att det inte blev ett svar som löser problemet är förstås en besvikelse, det köper jag. Men att det inte är exakt samma svar känns rätt naturligt.

I detta fall lät det iofs inte som att det var det där allra vanligaste lata "vänd dig direkt till tillverkaren istället, vi blir bara en onödig mellanhand" utan snarare "vi har låtit tillverkarens serviceverkstad kolla på felet och de anser att varan är okej".

Min tanke är för det första att om vi förutsätter att felet existerar så ska du förstås få det åtgärdat.
MEN jag tror du behöver försöka tillföra mer information till ärendet om vad exakt felet är och framförallt hur det uppträder så att det står utom tvivel att det faktiskt finns ett fel som går att åtgärda, även om serviceverkstaden säger att de inte hittar något fel.
Det hjälper ju uppenbart inte att bara, som nu, trycka på hårdare eftersom du verkar få "det finns inget fel" som svar.

Om du nu får tillbaka cykeln om felet fortsätter (låter rimligt) så filma problemet om du har möjlighet, eller demonstrera det för butiken på annat sätt. Orden i ärendet verkar uppenbart inte räcka till för att butiken ska vilja gå emot serviceverkstadens ord att cykeln är okej.

Jag skrev inte att dom inte får skriva här i forumet, läs igen.

Om jag har lämnat in cykeln för att farthållaren dör efter några sekunder och butiken känner till detta men att dom inte anser det som ett fel. Hur kan det bli oklart menar du?
Läs tråden återigen!

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mystah:

Jag skrev inte att dom inte får skriva här i forumet, läs igen.

Som jag förstått det så är du besviken över att det framkom att de har någon form av synpunkt på cykelns skick när de svarade här i forumet, och är särskilt besviken över att detta framkom här istället för någon annanstans?
Så förstod jag det du skrev, och det var detta jag besvarade. Om du menar något annat får du gärna förtydliga.

Skrivet av Mystah:

Om jag har lämnat in cykeln för att farthållaren dör efter några sekunder och butiken känner till detta men att dom inte anser det som ett fel. Hur kan det bli oklart menar du?
Läs tråden återigen!

Tillverkarens serviceverkstad verkar efter att ha tittat på cykeln anse att det inte finns något fel, så på den punkten verkar ord stå mot ord angående om det faktiskt finns ett fel eller inte.
Butiken verkar i nuläget gå på serviceverkstadens linje, därav att jag föreslog att förtydliga "bevisläget" bortom bara ord.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Jag håller med, jag kunde ha uttryckt mig bättre här och självfallet stämmer det du säger, jag ser en braseld och mitt enda fokus är att ta reda på vad som har hänt och berätta vår sida av det hela och se om det är något jag kan göra, jag är inte utbildad kundtjänstmedarbetare och börjar känna att jag kanske borde ersättas av en här på forumet också då detta lynchmobfenomen har rotat sig hårt här på forumet tyvärr.

-------------------------

Känner att jag har inget mer att tillföra till denna tråd och har någon några synpunkter på detta så kan ni fortsättningsvis kontakta vår kundtjänst.

Over and out
/Patrik

Tycker du allt som oftast gör ett bra jobb, och jag och många andra uppskattar din öppna kommunikation, men ibland blir det fel. Du är bara människa som alla andra.
Ibland är det bättre att bara svara kort och koncist och vara saklig och sköta kommunikationen med kund via PM.

Bara dra lärdom av detta och gå vidare, jag hoppas du inte slutar vara så aktiv på forumet som du ändå är!

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Som jag förstått det så är du besviken över att det framkom att de har någon form av synpunkt på cykelns skick när de svarade här i forumet, och är särskilt besviken över att detta framkom här istället för någon annanstans?
Så förstod jag det du skrev, och det var detta jag besvarade. Om du menar något annat får du gärna förtydliga.

Tillverkarens serviceverkstad verkar efter att ha tittat på cykeln anse att det inte finns något fel, så på den punkten verkar ord stå mot ord angående om det faktiskt finns ett fel eller inte.
Butiken verkar i nuläget gå på serviceverkstadens linje, därav att jag föreslog att förtydliga "bevisläget" bortom bara ord.

Det stämmer men så tolkade inte jag ditt första svar.
”Just det här med "men ni skriver det på ett forum" blir ju dock jättekonstigt som argument; du har ju flyttat konversationen till ett forum, det är klart att du får svar på ett forum då?”

Butikschefen i Sisjön har cykeln nu och testade den själv och vet om felet men däremot så menar dom på att farthållaren bara är en funktion så om den funkar eller ej spelar ingen roll mer eller mindre.

Visa signatur

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mystah:

Det stämmer men så tolkade inte jag ditt första svar.
”Just det här med "men ni skriver det på ett forum" blir ju dock jättekonstigt som argument; du har ju flyttat konversationen till ett forum, det är klart att du får svar på ett forum då?”

Butikschefen i Sisjön har cykeln nu och testade den själv och vet om felet men däremot så menar dom på att farthållaren bara är en funktion så om den funkar eller ej spelar ingen roll mer eller mindre.

Men det är ju inte bara orimligt, det är ju sjukt orimligt...

Se om du inte kan få det bekräftat på mail av butikschefen att det faktiskt ÄR fel på farthållaren, då borde det blir betydligt lättare att driva det framåt sedan?

edit:Stavning

Visa signatur

Intel Core i5-3570K Processor || AMD Radeon HD 7970 || MSI Z77A-G45 (MS-7752)
3DMark06 30 781, SM2.0 Score - 11982 - HDR/SM3.0 Score 15632 - CPU Score 7631

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Nej, men du kanske måste reklamera istället för att ta det på garanti? Var det inte det som var poängen?

Förfarandet är exakt detsamma. Du anmäler det på samma sätt och det är upp till företaget att avgöra om det är inom eller utanför garantitiden och hantera det därefter.

Skrivet av Lagerlöf:

En produkt som behandlas dåligt är mer benägen att gå sönder.

En produkt av låg kvalitet är mer benägen att gå sönder och bli sliten av vanligt användande.

Att något är "i dåligt skick" har ingenting att göra med hur vida produkten har hanterats felaktigt eller om det är normalt slitage som uppstår väldigt fort p.g.a. bristande kvalitet.

Skrivet av Mystah:

Jag kan absolut fota cykeln såfort jag har den tillbaka.
Det är många bolag som kör med den ”att vi är bara mellanhand” men grejen är att den som säljer är den som är ansvarig för allt juridiskt, svårare är det inte.
Webhallen (som är ett så etablerat bolag) trodde jag var den sista som skulle köra denna stilen om jag ska vara ärlig…
Jag undrar vad deras VD skulle tycka om detta, 5 000 spänn och man kör lögner och har bemött mig dåligt som tusan, jag hade inte gillat det.

Det känns dock som Webhallens arbetssätt som du beskriver. Det är åtminstone min upplevelse av detta fiffel och båg företag. När dom inte ens klarar av att välja rätt storlek på emballage när man handlar prylar så kartongen spricker och GÅR UPP (förutom överpackad, så var det bara 1 tejpremsa som inte klarade av att hålla emot) under frakten och sedan skyller ifrån sig på att Postnord vägrar godta deras reklamation och därför anser att du som kund ska ta smällen vittnar väl egentligen exakt om hur lågt dom behandlar sina kunder. Inte ens Glocalnet var så låga...

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Att kalla sina kunder för en 'lynchmobb' är ju ett rätt bra kvitto på att du inte är mediatränad om man säger så, men det är ju bra att den insikten finns i alla fall.
Insikten att det inte är en lynchmobb utan bara en grupp personer som i princip säger att de också hade vart besvikna med hanteringen och vill ha en förklaring saknas dock helt.

Jag gillar inte tonen. När jag skummar genom tråden så ser jag att Webhallen-Patrik skriver kort och koncist om den informationen han har framför sig i ärendet och förmedlar vad tillverkarens servicefolk har att säga. Varpå flera läser hans inlägg mycket illvilligt som ett sorts slutgiltigt utlåtande. Även den korta kommentaren om kassering läses med en antagonistisk inre röst, märker jag hos många.

"Från att ditt ärende är redo för utlämning så kommer produkten att avyttras eller kasseras i enlighet med lag (1985:982) om näringsidkarens rätt att sälja saker som inte har hämtats. (nej vi kommer inte sälja den vidare)"

Har trådskaparen inlett ett ärende hos ARN så kommer det påverka när ärendet är avklarat och utlämning redo. Kommentaren om destruering hellre än försäljning tycker jag låter rimlig och är menad att Webhallen inte ämnar ha ekonomiskt incitament till att spela Allan i ärendet. Det är en förhållandevis prisbillig pryl vars undersökningskostnad, transporter och eventuellt låga andrahandsvärde med ganska liten fantasi kan betraktas som utan värde.

Vi glada åskådare får ha i åtanke att vi betraktar en konflikt där vår insyn är begränsad. Trådskaparens beskrivning av situationen ges mycket välvilja och godartad tolkning i tråden, medan Webhallens snabba inlägg synas i alla detaljer ner till enskilda lagstöd hos vissa - och allmänt antagonistiskt allom. Tråkigt. Om dessa trötta drev fortskrider så får vi vara glada om forumet gästspelas ens av de där hopplösa intetsägande Microsoft-support bottarna i framtiden.

Upp till bevis vad ARN har att säga i ärendet.

Permalänk

Jag har jobbat i service- och reklamation på en konkurrerande kedja till Webhallen. Det var visserligen ett tag sedan, men såhär funkade hos oss då:

För det första ska vi skilja på garanti (ÅF har bevisbördan - garanti är alltid frivilligt från ÅF) och reklamation (kunden har bevisbördan).

Garanti kan vara mer generös än det du har rätt till enligt konsumtköplagen, men det kan också finnas villkor. Garanti kan även omfatta fel som uppstår som kanske inte är ursprungliga. T.ex. så upphör generellt all garanti på skrivare när du använder en bläckpatron som är från en annan tillverkare än tillverkarens egna bläckpatroner. Ett villkor i den garanti som ges mot en elsparkcykel skulle kunna vara att farthållaren inte omfattas av garanti. Garanti upphör generellt att gälla vid onormalt användande/onaturligt slitage. Vad detta innebär rent konkret är väldigt svårt att svara på, men hos oss var t.ex. tappmärken på en laptop som sen hade en mekanisk hårddisk som inte ville starta ett onormalt användande. Lika så om laptopen var fylld av mycket damm som sen orskade t.ex. överhettning - att inte rengöra sin dator sågs nämligen som att man inte skött skötselanvisningarna.

Reklamation gäller bara ursprungliga fel eller fel som uppstod innan konsumenten fått varan. Generellt anses fel som uppkommer inom 6 månader från köpedatum vara ursprungliga fel. ÅF kan då välja att laga felet, ersätta varan med likadan/motsvarande vara, ge avdrag på priset eller häva köpet (konsumenten får alla pengar tillbaka) och ta tillbaka varan. Skulle det vara så att konsumenten reklamerar sin vara tre gånger eller mer för samma fel (konstaterat fel) som ÅF misslyckas med att laga så har konsumenten rätt att häva köpet.

Där jag arbetade så var det av oerhörd vikt att man uttryckligen sa att man ville reklamera - annars sköttes ärendet som ett garantiärende med de för- och nackdelar det innebar. Jag vet dock inte om så är fallet hos Webhallen.

Till syvende och sist ska man alltid komma ihåg att man pratar och kommunicerar med andra människor när det gäller sådana här ärenden. Att vara upprörd, hota med ARN, hota med att aldrig mer handla där etc etc aldrig kommer köpa dig någon välvilja. Kan ÅF ibland ge något olika besked beroende på vem man pratar med? Ja - det är olika svar från olika personer. Ingen vill dig något illa - men de vill inte heller bjuda dig på goodwill om du inte är trevlig och resonabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananapa1:

Till syvende och sist ska man alltid komma ihåg att man pratar och kommunicerar med andra människor när det gäller sådana här ärenden. Att vara upprörd, hota med ARN, hota med att aldrig mer handla där etc etc aldrig kommer köpa dig någon välvilja. Kan ÅF ibland ge något olika besked beroende på vem man pratar med? Ja - det är olika svar från olika personer. Ingen vill dig något illa - men de vill inte heller bjuda dig på goodwill om du inte är trevlig och resonabel.

Att se "hota med ARN" som något otillåtet är absurt. Det är bokstavligen kundens enda tillvägagångssätt när företagen inte uppfyller sitt ansvar och borde vara det mest naturliga "hotet".

Om det skulle vara något fel med den möjligheten så säger du i princip att kunden ska vika sig och förlita på företagens goda vilja.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Skrivet av johanandersson:

Att se "hota med ARN" som något otillåtet är absurt. Det är bokstavligen kundens enda tillvägagångssätt när företagen inte uppfyller sitt ansvar och borde vara det mest naturliga "hotet".

Om det skulle vara något fel med den möjligheten så säger du i princip att kunden ska vika sig och förlita på företagens goda vilja.

Det har jag aldrig skrivit. Nu tolkar du mitt inlägg väldigt fientligt.

Det lönar sig aldrig att hota med något. Oavsett om det är ARN eller vad det nu må vara. Upplever man att ÅF inte uppfyller sina åtaganden ska man självklart anmäla till ARN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Att se "hota med ARN" som något otillåtet är absurt. Det är bokstavligen kundens enda tillvägagångssätt när företagen inte uppfyller sitt ansvar och borde vara det mest naturliga "hotet".

Om det skulle vara något fel med den möjligheten så säger du i princip att kunden ska vika sig och förlita på företagens goda vilja.

Tycker inte det framställdes som "otillåtet" utan snarare ett rimligt påpekande att det kan bli direkt kontraproduktivt sett till möjligheten att nå en frivillig lösning om man är för ivrig med att komma dragandes med "hot"/ultimatum och liknande.

Sedan är ARN förstås inte det *enda* tillvägagångsättet i ett ärende man anser inte sköts korrekt, snarare ett slags "genväg" för konsumenten att få något slags konsumenträttslig rekommendation med viss tyngd, jämfört med att faktiskt ta ärendet till rätten.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av Webhallen:

Vi kan goodwilla avgiften för att verkstaden inte har hittat något men vi kan inte byta ut något som vår verkstad ej hittar fel hos.
/Patrik

Underligt att ni inte bryr er mer om ert varumärke än att en ovillig underleverantör tillåts besudla er.

Hålla sig borta från Webhallen, check!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananapa1:

Reklamation gäller bara ursprungliga fel eller fel som uppstod innan konsumenten fått varan. Generellt anses fel som uppkommer inom 6 månader från köpedatum vara ursprungliga fel.

För framtida läsare. Vi har en ny konsumentköplag sedan 1 maj. Idag gäller:

"Ett fel som visar sig inom två år efter det att varan avlämnades, eller i fall som avses i 14 § andra stycket inom den tid som anges där, ska anses vara ett fel som näringsidkaren svarar för, om inte näringsidkaren visar något annat eller detta är oförenligt med varans eller felets art."

Permalänk
Skrivet av ducedo:

För framtida läsare. Vi har en ny konsumentköplag sedan 1 maj. Idag gäller:

"Ett fel som visar sig inom två år efter det att varan avlämnades, eller i fall som avses i 14 § andra stycket inom den tid som anges där, ska anses vara ett fel som näringsidkaren svarar för, om inte näringsidkaren visar något annat eller detta är oförenligt med varans eller felets art."

Intressant, då lärde jag mig något nytt idag. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Hej

Nu har jag pratat med vår RMA-chef och vår sida storyn lyder såhär:

Sparken har skickats till Xiaomis huvudleverantör där en tekniker har testkört scootern i 4km utan att beskrivet fel har uppkommit.
Den meföljande skickbeskrivningen indikerar dessutom att skicket på scootern inte är i tipptopp skick.

Nu är vi medlare mellan kund och verkstad och vår verkstad säger att scootern är OK, om kund då ej vill hämta ut scootern så hamnar vi i ett dödläge där vi inte kan lagra scootern i all oändlighet.

Från att ditt ärende är redo för utlämning så kommer produkten att avyttras eller kasseras i enlighet med lag (1985:982) om näringsidkarens rätt att sälja saker som inte har hämtats. (nej vi kommer inte sälja den vidare)

Vi kan goodwilla avgiften för att verkstaden inte har hittat något men vi kan inte byta ut något som vår verkstad ej hittar fel hos.

/Patrik

Ooops. Vilket oseriöst svar @webhallen

Jag har handlat för ca 400 000 hos er, men efter att ha läst detta bullshit så väljer jag att ha handla någon annanstans framöver.

1. Ni är inte bara någon mellanhand. En reklamation är mellan er och TS, Det är ni som har ett avtal. Han har inte något avtal med verkstaden.

2. Vad är det för trams med att "Den inte var i topp-skick" Vad har det för relevans? Tar ni inte emot reklamationer av produkter som använts?

Så länge ni inte kan påvisa att han själv orsakat felet så har knappast övrigt skick någon betyelse alls. Och uppenbarligen har ni ju inte kunnat härleda det sk "inte är i tipptop" till att han orsakat problemet eftersom ni inte kan hitta det.

Nä detta beteende kommer iaf inte jag stötta i framtiden. Kommer välja mer seriösa butiker framledningsvis.

Ni brukade vara bra, men tydligen har ni sjunkigt till en riktigt usel nivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananapa1:

Det lönar sig aldrig att hota med något.

Förutom alltid i alla kontraktsförhållanden någonsin eftersom det är hela poängen med juridiskt bindande avtal. Det finns och ska finnas ett överhängande "hot" om rättsliga åtgärder vid tvist mellan parterna. En ARN-anmälan är ett väldigt mycket förenklat och lindrigt exempel på en juridisk åtgärd och den som påstår att det någonsin kan missgynna dig eller någon annan konsument är helt vilse eller försöker lura folk.

Överhuvudtaget är den här tråden full med folk som felaktigt verkar tro att konsumentförhållandet är nån form tvåsidigt vänskapsband. Alla dina konsumenträttigheter härstammar från en folklig ovilja att acceptera att bli överkörd och hur mycket haverist du än tycker att någon är så är det bara bra för dig och alla andra konsumenter att frågan stöts och blöts.

Den såkallad "lychmobben" herr webhallen.com beklagade sig över är bokstavligen talat den enda anledningen att ni någonsin fått något på garanti eller reklamation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananapa1:

Jag har jobbat i service- och reklamation på en konkurrerande kedja till Webhallen. Det var visserligen ett tag sedan, men såhär funkade hos oss då:

För det första ska vi skilja på garanti (ÅF har bevisbördan - garanti är alltid frivilligt från ÅF) och reklamation (kunden har bevisbördan).

Under de första två åren (var tidigare 6 mån) så har säljaren bevisbördan även för reklamationer enligt KKöpL.

Skrivet av Bananapa1:

Garanti kan vara mer generös än det du har rätt till enligt konsumtköplagen, men det kan också finnas villkor. Garanti kan även omfatta fel som uppstår som kanske inte är ursprungliga. T.ex. så upphör generellt all garanti på skrivare när du använder en bläckpatron som är från en annan tillverkare än tillverkarens egna bläckpatroner. Ett villkor i den garanti som ges mot en elsparkcykel skulle kunna vara att farthållaren inte omfattas av garanti. Garanti upphör generellt att gälla vid onormalt användande/onaturligt slitage. Vad detta innebär rent konkret är väldigt svårt att svara på, men hos oss var t.ex. tappmärken på en laptop som sen hade en mekanisk hårddisk som inte ville starta ett onormalt användande. Lika så om laptopen var fylld av mycket damm som sen orskade t.ex. överhettning - att inte rengöra sin dator sågs nämligen som att man inte skött skötselanvisningarna.

Japp, garanti är något frivilligt och kan innefatta nästan vilka villkor som helst så länge de inte är oskäliga.

Skrivet av Bananapa1:

Reklamation gäller bara ursprungliga fel eller fel som uppstod innan konsumenten fått varan. Generellt anses fel som uppkommer inom 6 månader från köpedatum vara ursprungliga fel. ÅF kan då välja att laga felet, ersätta varan med likadan/motsvarande vara, ge avdrag på priset eller häva köpet (konsumenten får alla pengar tillbaka) och ta tillbaka varan. Skulle det vara så att konsumenten reklamerar sin vara tre gånger eller mer för samma fel (konstaterat fel) som ÅF misslyckas med att laga så har konsumenten rätt att häva köpet.

Ett förtydligande: Ursprungliga fel = fel som uppstått p.g.a. omständigheter som förelåg vid köpet. T.ex. undermålig kvalitet som gör att en vara går sönder i förtid kan anses vara en sådan omständighet.

Skrivet av Bananapa1:

Där jag arbetade så var det av oerhörd vikt att man uttryckligen sa att man ville reklamera - annars sköttes ärendet som ett garantiärende med de för- och nackdelar det innebar. Jag vet dock inte om så är fallet hos Webhallen.

Trist när företag inte har kännedom om lagstiftningen. KKöpL är icke-dispositiv, så ett företag kan inte "välja bort" den lagen under några som helst omständigheter.

En reklamation är för övrigt bara ett påtalande om att det finns ett fel som konsumenten anser att säljaren ansvarar för. Det handlar alltså inte någon speciell lag som endast gäller när konsumenten uttalat det magiska ordet "reklamation".

När konsumenten reklamerat så är det upp till säljande företag att hantera den enligt KKöpL eller garanti. KKöpL sätter en miniminivå, så en garanti kan endast få företräde om konsumenten anser garantin mer förmånlig.

Skrivet av Bananapa1:

Till syvende och sist ska man alltid komma ihåg att man pratar och kommunicerar med andra människor när det gäller sådana här ärenden. Att vara upprörd, hota med ARN, hota med att aldrig mer handla där etc etc aldrig kommer köpa dig någon välvilja. Kan ÅF ibland ge något olika besked beroende på vem man pratar med? Ja - det är olika svar från olika personer. Ingen vill dig något illa - men de vill inte heller bjuda dig på goodwill om du inte är trevlig och resonabel.

God ton är absolut viktigt i mitt tycke. Brukar vid reklamationer förklara problemet och fråga "hur löser vi det?" istället för att omedelbart ställa krav...och jag har vid väldigt få tillfällen upplevt krångel.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Att hota med ARN är för det mesta lika effektivt som att hota med JO om man pratar med en myndighet. Vet inte hur många gånger människor "hotat" mig med media eller JO i min yrkesutövning och mitt svar är alltid: "det får du gärna göra, det är din fulla rätt." Det har lett till 0 kritik hos JO efter 16 år. Människor öht brukar inte reagera positivt vid hot så att försöka med den taktiken är ganska kontraproduktivt är min erfarenhet.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)