Hur förvarar ni kablar, adaptrar, och annan småelektronik?

Permalänk
Medlem

Hur förvarar ni kablar, adaptrar, och annan småelektronik?

Har alltid krigat med det. Tidigare hade jag de överallt. Sen gått över till att (försöka) ha de i en och samma låda. Nu lagt in de individuellt i ziplock- och fryspåsar i samma låda.

Men önskar jag hade något smidigare system.

Hur förvarar ni ert?

Permalänk
Medlem

Jag har alla kablar i en låda. Rullar ihop kablarna med over under-metoden och snurrar runt änden lite så den håller sig ihoprullad.

Permalänk
Medlem

Samma problem här. Övervakar denna tråden med spaning

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk

Ihoprullade märkta med typ av sladd och längd med en dynolabel.
Försöker använda sådana kardborre (https://www.biltema.se/kontor---teknik/kontor/kontorsmaterial...)
I en större låda där också tangentbord är i (älskar att byta tangentbord med jämna mellanrum så har nog 10 i rotation.... ), routrar..
I lådan har jag mindre lådor "Dator-kablar", "Telefoner" (kablar och gamla telefoner), "Hårddiskar", "Kablar övrig elektronik" (3.5 mm kablar, högtalarkabel), "Nätverk", "Raspberry pi"
Sedan rensas där med jämna mellanrum utefter kabeltyper inte behövs mer eller hårddiskar blir för små eller fel gränssnitt och allt är kopierat...

Lådan i sig är i garaget.

kom på mer saker.
Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk

Först undviker köpa dritt som inte har standardiserade kontakter för att minska ner antal kablar jag har med mig ute. Jag är så sugen på t.ex en multimeter för 6000kr, men så har den usb mini. (en kontakt som hos konsumenter dog ut runt 2008)

Annars lägger jag kablar i olika lådor, ofta ihop med deras utrustning.

Permalänk
Medlem

Plastbackar med lock. Är dock helt övertygad om att 90% av allt jag har sparat är sånt jag aldrig kommer ha användning för igen... men det kan vara bra att ha

Permalänk
Medlem

Jag brukar spara de små "brödpåse" öglorna och annat som följer med kablarna och återanvänder dem.
I regel brukar de som behövs till dags ligga i en skåplåda medan det som t ex behövs inuti ett chassi hamnar i en kartongbox i ett förråd tills de behövs.

Med det sagt, sladdar är ett aber trots allt.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Lite huller om buller i tre flyttkartonger.

Någon gång kanske man får lust att faktiskt gå igenom sakerna så man äntligen får slänga bort lite. Dock står det ju inte i vägen i förrådet.

Permalänk
Medlem

Flyttlåda full med fryspåsar med en sladd i varje, lite halvkaos, men de är separata i alla fall

Permalänk
Medlem

Längre kablar rullas ihop och stoppas i en tom toarulle.
Se till att ändarna syns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Längre kablar rullas ihop och stoppas i en tom toarulle.
Se till att ändarna syns.

Oh, den är smart. Den skal jag anamma.