Behöver er proffshjälp att välja en likvärdig dator <3

Permalänk
Medlem

Behöver er proffshjälp att välja en likvärdig dator <3

Hej alla underbara sweclockare!
Behöver sedemera er kunskap och hjälp gällande valet av ny dator som ska vara så likvärdig den jag har (Asus ZenBook 14 UM425 Pure 3 14").

https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/datorer/lapt...

Lång historia kort; Köpte datorn hos elgiganten i juni 2022 och kommer att få byta ut denna till en likvärdig då datorn skadades under en service. Datorn köptes av mig som outletvara till ett pris om 6300:- (ordinarie pris 9000:-).

Butikschefen har gått med på att byta ut datorn till en valfri likvärdig då denna inte längre finns kvar i deras sortiment, men till ett maxpris runt ordinarie summa. Kan tänka mig att de eventuellt går med på 10.000 med, men inte högre än så.

Jag kollar väldigt mycket på film och serier och uppskattar därför både bra bild- och ljudkvalitet. Gillar att kunna ta med mig datorn så den får gärna vara smidig och lätt med bra batteritid. Jag är ingen gamer så I7 processor är något överflödigt. Gillar dock att datorn är snabb men det lär den säkert vara även med en nyare i5a.

Alla tips uppskattas. Förhoppningsvis trillar det in bra rabatter under Black Friday så av den anledningen går det fint att ni även föreslår något dyrare dator med så länge prestandan är likande. Kan även lägga en summa emellan om det är så. För min del gör det inget om det är en outletvara heller så länge den är i någorlunda nytt skick.

Tack snälla på förhand. Er hjälp uppskattas oerhört mycket.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Sötast

Jag skulle föreslå att du knatar ner till en fysisk butik och klämmer och känner, kollar skärmar och känner på tangentbord.

Datorn du haft är inget utmärkande alls egentligen, standard konsumentgrejer. Alla gillar olika så klämma å känna är ovärderligt!

Permalänk
Medlem

Fyi: Din cpu avgör inte hur bra datorn är för gaming.

Det går nog inte att få en laptop med bra ljud. Målet är att få den så tunn som möjligt med så optimerad platshantering som möjligt och det gör det svårt att ha med bra ljud som dessutom inte ska riskera att skada andra komponenter.

Elgiganten "tjuvstartar" som Black Friday ikväll för medlemmar, dra dit om du har tid mellan 19 och 21. Du har ju lite klart för dig vad du tycker är viktigt - vikt, skärm och batteri. Enda jag kan skicka med dig är att välja en med 16gb ram.