Omskolning till utvecklare, för gammal?

Permalänk
Medlem

Omskolning till utvecklare, för gammal?

Jag är 33 fyller, snart 34. Jag undrar hur arbetsmarknaden för utvecklare ser ut rent åldersmässigt, är åldersspannet 34-40 för gammal (gällande att skola om sig) för IT-branschen med fokus på programmering? Någon som har erfarenhet av rekrytering inom denna bransch?

Permalänk
Medlem

Man är aldrig för gammal för att lära sig något nytt. Började själva plugga Dataspelsutveckling - Programmering i fjol vid exakt samma ålder. ^_^

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kpist89:

Jag är 33 fyller, snart 34. Jag undrar hur arbetsmarknaden för utvecklare ser ut rent åldersmässigt, är åldersspannet 34-40 för gammal (gällande att skola om sig) för IT-branschen med fokus på programmering? Någon som har erfarenhet av rekrytering inom denna bransch?

Det finns helt klart viss åldersdiskriminering i denna bransch, kanske med all rätt då jag själv vid 42 inte är lika kvicktänkt som i 20-årsåldern. Ofta kompenserar ju erfarenhet detta utan större problem, och jag tror även en viss mognad och ödmjukhet som kommer med åldern är en viss fördel. Så att vara "ny" äldre kan ju vara ett problem om man helt saknar erfarenhet. Men jag tror inte under 40 är ett stort problem med tanke på att det skriks efter folk vad jag märker iaf. Man kan alltid hitta något jobb, och erfarenhet kan gå väldigt snabbt att få. Man lär sig mer de första 6 månader på ett jobb än under flera års utbildning, typ.

Permalänk

Snart 34 år är inte så gammal.

Annars är systemutvecklare som vilket yrke som helst. Såklart man kan börja när man är äldre, men kombinationen äldre, ont om tid att läsa på i sin fritid med annat är inte bra.

Så en 18åring som vill bli bilmekaniker men inte ens har bytt däck på en bil innan, ja det går att lära sig. +50åringen i samma sits, ja det är nog lite väl sent att börja lära sig för att man ska ha det som heltidsjobb. Exakt samma gäller systemutvecklingsyrket.
Där det inom detta yrke handlar om så mycket mer än att enbart koda. Är man grym på datorer innan eller tvärt emot påverkar ens möjligheter otroligt mycket. T.ex. en person som har jobbat som nätverkstekniker i 10år har ett stort försprång emot en person med ett icke datarelaterat yrke när den ska lära sig koda.

Permalänk
Medlem

Har en kollega som skola om sig vid +35 års åldern till IT (från en bransch som har noll relevans till IT). Personen i fråga anställde vi direkt denne gått klart sin utbildning och jobbar nu som systemutvecklare. Av min erfarenhet så har ju då åldern ingen betydelse, branschen skriker efter olika utvecklare/programmerare. Du lär ju jobba +30 år till och bara satsa på det yrke som du vill jobba med.

Permalänk
Medlem

Jag anställer mycket hellre någon med lite livserfarenhet och generell livserfarenhet än någon 19-åring som tror att arbetslivet är samma räkmacka som i skolan.

Go for it!

Skrivet av IMPANI:

Har en kollega som skola om sig vid +35 års åldern till IT (från en bransch som har noll relevans till IT). Personen i fråga anställde vi direkt denne gått klart sin utbildning och jobbar nu som systemutvecklare. Av min erfarenhet så har ju då åldern ingen betydelse, branschen skriker efter olika utvecklare/programmerare. Du lär ju jobba +30 år till och bara satsa på det yrke som du vill jobba med.

Tyvärr skriker branschen efter seniora utvecklare, inte utvecklare generellt. Men det är ändå stor möjlighet att få ett första jobb. Man ska dock inte tro att hela livet löser sig automatiskt för att man kan skriva några if-satser, som en del verkar tro (många av dem verkar ha tittat på för många clickbait-videor om ämnet).

Permalänk
Medlem

När jag läste var en av mina kursare ~55 år, han hade lämnat sin förra yrkesbana på grund av utbrändhet.
Han fick kämpa längre än mig för att hitta ett jobb men har nu landat ett jobb där han trivs grymt bra.

Eftersom han kunde, så tycker jag att ålder är en skitdålig anledning att inte fullfölja ett karriärbyte om det är vad du drömmer om.

Permalänk

Din ålder är inget problem alls. Jag kan tänka mig att det är svårare att vara äldre i en bransch där efterfrågan inte är så stor däremot men it är riktigt hett just nu. Det svåraste skulle jag vilja säga är att hitta första uppdragen vilket gör jag är rekommenderar en YH (yrkeshögskola) där man har 2 praktikperioder. Då hinner man nätverka lite och kommer ut i arbete snabbare om det är poängen.

Jag sadlade själv om för 5 år sedan, är nu 36. Våra kursare var mellan 20-55 år ungefär. Dem som var vettiga hade absolut inga problem att få arbete innan vi ens studerat färdigt, tom några som var talanglösa fick jobb efter ett tag.

Permalänk
Medlem

Du är aldrig för gammal, kör bara

Permalänk
Medlem

Jag är 48 år gammal och jobbar i en mellanstor stad i södra delen av landet.
I våras tog jag examen från en 2-årig YH i webbutveckling med .NET och JS.
Några veckor innan examen hade jag ett erbjudande från min LIA-plats och ett erbjudande från en ansökan på en platsannons.
Jag valde till slut att gå på det andra erbjudandet.
Har nu jobbat där sedan slutet på augusti och det är riktigt roligt att få börja på den här nya banan.

Är du intresserad tycker jag du skall köra på.
Som allra minst kommer du lära dig verktyg som är mycket användbara framöver.

Visa signatur

Herman

Permalänk
Medlem

Go for it!

Jag började läsa Datavetenskap vid 28 års ålder - klar vid 31. Fick massvis med jobberbjudanden så valde det som lät roligast. Nu har jag jobbat cirka 5 månader, trivs så sjukt bra. Kan säga att det är MYCKET roligare att arbeta med systemutveckling än de uppgifterna man får i skolan.

Dagarna går väldigt fort, massvis med bra förmåner (inte för alla arbetsplatser, men generellt) att du kan vara väldigt flexibel och jobba hemifrån när du vill. Kan vara ganska skönt att vara på kontoret fram till lunch, få lite miljöombyte/gå och träna och sedan köra vidare hemifrån.

Lönen är också väldigt bra. Jag jobbade skift tidigare på ett relativt välavlönad arbetsplats, ändå tjänar jag redan bättre direkt efter examen.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Får dra min favoritanekdot angående ålder och lära sig:

Min mamma jobbade med äldre när hon var yrkesaktiv och pratade med en 97-årig farbror. Han hade precis börjat plugga franska utan att kunna ett enda ord innan! När mamma frågade varför han började läsa språk vid så hög ålder så svarade han: "Jo se, damerna gillar när man pratar franska"!

Så ALDRIG för sent att börja leva eller att lära sig nytt! Kör på!

*ps, din ålder anser majoriteten av svenska befolkningen vara ung

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

Har du sökt till skolan ännu?