M.2 SSD som plötsligt försvunnit?

Permalänk
Medlem

M.2 SSD som plötsligt försvunnit?

Hej!

Min CPU-kylare gick sönder och jag bytte ut den.

När jag var klar märkte jag att min SSD:
Kingston NV1 M.2 2TB
M.2 2280 / 2 TB / PCI Express 3.0 x4 (NVMe)

plötsligt "försvunnit".

Jag ser den inte i BIOS eller "Diskhantering" (kör win 10). Jag rörde den inte när jag bytte ut kylaren, och bara en dag innan flyttade jag över lite grejer till den.

Hur kan jag felsöka detta?

Tack för er hjälp!

Permalänk
Medlem

Testa att koppla ur den och in den igen?

Hade du något ESD-skydd när du monterade av och på kylarna?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Testa att koppla ur den och in den igen?

Hade du något ESD-skydd när du monterade av och på kylarna?

Ja, det får väl bli ett första steg.

Nej xD

Går jag till Enhetshanteraren och väljer "Visa dolda enheter" är den där!

Enligt:
https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/hi-a-co...

kan det bero på "abrupt loss of power" vilket leder till, "Crucial SSD's controller locking itself, rendering the SSD inaccessible until reset with an SSD power cycle."

Fick ju några blåskärmar, antagligen pga överhettning medan jag höll på att testa med kylaren.

Min följdfråga blir då:

Vad innebär en SSD power cycle, och hur kan jag initiera en sådan? Om det som sägs i länken stämmer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbas:

Ja, det får väl bli ett första steg.

Nej xD

Går jag till Enhetshanteraren och väljer "Visa dolda enheter" är den där!

Enligt:
https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/hi-a-co...

kan det bero på "abrupt loss of power" vilket leder till, "Crucial SSD's controller locking itself, rendering the SSD inaccessible until reset with an SSD power cycle."

Fick ju några blåskärmar, antagligen pga överhettning medan jag höll på att testa med kylaren.

Min följdfråga blir då:

Vad innebär en SSD power cycle, och hur kan jag initiera en sådan? Om det som sägs i länken stämmer...

Förmodligen räcker det att du kopplar ur den och låter den vara urkopplad ett tag så att den tappar all ström.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Förmodligen räcker det att du kopplar ur den och låter den vara urkopplad ett tag så att den tappar all ström.

Okej, testar det sen och återkommer.

Vad tror du om "ett tag". Räcker en timme?

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbas:

Okej, testar det sen och återkommer.

Vad tror du om "ett tag". Räcker en timme?

Hittade detta:

Supposedly this trick can work without disassembling anything at all. If it’s a PC, turn the PC on and then hit whatever key boots the PC into the BIOS. Frequently it’s the DEL key or one of the function keys like F1, F2, F8 or F10. Let it sit for 30 minutes at the BIOS screen, then power down for 30 seconds and repeat.

på denna sida: https://dfarq.homeip.net/fix-dead-ssd/

Hade det varit en 2,5" SATA ssd hade man kunnat koppla in enbart strömkabeln, men ej datakabeln (sata) och låtit den sitta så i ca 30 min.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Hittade detta:

Supposedly this trick can work without disassembling anything at all. If it’s a PC, turn the PC on and then hit whatever key boots the PC into the BIOS. Frequently it’s the DEL key or one of the function keys like F1, F2, F8 or F10. Let it sit for 30 minutes at the BIOS screen, then power down for 30 seconds and repeat.

på denna sida: https://dfarq.homeip.net/fix-dead-ssd/

Hade det varit en 2,5" SATA ssd hade man kunnat koppla in enbart strömkabeln, men ej datakabeln (sata) och låtit den sitta så i ca 30 min.

Tack!

Testar detta nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Hittade detta:

Supposedly this trick can work without disassembling anything at all. If it’s a PC, turn the PC on and then hit whatever key boots the PC into the BIOS. Frequently it’s the DEL key or one of the function keys like F1, F2, F8 or F10. Let it sit for 30 minutes at the BIOS screen, then power down for 30 seconds and repeat.

på denna sida: https://dfarq.homeip.net/fix-dead-ssd/

Hade det varit en 2,5" SATA ssd hade man kunnat koppla in enbart strömkabeln, men ej datakabeln (sata) och låtit den sitta så i ca 30 min.

Skrivet av robbas:

Tack!

Testar detta nu!

Hjälpte tyvärr inte

Testar att ta ur den, och väntar en timme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbas:

Hjälpte tyvärr inte

Testar att ta ur den, och väntar en timme.

Inte det heller :/

Avinstallera enhet i Enhetshanteraren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbas:

Inte det heller :/

Avinstallera enhet i Enhetshanteraren?

Kanske kan hjälpa.

Den syns inte heller i Kingston SSD Manager? Finns här om du inte redan har det installerat: https://media.kingston.com/support/downloads/KSM_setup_1.5.2....

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Kanske kan hjälpa.

Den syns inte heller i Kingston SSD Manager? Finns här om du inte redan har det installerat: https://media.kingston.com/support/downloads/KSM_setup_1.5.2....

Okej, jag har listat ut vad problemet var - och det var en dum grej.. Såklart.

Under hela problemet med överhettning av CPU och byte av kylare måste någon krasch gjort att BIOS gick tillbaka till default settings, med PCI-E (X1 eller dylikt?). Den inställningen måste manuellt ändras till M.2 - vilket inte är på per default på moderkortet jag har ASUS Z97-A. Så bytte från X1 (eller vad default nu heter) till M.2 och - tada!

Tack för din hjälp iaf @shugge!

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbas:

Okej, jag har listat ut vad problemet var - och det var en dum grej.. Såklart.

Under hela problemet med överhettning av CPU och byte av kylare måste någon krasch gjort att BIOS gick tillbaka till default settings, med PCI-E (X1 eller dylikt?). Den inställningen måste manuellt ändras till M.2 - vilket inte är på per default på moderkortet jag har ASUS Z97-A. Så bytte från X1 (eller vad default nu heter) till M.2 och - tada!

Tack för din hjälp iaf @shugge!

Ah, toppen att du listade ut det och att allt löste sig

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34