Dagens fynd — Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Det kan ju vara så att de förhandlat sig till ett antal exemplar med lägre inköpspris än normalt, just för att locka folk? Då går de inte med förlust på dessa men råkar de sedan sälja 10 ggr fler pga datorhaveri hamnar de ju i en rävsax. Antingen sväljer de förlusten på PR-kontot eller så gör de en massa kunder besvikna och arga, vilket riskerar att bli dyrt i långa loppet.

Om jag har förstått det rätt så sålde de en bit över 200 styckna 5800X3D även fast det bara vara tänkt att sälja 50st men pågrund av deras hemsida inte pallar av trycket så hinner inte spärren gå igenom. Så jag är 99% säker på att det gick i förlust på just denna cpu.

Men varför bryr sig alla om de säljer produkter till förlust pris eller inte så länge erbjudandet är bra så är jag nöjd.

Sen så är vinst mariginal realtivt låg på e handel också bara att kolla upp företaget själv så kan ni se att vinst marginal låg på runt 6% föra året.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Klart det inte görs bara för de är givmilda men det är inget nytt att sälja saker till förlust. Man kan se det som en utgift för PR, kanske dra av på skatten också och passa på och sälja lite annat också som inte är förlust på.

Jag har erfarenhet från annan bransch där man har en vara till förlust som ska dra folk till butiken och köpa annat.

Det är helt klart marknadsföring, det är en riktad marknadsföringskampanj mot Sweclockers där de är villiga att acceptera en viss förlust på vissa produkter för goodwill och mind share. Alternativt kan de spendera samma mängd pengar på att annonsera i en tidning, på gatan, youtube videos etc., men det lär kosta mycket, och inte nödvändigtvis vara lika effektiv på att nå ut till just den kundgruppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlommaNN:

Tack då är jag med. Så vad är smartast att göra, köpa de från amazon som är CL22 eller ersätta de nuvarande och leta upp 2x16gb med lägre CL?

Tips om du ska byta ut allt:

bra:
https://www.inet.se/produkt/5303935/kingston-fury-32gb-2x16gb...

bättre:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5827477

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Cuge:

Produkt: Sony WH-1000XM5
Länk: https://www.amazon.de/-/en/WH-1000XM5-Bluetooth-Cancelling-He...
Kategori: Hörlurar
Prisjakt: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=6219512
Pris: 305.95€ (drygt 3600kr med frakt och svensk moms)

Är dessa värda nästan dubbla priset jämfört med XM4 för 2000 från Halebop?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Dhanjel:

Kanske jag som är gammal, men det har varit extremt dåligt med pc-högtalare (2.1), bara massa headsets.
Nu var jag på jakt efter en av varje som presenter så jag är halvnöjd ändå

Ja, letar med efter det eller hellst utan sub.
https://www.dustinhome.se/product/5011137833/a2-wireless---wh...

De har jag kikat på länge, men det är saftigt med 2690 för de, de har alltid kostat så.

Någon som har tips på små snygga diskreta högtalare till datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av clappen:

På inets stream i tisdags sade dom att dom går back kraftigt på alla specialerbjudanden. Dom förlorade "sexsiffrigt" på erbjudandena.

Inte för att vara den som är den, och vad Inet säger stämmer säkert. Men det är en vanlig psykologisk förekomst att använda sig av överdriva uttalanden för att få någonting att verka bättre än vad det är. T.ex., om Inet säger att de går "kraftigt back" på deras specialerbjudanden kommer de förmedla att detta är superbra priser som de erbjuder, även fast det kanske egentligen inte är det. Vi som konsumenter har ingen insyn i vad som ligger bakom deras uttalanden, varvid det då kan användas för att förmedla felaktiga bilder till oss. Och det är inte direkt ovanligt att handlare, generellt sett, använder sig av fulknep för att påverka konsumenter på olika sätt. Hur som helst, bara för att tala för min egna del. När jag hör någon säga att de går "kraftigt back" på ett visst erbjudande så tänker jag åtminstone att det måste vara ett riktigt bra pris, vilket onekligen leder till vissa FOMO-vibbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Flash:

Då hade du tur. Min blev makulerad precis, men det räknade jag med.

Vilken tid la du ordern? Jag la min runt 07:30-07:40 och den är inte makulerad ännu.

Visa signatur

Errare human est

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalleKlockare:

Någon som sett något riktigt bra på en skaplig robotdammsugare? Gärna en tystgående.

Elgiganten har Dreame med tömningsstation för 3 500 kr, dvs 1 000 kr rabatt. Högg en dirr.

Visa signatur

Aorus X570 Elite | Ryzen 9 3900X | Vengence LPX DDR4 32 GB |
RTX 3090 Aorus Xtreme | Corsair RM1000x | Corsair 4000D Airflow | M2-1 1 TB - M2-2 500 GB | Samsung C49HG90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattias10:

Nån som kör Telia Fiber? Hur har det funkat för dig? Går detta att säga upp och förnya varje år? Tänkte säga upp mitt hos Tele2 men osäker vad jag ska byta till

I use Telia broadband as it's "exclusive" in my BRF. got 100/100 mandatory and pay 99kr for an upgrade to 500/500. I think it is fine. Download/upload match the contract. I have a few small incidents each year, but I suppose that has something to do with the router.

I think they are fine. Not the best in the world like the 1000/1000 for 249, but serves me well enough

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Är dessa värda nästan dubbla priset jämfört med XM4 för 2000 från Halebop?

no.
I paid 3990 for my xm3 when it was out in 2018 and think it's worth it. now I would not pay for 3000 SEK for a NC headset because I can play wait game.

I would say get a Bose QC SE for 1990 or XM4 for 2000. Much better deal. XM5 is better in some, worse in some. not worth it for 3600 SEK.

Permalänk
Skrivet av pemani:

Meta Quest 2 - 128 GB såldes förra året runt BF/jul för 3590 kr. Normalpriset var väl ca 3990 kr. Idag är billigaste 5289 kr.

Meta Quest 2 - 256 GB såldes i okt 2020 för 4190 kr. Normalpriset förra året var väl ca 4690 kr innan höjningen under hösten med ca 500 kr till ~5200. Idag är billigaste 6490 kr.

Så nej, det har blivit snuskigt mycket dyrare. Om det är någon gång jag ångrat att jag inte köpt det så är det ju Meta Quest 2 i okt 2020 för 4190. Övriga tider har det aldrig varit aktuellt och kommer nog aldrig att bli heller om inte priserna går ner betänkligt.

Jag skulle rekommendera att du väntar till nästa Meta connect där sanolikt kommer släppa Quest 3, så september typ.
SadlyItsBradly hade så got som 100% specsen och renderingarna på Quest Pro långt innan den vissades upp så om du kan vänta så gör det.
https://uploadvr.com/quest-3-schematics-specs-leaked/

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D - SWECBF22 | Corsair HX1500i – SWECBF22 | ASUS TUF GAMING X570-PLUS - SWECBF19 | Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | ASUS GeForce RTX 4090 24GB TUF Gaming | Noctua NH-U12A | Sennheiser HD 599 | Samsung 970 EVO Plus | Kingston NV1 2TB NVMe - SWECBF21 | Samsung 870 QVO 4TB SWECBF22 | Arctic Kylpasta MX-4 | Lenovo Legion 5 - 17,3" | Retro-Bit SEGA MD 8-B 2.4G M2 Grey | Xbox One Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av kniven:

Vilken tid la du ordern? Jag la min runt 07:30-07:40 och den är inte makulerad ännu.

Runt den tiden också, en kvart senare kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Är dessa värda nästan dubbla priset jämfört med XM4 för 2000 från Halebop?

Lite input från mig. Har Sony XM3, Bose QC35 ii, Airpods Pro och Airpods Pro 2.

Kan inte uttala mig när det kommer till nyare modellerna, men tycker personligen att Sony har jätte bra ljud med egen EQ. Tycker dock att Airpods Pro 2 har bäst brusreducering samt transparency/aware mode. Bose QC-modellerna har bäst komfort (sambons Bose 700 var ej lika bekväm) och Airpods är smidigast att ha med sig.

Permalänk
Skrivet av BlommaNN:

@Bosse78
@Brainsplitter
@Kaninjägarn

Tack för er tidigare input.

Av alternativen ni länkade så är ju de från inet bättre ram - minnen. Men nu är det som så att jag sitter med en pre - built.
https://www.inet.se/produkt/2219184/lenovo-legion-t5-ryzen-7-...

Som idag har 16 gb ram( 3200mhz, DDR4, CL22) och jag önskar således 32gb i den. Det finns två lediga slots. Kan jag köra de två som är i och sedan de från inet? (3200mhz, DDR4, CL16) eller måste bägge vara samma CL också? Med den bakgrunden hur hade ni gjort? Vill helst bara köpa 2x8 gb då jag inte har märkt av någon dålig prestanda från de nuvarande(har ju dock aldrig testat med några andra heller förvisdso) Men skulle det vara något problem och ni ej rekommenderar de från amazon kan jag lägga undan de som sitter nu och istället köpa 4x8gb minnen. Som är 3200mhz, DDR4 och med låg CL eller begränsar moderkortet något för mig?

Det är oftast inga problem att blanda minnen LTT gjorde en bra video på det för ett tag sedan så du kan ju testa sätta in dom och fungerar det inte bara retunera dem igen alt köp 2 kitt direkt från tex inet men öppna bara 1 och testa. Fungerar det returnera det andra oöppnade (inga kostnader för retur osv hos dem) . Du kan ju såklart göra samma sak från Amazon även om jag försöker handla av dom svenska ÅF i största möjliga mån.

https://www.youtube.com/watch?v=bTS0ybQ3lCI&ab_channel=LinusT...

Visa signatur

PC master race!

Permalänk
Medlem

Angående WD Elements Desktop 20 TB - finns det någon kvalificerad gissning om vilken disk som sitter i?
Jag har precis lagt en order och funderar på om jag ska försöka skaffa ytteligare en 20 TB att köra i min NAS eller om jag ska nöja mig med den jag köpt och ha den som extern disk.

https://www.sweclockers.com/forum/post/19826082

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Är dessa värda nästan dubbla priset jämfört med XM4 för 2000 från Halebop?

Om du ska använda dem till samtal i andra miljöer än ensam i ett rum så är typ XM5 ett måste. De är lite bättre än XM4 på en del saker, basen är lite "mjukare" men mycket bättre mick.

Därmed inte sagt att det är den bästa micken på marknaden, men kombinationen av NC, ljudet och micken är riktigt bra.

Permalänk
Medlem

Tycker nästan det är pinsamt att man hittar flertalet saker som har varit prissänkta 20-30% lägre tidigare under året. Absolut inflation m.m. men detta känns ju nästan löjligt emellanåt på vissa saker man kollar på.
Samma saker som såldes ut förra året också, känns nästan som deja vu när man kollar runt

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI | Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | DeepCool PX1000G 1000W ATX 3.0 | be quiet! Dark Base 900 Orange | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Flare X | Logitech G502 X LIGHTSPEED | ASUS ROG Strix Scope II 96% Wireless | HyperX Cloud III Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Angående WD Elements Desktop 20 TB - finns det någon kvalificerad gissning om vilken disk som sitter i?
Jag har precis lagt en order och funderar på om jag ska försöka skaffa ytteligare en 20 TB att köra i min NAS eller om jag ska nöja mig med den jag köpt och ha den som extern disk.

https://www.sweclockers.com/forum/post/19826082

Med all sannolikhet en så kallad ”White label”-disk. Mer info på länk!

https://www.reddit.com/r/DataHoarder/comments/up2lki/wd_easys...

Permalänk
Medlem
Skrivet av vracer:

Produkt: Samsung S22+ & Tele2 obegränsad Snabb 24mån
Länk: https://www.elgiganten.se/product/mobiler-tablets-smartklocko...
Kategori: Mobiltelefoner
Prisjakt: -
Pris: 499:-/mån

Är det möjligt att beställa detta tror ni och säga upp abonnemanget vid leverans och få telefonen för 4800kr?

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Nej enbart 6900xt var på rea

Känns lite märkligt. Inet tog bort alla annonser på 3080 och 6950 i veckan så antog att de skulle släppa dessa idag med rabatter.
Men nu har de bara 1st modell av 3080 på hemsidan och en av 6950.

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Med all sannolikhet en så kallad ”White label”-disk. Mer info på länk!

https://www.reddit.com/r/DataHoarder/comments/up2lki/wd_easys...

Jag har köpt diverse såna WD sista 2 åren, alltid olika varianter på White diskar i, de äldsta är nu över 2 år och gått 7/24 i en Synology NAS, 4x12TB.TYSTA också.

Visa signatur

"There's a Sucker Born Every Minute"
På nätet sedan 1994

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Är det möjligt att beställa detta tror ni och säga upp abonnemanget vid leverans och få telefonen för 4800kr?

Nej det står ju tydligt minsta totalkostnad 12 227kr

Permalänk
Skrivet av vracer:

Produkt: Samsung S22+ & Tele2 obegränsad Snabb 24mån
Länk: https://www.elgiganten.se/product/mobiler-tablets-smartklocko...
Kategori: Mobiltelefoner
Prisjakt: -
Pris: 499:-/mån

Vet någon om man kan få det om man redan har ett abonomang hos tele2.
Har ingen bindningstid kvar på abonomanget sedan ett tag tillbaka.
Måste jag avsluta det jag har och ta ett nytt abonomang?

Vill gärna behålla nummret.

Så om någon vet hur man kan göra för att få det så skulle det vara otroligt uppskattat 😍

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D - SWECBF22 | Corsair HX1500i – SWECBF22 | ASUS TUF GAMING X570-PLUS - SWECBF19 | Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | ASUS GeForce RTX 4090 24GB TUF Gaming | Noctua NH-U12A | Sennheiser HD 599 | Samsung 970 EVO Plus | Kingston NV1 2TB NVMe - SWECBF21 | Samsung 870 QVO 4TB SWECBF22 | Arctic Kylpasta MX-4 | Lenovo Legion 5 - 17,3" | Retro-Bit SEGA MD 8-B 2.4G M2 Grey | Xbox One Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlommaNN:

Tack då är jag med. Så vad är smartast att göra, köpa de från amazon som är CL22 eller ersätta de nuvarande och leta upp 2x16gb med lägre CL?

Har du någon märkesdator eftersom du redan har cl22? Typ Lenovo, HP osv brukar köra det som standard och då kan man inte bara trycka in ett par cl16 stickor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattedatten:

Produkt: PowerColor Radeon RX 6800 XT
Länk: https://www.inet.se/produkt/5411906/powercolor-radeon-rx-6800...
Kategori: Grafikkort
Prisjakt: ?
Pris: 7999kr

Är detta bra pris/perf eller tror vi 7900 kommer vara bättre?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Bara jag som känner att rean redan varit innan fredagen och priserna idag känns ganska tråkiga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Bara jag som känner att rean redan varit innan fredagen och priserna idag känns ganska tråkiga?

Jag håller med. Nästan inga erbjudanden som inte funnits i en vecka redan. Vissa var till och med mer nedsatta för en vecka sedan.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklidstrom:

Har du någon märkesdator eftersom du redan har cl22? Typ Lenovo, HP osv brukar köra det som standard och då kan man inte bara trycka in ett par cl16 stickor.

Yes precis sitter på denna. https://www.inet.se/produkt/2219184/lenovo-legion-t5-ryzen-7-...

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RazorKrist:

Vet någon om man kan få det om man redan har ett abonomang hos tele2.
Har ingen bindningstid kvar på abonomanget sedan ett tag tillbaka.
Måste jag avsluta det jag har och ta ett nytt abonomang?

Vill gärna behålla nummret.

Så om någon vet hur man kan göra för att få det så skulle det vara otroligt uppskattat 😍

Enklast är nog att ringa dem (de har ju ändå kundtjänst via telefon) och fråga/fixa det muntligt. Och så får du ju testa och se om kundtjänsten är värd något

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Är detta bra pris/perf eller tror vi 7900 kommer vara bättre?

Vet inte om 7900 blir bättre per krona men 7800 när den kommer lär bli det. Frågan är om du vill vänta och se. Ser ut som 6800XT är slut just nu ändå dock.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.