Razer Blade 15 (2020) med GTX 1660 Ti - Bra deal?

Permalänk

Razer Blade 15 (2020) med GTX 1660 Ti - Bra deal?

Kom nästan av en ren tillfällighet över en annons hos Amazon på denna Razer laptop som sålde slut snabbt och hade tur nog att jag hann lägga en beställning med bara 5 kvar i lager då jag tyckte det kändes som en väldigt prisvärd laptop... Den såldes alltså sprillans ny för endast 4800 kr och även om modellen i säg har några år på nacken så måste väl detta anses som ett riktigt prisvärt köp i 2022 om man bara är ute efter en måttligt kraftfull laptop för lite blandad användning?

Jag har länge tittat på Lenovos laptops och diverse modeller med RTX 3060/3070 men om man inte är allt för kräsen när det gäller att lira på högsta grafik eller om man mest kommer spela mindre krävande spel (äldre titlar) så undrar jag om man kan motivera att lägga 10-15k på någon RTX-laptop när jag nu fick tag i denna Razer-dator med i7-10750H, 16 GB ram, 256GB ssd och 1660 Ti?

Är helt enkelt nyfiken och se om folk instämmer att det var en bra deal för den som är ute efter mycket "bang for the buck" och om 1660 Ti duger för att spela det mesta bortsett från kanske de mest krävande titlarna som släppts nyligen eller klarar den även dem om man drar ner inställningar till låga nivåer?

Permalänk

Blir lite fundersam nu när jag ser flera som endast lämnat svar i frågan om detta var ett bra köp och svarat att de inte tycker det var ett så bra kap... Min spontana reaktion när jag fick syn på den var som sagt att det är en kanonbra affär även om själva modellen är från 2020!

Vore intressant att se vad ni som inte tycker Razern för under 5000 kr är ett givet köp och vad ni föreslår istället inom 4000-6000 kr intervallet som ni anser är ett mer prisvärt alternativ!

Permalänk
Medlem

Det är ett riktigt bra köp, sluta vela över självklara saker. Razer har bra bygg överlag.

Permalänk
Skrivet av Sheepoo:

Det är ett riktigt bra köp, sluta vela över självklara saker. Razer har bra bygg överlag.

Okej tack för kort och koncist svar! Jag var väl rätt säker på att det var en bra deal som jag redan konstaterat men ville gärna få det bekräftat av någon som är mer insatt och eventuellt om det skulle vara något negativt med att spendera sina tusenlappar på en "gammal" modell från några år bakåt... Så även om det kanske verkar som att jag kanske ställer en fråga med ett givet svar så ville jag försäkra mig om att det var bra att slå till när jag kom över dealen!

Skulle du säga att det är dumt att spendera troligtvis dubbla summan 10k+ för en bra RTX 3060 laptop när jag nu fick tag i denna för under 5000 kr eller om man så att säga har möjligheten att hoppa upp i prisklass till 10-15k för att skaffa sig en prisvärd 3060/3070 laptop så kommer de vara mer prisvärda i längden? Jag antar mycket bottnar i vad man planerar att utnyttja sin dator till men tänker att RTX-korten är betydligt mer framtidssäkra men om jag nöjer mig med en lagom kraftfull laptop som denna Razer inledningsvis så kan jag ju alltid uppgradera längre fram och sälja denna för ett par tusen och inte gå back så mycket i slutändan

Permalänk
Medlem

Oavsett laptop kommer du vilja uppgradera om 3-7 år beroende på hur kräsen och hur hård du är mot den. Ju sämre specs desto tidigare vill du nog uppgradera. "Framtidssäkert" är inget ord man kan använda på laptops (och mobiler) utanför Mac världen.

Om pengar inte är en flaskhals så kan du nog sikta på en 3060 för lyxkänsla, annars är datorn du valt väldigt bra för sitt pris.