Lågtryck på grafikkortsmarknaden – största tappet sedan 2009

Permalänk
Medlem
Skrivet av s3ns3n:

Jag tror att priserna på 4080 korten kommer sjunka inom ett halvår. Håll i era plånböcker och ha tålamod. Note my words.

Jag har nu sett den första prissänkningen! Från 18 999 kr till 17 490 kr.

På denna rackare! https://www.inet.se/produkt/5413138/gigabyte-geforce-rtx-4080...

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk
Medlem
Skrivet av s3ns3n:

Jag har nu sett den första prissänkningen! Från 18 999 kr till 17 490 kr.

På denna rackare! https://www.inet.se/produkt/5413138/gigabyte-geforce-rtx-4080...

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Ah, där ser man. Tack för att du delar med dig!

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk
Medlem

Ser ut som 4080 o 4090 ligger kvar på hyllorna nu.
När amd lanserar 7900 xt och prestanda kommer ut, så får vi nog se lite justeringar....

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

2014-11-03 köpte jag mitt GTX970 gaming för 3690kr.

Kikade på ett RX6900 XT nu för 9490kr med rea på 500kr på inet.

Men när grafikkortet är halva priset av hela setupen, så skippade jag nytt inköp igen.

Vet inte om mitt GTX970 som jag använder än idag är motsvarigt med ett 6900 om en jämför deras olika eror som nytt kort, men priset på andra sidor är ju nära på det trippla mot 970 kortet.

Nu kanske RX kortet är mycket bättre, får låta bli att spela de nya spelen helt enkelt och vänta in mer vettiga priser.

Permalänk
Medlem

Satt suttit länge och väntat på bättre priser för att uppgradera. Köpte tillslut ett begagnat 3090 för 850€.

Priserna nere i Europa är galna, för ett nytt vill dom ha över 2200€

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selo:

Sant.
Fast har ingen chans alls nu.
Förr så kostade en highend PC ~15k
Nu kostar bara ett kort 25K
Och det beror inte enbart på inflation.<
Smärtgränsen för de flesta tror jag ligger på runt 15k för en dator
För entusiaster så kanske 20k
För rika 1% så spelar det ingen roll

Du får rätt mycket dator för 15k. Om Du låser Dej vid 15k får Du över åren en rätt stabil prestandaökning. Däremot har en ny marknad öppnats för rätt extrem teknik, tex 4090, för där finns en om än liten men peningstark köparskara som man kan tjäna pengar på, samma med extrema mobiler.