Dags för nya subwoofers till hemmabio

Permalänk
Medlem

Dags för nya subwoofers till hemmabio

Funderar på att byta upp mina basar i hemmabion och söker råd här på forumet.

Sitter idag med en 5.2 anläggning med planer på att bygga ut till 5.2.4 eller 7.2.4 atmosanläggning i framtiden.

Har i nuläget 2st SVS SB 1000 men känner att dessa inte riktigt klarar av att ge tillräckligt med tryck i mitt vardagsrum på ca 4x6m som är öppet mot hall och entré så ca 35kvm total öppen yta.

Använder anläggningen till ca 50% serier, 25% musik och 25% film och lyssnar sällan över 75-80 dB då jag bor i lägenhet.
På grund av möbleringen har jag inte plats för lådor över 40cm i bredd vilket innebär att de flesta portade lådor med 12" element och uppåt ej får plats och då jag prioriterar musik föredrar jag helst en sluten låda.

Har kikat på 2st SVS SB3000 då jag hört mycket gott om dem https://www.hembiobutiken.se/produkter/subwoofers/aktiv/28554...

Har även kikat på 2st Arendal 1723 1S som verkar vara en stark och lovordad konkurrent till SVS SB3000 https://arendalsound.com/product/1723-subwoofer-1s/

Har även kikat på en av Cantons tidigare toppmodeller Sub 1200R som vid lanseringen kostade runt 20k precis som dess efterföljare SUB 1500R gör i dagsläget, dessa har slavbas till skillnad från de andra som är slutna vilket ändrar karaktären något. Har hört mycket negativt om byggkvaliteten på de inbyggda förstärkarna i Cantons basar som verkar ge sig mer frekvent, sitter dock på ett fullt Canton system i övrigt som jag är nöjd med så tror denna borde matcha bra i ljudkaraktär samtidigt som det är ett mycket mer ekonomiskt val https://www.amazon.se/dp/B004AX9YNW/ref=asc_df_B004AX9YNW1669...

Vilket alternativ hade ni gått på?
Är sugen på att testa Canton för att matcha mitt system men kan inte hitta mycket omdömen om denna och den saknar reglage för justeringar på lådan och kommer med en fjärrkontroll istället för de andra två som har reglage och appstyrning.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem

Alltid kul med uppgradering, sitter själv med canton och svs, dock i stereo 2.1.
En fundering jag har, går det att få in en större låda om du bara tar en eller är det inget alternativ?
Jag sitter själv på en sluten sb16 ultra och det är svårt att förklara men jag har ca 60kvm öppen yta och man får hålla i inredningen när man vrider på😄

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | Asus ROG Maximus Z690 Hero | Intel I9 12900K | DDR5 32Gb Corsair 5200Mhz | M2. WD SN850 2TB | Corsair HX1200W | Asus RTX 3090 ROG Strix OC | Corsair iCUE H150i Elite Capellix | 34" Alienware QD-OLED 3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av jiimpan:

Alltid kul med uppgradering, sitter själv med canton och svs, dock i stereo 2.1.
En fundering jag har, går det att få in en större låda om du bara tar en eller är det inget alternativ?
Jag sitter själv på en sluten sb16 ultra och det är svårt att förklara men jag har ca 60kvm öppen yta och man får hålla i inredningen när man vrider på😄

Har en glasparti ut mot balkong i ena änden där jag har min matgrupp och har här även dörren till balkongen och en dörröppning mot mitt hemmakontor så där försvinner ca 3m av långsidan i rummet och 4m på kortsidan i rummet, så har då 3x4m ledigt.

Har 2 golvhögtalare och en 180cm mediamöbel längst det som finns över på ena långsidan och har i dagsläget mina 2 basar mellan golvhögtalarna och mediamöbeln och det är redan tajt med mina 33cm breda basar när man drar ut stolarna till matgruppen.

Har två alternativ för möblering:

Alt 1: båda basarna vid golvhögtalarna, inner- eller yttersida.

Alt 2: en bas i mitten av långsidan jämte en av golvhögtalarna och en jämte min soffa då jag har en lucka mellan ena sidan av soffan och en vägg där jag nu har en av mina surroundhögtalare på stativ.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem

Har bara bra erfarenheter med SVS!

Permalänk
Medlem

Har också bra erfarenhet av SVS och inte hört så mycket negativt om dem, köpte mina nuvarande basar till ett bra pris på BF förra året men känner att de inte lyckas prestera fullt ut i ett så pass stort öppet rum som jag har.

Ett par SVS SB3000 borde prestera som mina SB1000 fast på steroider över hela frekvensbandet samtidigt som den kan gräva lite djupare och skall ha ett riktigt välljudande baselement.

Har dock svårt att motivera dubbla summan för SVS eller Arendal mot Canton 1200R som med större låda och slavbas ändå borde vara ett märkbart steg upp från mina SB1000 samtidigt som jag kan få igen nästan halva kostnaden vid försäljning av mina nuvarande basar. Det jag är orolig för är att jag sett mycket forumtrådar om livslängden på Cantons inbyggda slutsteg samtidigt som de har kortare garanti även om Canton skall ha väldigt bra direktsupport här i Europa, går ju alltid göra basarna passiva om slutsteget ger sig efter garantiperioden men elementen är friska

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem

Hjärtat och plånboken säger att jag ska köra på alternativet från Canton då jag har svårt att se att SVS och Arendal presterar så mycket bättre att det är värt dubbla summan, 2st Canton 1200R måste väl ändå vara en märkbar uppgradering från mina SVS SB1000 speciellt i det lägre frekvensbandet då de har större lådvolym och slavbas?

Kommer ju oavsett vilket alternativ jag väljer inte kunna spela dem fullt då jag bor i lägenhet så kommer aldrig komma i närheten av maxeffekten någon av dessa basar kan leverera så det är mer den ökade dynamiken jag är ute efter där mina SB1000 är lite för små för att kunna spela jämt i mitt vardagsrum

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem

Om jag känner att SVS SB3000 ligger på smärtgränsen av min budget tror ni att ett par Canton 1200R ändå kommer vara en märkbar uppgradering från mina SVS SB1000, främst i musik?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem

SB3000 borde vara riktigt fint. Kör själv med 1000-modellen men då är det bara till datorn... Lite vekt för dom mest episka soundtracksen.

Permalänk
Medlem

Har en Arendal 1723 2S en helt fantastisk sub och är hyfsat kompakt med tanke på den prestandan man får ut.

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Rekordmedlem

Fler basar är akustiskt bättre så du ska inte byta utan lägga till flera basar för att dra nytta av de akustiska förbättringar det innebär.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Fler basar är akustiskt bättre så du ska inte byta utan lägga till flera basar för att dra nytta av de akustiska förbättringar det innebär.

Hade förra veckan hemma en tredje SVS SB1000 då HBB sålde dem billigt för att testa att få en lite bättre basutjämning i rummet men lyckades inte få tre lådor placerade bra i förhållande till varandra där jag kunde hitta en fasjustering som inte gav nollpunkter som försämrade bastrycket överlag (hade kanske gått med en mini dsp och bättre mätutrustning). Fick därmed returnera den och satsar nu istället på två lite bättre lådor.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem

Funderar själv på att uppgradera sub från min Canton 800r till en SVS SB-2000 Pro eller en SB-3000. Några synpunkter vad som är mest prisvärt när man ändå ska byta upp sig?