Vad är det som är fel? Är det GPUn som gett upp eller vad..? (bl a Gröna prickar på skärm, slår av sig... osv.)

Permalänk

Vad är det som är fel? Är det GPUn som gett upp eller vad..? (bl a Gröna prickar på skärm, slår av sig... osv.)

Jag har en stationär dator med ett RTX3060ti kort i.
Denna har inte använts särskillt mycket och var inne på lagning en sväng men efter att jag fick tillbaka den blev den inte bra igen.
(Felet först var att det inte gick att starta den helt plötsligt och VRAM lampan på moderkortet lyste...)

När jag fick tillbaka den så funka allt som det skulle men datorn klarar inte av ex. 3D grejjer eller "hårdare arbetsuppgifter" längre. Då startar den om. Jag har kört diverse benchmarks och det är inget som tyder på fel men exempelvis om jag ska göra photogrammetry eller något så slår den av...

När den startat om så är de gröna prickar på skärmen som hoppar fram och tillbaka och även om man startar om den så ser så är de kvar...Men stänger man av å låter den vara en stund så försvinner prickarna men samma sak igen..

Datorn är inte gammal alltså och den var inte såhär innan den "lagades"... Detta började efter att jag fick tillbaka den.
Ingen visar att den blir varm eller något sånt enligt benchmark och jag vetifan va som hänt!!?

Det är en Ryzen 7 CPU, 32GB RAM, RTX 3060ti, osv. Kör windows 11 och spelar inte ens utan använder den mest till å köra Blender och liknande.

Jag funderar på om det är GPUn som gett upp redan eller vad jag ska göra?
Har installerat om den och drivrutinerna flera gånger och nu har jag inte några idéer mer... :/

Har inte möjligheten att plocka ur och testa med andra delar heller tyvärr...

Har någon varit med om liknande som har något förslag på vad det kan vara?

Permalänk
Medlem

Om du har någon OC igång på kortet så hade jag stängt av den.

Annars kan du prova en underklockning.

Utöver det kan du använda detta program : https://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstall...

och sen hämta den senaste drivrutinen, om du har tur så är det bara en korrupt drivrutin

Permalänk
Skrivet av wapzarn:

Om du har någon OC igång på kortet så hade jag stängt av den.

Annars kan du prova en underklockning.

Utöver det kan du använda detta program : https://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstall...

och sen hämta den senaste drivrutinen, om du har tur så är det bara en korrupt drivrutin

Har inget sånt på och har installerat om allt 2 gånger samt tagit bort och installerat olika versioner av drivrutinerna både gameready och studio versioner. 🤔

Jag vet inte vad som händer för det står ju att allt funkar aom det ska och det ser bra ut tills den ska börja jobba lite hårdare då startar den om och ibland då med gröna prickar som ör på skärmen tills man stänger av oc måste låta den va en stund?! De kommer inte varje gång heller.

Men den verkar ju klara av vissa laster men et är någon som får den att lägga av. Vissa benchmark inga problem medans blender bench gör så den startar om när man lägger det öå GPU märkte jag igår... Får testa den länken du skrev och göra ett test med att plocka isär datorn (eventuellt), göra rent, plocka ihop den igen och installera annat operativsystem och göra ett sista försök å se vad som händer kanske. Sen vet jag inte riktigt va jag ska göra mer.. eftersom jag knappt använt den. 😖

Skulle det gå att sälja GPUn som såhär...? Skulle det gå att göra ngt annat med den för nån även om den verkar defekt? 🤔😞

Permalänk
Medlem
Skrivet av rudeShiet:

Har inget sånt på och har installerat om allt 2 gånger samt tagit bort och installerat olika versioner av drivrutinerna både gameready och studio versioner. 🤔

Jag vet inte vad som händer för det står ju att allt funkar aom det ska och det ser bra ut tills den ska börja jobba lite hårdare då startar den om och ibland då med gröna prickar som ör på skärmen tills man stänger av oc måste låta den va en stund?! De kommer inte varje gång heller.

Men den verkar ju klara av vissa laster men et är någon som får den att lägga av. Vissa benchmark inga problem medans blender bench gör så den startar om när man lägger det öå GPU märkte jag igår... Får testa den länken du skrev och göra ett test med att plocka isär datorn (eventuellt), göra rent, plocka ihop den igen och installera annat operativsystem och göra ett sista försök å se vad som händer kanske. Sen vet jag inte riktigt va jag ska göra mer.. eftersom jag knappt använt den. 😖

Skulle det gå att sälja GPUn som såhär...? Skulle det gå att göra ngt annat med den för nån även om den verkar defekt? 🤔😞

Låter som fel på grafikminnet. Reklamera! Ett 3060 Ti kan inte vara utanför reklamationsperioden än.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Låter som fel på grafikminnet. Reklamera! Ett 3060 Ti kan inte vara utanför reklamationsperioden än.

Men låt oss säga som såhär att jag inte har någon butik att gå till för detta då? För det existerar inte någon butik längre om jag säger så...

Finns det någon annanstans jag kan vända mig för det eller är det rent ut sagt kört för mig isåfall?
Eller kan man gå så långt som att kontakta Nvidia direkt och förklara läget till dom..( eller liknande?)
Jag har inte sån stor koll på sånt här så känner mig helt lamslagen av den här skiten...

Jag har det inte så bra ställt just nu heller tyvärr och har egentligen inte råd med detta alls om det är fuckat.

Men GPUn har inte gått överdrivet många timmar så det känns ju ledsamt när den bara ska bli stående såhär.

Permalänk
Medlem

Låter verkligen som VRAM på grafikkortet. Har du inget annat gammalt kort att prova sätta i och se om problemet är löst? Eller någon i närheten som kan låna ut ett? Annars kan du köpa något gammalt på tradera för en hundralapp bara för att testa med?

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Låter väl som grafikkortet eller kanske att det får för lite ström.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av rudeShiet:

Men låt oss säga som såhär att jag inte har någon butik att gå till för detta då? För det existerar inte någon butik längre om jag säger så...

Finns det någon annanstans jag kan vända mig för det eller är det rent ut sagt kört för mig isåfall?
Eller kan man gå så långt som att kontakta Nvidia direkt och förklara läget till dom..( eller liknande?)
Jag har inte sån stor koll på sånt här så känner mig helt lamslagen av den här skiten...

Om butiken har upphört (konkurs eller lagt ner) är det nästa i ledet som du får vända dig till, t ex en generalagent/grossist i Sverige eller Norden, eller direkt till Nvidia (förmodligen enklast).

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av rudeShiet:

Jag har en stationär dator med ett RTX3060ti kort i.
Denna har inte använts särskillt mycket och var inne på lagning en sväng men efter att jag fick tillbaka den blev den inte bra igen.
(Felet först var att det inte gick att starta den helt plötsligt och VRAM lampan på moderkortet lyste...)

När jag fick tillbaka den så funka allt som det skulle men datorn klarar inte av ex. 3D grejjer eller "hårdare arbetsuppgifter" längre. Då startar den om. Jag har kört diverse benchmarks och det är inget som tyder på fel men exempelvis om jag ska göra photogrammetry eller något så slår den av...

När den startat om så är de gröna prickar på skärmen som hoppar fram och tillbaka och även om man startar om den så ser så är de kvar...Men stänger man av å låter den vara en stund så försvinner prickarna men samma sak igen..

Datorn är inte gammal alltså och den var inte såhär innan den "lagades"... Detta började efter att jag fick tillbaka den.
Ingen visar att den blir varm eller något sånt enligt benchmark och jag vetifan va som hänt!!?

Det är en Ryzen 7 CPU, 32GB RAM, RTX 3060ti, osv. Kör windows 11 och spelar inte ens utan använder den mest till å köra Blender och liknande.

Jag funderar på om det är GPUn som gett upp redan eller vad jag ska göra?
Har installerat om den och drivrutinerna flera gånger och nu har jag inte några idéer mer... :/

Har inte möjligheten att plocka ur och testa med andra delar heller tyvärr...

Har någon varit med om liknande som har något förslag på vad det kan vara?

Vad har du för ett nätagg och hur gammalt är det?

Permalänk
Skrivet av Puttefnasket:

Vad har du för ett nätagg och hur gammalt är det?

Det är ett "Corsair TX650M" Lika nytt som Datorn. (Alltså nu är det ju ca 1 år gammalt).

Men Som sagt det har varit en del strul. Hade datorn Mellan December 2021 - februari/mars 2022 någon gång...
Sen var den på lagning... Fick tillbaka den efter LÅNG tid, typ i Maj. Sen dess har det inte gått att använda den som innan, tänkte inte på det först för jag bara startade den när jag fick den, men jag skaffade mig en laptop medans datorn var på lagning och sen kom sommaren...Så när jag väl märkte att det var något mer knas med datorn/GPUn, så var det försent...

Och Allt funkade klockrent först i 3 mån då var allt helt nytt alltså, sen efter att den vart på "lagning".. Så funkar det inte helt enkelt. Eller jo, allt funkar och det går bra med vissa saker men så går man iväg å hämtar en kaffe typ så har den startat om.
Kör man blenders Benchmark så kommer den till nummer 2 typ sen dör den.

Permalänk
Skrivet av dagas:

Låter verkligen som VRAM på grafikkortet. Har du inget annat gammalt kort att prova sätta i och se om problemet är löst? Eller någon i närheten som kan låna ut ett? Annars kan du köpa något gammalt på tradera för en hundralapp bara för att testa med?

okej, jag har gjort mig av med allt gammalt typ, jag kan ha något super gammalt kvar någonstans.

Men om det är som du tror, då är det skrot eller?
Jag är inte så super awesome på datorer såsett, inte inom den här biten iaf.

Permalänk
Medlem

Om det försvinner genom att sätta i ett annat kort så är det garanterat något som är fel på ditt kort.
du har nog fortfarande garanti kvar på kortet, om inte butiken du köpte den i kan lösa ersättningskort så kan ju dem skicka in den till tillverkaren och få den reparerad/ersatt?

Permalänk

Kan någon vara så snäll och ge mig mailen till Nvidia (Sverige?) ?

Jag har letat och letat efter en vanlig jävla mail adress som jag kan skriva till och förklara för dem på NVIDIA...
men det ska alltid vara någon process hit å dit med både det ena och det andra innan man ens kan skriva sitt problem eller få kontakt. Det Enda jag vill är att skriva ett helt vanligt mail till någon som jobbar där / eller någon avdelning.

Så skulle någon här kunna vara så snäll och hjälpa mig att bara få fram en @ adress till Nvidia.
(Helst Svensk avdelning om det finns? )

PM:a gärna mig om någon har en adress så jag kan skicka mitt problem till.
Skulle vara super tacksam.

Enklast möjligt liksom.

Förmodligen jag som inte fattar hur fan jag ska göra eller har missat det totalt men jag hittar tamejfan ingen vanligt "kontakta oss via mail" grej. Så jag hoppas nån annan gör det iaf?!

Tack..

Permalänk
Medlem

Om du vet vilken tillverkare det är av grafikkortet borde du väl kunna kontakta dem också? Asus, MSI, Gigabyte osv.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Skrivet av Zero Cool:

Om du vet vilken tillverkare det är av grafikkortet borde du väl kunna kontakta dem också? Asus, MSI, Gigabyte osv.

Detta, hör av dig till tillverkaren av grafikkortet bara. De borde kunna hjälpa dig.

Permalänk
Skrivet av Geckod:

Detta, hör av dig till tillverkaren av grafikkortet bara. De borde kunna hjälpa dig.

Ja jävlar va dum jag knner mig nu då!
Tänkte fan inte så långt. Tack.
Självklart går jag denna vägen.