Greenely elbolag, varning varning.

Permalänk
Medlem

Greenely elbolag, varning varning.

Tja,

Oseriöst företag med bedrägliga metoder det här. Nu efter att jag skaffat avtal ser jag att det drivs av ett par unga killar som antagligen saknar erfarenhet.

Haft avtal några månader som jag skaffat via elskling (jämförelse-site typ). Får följande notis i appen som ser bra ut:

Dold text

Räknar med en faktura på under 1500 då mitt avtal från elskling ser ut så här (typ spotpris med ett par öres påslag i exemplet), avtalet ser ju asbra ut:

Dold text

Får sedan faktura på 1853 kr och inser att något inte stämmer. Ifrågasätter, ber om specifikation och får detta:

Dold text

Så ca 2% påslag på spotpris i avgifter på elavtalet från elskling men i verkligheten ca 30% eller 425kr på aktuell faktura! Extrem skillnad, närmast bedrägeri kan man tycka. Vad är ens 256 kr (320 ink moms) för "balansansvar"? Aldrig sett på någon annan faktura, ingen liten avgift direkt.

Roligaste är att det finns en separat rad för "bra miljöval 127 kr (159 kr ink moms)" när det på avtalet står tydligt "miljöpåslag - inget påslag för miljöavtal 0,00". Frågar så klart om det här med att de, mot avtalet, tar betalt för miljöavtal. Får följande inte helt tillfredsställande svar:

Dold text

Svårt att ta företaget på allvar. Ringde elskling som förmedlat avtalet och de verkade medvetna om att det fanns ett problem. Tror inte jag var den första som påpekade detta och de skyllde mer eller mindre på Greenely.

Sammantaget, stor varning för bedrägliga metoder och massiva avgifter. Undrar var de här ganska stora avgifterna för "balansansvar" går? Eget företag i något skatteparadis? Avgiften verkar inte vara på någon normal nivå om man googlar lite. Lite Allra-vibbar nästan.

Blir anmälan till ARN. Öppet mål med den där miljöavgiften. Kolla din faktura om du har Greenely.

Permalänk
Medlem

I de flesta fall verkar leverantör ta kostnaden för balansansvar, dock inte Greenely.

https://www.svk.se/aktorsportalen/balansansvarig/det-har-beta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

I de flesta fall verkar leverantör ta kostnaden för balansansvar, dock inte Greenely.

https://www.svk.se/aktorsportalen/balansansvarig/det-har-beta...

Så ca 2€ per MWh eller hur ska man läsa det? Om jag som kund betalar 17,68 öre per kWh så verkar det ju vara något som är fel/bedrägligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Så ca 2€ per MWh eller hur ska man läsa det? Om jag som kund betalar 17,68 öre per kWh så verkar det ju vara något som är fel/bedrägligt.

Jadu. Bra fråga.
Du kan ställa in i appen att det ska visas med moms och påslag om du inte gjort det.

Dock är det väldigt märkligt att just balansansvar inte finns med, den borde ju ingå i deras månadsavgift kan man tycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Spännande inlägg. Tänkte nästan hoppa in o säga att jag har haft greenlely tidigare och var nöjd, men de var o andra sidan då priserna var på typ whatever-nivå, så skillnaden var minst sagt marginell.

Jag använder också elskling för alla mina elavtal o detta känns ju minst sagt fult, på flera områden.
Tack så mycket för varningen!

Tur att det är så kort bindningstid iaf

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Vi skaffade Greenely till tjejens veckopendlingslägenhet. Jäkla shitshow. Byter nu redan efter 1.5 månad.
Obefintlig support som tog över 2 veckor att svara på en förhållandevis simpel fråga. Däremot svarade de på något helt annat första gången jag ställde frågan.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Spännande inlägg. Tänkte nästan hoppa in o säga att jag har haft greenlely tidigare och var nöjd, men de var o andra sidan då priserna var på typ whatever-nivå, så skillnaden var minst sagt marginell.

Jag använder också elskling för alla mina elavtal o detta känns ju minst sagt fult, på flera områden.
Tack så mycket för varningen!

Tur att det är så kort bindningstid iaf

Haha, ja kanske inte så spännande. Men värt att varna folk som tror de ska få betala nära spotpris och sedan får 400kr i avgifter på en vanlig månadsfaktura.

Permalänk
Skrivet av cracko:

Haha, ja kanske inte så spännande. Men värt att varna folk som tror de ska få betala nära spotpris och sedan får 400kr i avgifter på en vanlig månadsfaktura.

Vilket elbolag bytte du till? Har också Greenly nu men funderar också på att byta. På Elskling mm. hamnar Greenely fortfarande i toppen så det är svårt att avgöra om t.ex. Göta Energi är billigare trots att de sägs vara något dyrare på jämförelsesidorna.

Visa signatur

InWin 301 | FD Newton R3 600W | AMD Ryzen 7 1700X | Gigabyte GTX 970 WF 3X OC | Crucial MX100 256 GB | Intel 600p M.2 256GB | MSI B350M | 16 GB G.Skill Trident Z RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av epicdowncooler:

Vilket elbolag bytte du till? Har också Greenly nu men funderar också på att byta. På Elskling mm. hamnar Greenely fortfarande i toppen så det är svårt att avgöra om t.ex. Göta Energi är billigare trots att de sägs vara något dyrare på jämförelsesidorna.

Tog en kampanj på vattenfalls egna hemsida som såg bra ut. Det var ingen månadsavgift och 100kr rabatt per månad utöver det.

Litar inte längre på Elskling riktigt efter att jag tecknade det missvisande avtalet med Greenely där.

Permalänk
Medlem

Galet påslag och missvisande.

@cracko: Har också Vattenfall. I praktiken betalar jag några ören under elpriset denna månad, har någon månad blivit några ören över. Jag har fast avtal. Visst har de påslag över spot om du har rörligt, men i november handlade det om 10 öre inkl moms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av epicdowncooler:

Vilket elbolag bytte du till? Har också Greenly nu men funderar också på att byta. På Elskling mm. hamnar Greenely fortfarande i toppen så det är svårt att avgöra om t.ex. Göta Energi är billigare trots att de sägs vara något dyrare på jämförelsesidorna.

Se bara till att förnya ditt avtal med göta energi när det går ut annars ör dom rintiga skojaew ich tar ut dubbelt så mycket när dom själva förlänger.

Ska byat bort från dem (företaget på göta) privat har jag greenely.. men ska byt till tibber efter alla skriverier som stått om dem på senare tid

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Skrivet av Akarr:

Se bara till att förnya ditt avtal med göta energi när det går ut annars ör dom rintiga skojaew ich tar ut dubbelt så mycket när dom själva förlänger.

Ska byat bort från dem (företaget på göta) privat har jag greenely.. men ska byt till tibber efter alla skriverier som stått om dem på senare tid

Tack för tipset!

Det blev Fortum då de hade ett schysst studenterbjudande första 12 mån där elen är gratis (elhandel, inte nätavgift etc.) under juni, juli, augusti. Men lär ändå byta när det erbjudandet går ut för att inte åka på nåt kasst avtal efteråt.

Visa signatur

InWin 301 | FD Newton R3 600W | AMD Ryzen 7 1700X | Gigabyte GTX 970 WF 3X OC | Crucial MX100 256 GB | Intel 600p M.2 256GB | MSI B350M | 16 GB G.Skill Trident Z RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akarr:

Se bara till att förnya ditt avtal med göta energi när det går ut annars ör dom rintiga skojaew ich tar ut dubbelt så mycket när dom själva förlänger.

Ska byat bort från dem (företaget på göta) privat har jag greenely.. men ska byt till tibber efter alla skriverier som stått om dem på senare tid

Tibber är säkert bra, funderat på dem. Blev lite fundersam bara när de skriver att de tjänar pengar på att balansera elnätet. Undrar om man inte åker på att betala det på något sätt? Greenely tar ju ut stora avgifter för ”balansavgift” tex.

Permalänk
Medlem

Har Greenely nu i, fick precis erbjudande om 0 i månadsavgift i ett år för att vara kvar, men vad gäller annars idag är det Tibber?

Letar elbolag till lägenhet, lönar det sig på timpris? Har en robotdammsugare som laddar på natten, annars kanske man tvättar eller diskar när det är hyffsat pris, frågan är om det är värt?

Permalänk
Skrivet av Kampis:

Har Greenely nu i, fick precis erbjudande om 0 i månadsavgift i ett år för att vara kvar, men vad gäller annars idag är det Tibber?

Letar elbolag till lägenhet, lönar det sig på timpris? Har en robotdammsugare som laddar på natten, annars kanske man tvättar eller diskar när det är hyffsat pris, frågan är om det är värt?

Resonerade liknande angående timpris vs. månadspris. Konstaterade att största delen av förbrukningen blir när man använder spis/ugn vilket alltid är när elen är som dyrast på dygnet. Bytte därför tillbaka till vanligt rörligt pris efter att ha testat timpris med Greenely nu under hösten. Fick ett bra studenterbjudande från Fortum. Man sparar nog mer på att köra tvätt/diskmaskin lite mer sällan med månadspris än att köra på natten med timpris. Timpris är perfekt om man förbrukar mer el på natten än på dagen som att ladda elbilen exempelvis, men i lägenhet blir skillnaden så liten (om ens någon) att det inte är värt med timpris i lägenhet enligt mig.

Visa signatur

InWin 301 | FD Newton R3 600W | AMD Ryzen 7 1700X | Gigabyte GTX 970 WF 3X OC | Crucial MX100 256 GB | Intel 600p M.2 256GB | MSI B350M | 16 GB G.Skill Trident Z RGB