Ny brandvägg/router - Hur mycket prestanda behöver man?

Permalänk
Medlem

Ny brandvägg/router - Hur mycket prestanda behöver man?

Hej,

Tänkte fråga om någon har en känsla för hur mycket kräm man behöver i exempelvis en Yanling-låda för att agera router och brandvägg i ett hemmanätverk, samtidigt som den ska orka släppa igenom lite iptv också. Blir väl pfsense eller openwrt. Sen blir det en enklare segmentering där två vlan går med ethernet och två vlan körs via en WAP.

Helst kan jag ha routern i elskåpet så det kan nog bli lite varmt. Elpriserna gör heller inte saken bättre så gärna en effektiv lösning.

Enklast skulle också vara om jag kan köra allt direkt från routern utan att behöva lägga in en switch emellan men kan egentligen ingenting om nätverk mer än att jag tänkte jag skulle styra upp det här hemma. Så huruvida det behövs fler eller färre portar vet jag inte.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Ju snabbare mer data som går igenom routern ju kraftigare hårdvara, sen om du har komplexa brandväggsregler, VPN osv så påverkar även det.
Svårt att svara på din fråga utan några detaljer.
Men jag skulle försöka hitta ett moderkort med pentium n5000 eller n6000 serien, de är relativt strömsnåla och borde klara ditt nätverk.
Men ju mer funktioner som moderkortet har, ju mer ström drar det.

Skulle rekommendera att kolla denna video om energieffektiva servrar för lite inspiration.
https://youtu.be/MucGkPUMjNo

Permalänk
Medlem

Vanlig routning/SNAT/brandväggning är billigt, går att köra 1Gb/s på nästan vilken potatis som helst numera, särskilt om det är nyköpt x86, även Celeron.

Det är QoS/traffic shaping/deep packet inspection och VPN (dock inte Wireguard i samma utsträckning) som kräver prestanda.