Handel på Amazon utan verifiering?

Permalänk
Medlem

Handel på Amazon utan verifiering?

Gick in på amazon idag för att beställa lite julklappar hittade lite smått o gott. Jag kommer till kundvagnen och ska betala.. Behöver bara mata in mitt kortnummer, utgångsdatum och namn på kortet, inget annat. Klickade på betala. ”tack för din beställning”

Jag blir lite fundersam över att inte behöva ge någon cvv kod till dem. Så jag satte mig på google och tydligen så är inte cvv kod något man måste ha med för att kunna dra en betalning. Skumt.. Sen kom jag även att tänka på bank-id verifieringen som (brukar) ploppa upp när man köper online, det gjorde den inte i det här fallet heller.

Har någon annan stött på det här fenomenet? Hur ligger det till måste jag inte verifiera mitt köp online med bank-id? Känns väldigt suspekt hela saken.

Permalänk
Medlem

Amazon kan göra det för att de tar på sig hela ansvaret typ.

Permalänk
Medlem

Amazon vill göra det så enkelt som möjligt att köpa. Om det innebär en ökad risk för bedrageri är ok för dem. De kan ta den smällen då o då. Cost of doing business basicly.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av B1NUS:

Gick in på amazon idag för att beställa lite julklappar hittade lite smått o gott. Jag kommer till kundvagnen och ska betala.. Behöver bara mata in mitt kortnummer, utgångsdatum och namn på kortet, inget annat. Klickade på betala. ”tack för din beställning”

Jag blir lite fundersam över att inte behöva ge någon cvv kod till dem. Så jag satte mig på google och tydligen så är inte cvv kod något man måste ha med för att kunna dra en betalning. Skumt.. Sen kom jag även att tänka på bank-id verifieringen som (brukar) ploppa upp när man köper online, det gjorde den inte i det här fallet heller.

Har någon annan stött på det här fenomenet? Hur ligger det till måste jag inte verifiera mitt köp online med bank-id? Känns väldigt suspekt hela saken.

Hos Amazon har jag bara behövt verifiera med bank-id när det har varit högre belopp. När jag köpte en telefon för ca 3000:- så behövdes bank-id verifiering. Hur mycket kostade din order/beställning

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Hos Amazon har jag bara behövt verifiera med bank-id när det har varit högre belopp. När jag köpte en telefon för ca 3000:- så behövdes bank-id verifiering. Hur mycket kostade din order/beställning

Japp, har liknande erfarenheter också. På större belopp har jag också fått verifiera med BankID, men det rör sig ofta om flera tusen kronor i dom beställningarna. På "mindre" belopp så går alltid köpet igenom utan någon extern verifiering. Jag vet att jag har kontaktat Amazon i detta ärende men fick aldrig något vettigt svar av dom varför dom använder sig av detta metoden.

Men precis som nämnt ovan så misstänker jag att dom väljer att ta hela risken/ansvaret. Det absolut viktigaste för dom är att du konverterar och genomför köpet och får en "smooth" köpupplevelse.

Permalänk
Avstängd

Som redan nämnt så handlar verifiering om vems ansvaret är, med bankid eller CVV/CVC så blir ansvaret större för konsumenten jämfört med om man skiter i det. Samma med hur stort belopp en affär godkänner med "blip" innan de kräver kod. Amazon bedömer helt enkelt att de tjänar mer på att göra det lättare att köpa saker än vad de förlorar i bedrägerier på grund av denna minskade säkerhet. Eller så antar de att de kan komma undan bedrägeri-pengarna på andra sätt, med ett fett jurist-team som kan skyffla skulden på kunden kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Hos Amazon har jag bara behövt verifiera med bank-id när det har varit högre belopp. När jag köpte en telefon för ca 3000:- så behövdes bank-id verifiering. Hur mycket kostade din order/beställning

Om jag minns rätt så var det runt tusenlappen