Lenovo Legion 5 - Lämna tillbaks eller behålla ?

Permalänk

Lenovo Legion 5 - Lämna tillbaks eller behålla ?

Hej
Köpte en Lenovo Legion 5 nyligen med AMD Ryzen 7, 16 GB ram, Geforce 3060. Har äldre bärbar dator enligt signaturen och den har svårt att spela CS GO, GTA 5 etc. Jag var inne på en stationär gaming dator men gillar konceptet med bärbara datorer att jag slog till på en Lenovo Legion 5. Jag visste om problemen sen innan med värme och högljudda fläktar.

När jag fått datorn kör jag igång CS GO, wow 150+ fps mot tidigare 20. Efter 5 minuters spelande: "Seriöst ??" Datorn låter som ett F35 påväg för takeoff. Vilken människa kan spela i sådant oljud längre perioder ?

En del av mig säger lämna tillbaks den och köp en stationär gamingdator istället. Den andra delen säger behåll datorn med följande saker i åtanke och kompromisser:

Du spelar med hörlurar, visst det hörs men det stänger ute en del oljud
Gamingen är 20-30 % av min totala tid vid datorn. Så man kanske får härda ut då man ska spela. Annars är datorn tyst vid surf etc.
Datorn går att sälja om något år om jag vill göra mig av med den
Datorn går att flytta runt och ta med på resor etc.

Någon mer som har en gaming laptop och resonerar som jag ovan ? Funkar det för er ?

Visa signatur

Bärbar: Lenovo Ideapad 700 Signature Edition
CPU: i5 6300 HQ 2,30 GHz, RAM: 8 GB, GPU: Nvidea Geforce GTX 950M, Hårddisk: 256 GB SSD.

Lenovo Legion 5: AMD Ryzen 7 5800H, 16 GB RAM, RTX 3060, 1000 GB SSD

Permalänk
Medlem

Om ljudet stör dig och du inte är nöjd med ditt köp bör du lämna tillbaka den.

Men en kylplatta kan hjälpa med kylningen så att ljudet från din laptops fläktar blir lägre.
https://www.prisjakt.nu/c/kylning-for-barbara-datorer

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem

Har du provat de olika lägena som finns i Lenovo Vantage?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av ekhyddan:

Om ljudet stör dig och du inte är nöjd med ditt köp bör du lämna tillbaka den.

Men en kylplatta kan hjälpa med kylningen så att ljudet från din laptops fläktar blir lägre.
https://www.prisjakt.nu/c/kylning-for-barbara-datorer

Visst är det lite störande. Men tänker om jag ska behålla den ändå. Jag gjorde en kort lista på saker som ändå gör att jag överväger behålla den.

Visa signatur

Bärbar: Lenovo Ideapad 700 Signature Edition
CPU: i5 6300 HQ 2,30 GHz, RAM: 8 GB, GPU: Nvidea Geforce GTX 950M, Hårddisk: 256 GB SSD.

Lenovo Legion 5: AMD Ryzen 7 5800H, 16 GB RAM, RTX 3060, 1000 GB SSD

Permalänk
Skrivet av ronz:

Har du provat de olika lägena som finns i Lenovo Vantage?

Nej, inga problem vid vanlig surf etc, då är den tyst. Vid gaming låter det mycket, men det vet vi ju redan att det gör på bärbara gaming datorer.

Visa signatur

Bärbar: Lenovo Ideapad 700 Signature Edition
CPU: i5 6300 HQ 2,30 GHz, RAM: 8 GB, GPU: Nvidea Geforce GTX 950M, Hårddisk: 256 GB SSD.

Lenovo Legion 5: AMD Ryzen 7 5800H, 16 GB RAM, RTX 3060, 1000 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4cyberspace:

Nej, inga problem vid vanlig surf etc, då är den tyst. Vid gaming låter det mycket, men det vet vi ju redan att det gör på bärbara gaming datorer.

Du kan ställa ner effekten på gpu ganska mycket med inte överdriven påverkan på prestanda, då kan fläktarna jobba tyst. Undervolta och minska effektbudget alltså

Permalänk
Skrivet av medbor:

Du kan ställa ner effekten på gpu ganska mycket med inte överdriven påverkan på prestanda, då kan fläktarna jobba tyst. Undervolta och minska effektbudget alltså

Okej, menar du att dra ned grafikinställningarna i spelen ? Eller att man gör en generell effektsänkning på GPU i windows ?

Visa signatur

Bärbar: Lenovo Ideapad 700 Signature Edition
CPU: i5 6300 HQ 2,30 GHz, RAM: 8 GB, GPU: Nvidea Geforce GTX 950M, Hårddisk: 256 GB SSD.

Lenovo Legion 5: AMD Ryzen 7 5800H, 16 GB RAM, RTX 3060, 1000 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4cyberspace:

Okej, menar du att dra ned grafikinställningarna i spelen ? Eller att man gör en generell effektsänkning på GPU i windows ?

Nej du väljer Quiet Mode i Lenovo Vantage.
Det gör min laptop tyst och prestandan blir pyttelite sämre bara.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av ronz:

Nej du väljer Quiet Mode i Lenovo Vantage.
Det gör min laptop tyst och prestandan blir pyttelite sämre bara.

hur gör man det ? Funkar det bra att spela ändå ?

Visa signatur

Bärbar: Lenovo Ideapad 700 Signature Edition
CPU: i5 6300 HQ 2,30 GHz, RAM: 8 GB, GPU: Nvidea Geforce GTX 950M, Hårddisk: 256 GB SSD.

Lenovo Legion 5: AMD Ryzen 7 5800H, 16 GB RAM, RTX 3060, 1000 GB SSD

Permalänk
Medlem

Sätt vsync på 60fps, så behöver gpu inte jobba ihjäl sig i enklare spel.

Visa signatur

New. I7 11800h undervolt, RTX3070max-P, 1080p 300hz, 16GB Samsung 3200@3500cl20, 1+1TB nvme.
-
Old. I7 8750h undervolt, gtx1070 undervolt, 1440p 144hz, 16GB Corsair 2666, 1TB MP510 nvme.
-
Older. Intel I7 3610qm, Amd7970m, 8GB Kingston HyperX 1600mhz, 500GB Samsung 850 ssd.

Permalänk
Medlem

Svårt att komma ifrån högljudda fläktar på laptops i det segmentet. Det finns en del att göra åt saken, men det kommer fortfarande att vara högljudt. Jag skulle satsa på ett slutet headset istället, då lär du inte höra fläktarna.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4cyberspace:

hur gör man det ? Funkar det bra att spela ändå ?

Det ser ut så här för mig;

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Lyft upp bakdelen på datorn nån centimeter för bättre luftflöde samt lås fps:en till 60 - 75 fps så blir det nog behagligare ljudnivå.

Edit: Finns ett tredjepartsprogram också du kan installera: Legion fan control som låter dig ställa in en manuell fläktkurva.

Permalänk

tack för alla tips. Testade att sätta i quiet mode i Lenovo Vantage. Fläktarna låter när man spelar CS GO men inte alls så högljutt som det jetflygplan som var innan i Balance mode.

Visa signatur

Bärbar: Lenovo Ideapad 700 Signature Edition
CPU: i5 6300 HQ 2,30 GHz, RAM: 8 GB, GPU: Nvidea Geforce GTX 950M, Hårddisk: 256 GB SSD.

Lenovo Legion 5: AMD Ryzen 7 5800H, 16 GB RAM, RTX 3060, 1000 GB SSD

Permalänk
Skrivet av SiRai:

Lyft upp bakdelen på datorn nån centimeter för bättre luftflöde samt lås fps:en till 60 - 75 fps så blir det nog behagligare ljudnivå.

Edit: Finns ett tredjepartsprogram också du kan installera: Legion fan control som låter dig ställa in en manuell fläktkurva.

Tänkte skaffa en extern skärm och tangentbord eventuellt. Då kan man ha laptopen bredvid på skrivbordet ståendes på en kylplatta kanske.

Visa signatur

Bärbar: Lenovo Ideapad 700 Signature Edition
CPU: i5 6300 HQ 2,30 GHz, RAM: 8 GB, GPU: Nvidea Geforce GTX 950M, Hårddisk: 256 GB SSD.

Lenovo Legion 5: AMD Ryzen 7 5800H, 16 GB RAM, RTX 3060, 1000 GB SSD

Permalänk

min musmarkör försvinner i Microsoft Edge när jag håller den över det vita adressfältet eller i den vita sökrutan, någon som har samma problem ?

Undrar också om man ska bry sig om några mindre jack på baksidan av gångjärnen till skärmen på en ny dator ?

Visa signatur

Bärbar: Lenovo Ideapad 700 Signature Edition
CPU: i5 6300 HQ 2,30 GHz, RAM: 8 GB, GPU: Nvidea Geforce GTX 950M, Hårddisk: 256 GB SSD.

Lenovo Legion 5: AMD Ryzen 7 5800H, 16 GB RAM, RTX 3060, 1000 GB SSD

Permalänk
Skrivet av 4cyberspace:

min musmarkör försvinner i Microsoft Edge när jag håller den över det vita adressfältet eller i den vita sökrutan, någon som har samma problem ?

Undrar också om man ska bry sig om några mindre jack på baksidan av gångjärnen till skärmen på en ny dator ?

Hade reklamerat direkt om det fanns minsta tecken på användning.

Jag hämtade ut en msi dator för ett par månader sedan som skulle vara helt ny. Men när jag öppnade locket och såg hur flammig skärmen var med konstiga små smutsrester som först såg ut som repor blev det en snabb åktur tillbaka till butiken med den.

Dom fick sig en ordentlig utskällning kan man säga.

Permalänk
Skrivet av Sherrinjo:

Hade reklamerat direkt om det fanns minsta tecken på användning.

Jag hämtade ut en msi dator för ett par månader sedan som skulle vara helt ny. Men när jag öppnade locket och såg hur flammig skärmen var med konstiga små smutsrester som först såg ut som repor blev det en snabb åktur tillbaka till butiken med den.

Dom fick sig en ordentlig utskällning kan man säga.

okej tack. Kanske blir retur då. Lite tråkigt.

Visa signatur

Bärbar: Lenovo Ideapad 700 Signature Edition
CPU: i5 6300 HQ 2,30 GHz, RAM: 8 GB, GPU: Nvidea Geforce GTX 950M, Hårddisk: 256 GB SSD.

Lenovo Legion 5: AMD Ryzen 7 5800H, 16 GB RAM, RTX 3060, 1000 GB SSD

Permalänk

"en rispa så åker datorn tillbaks till butiken", är det den nivån de flesta kör ? Datorn verkar splitterny i övrigt. Finns det återförsäljare som säljer begagnade datorer som nya ??

Visa signatur

Bärbar: Lenovo Ideapad 700 Signature Edition
CPU: i5 6300 HQ 2,30 GHz, RAM: 8 GB, GPU: Nvidea Geforce GTX 950M, Hårddisk: 256 GB SSD.

Lenovo Legion 5: AMD Ryzen 7 5800H, 16 GB RAM, RTX 3060, 1000 GB SSD