Permalänk
Medlem

MSI gaming får plats bra i ett H7 Flow. Kabel mellan GPU och PSU är från ModDiy.
B550 Unify-X, 32GB GSkill 3600Ghz, 5800x3D, Arctic Freezer II 360, Corsair RM850, 4x140mm Arctic fläktar.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Kanske kan ge något för några, är i alla fall nöjd med det slutgiltiga bygget.

ASUS TUF Geforce RTX 4090 OC i ett be quiet! Dark Base 900 Pro med Noctua kylare.

Samma kort i jämförelse med ASUS TUF Geforce RTX 3080.

ASUS TUF Geforce RTX 4090 OC i be quiet! Pure Base 500FX.

Ser även skillnaden mellan 4xPCIe 8-pin adapter och Corsairs, icke sleevade 12+4 HVPWR.

Och tillsist be quiet! Dark Base 900 Pro med sänkt moderkortplåt och Corsair iCUE H150i ELITE LCD med ett MSI Geforce RTX 4090 SUPRIM Liquid X.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS HERO Z690 | Core i9 12900K | Corsair iCUE H150i ELITE LCD | Corsair 64GB (4x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Dominator Platinum RGB | Samsung 980 Pro 2TB, Crucial P5 Plus 2TB, Kingston NV1 2TB M.2 NVMe, Samsung 870 QVO 4TB | MSI Geforce RTX 4090 SUPRIM Liquid X | Sound Blaster AE-9 | Corsair HX1500i | Logitech Z906 | DeepCool Quadstellar Infinity | Aorus FV43U + Ergotron LX | LG OLED42C2 + Ergotron LX | ACER Predator XB323U | LG UltraGear 27GP850 | Asus PG279Q | LG32GK850G-B | AOC U3277FWQ | 3xAOCQ3279VWF | Philips BDM4065UC

Permalänk
Medlem

Det dubbelsidiga EK-blocket kom idag. Sjukt massivt! Så nu får jag ett Bykski-block över ifall nån vill köpa. Passar Asus 4090 TUF och Strix.

Länk till Bykski-blocket: https://ezmodding.com/en/waterblocks/GPU/ASUS/N-AS4090STRIX-X

Permalänk
Medlem

Precis fått hem och installerat mitt 4090 Suprim X Liquid och är helnöjd. Har dock två funderingar så tänkte jag når ut till experterna

1. Visst bör inte placering av slangarna spela någon roll här? Eftersom pumpen sitter i kortet och radiatorn delvis är ovanför pumpen så bör det inte göra någon skada?

2. Jag kör en Samsung Neo G7 4K monitor och när jag har har G-Sync aktiverat för windowed och full-screen och öppnar vissa program t.ex. MSI Center så blinkar skärmen till, blir svart och sen kommer bilden tillbaka. Kör jag G-Sync endast fullscreen verkar det inte hända. Någon som stött på något snarlikt?

Permalänk
Medlem

Slangarna borde vara helt okey sådär. Skulle dock rekommendera att byta ut strömkabeln ifall du inte gjort det.

Angående blink så har jag ingen aning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shape1:

Precis fått hem och installerat mitt 4090 Suprim X Liquid och är helnöjd. Har dock två funderingar så tänkte jag når ut till experterna

1. Visst bör inte placering av slangarna spela någon roll här? Eftersom pumpen sitter i kortet och radiatorn delvis är ovanför pumpen så bör det inte göra någon skada? https://i.ibb.co/GFHNjm1/IMG-20221219-162027.jpg

2. Jag kör en Samsung Neo G7 4K monitor och när jag har har G-Sync aktiverat för windowed och full-screen och öppnar vissa program t.ex. MSI Center så blinkar skärmen till, blir svart och sen kommer bilden tillbaka. Kör jag G-Sync endast fullscreen verkar det inte hända. Någon som stött på något snarlikt?

1. Placeringen är helt ok, så länge du inte har radiatorn in botten så ska det inte vara några problem.

2. Har en 1440p 170hz Acer predator med luftkyld Suprim och har också stött på samma med lite blinkande efter aktivering av G-sync. Jag är lite osäker om jag hade det med föregående driver (kör 527.37 nu).
Här finns det lite udda förslag om vad man kan göra, köra äldre drivrutin eller sätta custom refresh rate 1Hz mindre än native.

Hur är dina minnestemps vid load? Hör du fläkten på kortet nånting?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnabelostSWE:

Slangarna borde vara helt okey sådär. Skulle dock rekommendera att byta ut strömkabeln ifall du inte gjort det.

Angående blink så har jag ingen aning

Tack! Har inte bytt strömkabeln ännu men ska lägga en beställning på Cablemods för Corsair när den finns i lager igen

Skrivet av kusk0r:

1. Placeringen är helt ok, så länge du inte har radiatorn in botten så ska det inte vara några problem.

2. Har en 1440p 170hz Acer predator med luftkyld Suprim och har också stött på samma med lite blinkande efter aktivering av G-sync. Jag är lite osäker om jag hade det med föregående driver (kör 527.37 nu).
Här finns det lite udda förslag om vad man kan göra, köra äldre drivrutin eller sätta custom refresh rate 1Hz mindre än native.

Hur är dina minnestemps vid load? Hör du fläkten på kortet nånting?

Tack! Ska spana in och testa, man blir ju lite orolig när det blinkar sådär. Hade inte samma blinkande med mitt 3090 Suprim X nämligen.

Körde lite High on Life precis i 4K och då låg minnestemps runt 64-68c. Fläktarna hörs lite grann men går väldigt tyst enligt mig.

Permalänk
Skrivet av Shape1:

Precis fått hem och installerat mitt 4090 Suprim X Liquid och är helnöjd. Har dock två funderingar så tänkte jag når ut till experterna

1. Visst bör inte placering av slangarna spela någon roll här? Eftersom pumpen sitter i kortet och radiatorn delvis är ovanför pumpen så bör det inte göra någon skada? https://i.ibb.co/GFHNjm1/IMG-20221219-162027.jpg

2. Jag kör en Samsung Neo G7 4K monitor och när jag har har G-Sync aktiverat för windowed och full-screen och öppnar vissa program t.ex. MSI Center så blinkar skärmen till, blir svart och sen kommer bilden tillbaka. Kör jag G-Sync endast fullscreen verkar det inte hända. Någon som stött på något snarlikt?

Har i stort sett samma Monitor, fast G8a och samma Grafikkort. Inte upplevt dom blinkningarna men säkert nån mjukvarugrej. Testa byta kabel är väl det enda Hårdvarugrej jag skulle kunna tänka mig. Använder dp-kabeln man fick med G8an

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Har i stort sett samma Monitor, fast G8a och samma Grafikkort. Inte upplevt dom blinkningarna men säkert nån mjukvarugrej. Testa byta kabel är väl det enda Hårdvarugrej jag skulle kunna tänka mig. Använder dp-kabeln man fick med G8an

Jag hittade felet och det var helt och hållet handhavande fel haha. Vart ju så himla taggad på spela så reflekterade inte att jag körde monitorn i HDMI 2.1 uttaget med 4K och 165hz..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebban84:

28-30w har jag

Skrivet av kusk0r:

27,5-30W idle, samma med antigen MSI eller Galax HOF BIOS. Aktiverar jag en skärm till så hoppar den upp till 38-39W.

Skrivet av Pe3:

Jag har ett inno3d får 8W average min 6W max 12.6W vid surfning

Skrivet av Daniel75:

Ligger runt 10-12W på 4090 TUF OC i idle.

Tack för att ni tog er tid att kika på detta! TUF 4090 (non-OC) ligger med average på 16W resp 20W (med HDR-påslaget) på en 4K-skärm. Vid lite närmare studier så verkar själv GPU-chippet dra ca 6-7W och minnena verkar dra ungefär det dubbla. Kan det vara så att Suprim X-kortets factory-OC gör att kortet drar lite mer ström, även vid idle?

Och följdfrågan, kan dessa ca 10W skillnad mellan TUF och Suprim X förklara den något högre temperaturen vid idle 46 grader jämfört med ca 41?

(Jag vill absolut inte baissa Suprim X-kortet, jag är i själva verket övertygad om att detta är ett av de bättre modellerna, men jag vill förstå varför det går så varmt vid idle.)

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Skrivet av Shape1:

Jag hittade felet och det var helt och hållet handhavande fel haha. Vart ju så himla taggad på spela så reflekterade inte att jag körde monitorn i HDMI 2.1 uttaget med 4K och 165hz..

Haha skönt att det löste sig. Lät faktiskt som ett kabelbekymmer där hastigheten inte räckte till.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av General Nord:

Tack för att ni tog er tid att kika på detta! TUF 4090 (non-OC) ligger med average på 16W resp 20W (med HDR-påslaget) på en 4K-skärm. Vid lite närmare studier så verkar själv GPU-chippet dra ca 6-7W och minnena verkar dra ungefär det dubbla. Kan det vara så att Suprim X-kortets factory-OC gör att kortet drar lite mer ström, även vid idle?

Och följdfrågan, kan dessa ca 10W skillnad mellan TUF och Suprim X förklara den något högre temperaturen vid idle 46 grader jämfört med ca 41?

(Jag vill absolut inte baissa Suprim X-kortet, jag är i själva verket övertygad om att detta är ett av de bättre modellerna, men jag vill förstå varför det går så varmt vid idle.)

<Uppladdad bildlänk>

Jag kör med ett Zotac AMP Extreme med 2st 4K skärmar. Idle ligger kortet på 38W med en temp på 42°C. Kortet är förövrigt bestyckad med 24 power phases.

Permalänk
Medlem

Jag har en 12v kabel som aldrig kom till användning då jag kör med Corsairs kabel. Denna är ej uppackad. https://eustore.cablemod.com/product/cablemod-c-series-pro-mo...

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Nån som vet om de gör 12pin-kabel med 90graders böj? Jag får inte plats i mitt LianLi O11.

Visa signatur

🎮 Intel 13900K - RTX 4090 - 32GB 6000Mhz RAM - Samsung 990 PRO 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av frunten:

Nån som vet om de gör 12pin-kabel med 90graders böj? Jag får inte plats i mitt LianLi O11.

CableMod har sina på gång, kan läsa mailet nedan för tidsplan.

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS (delidded/direct-die) | 2x24GB G.Skill 8000 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz

Permalänk
Medlem

Nu har mitt kort skickats

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Ni som har Suprim Liquid X hur ser er vram temperatur ut?
Tittar man på lite tidigare reviews så ser man att de ligger högre än andra kort men nyare tester ligger de i samma span (runt 70 grader) som resten av korten.
Enligt pauls hardware fixade MSI hans kort så att hans vram föll från 88 grader till normala vram temps runt 70 grader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frunten:

Nån som vet om de gör 12pin-kabel med 90graders böj? Jag får inte plats i mitt LianLi O11.

Februari som postades här tidigare...
https://store.cablemod.com/12vhpwr-angled-adapter/

LianLi verkar ha en egen lösning på gång med inbyggt överhettnings skydd (se index).
https://www.youtube.com/watch?v=IRe9qjt2tHw

Känns lite segt att vänta. Seasonic Vertex verkar även ha skjutit fram Europa lanseringen till nästa år.

Permalänk
Skrivet av Widde:

Ni som har Suprim Liquid X hur ser er vram temperatur ut?
Tittar man på lite tidigare reviews så ser man att de ligger högre än andra kort men nyare tester ligger de i samma span (runt 70 grader) som resten av korten.
Enligt pauls hardware fixade MSI hans kort så att hans vram föll från 88 grader till normala vram temps runt 70 grader.

Kollade på releasen så va mitt kort runt 72 grader max vramtemp när jag körde Port Royal. Tror detta gällde pre-releasekorten då jag sett videos av folk som köpt kort ha ”normala” temps som jag hade också.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem

Idag anländer mitt Palit RTX 4090 GameRock OC
Dessvärre är det enda 4090 kort jag kan ha förutom FE pga. mitt chassi bara tar 334 mm långa kort och jag har begränsat med plats för radiatorer. När jag skriver dessvärre menar jag att tillverkaren verkar snålat lite med tillverkningen av detta kort, finns det någon här som kör med denna och isf. vad är er upplevelse av kortet, är ni nöjda?

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem

Helt ok men en lite billigare design så kör inte på 600/666 w biosen 24/7 är min rekommendation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Kollade på releasen så va mitt kort runt 72 grader max vramtemp när jag körde Port Royal. Tror detta gällde pre-releasekorten då jag sett videos av folk som köpt kort ha ”normala” temps som jag hade också.

Tack så mycket för infon, blir ett sånt när det kommer in i lager igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Idag anländer mitt Palit RTX 4090 GameRock OC
Dessvärre är det enda 4090 kort jag kan ha förutom FE pga. mitt chassi bara tar 334 mm långa kort och jag har begränsat med plats för radiatorer. När jag skriver dessvärre menar jag att tillverkaren verkar snålat lite med tillverkningen av detta kort, finns det någon här som kör med denna och isf. vad är er upplevelse av kortet, är ni nöjda?

<Uppladdad bildlänk>

DeBauer utryckte positiva åsikter om kortet
https://www.youtube.com/watch?v=S3ubCAhXrsE

Permalänk
Medlem

Nån mer än jag som har problem med rgbn på MSI suprim x? Funkar när man startar datorn men efter ett tag slocknar det. Är det för datorn går in i nåt slags power save mode?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hk-tray:

Nån mer än jag som har problem med rgbn på MSI suprim x? Funkar när man startar datorn men efter ett tag slocknar det. Är det för datorn går in i nåt slags power save mode?

Fasen, det hade jag kallat för en feature. Avskyr RGB.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem
Skrivet av hk-tray:

Nån mer än jag som har problem med rgbn på MSI suprim x? Funkar när man startar datorn men efter ett tag slocknar det. Är det för datorn går in i nåt slags power save mode?

Har du hwinfo installerat?
Om ja, installera senaste versionen så ska det vara fixat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

Fasen, det hade jag kallat för en feature. Avskyr RGB.

Haha ja, jag med egentligen, iaf när det dampar loss i all möjliga blinkningar och färger.

Skrivet av Widde:

Har du hwinfo installerat?
Om ja, installera senaste versionen så ska det vara fixat.

Du är smart du! Har det installerat så är säkert det, får kolla senare ikväll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackie:

Idag anländer mitt Palit RTX 4090 GameRock OC
Dessvärre är det enda 4090 kort jag kan ha förutom FE pga. mitt chassi bara tar 334 mm långa kort och jag har begränsat med plats för radiatorer. När jag skriver dessvärre menar jag att tillverkaren verkar snålat lite med tillverkningen av detta kort, finns det någon här som kör med denna och isf. vad är er upplevelse av kortet, är ni nöjda?

<Uppladdad bildlänk>

Det enda negativa jag läst är att vrm inte är den kraftigaste. Så ska man överklocka finns det inte mycket mer kraft att hämta.
Annars bra kort.

Vad har du läst?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Det är löjligt stor skillnad. En bra uppgradering.

Men är det prisvärt?

Permalänk
Skrivet av landahl:

Men är det prisvärt?

Klart det inte är prisvärt! Va är det idag i denna branchen?
Kör man 4K med en bra skärm med hög uppdatering 4K +120Hz, och spel med RT så är det en stor uppgradering från 3080.

1440p är det i stort sett helt meningslöst imo.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb