Får inte ut grafikkortet kommer ta sönder datorn

Permalänk
Avstängd

Får inte ut grafikkortet kommer ta sönder datorn

Jag är så jävla less min founder edition 3080 vägrar gå ut jag installera den precis. Visst ska jag trycka på den fjädern som på bilden? Har nästan repat sönder den inget funkar den rör knappt tryckt med skruvmejsel med penna med allt. Råkade även slå åt moderkortet med skruvmejsel snart kastar jag skitet!!!

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av JuicyChicken7:

Jag är så jävla less min founder edition 3080 vägrar gå ut jag installera den precis. Visst ska jag trycka på den fjädern som på bilden? Har nästan repat sönder den inget funkar den rör knappt tryckt med skruvmejsel med penna med allt. Råkade även slå åt moderkortet med skruvmejsel snart kastar jag skitet!!!

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Ja den ska tryckas ned, men prova använda typ en stekspade istället. Penna, skruvmejsel och dylikt kan ganska enkelt orsaka skador om det strular.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Moderator
Moderator

Du skall inte under några som helst omständigheter använda en skruvmejsel eller något annat som är stor risk att skada komponenter. En ätpinne av lite mer robust slag brukar fungera bra, ett redigt tryck på den plana ytan och grafikortet glider lätt ur.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Dubbelkolla så den inte är fastskruvad i chassit också!
Menar där portarna sitter

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc v2 3080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Avstängd

Jag provat med full styrka med en byggpenna (sådan platt) den gick sönder i mitten och fjädern rörde knappt på sig. Jag har skruvat ut från andra sidan där hdmi sitter, men jag fattar inte riktigt ska jag trycka samtidigt dra ut eller bara trycka och då åker grafikkortet ut en bit. Är så rädd jag redan tagit sönder den har försökt dra ut den med styrka utan resultat

Permalänk
Medlem
Skrivet av JuicyChicken7:

Jag provat med full styrka med en byggpenna (sådan platt) den gick sönder i mitten och fjädern rörde knappt på sig. Jag har skruvat ut från andra sidan där hdmi sitter, men jag fattar inte riktigt ska jag trycka samtidigt dra ut eller bara trycka och då åker grafikkortet ut en bit. Är så rädd jag redan tagit sönder den har försökt dra ut den med styrka utan resultat

Kan det vara så att någon liten liten kabel hamnat därunder eller så? Så den inte kommer ut som den ska

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc v2 3080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Medlem

Du har inte ett moderkort med "eject"-knapp till PCI-portarna?

Alternativ försök rucka försiktigt på grafikkortet samtidigt som du trycker på trycker på "plastbiten".

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Jag bröt sönder min "fjäder/pinne" idag. Den var helt omöjlig att komma åt.
Dock på ett EK vertikalt kit, så inte på själva moderkortet.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MinscS2:

Du har inte ett moderkort med "eject"-knapp till PCI-portarna?

Alternativ försök rucka försiktigt på grafikkortet samtidigt som du trycker på trycker på "plastbiten".

ROG strix B550-I Asus heter moderkortet det är ett mini itx har varit rent helvete få in alla komponenter, så jag måste göra om allt för kablarna är för långa luckorna stängs inte.

Provade videon nån skicka här funkar inte asså om "fjädern" börjar böja sig och repas av skruvmejsel börja jag bli fundersam ska den inte enkelt öppnas eller ska man trycka så jävla hårt? Ska jag trycka på kanten av fjädern eller i mitten av den.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronz:

Jag bröt sönder min "fjäder/pinne" idag. Den var helt omöjlig att komma åt.
Dock på ett EK vertikalt kit, så inte på själva moderkortet.

Vad händer då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JuicyChicken7:

Vad händer då?

Man behöver inte trycka ned den nästa gång
Men den är ju till för att säkra kortets anslutning. Dock låg risk att kortet glider ut. Iaf för mig då hela kortets vikt gör att den trycker ned sig själv.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronz:

Man behöver inte trycka ned den nästa gång
Men den är ju till för att säkra kortets anslutning. Dock låg risk att kortet glider ut. Iaf för mig då hela kortets vikt gör att den trycker ned sig själv.

Haha okej

Permalänk
Medlem

Ska tryckas ned, lossa kortet vid skruven och ta ut det så. För att baksidan ska släppa kan du få trycka på knappen när skruvsidan redan är en bit upp. Det funkade för mig.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ska tryckas ned, lossa kortet vid skruven och ta ut det så. För att baksidan ska släppa kan du få trycka på knappen när skruvsidan redan är en bit upp. Det funkade för mig.

Jaaa det funka tack!! Tror du jag förstört moderkortet jag råka 1 gång komma åt den med skruvmejsel full styrka

Permalänk
Medlem
Skrivet av JuicyChicken7:

Jaaa det funka tack!! Tror du jag förstört moderkortet jag råka 1 gång komma åt den med skruvmejsel full styrka

Slant du och körde in den i moderkortet är det inte bra. För mycket tryck kan orsaka skador men förhoppningsvis funkar det fortfarande. Jag har själv våldat med detta knappar och inget hat gått sönder än sålänge.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

Slant du och körde in den i moderkortet är det inte bra. För mycket tryck kan orsaka skador men förhoppningsvis funkar det fortfarande. Jag har själv våldat med detta knappar och inget hat gått sönder än sålänge.

Oki tack nu ska jag försöka reda ut det här eländet

Permalänk
Sötast

Har på alla moderkort de senaste vad.... 10 åren alltid knäckt av låsen med en tång direkt när jag öppnat påsen till moderkortet.
Sämsta "uppfinningen" någonsin.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Allexz:

Har på alla moderkort de senaste vad.... 10 åren alltid knäckt av låsen med en tång direkt när jag öppnat påsen till moderkortet.
Sämsta "uppfinningen" någonsin.

Kan jag kapa kablarna till psu dom är jätte långa

Permalänk
Medlem
Skrivet av JuicyChicken7:

Kan jag kapa kablarna till psu dom är jätte långa

Kapa????????
Hur tänkte du nu? Eller kanske skulle frågan vara, tänkte du?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JuicyChicken7:

Kan jag kapa kablarna till psu dom är jätte långa

Ja men det kräver i så fall att du har kunskap och verktyg för att kunna korta dem på korrekt sätt så du ska få dem att fungera igen.
Du behöver alltså en del specialverktyg för att göra egna kablar och verktyg och kontakter finns hos en del som säljer delar för sleeving men du kan även kolla om det går att beställa färdiga kablar i passande längder eller kanske finns det en annan nätdel som passar bättre.
Ska du köpa de verktyg och kontakter du behöver så kommer första kabeluppsättningen att bli rätt dyr, minst någon tusenlapp i verktyg och delar och flertalet timmars i jobb.

Det går alltså tekniskt att kapa/korta kablarna men det kräver förberedelser om du ska kunna montera kontakter på de kapade kablarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har full förståelse för trådskaparen, Har själv brottats med otaliga ***** moderkort för att få loss grafikkorten! Jag fattar inte varför de envisas med en sån lösning?!

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av JuicyChicken7:

Oki tack nu ska jag försöka reda ut det här eländet<Uppladdad bildlänk>

Har du nått att göra, god jul

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JuicyChicken7:

Kan jag kapa kablarna till psu dom är jätte långa

Om du kapar dom så kan jag rekommendera Råbandsknop

Permalänk
Medlem
Skrivet av JuicyChicken7:

Kan jag kapa kablarna till psu dom är jätte långa


Jag tror att folk missade att du driver med dem...

Permalänk
Skrivet av JuicyChicken7:

Jag är så jävla less min founder edition 3080 vägrar gå ut jag installera den precis. Visst ska jag trycka på den fjädern som på bilden? Har nästan repat sönder den inget funkar den rör knappt tryckt med skruvmejsel med penna med allt. Råkade även slå åt moderkortet med skruvmejsel snart kastar jag skitet!!!

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Ser ut som på mitt moderkort, en alldeles för tunn plastbit man måste trycka relarivt hårt på, vad kan gå fel?
Iallafall min gick sönder första gången jag skulle ta ut grafikkortet.
Nu måste jag lossa cpu kylaren för att komma åt och ta ut grafikkortet

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Ja men det kräver i så fall att du har kunskap och verktyg för att kunna korta dem på korrekt sätt så du ska få dem att fungera igen.
Du behöver alltså en del specialverktyg för att göra egna kablar och verktyg och kontakter finns hos en del som säljer delar för sleeving men du kan även kolla om det går att beställa färdiga kablar i passande längder eller kanske finns det en annan nätdel som passar bättre.
Ska du köpa de verktyg och kontakter du behöver så kommer första kabeluppsättningen att bli rätt dyr, minst någon tusenlapp i verktyg och delar och flertalet timmars i jobb.

Det går alltså tekniskt att kapa/korta kablarna men det kräver förberedelser om du ska kunna montera kontakter på de kapade kablarna.

Tack tydligt svar hade gärna beställt custom via cablemod men dom ser ut vara överbelastade och det är inget svenskt bolag så kommer säkert ta minst någon månad. Jag ska försöka se hur jag kan göra med kablarna mitt problem är egentligen mest molex och sata kabeln jag använder 3 och dom har så många Daisy chains som tar enorm plats, min razer mini itx har heller ingen kabelgömma eller låda det är ett rent helvete rent ut sagt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Man behöver inte trycka ned den nästa gång
Men den är ju till för att säkra kortets anslutning. Dock låg risk att kortet glider ut. Iaf för mig då hela kortets vikt gör att den trycker ned sig själv.

du kan ju alltid ersätta den "pluggen" med en ny, från PCI E slot du ej använder (om du nu har fler än 1) dvs. Så gjorde jag för några år sen på mitt gamla moderkort hehe.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Sötast
Skrivet av JuicyChicken7:

Kan jag kapa kablarna till psu dom är jätte långa

Absolut, men eftersom du frågar om det går skulle jag inte rekommendera det.
Inget illa menat alls, vill bara inte att du eldar upp hela din dator

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Allexz:

Absolut, men eftersom du frågar om det går skulle jag inte rekommendera det.
Inget illa menat alls, vill bara inte att du eldar upp hela din dator

Jo men du har rätt kan man inte köpa från inet eller någon butik typ kortare sata och molex kablar eller är allt beställningsvara? Skiljer sig kablarna till olika psu har en mini itx så coolermaster sfx850