Hur osäkert är Android 9 med några få standardappar, egentligen?

Permalänk
Medlem

Hur osäkert är Android 9 med några få standardappar, egentligen?

Min one plus 3 känns fortfarande rapp och någorlunda alert och känna som att den har mycket liv kvar i sig, men den kör Android 9 och får inga säkerhetsuppdateringar längre. Å andra sidan så surfar jag inte mycket på den utan använder mest bankid, sms, swish, k9 mail, booking, maps och olika flygbolgs och tåg-busslinjer appar. Apparna håller jag uppdaterade. När jag surfar gör jag det med noscript.

Vilka risker löper jag egentligen när jag har en så gammal Androidversion?

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Min one plus 3 känns fortfarande rapp och någorlunda alert och känna som att den har mycket liv kvar i sig, men den kör Android 9 och får inga säkerhetsuppdateringar längre. Å andra sidan så surfar jag inte mycket på den utan använder mest bankid, sms, swish, k9 mail, booking, maps och olika flygbolgs och tåg-busslinjer appar. Apparna håller jag uppdaterade. När jag surfar gör jag det med noscript.

Vilka risker löper jag egentligen när jag har en så gammal Androidversion?

Mycket små risker om du har ett säkerhetsprogram installerat, t.ex. Norton.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bog11:

Mycket små risker om du har ett säkerhetsprogram installerat, t.ex. Norton.

Säkerhetsprogram på Android är värdelösa, bokstavligt talat. Google Play protect borde räcka långt och förutsatt att det inte ska installeras några appar från tredjepart är riskerna egentligen ganska små.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Sötast
Skrivet av bog11:

Mycket små risker om du har ett säkerhetsprogram installerat, t.ex. Norton.

Vad exakt baserar du detta på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Min one plus 3 känns fortfarande rapp och någorlunda alert och känna som att den har mycket liv kvar i sig, men den kör Android 9 och får inga säkerhetsuppdateringar längre. Å andra sidan så surfar jag inte mycket på den utan använder mest bankid, sms, swish, k9 mail, booking, maps och olika flygbolgs och tåg-busslinjer appar. Apparna håller jag uppdaterade. När jag surfar gör jag det med noscript.

Vilka risker löper jag egentligen när jag har en så gammal Androidversion?

Det är främst webbläsaren och emailklienten som är din farliga väg in, se till att hålla dem uppdaterade och inte köra appar du inte känner igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av bog11:

Mycket små risker om du har ett säkerhetsprogram installerat, t.ex. Norton.

Behövs inget säkerhetsprogram. Det finns inbyggt i Google Play Store, Play Protect. Jag har inte använt något säkerhetsprogram under alla år jag använt Android, vilket är mer än 10 år

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Säkerhetsprogram på Android är värdelösa, bokstavligt talat. Google Play protect borde räcka långt och förutsatt att det inte ska installeras några appar från tredjepart är riskerna egentligen ganska små.

Menar du att Play Protect skyddar mot hot från mail, web och liknande också? Trodde det bara gällde appar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Vad exakt baserar du detta på?

På de hot som stoppats av skyddet i alla våra mobiler (cirka 50 st), t.ex. websidor och mail.