Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugga:

@eFoppa Samma här! Tyvärr verkar Radio/BT-mix vara borttaget.. Bara en ljudkälla kan spela åt gången. Ett steg bakåt även om jag inte ofta använder det. Många använder det nog till Discord på mobilen dock som lirar konsol.

Aha missade det!
Det är kasst! Jag använder det inte heller just nu då mitt team föredrar PS5-party. Men från och till har det varit ett måste att kunna köra dubbla anslutningar.
Antar att de fegade lite med tanke på alla klagomål runt BT med Penrose?

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Aha missade det!
Det är kasst! Jag använder det inte heller just nu då mitt team föredrar PS5-party. Men från och till har det varit ett måste att kunna köra dubbla anslutningar.
Antar att de fegade lite med tanke på alla klagomål runt BT med Penrose?

Min gissning också. Det är ju inget som tagits bort bara för att eller inte tänkts på. Ett måste för väldigt många så måste finnas en väldigt bra anledning.

Permalänk
Medlem

Köpte en SMSL D-6 DAC, imponerande liten sak som faktiskt låter hörbart renare än mina ljudinterface av enklare typ, DAC chippen som är dubbla AKM4493S(nya AKM efter fabriksbranden) har några ljud tweaks inbyggda som SMSL låter finnas med i menyerna. Dels finns 4 ljudscener och dels finns 6 olika digitalfilter. Default är scen 1 och filter 1, som låter mycket rent men lite torrt och platt. Jag kör scen 2 och filter 6 för närvarande, vilket ger mer av ett klassiskt "HiFi" ljud. Varmt, kraftfullt och med krispighet. Upplösningen är extremt hög, finns inga reverb svansar eller någon rums information som man missar. ALLT finns med. Mycket nöjd såhär långt, det gav faktiskt en extra dimension åt framförallt hörlurslyssnande som jag inte trodde var möjlig.

Hörlursförstärkaren SH-6 fungerar utmärkt ihop med denna, jag kör med TRS ut på D-6 mha av en TRS > RCA-kabel vilket fungerar bra.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Nån som kan rekommendera en bra DAC för max 1000 kronor? Behöver vara optisk då jag ska ha den mellan min tv och hörlurarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hackers:

Nån som kan rekommendera en bra DAC för max 1000 kronor? Behöver vara optisk då jag ska ha den mellan min tv och hörlurarna.

Har du en förstärkare då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Har du en förstärkare då?

Måste man ha det kan man bara inte koppla Dac till tv genom optisk och sedan koppla in hörlurarna med sladd? Jag har köpt philips fidelio x2hr som jag försöker få använda på en samsung tv. Hade beställt Fosi Audio Q4 - Mini spelstereo DAC & hörlursförstärkare genom alixpress men blev nått strul och fick pengarna tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarg:

Jag köpte ett par Fidelio X2HR nu under reorna som mitt första steg in i hela audiofilsfären, och det har varit en intressant upplevelse att lyssna på låtar man trodde man hade koll på och helt plötsligt hör en massa nya saker. Att jag aldrig tidigare provat ett par öppna hörlurar har nog också varit en faktor där. Dom verkar åtminstone ganska trevliga när man lyssnar på mycket extrem metal och lite annat smått och gott (bra bas kanske? Känns inte ens som om jag kan jämföra med några tidigare hörlurar jag haft.)

Dock vet jag inte riktigt om det är något jag missat när det gäller EQ, volymkontroll och sådant, då jag har dom inkopplade i moderkortet och inte har någon DAC (då min uppfattning var att dom var lättdrivna och det inte behövdes.)

Det är så att när jag kopplar in dom i ljudingången så är volymen otroligt hög med 100% i windows, och jag behöver dra ner den till 20-30% beroende på vad jag lyssnar på för att det ska bli bekväm volym. Men eftersom jag läst att ljudkvalitén (eller något) blir sämre ifall man drar ner på windowsvolymen så känns det lite som att skjuta sig själv i foten. Är detta med avsaknad av volymkontroll standard på entusiasthörlurar, och man istället förväntas styra volym genom en DAC, förstärkare eller något?

Köpte också sådana lurar dom är riktigt bra när jag använder dem på datorn, försöker nu hitta en lösning då jag vill använda dom till tv också.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hackers:

Måste man ha det kan man bara inte koppla Dac till tv genom optisk och sedan koppla in hörlurarna med sladd? Jag har köpt philips fidelio x2hr som jag försöker få använda på en samsung tv. Hade beställt Fosi Audio Q4 - Mini spelstereo DAC & hörlursförstärkare genom alixpress men blev nått strul och fick pengarna tillbaka.

Du måste inte ha en hörlursförstärkare men du bör ha det, en ren dac ger linjesignal ut och är inte lämpad att driva en hörlur utan är tänkt för en last med typ 10 KOhm impedans och en hörlur har mycket lägre impedans. Fosin är en dac och hörlursförstärkare integrerade i samma låda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hackers:

Måste man ha det kan man bara inte koppla Dac till tv genom optisk och sedan koppla in hörlurarna med sladd? Jag har köpt philips fidelio x2hr som jag försöker få använda på en samsung tv. Hade beställt Fosi Audio Q4 - Mini spelstereo DAC & hörlursförstärkare genom alixpress men blev nått strul och fick pengarna tillbaka.

Dom flesta kombinerade DAC/Hörlursförstärkare av renommerade märken saknar optisk in för 1000Kr, billigaste av någotsånär god kvalitet är nog Fiio K5 för 1899Kr på Amazon. Den har kraftfull hörlursförstärkare och optisk/koaxial/USB-in.

Sen finns det en massa konstiga märken som har det du frågar efter, för runt 7-800Kr, men då är det ren gambling om och hur det fungerar.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Dom flesta kombinerade DAC/Hörlursförstärkare av renommerade märken saknar optisk in för 1000Kr, billigaste av någotsånär god kvalitet är nog Fiio K5 för 1899Kr på Amazon. Den har kraftfull hörlursförstärkare och optisk/koaxial/USB-in.

Sen finns det en massa konstiga märken som har det du frågar efter, för runt 7-800Kr, men då är det ren gambling om och hur det fungerar.

Ska hålla koll på den här fiio på mellandagsrean om den går ner i pris

Permalänk
Medlem

Hej, jag har nyligen köpt en Pro-Ject Pre Box S2 Digital och är nu efter ett par bra lurar. Någon som har erfarenhet av Sennheiser HD 660S eller andra lurar med liknande pris?

Permalänk
Medlem

Tja!
Jag köpte en Aiyima DAC A5 PRO för 3 månader sedan. Det blev retur eftersom den optiska ingången strullade. Ljudet bröts hela tiden.
Sedan köpte jag en Topping DX3 Pro+ . Jag är riktig nöjd med denna hörlursförstärkare.

Permalänk
Medlem

Jag är på jakt efter nya rör till min lilla förstärkare, en xDuoo TA-26.
Siktet jag har är låst på Tung-Sol 6080 och CBS-Hytron 6SN7 eller Raytheon 6SN7 Black Glass, dock skall jag nämna att jag inte har någon kunskap i området och ovanstående är det jag kommit fram till själv efter att ha läst "en eller ett par" rader på internetz.
Hur ser kunskapen här ut om rör?
Var köper man rör i Sverige?
Finns det bättre alternativ än ovanstående?
etc etc

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Jag är på jakt efter nya rör till min lilla förstärkare, en xDuoo TA-26.
Siktet jag har är låst på Tung-Sol 6080 och CBS-Hytron 6SN7 eller Raytheon 6SN7 Black Glass, dock skall jag nämna att jag inte har någon kunskap i området och ovanstående är det jag kommit fram till själv efter att ha läst "en eller ett par" rader på internetz.
Hur ser kunskapen här ut om rör?
Var köper man rör i Sverige?
Finns det bättre alternativ än ovanstående?
etc etc

Rör köper du generellt sett inte i Sverige, utan på dedikerade sidor för rör. eBay har mycket exotiska NOS medan "standardsortiment" finns på Tube Amp Doctor för att nämna en. Vill du absolut handla i Sverige så har Akkelis ett helt OK utbud av rör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Rör köper du generellt sett inte i Sverige, utan på dedikerade sidor för rör. eBay har mycket exotiska NOS medan "standardsortiment" finns på Tube Amp Doctor för att nämna en. Vill du absolut handla i Sverige så har Akkelis ett helt OK utbud av rör.

Ja, det där med att köpa utomlands har jag förstått är melodin som gäller om man inte vill bli ruinerad samt få tillgång till ett större utbud.
Men det skulle varit trevligt om man kunde stötta den inhemska marknaden men det kanske inte riktigt är möjligt i det här fallet.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Funderar på om man ska beställa ett par Audeze Maxwell eller inte.. Har redan Mobius och båda Penrose-modellerna så lär väl isåfall sälja av ett par stycken iaf.

Båda mina Penrose är ju i nyskick så egentligen är det ju kanske en onödig uppgradering då jag inte har några problem med varken byggkvalité eller anslutning.. Ljudet lär ju inte vara ljusår bättre tänker jag.

Någon mer som går i samma tankar?

Permalänk
Medlem

Också sjukt nyfiken på Maxwell. Hittade märket av en slump och läst fina recensioner på deras tidigare. Har ett par Sennheiser/Epos 670 idag (astro 50 innan) och tror att det skulle bli en bra uppgradering. Förhoppningsvis både på ljud, funktioner och komfort där jag tycker alla spellurar från sennheiser/epos trycker lite väl mycket. Just smidigheten att ha lurar med endast en usbdongel är något jag vill fortsätta med.

Sett att hifiklubben har Audeze för lyssning, får hoppas även Maxwell hittar dit.

Permalänk
Medlem

Är inte Maxwell tunga? Inte så kul för en gaminglur kanske

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Är inte Maxwell tunga? Inte så kul för en gaminglur kanske

Jo, 490g är ju en hel del. Men med en bra suspension strap så kan det ju bli bra ändå. Men svårt att veta på förhand såklart.

Permalänk
Medlem

Suspension straps fungerar inte. Samma vikt oavsett. Heliumballonger?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Suspension straps fungerar inte. Samma vikt oavsett. Heliumballonger?

Fungerar inte? Kan ju hjälpa komforten om det distribueras bättre över huvudet? Eller?

Jag menar ju självklart inte att det blir en lägre vikt av det men det trodde jag var underförstått.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ugga:

Jo, 490g är ju en hel del. Men med en bra suspension strap så kan det ju bli bra ändå. Men svårt att veta på förhand såklart.

Skrivet av oqvist:

Suspension straps fungerar inte. Samma vikt oavsett. Heliumballonger?

Är vikten ett problem så avlasta huvet med ett fjäderblock, man kan fästa blocket i taket eller ett stativ. 200 - 600 gram.

https://www.ledakomponenter.se/verkstadsutrustning/trycklufts...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är vikten ett problem så avlasta huvet med ett fjäderblock, man kan fästa blocket i taket eller ett stativ. 200 - 600 gram.
https://quickbutik.imgix.net/23343E/products/606ecb154fc9a.jpeg?auto=format,compression&fit=max&w=1600&h=1200&dpr=2
https://www.ledakomponenter.se/verkstadsutrustning/trycklufts...

Smart det där skulle fungera rätt så bra i min cockpit har en rätt så fixed sittställning där

Vikt känner man ju alltid av i det långa loppet. Sen är det väl inte en dealbreaker nödvändigtvis fixade lcd-2 rätt bra ändå. Men kände man efter så var det absolut lite mer anspänning på nacken speciellt om man körde VR hjälm också

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av the squonk:

Är inte Maxwell tunga? Inte så kul för en gaminglur kanske

Vad finns det för kul alternativ då? Står i startgroparna att byta ut mitt gamla gamingheadset och vill ha bra ljud i såväl lurar som mic men tycker att det är en djungel. 😀

HyperX Cloud Alpha Wireless - 300 h batteridrift
HyperX Cloud II Wireless - Lika bra ljud(?) men mycket billigare.
SteelSeries Arctis 9 Wireless - 2,4ghz plus Bluetooth om jag nu skulle vilja använda det
Logitech G Pro X gaming - Samma märke som mina gamla så borde ju inte vara sämre i alla fall...

Men då ljudkvalitet är viktigare för mig än blinkade LEDs och "gaming-design" börjar jag söka runt i forumen känner att denna tråd verkar vara rätt ställe att fråga i. 😀

Största anledningen till att jag vill byta är för att batteritiden på mina nuvarande är för kass efter snart 10 års spelande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mjukis.com:

Vad finns det för kul alternativ då? Står i startgroparna att byta ut mitt gamla gamingheadset och vill ha bra ljud i såväl lurar som mic men tycker att det är en djungel. 😀

HyperX Cloud Alpha Wireless - 300 h batteridrift
HyperX Cloud II Wireless - Lika bra ljud(?) men mycket billigare.
SteelSeries Arctis 9 Wireless - 2,4ghz plus Bluetooth om jag nu skulle vilja använda det
Logitech G Pro X gaming - Samma märke som mina gamla så borde ju inte vara sämre i alla fall...

Men då ljudkvalitet är viktigare för mig än blinkade LEDs och "gaming-design" börjar jag söka runt i forumen känner att denna tråd verkar vara rätt ställe att fråga i. 😀

Största anledningen till att jag vill byta är för att batteritiden på mina nuvarande är för kass efter snart 10 års spelande.

Haft alla de du nämner
I dagsläget har jag Cloud Alpha Wireless och Epos 370.
Testar även Steelseries Arctis Nova Pro Wireless just nu.
Cloud Alpha är väldigt trevliga men av någon anledning så klipper micen i nån halv sekund när jag börjar prata i den (PS5 Party) så de samlar mest damm för tillfället. Kan vara just mitt ex som är ett måndagsexemplar.
Epos 370 borde nog va på listan också, tack vare den exeptionellt låga vikten. Jag är dock inget fan av mute-funktionen som kräver att man höjer mikrofonen, vilket är problematiskt att göra med en hand på ett headset med så låg vikt.

Steelseries Arctis Nova Wireless tickar de flesta boxar. Sitter bra, polarna tycker micen låter bäst av de HS jag haft (återigen PS5). Bra inställningsmöjligheter för sidetone och ANC etc.
Bästa batterilösningen.
Enda nackdelen är väl egentligen pleather-kuddarna som blir varma, men om man kan leva utan ANC och batterilösningen så skulle jag spana in Nova 7 istället (38 tim).

Ingen av dessa är ljudmässigt lika bra som Audeze Penrose, men Penrose har tyvärr en hel hög med problem.

Om trådlöst inte är ett krav finns en mängd bra hörlurar, externa micar osv man kan pilla med. Beyerdynamic MMX300 är en personlig favorit (trådat med mic).

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk

Tusen tack för bra svar!

Permalänk

Såg att det var bra pris (tror jag) på dom här idag
https://www.scandinavianphoto.se/ljud/horlurar/on-ear-horlura...
Shure SRH1440

Någon som har erfarenhet av dessa?

Visa signatur

2x Xeon E5 2697 v3 | 64GB | 6700 XT

Permalänk
Medlem

Någon som har testat dessa hörlurar?

https://www.maxgaming.se/sv/headsets-ps5/kaira-pro-tradlost-g...

Vill kunna spela kvällstid utan att störa grannarna och verkar ha en trevlig funktion för att återskapa vibrationerna i handkontrollen fast runt huvudet

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk

Någon som har tips på bra BT lurar. Inte helt nöjd med kvaliteten på mina Yamaha lurar. Budget är mellan 3-5k
Inte dåliga de jag har. Vill nog ha något bättre. Tanken är present till mig själv.
Lyssnar på mycket musik. Mest pendlar lurar även lite ljudbok i hemmet.

Sneglar lite på de nya KEF Mu7
Vet ej om de är värda sina 4k.

Har KEF R100 i hemmet som är mina trotjänare tills KEF lanserar en liknande högtalare.

Kommer inte köpa förrän senare fram mot våren.

Permalänk
Medlem

Peace apo (equalizer) tillsammans med topping dx3 pro plus och hifiman XS låter ungefär precis lika bra som om dom kom direkt ner från himmelen för att visa att de flesta låtar låter gudomligt bra .

Ger dom 10/10 fast de kostar typ 8000kr tillsammans