Fresh Install av Windows 11 för att 'förbättra datorns välmående'

Permalänk
Medlem

Fresh Install av Windows 11 för att 'förbättra datorns välmående'

Hej,
jag har en hel del 'skumma' problem (ej virus) med min dator som jag har fått för mig kan orsakas av att jag har t.ex. bytt moderkort ett par gånger (1 för uppgradering, sedan 1 gång till för att jag friterade mitt nya moderkort). Jag har problem med att min dator är extremt seg vid start och kräver återstart som åtgärd och att min dator inte ens startar om som den ska m.m. Jag vill göra en fresh install av Windows 11 för 'förbättra min dators välmående'.

Första frågan: för att uppnå detta med att förbättra min dators tillstånd med en fresh install, måste jag i min fresh install rensa alla hårddiskar eller räcker det med att bara göra det på SSDn min W11 är installerad i?

Andra frågan: Jag misstänker att jag också har problem med min GPUs drivrutiner, bytte nyligen från Nvidia till AMD. Om jag gör en fresh install, kommer det också att återställa min GPUs drivrutiner eller borde jag efter återställningen också köra min GPU genom DDU?

Bonus fråga: Kan korrumperad Windows 11 plus problem med drivrutiner bidra till överhettning av komponenter eller att fläktar inte fungerar som de ska? Efter min BIOS uppdatering körde jag Horizon Zero Dawn idag och efter en stund lät min dator väldigt plötsligt extremt högt. Jag stängde av den direkt men det lät som att en fläkt körde extremt kraftigt. Alla mina fläktar är ganska nya förutom min Ryzen som använder stock cooler.

Snälla hjälp, desperat gamer här som bara vill slappna av och köra HZD efter tentorna 😅

Permalänk
Medlem

Steg ett: Förbered en USB-sticka med Windows. Ta backup om du har data du vill spara. Stäng av datorn och plocka ur alla hårddiskar förutom den du vill ha Windows på. Starta upp datorn och boota ifrån USB.
Ta bort alla partitioner på hårddisken i installationsprogrammet och välj sedan den disken, så sköter programmet resten.
Installera alla drivrutiner till din hårdvara.

Sedan kan du återkomma om du har problem.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Stäng av datorn och plocka ur alla hårddiskar förutom den du vill ha Windows på. Starta upp datorn och boota ifrån USB.
Ta bort alla partitioner på hårddisken i installationsprogrammet och välj sedan den disken, så sköter programmet resten.
Installera alla drivrutiner till din hårdvara.

Sedan kan du återkomma om du har problem.

Det räcker med att koppla ur de andra hårddiskarna, menar du antagligen

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

https://www.thewindowsclub.com/how-to-reinstall-or-reset-wind...

kör denna , kan du välja att formatera bara system disken eller alla.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av RozKek:

Hej,
jag har en hel del 'skumma' problem (ej virus) med min dator som jag har fått för mig kan orsakas av att jag har t.ex. bytt moderkort ett par gånger (1 för uppgradering, sedan 1 gång till för att jag friterade mitt nya moderkort). Jag har problem med att min dator är extremt seg vid start och kräver återstart som åtgärd och att min dator inte ens startar om som den ska m.m. Jag vill göra en fresh install av Windows 11 för 'förbättra min dators välmående'.

Första frågan: för att uppnå detta med att förbättra min dators tillstånd med en fresh install, måste jag i min fresh install rensa alla hårddiskar eller räcker det med att bara göra det på SSDn min W11 är installerad i?

Andra frågan: Jag misstänker att jag också har problem med min GPUs drivrutiner, bytte nyligen från Nvidia till AMD. Om jag gör en fresh install, kommer det också att återställa min GPUs drivrutiner eller borde jag efter återställningen också köra min GPU genom DDU?

Bonus fråga: Kan korrumperad Windows 11 plus problem med drivrutiner bidra till överhettning av komponenter eller att fläktar inte fungerar som de ska? Efter min BIOS uppdatering körde jag Horizon Zero Dawn idag och efter en stund lät min dator väldigt plötsligt extremt högt. Jag stängde av den direkt men det lät som att en fläkt körde extremt kraftigt. Alla mina fläktar är ganska nya förutom min Ryzen som använder stock cooler.

Snälla hjälp, desperat gamer här som bara vill slappna av och köra HZD efter tentorna 😅

Minst krävande åtgärd som visat sig fungera bra är att först koppla bort alla lagringsenheter utom systemdisken som du vill ominstallera. Sedan öppnar du en kommandopromt och skriver:

C:\>systemreset –factoryreset

Följ guiden och sedan har du en nyinstallation av Windows.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Ok, jag gjorde en clean install och situationen har blivit ännu skummare. Jag har haft problem med min dator innan men detta är något nytt för mig. Jag ska försöka förklara så gott som jag kan. Det blir nog ett långt inlägg, please bear with me.

Först vill jag uppdatera situationen med att min dator inte ville starta/starta om som vanligt. När jag försöker starta datorn eller klickar på starta om eller Windows gör det själv så startar datorn inte om. Datorn förblir på, men ingenting fungerar skärm, tangentbord, mus m.m. Jag såg att när detta händer så lyser det en konstant orange LED på mitt moderkort vid RAM minnet (ASUS B550 Gaming Plus). Jag läste att detta kan indikera problem med RAM minnet men också att BIOS versionen inte är kompatibel med min Ryzen CPU (jag laddade ned senaste BIOS versionen igår från ASUS hemsida).
För att lösa detta måste jag hålla i strömknappen för att stänga av datorn och sedan starta datorn och då fungerar datorn som vanligt.

Andra problemet: Jag gjorde en clean install enligt en video, jag gjorde precis som Lambritt har skrivit förutom att jag inte kopplade ut hårddiskarna (hade ej läst inlägget än) och såg till att jag bara tog bort partitions för SSD'n jag ville ha W11 på vilket är samma SSD jag redan hade den på. Under installeringen så behövde min dator starta om, och då skedde problemet med omstart. Mina skärmar, mus, tangentbord slutade svara, men jag lät datorn köra på i 1,5h timmar och hoppades på att den ändå lyckades med installeringen. Till slut startade jag om datorn... och det fungerade, nu hade jag en ny installering av W11 på min SSD och mina andra hårddiskar var opåverkade.

Det finns en hake dock. När jag startar min dator så frågar Windows mig om jag vill köra W10 eller W11, jag förmodar att min gamla HDD fortfarande har W10. Dessutom så finns problemet med att min ibland dator inte startar/startar. Jag fick tanken att kanske min W10 i min HDD krockar med min W11 i min SSD så jag kopplade ur HDD'n och startade datorn, men då kom jag bara till min BIOS och nu fanns inte min SSD med W11 kvar på boot listan trots att min BIOS kände igen min SSD. Det enda som fanns var USB'n med Windows installeraren. Så jag kopplade in min HDD igen och gick in i BIOS och såg att min HDD var en "Windows Boot Manager", innan allt detta började så var min OS SSD en separat boot device.

Jag hoppas att jag inte har varit förvirrande hittills. Jag har kommit fram till dessa alternativ men vet inte vilken jag borde välja att göra och hoppas att någon mer kunnig vet vad som låter rimligt utifrån min beskrivning. Jag är villig att rensa min HDD helt vid behov då jag har sparat alla viktiga filer i Google Drive. Nu står jag inför dessa alternativ som jag hoppas kan lösa mina problem:

1. Koppla ur min HDD och kör en Windows installering igen på min SSD och hoppas att den blir en boot device och att det kanske löser moderkort problemet med orange LED light.

2. Jag har senaste installationen av BIOS på mitt moderkort (version 2806) men det finns en BIOS version 0242 för min R7 3700x på ASUS hemsida, jag kan lägga in den i mitt USB och med flashback installera den i mitt moderkort och hoppas på att detta löser problemet med orange LED light. Clean install av W11 efter detta.

3. Istället för att försöka installera en till BIOS så tänker jag att jag kan återställa mitt moderkort genom att ta ut CMOS batteriet och hoppas på att det löser problemet med orange LED light, clean install av W11 efter detta. (Detta låter säkrast).

4. Ta ut ram minnen, installera om dem, se om datorn fungerar med bara ett par sticks m.m. och se om det löser problemet med orange LED.

5. Ett förslag om någon har...

Ursäkta det långa inlägget jag försöker vara kortfattad men ändå ge all relevant info, jag vill verkligen inte bränna min dator. Trots alla dessa problem, med tanke på att min dator ändå kan köra och komma in i Windows så tror jag att den går att rädda. Jag skulle verkligen uppskatta hjälp!

Permalänk
Expertgissare

Låter lite som att det kan vara fel på något/några RAM minnen. Testa ett i taget och se om problemen försvinner, och kör lite memtest med alla stickorna i för att se om du får några fel.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

"Så jag kopplade in min HDD igen och gick in i BIOS och såg att min HDD var en "Windows Boot Manager", innan allt detta började så var min OS SSD en separat boot device."

Det är därför man ska koppla ur alla diskar utom OS-disken när man ska göra en fresh install!

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Låter lite som att det kan vara fel på något/några RAM minnen. Testa ett i taget och se om problemen försvinner, och kör lite memtest med alla stickorna i för att se om du får några fel.

Jag ska köra memtest. Nu när jag tänker på det så är mitt problem med omstart osv inte helt nytt, det har bara blivit värre tror jag. Jag har haft ett problem sen långt bak att när jag stänger av min dator normalt så stängs den av "halvt" och kommer till login skärmen igen. Kan detta också ha att göra med RAM problem?

Skrivet av sp1k3n:

"Så jag kopplade in min HDD igen och gick in i BIOS och såg att min HDD var en "Windows Boot Manager", innan allt detta började så var min OS SSD en separat boot device."

Det är därför man ska koppla ur alla diskar utom OS-disken när man ska göra en fresh install!

Jag såg några andra kommentarer om detta på andra forum, jag känner mig dum att jag inte lyssnade och trodde att det räckte med att bara ta bort partitions för enheten man vill installera på. Hur löser man detta problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Låter lite som att det kan vara fel på något/några RAM minnen. Testa ett i taget och se om problemen försvinner, och kör lite memtest med alla stickorna i för att se om du får några fel.

Jag kör memtest med alla 4 minnen i och har fått 3500+ errors hittils. Jag såg att min RAM modell inte är med i kompatibilitetslistan för mitt moderkort till och med. Jag är bara på pass: 1/4 på testet men enligt videon jag ser på, så snabbt man hittar ett fel så ska man börja testa varje ram minne för sig själv eller i par. Jag ska testa varje minne för sig själv och se vart problemet ligger. Tror att jag kommer be Amazon om pengarna tillbaka och köpa snabbare och högre kvalité minne.

Har du förslag på vad som kan ha skadat mitt ram minne? Jag är oroad att det är någon annan komponent t.ex. CPUn eller moderkortet eller så är det bara fabriksfel förhoppningsvis. Tack för ditt förslag i alla fall, skönt att göra framsteg i min felsökning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RozKek:

Jag såg några andra kommentarer om detta på andra forum, jag känner mig dum att jag inte lyssnade och trodde att det räckte med att bara ta bort partitions för enheten man vill installera på. Hur löser man detta problemet?

Du löser det genom att bara ha disken du ska installera Windows på inkopplad under installationen, inga andra diskar. När installationen är klar kan du koppla in övriga diskar

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Du löser det genom att bara ha disken du ska installera Windows på inkopplad under installationen, inga andra diskar. När installationen är klar kan du koppla in övriga diskar

Jag ska göra det så snabbt jag har löst RAM problemet med mitt moderkort. Om jag gör detta, kommer inte min HDD att agera som en boot loader så snabbt jag kopplar in den igen? Eller kommer SSDn med W11 att bli en boot device oberoende av boot loadern?

Permalänk
Expertgissare

Att du får felmeddelanden på ramen kan ha och göra med att de inte är kompatibla med moderkortet, men vet inte säkert. Om inte annat så är det fel på stickorna och du behöver köpa nya oavsett.
Att det blir fel på dom kan bero på många saker, det kan till och med varit fel på dom från fabrik.

Angående hårddisken, har du haft Windows 10 installerat på den tidigare?

Tips!
Avänd något typ av ESD-skydd när du mekar med datorn!

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Att du får felmeddelanden på ramen kan ha och göra med att de inte är kompatibla med moderkortet, men vet inte säkert. Om inte annat så är det fel på stickorna och du behöver köpa nya oavsett.
Att det blir fel på dom kan bero på många saker, det kan till och med varit fel på dom från fabrik.

Angående hårddisken, har du haft Windows 10 installerat på den tidigare?

Tips!
Avänd något typ av ESD-skydd när du mekar med datorn!

Jag tog ut 2 av RAM-minnen (såg till att de kvarstående är i rätt platser) och kör Memtest86 nu. Dessa två har klarat sig till runda 3/4 utan några errors. Jag hoppas att de klarar sig fint genom hela testet, då förväntar jag mig att det problemet är löst (och förhoppningsvis andra problem jag har haft som skärmflimmer som kan tydligen orsakas av RAM problem!). I så fall kommer jag att köra en clean install korrekt denna gången på min SSD och hoppas att allt detta kaos löser sig och jag kan återgå till mitt naturliga habitat 😅.

Om du menar min SSD så har jag haft Windows 10 på den tidigare. Om du menar min HDD så är den från 2013 och jag har haft Windows 7, 8 och 10 installerat på den... så som jag minns det gjorde jag aldrig en rensning av den hårddisken när jag köpte min SSD och installerade W10 på den (flera år sen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av RozKek:

Jag ska göra det så snabbt jag har löst RAM problemet med mitt moderkort. Om jag gör detta, kommer inte min HDD att agera som en boot loader så snabbt jag kopplar in den igen? Eller kommer SSDn med W11 att bli en boot device oberoende av boot loadern?

Inte om du ställer in din SSD som första boot disk i BIOS, BOOT Priority 1

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Inte om du ställer in din SSD som första boot disk i BIOS, BOOT Priority 1

Ok tack, jag ska göra detta nu. Jag tog ut 2 ram minnen och de 2 andra klarade av Memtest86. Hoppas att min dator kan starta/stänga av som vanligt nu, ska lösa problemet med Boot Manager nu.

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av RozKek:

Jag tog ut 2 av RAM-minnen (såg till att de kvarstående är i rätt platser) och kör Memtest86 nu. Dessa två har klarat sig till runda 3/4 utan några errors. Jag hoppas att de klarar sig fint genom hela testet, då förväntar jag mig att det problemet är löst (och förhoppningsvis andra problem jag har haft som skärmflimmer som kan tydligen orsakas av RAM problem!). I så fall kommer jag att köra en clean install korrekt denna gången på min SSD och hoppas att allt detta kaos löser sig och jag kan återgå till mitt naturliga habitat 😅.

Om du menar min SSD så har jag haft Windows 10 på den tidigare. Om du menar min HDD så är den från 2013 och jag har haft Windows 7, 8 och 10 installerat på den... så som jag minns det gjorde jag aldrig en rensning av den hårddisken när jag köpte min SSD och installerade W10 på den (flera år sen).

Vi håller tummarna på att de fungerar :), i så fall kanske du kan returnera (garanti) om de inte är köpta för allt för länge sedan. Vissa tillverkare har livstids garanti, kan vara värt att kolla upp.

Angående hårddisken (inte SSD'n) så är nog det bästa att köpa en ny disk och spara över allt du vill spara till den nya, med tanke på att den är ifrån 2013.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Angående hårddisken (inte SSD'n) så är nog det bästa att köpa en ny disk och spara över allt du vill spara till den nya, med tanke på att den är ifrån 2013.

Det behöver inte alls vara något problem. Jag har en hårddisk här hemma som är från 2009 som fungerar utan problem. Har också diskar från runt 2011/2012 som också fungerar utan problem

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av jnsson:

Det behöver inte alls vara något problem. Jag har en hårddisk här hemma som är från 2009 som fungerar utan problem. Har också diskar från runt 2011/2012 som också fungerar utan problem

Klart det kan vara utan problem, men med tanke på ålder och att den (med största sannolikhet) har använts aktivt så ökar riskerna för att det ska bli problem, och då har man problem med att eventuellt inte kunna återfå data man önskar ha kvar. Känns dumt att chansa.

En annan fördel är att storleken på disken sannolikt kommer att vara större.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Klart det kan vara utan problem, men med tanke på ålder och att den (med största sannolikhet) har använts aktivt så ökar riskerna för att det ska bli problem, och då har man problem med att eventuellt inte kunna återfå data man önskar ha kvar. Känns dumt att chansa.

En annan fördel är att storleken på disken sannolikt kommer att vara större.

Känns dumt att byta ut något som fungerar. Bara att kolla SMART-datan, har den börjat rapportera fel så absolut, byt, men annars ser jag inte någon anledning till att byta.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Vi håller tummarna på att de fungerar :), i så fall kanske du kan returnera (garanti) om de inte är köpta för allt för länge sedan. Vissa tillverkare har livstids garanti, kan vara värt att kolla upp.

Angående hårddisken (inte SSD'n) så är nog det bästa att köpa en ny disk och spara över allt du vill spara till den nya, med tanke på att den är ifrån 2013.

Yes, jag ska försöka få pengarna tillbaka från Amazon. Jag har inte testat att starta/starta om datorn upprepade gånger för att se om problemet finns kvar, men på första försöket kunde jag starta datorn utan problem! Jag håller på att fixa USB'n för en till clean install av Windows för att lösa boot manager problemet nu. Problemet är att Memtest86 delade upp min USB i 2 partitioner som var några hundra megabytes var. Jag kollade en guide för att fixa det så att min USB blir en partition som vanligt. Nu ger Windows Installation Media ett felmeddelande när jag försöker installera den på min USB... problem efter problem 😅.

Edit: Ta ut och sätta in USB'n löste problemet. Inb4 det är något dolt fel med min USB som kommer dyka upp när jag installerar Windows 😂

Permalänk
Medlem

Uppdatering: Jag gjorde en clean install på min SSD utan att ha HDD'n inkopplad. Jag tog ut två av mina RAM-minnen som Memtest86 gav errors på och behöll de två som klarade Memtest86... och allting verkar fungera bra hittills. Min dator kan äntligen starta och starta om smidigt utan problem (hade ingen aning att detta långvariga problemet berodde på felaktig ram!), jag får ingen skärmflimmer längre och min SSD är sin egen boot device nu. Nu återstår det bara att köpa nytt RAM-minne och även investigera varför min dator plötsligt 'skrek' när jag körde Horizon Zero Dawn. Förhoppningsvis orsakades det där också av RAM-minnet 😂.

Tack som fan till alla som tog sin tid att läsa mina inlägg och ge råd! Jag är förvånad att min dator gick att rädda från det sorgliga tillståndet den var i 🤣.